fbpx
Clădirea în care este Registrul Comerțului Cluj

Proiect de lege cu impact în activitatea avocaților

Proiectul de lege privind registrul comerțului pus în dezbatere publică de Ministerul Justitiei reglementează și activități prestate de avocat.

Propunerea legislativă transpune soluțiile digitale prevăzute de Directiva europeană în materia societăților 2019/1151 urmărindu-se abordarea unitară a procesului de înregistrare în registrul comerțului.

Formalitățile și etapele de înregistrare în registrul comerțului sunt detaliate în proiectul de lege, dorindu-se ca acestea să se poată face integral online. Se prevede și reorganizarea instituției, înființarea de noi sevicii, inclusiv în ceea ce privește Registrul Beneficiarilor Reali.

Astfel, ONRC va pune la dispoziția solicitanților pe pagina sa de internet și pe portalul de servicii online, pentru formele de societăți reglementate de Legea societăților nr.31/1990, formulare-tip de acte constitutive ce se utilizează în procedura de constituire online, precum și alte formulare tip și modele de cereri redactate în limba română, ce se utilizează în procedura de constituire online, de înregistrare și de autorizare a funcționării/desfășurării activității.

Cu privire la denumirea societăților se menționează la  art. 52 alin.(1) din proiect, că ,,Se interzice înscrierea unei firme care conţine cuvintele: “ştiinţific”, “academie”, “academic”, “universitate”, “universitar”, “şcoală”, “şcolar” sau derivatele acestora, precum și ”notar”, ”executor”, ”avocat” ”consilier juridic”, ”consultanță juridică” sau cuvinte care sunt asociate unor profesii care implică exercițiul autorității publice, iar la alin.(2) că ,,Nu poate fi înscrisă o firmă care conţine cuvintele “naţional”, “român”, “institut” sau derivatele acestora ori cuvinte sau sintagme caracteristice autorităţilor şi instituţiilor publice centrale, dacă aceasta este de natură să creeze confuzie cu denumirea unei autorități sau instituții publice centrale sau locale”.

Cererile de înmatriculare în registrul comerțului a unei persoane juridice  vor putea fi semnate de către reprezentantul legal al acesteia sau de împuternicitul acestuia cu procură specială/generală autentică sau împuternicire avocațială ori de către oricare asociat/acționar/membru.

Avocații vor putea semna conform proiectului, pe lângă cererea de înmatriculare a unei persoane juridice și cererile de înmatriculare a persoanei fizice autorizate şi a întreprinderii individuale, a întreprinderii familiale și cererile de înregistrare de mențiuni în registrul comerțului sau, după caz,  alte cereri se semnează în cazul persoanei juridice, inclusiv cererile de înregistrare de mențiuni sau, după caz, alte cereri privind o sucursală a unei persoane juridice cu sediul în România sau în străinătate.

O noutate este cea referitoare la semnarea cererilor de înregistrare, cereri ce se vor semna olograf sau cu semnătură electronică calificată. La fel, Actul constitutiv, inclusiv formularul-tip de act constitutiv, se vor semna olograf sau cu semnătură electronică calificată de către toţi fondatorii sau de către reprezentanţii convenţionali ai acestora.

În cazul în care înscrisurile care se depun în susținerea cererilor de înregistrare, inclusiv actul constitutiv, sunt întocmite, de către notari publici sau avocați, aceștia pot transmite oficiilor registrului comerțului prin mijloace electronice, la solicitarea profesionistului, cererile de înregistrare și înscrisurile care o însoțesc, cu semnătură electronică calificată, aceștia atestând identitatea solicitantului înregistrării, cu mențiunea că solicitanții înregistrării și, după caz, reprezentanții legali/împuterniciții acestora, răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, autenticitatea, exactitatea datelor cuprinse în cererile de înregistrare şi în documentele depuse de aceștia în susţinere.

Conform proiectului de lege, la art. 25 alin.(1) se prevede:

Serviciile de asistenţă care se prestează de oficiile registrului comerţului constau în:

a) îndrumarea prealabilă privind formalităţile legale pentru întocmirea şi modificarea actelor constitutive ale persoanelor juridice, pentru înregistrarea persoanelor fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale și pentru completarea cererii de înregistrare şi a formularelor-tip utilizate pentru înregistrarea în registrul comerţului;

b) tehnoredactarea cererii de înregistrare;

c) redactarea declaraţiilor-tip;

d) redactarea actului constitutiv sau completarea formularului-tip de act constitutiv, redactarea actelor modificatoare ale actului constitutiv, precum și a altor acte supuse înregistrării în registrul comerțului în cazul persoanelor juridice;

e) redactarea acordului de constituire a întreprinderilor familiale și a actelor de modificare a acestuia;

f) darea de dată certă pentru actele redactate de serviciile de asistenţă;

g) înregistrarea cererii de înregistrare și a documentelor anexate acesteia, ale solicitanților care au beneficiat, la cerere, de servicii de asistență în condițiile prezentei legi.

(2) Serviciile de asistenţă se asigură prin personalul de specialitate juridică din cadrul oficiilor registrului comerţului.

(3) Serviciile de asistenţă se acordă, la cerere,  înainte de depunerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerţului.

(4) Modalitatea de acordare a serviciilor de asistență de la alin. (1) și tariful aferent se stabilesc prin ordin al ministrului justiției, la propunerea ONRC. Serviciile de asistență prevăzute la alin.(1) lit.a) – c) și lit.g) se prestează cu titlu gratuit.

Art. 27 – (1) Registratorul este personalul de specialitate juridică din cadrul ONRC învestit să realizeze serviciul public al controlului de legalitate prealabil înregistrării în registrul comerţului. (2) Registratorul soluționează, prin încheiere, cererile de înregistrare în registrul comerţului şi în alte registre ținute de ONRC.

(3) Urmare controlului de legalitate, registratorul dispune autorizarea constituirii și înmatricularea persoanelor juridice în registrul comerţului, înregistrarea persoanelor fizice/întreprinderilor individuale/întreprinderilor familiale în registrul comerțului, înregistrarea actelor, faptelor și mențiunilor persoanelor supuse obligației de înregistrare în registrul comertului și a declarațiilor-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării, efectuarea publicităţii actelor, faptelor și mențiunilor prin registrul comerţului. şi, dacă este cazul,  publicarea în  Buletin, precum și, după caz, înregistrarea în Registrul beneficiarilor reali a datelor din actele constitutive și/sau din declarațiile pe proprie răspundere privind beneficiarii reali.

(4) Încheierile registratorului, purtând semnătura olografă sau electronică a acestuia, sunt acte de autoritate publică, având forţa probantă şi forţa executorie prevăzute de lege.

(5) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta lege, registratorul nu poate supus niciunei restricţii, influenţe, presiuni, constrângeri sau intimidări din partea oricărei autorităţi.

Așadar, registratorii de la registrul comerțului rămân în continuare cu atribuții de acordare de asistență juridică în ceea ce privește procedura de constituire, înregistrare, modificare a oricărui profesionist.

Consultați proiectul integral: Proiect-de-lege-29102020 registrul comertului.

Material redactat de avocat Adina Lincă.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns