Propuneri legislative cu privire la punerea sub interdicție declarată neconstituțională. Modificări ale Codului civil și ale Codului de procedură civilă

Se înlocuiește sintagma ,,interzis judecătoresc” cu cea de ,,pus sub tutelă specială”și se introduce o nouă formă de ocrotire denumită ,,consiliere judiciară.”

Astfel, conform propunerilor, poate fi pus sub tutelă specială, dacă luarea acestei măsuri este necesară pentru ocrotirea sa, majorul care nu se poate îngriji singur de interesele sale din cauza unei deteriorări temporare sau permanente, stabilită medical, a facultăților mintale, și care are nevoie de sprijin în formarea sau exprimarea voinței sale.

Totodată, se impune ca deteriorarea facultăților mintale ale majorului să fie totală, fiind necesară reprezentarea sa în mod continuu în exercitarea drepturilor și libertăților  ei.

Textul legislativ prevede că punerea sub tutelă specială se poate face numai dacă nu poate fi asigurată o protecție adecvată a persoanei ocrotite prin instituirea curatelei sau prin punerea sa sub consiliere judiciară.

Pot beneficia de măsura tutelei speciale și minorii cu capacitate de exercițiu restrânsă.

Punerea sub tutelă specială poate fi dispusă pentru o perioadă care nu poate depăși 5 ani. Cu toate acestea, în cazul în care deteriorarea facultăților mintale ale persoanei ocrotite este permanentă și totală, instanța poate dispune prelungirea măsurii tutelei speciale pentru o durată mai mare, care nu poate să depășească 10 ani.

Consilierea judiciară

O persoană poate fi pusă sub/beneficiază de consiliere judiciară dacă deteriorarea facultăților sale mintale este parțială și este necesar să fie asistată sau consiliată în mod continuu în exercitarea drepturilor și libertăților ei.

Această măsură poate fi dispusă pentru o perioadă care nu poate depăși 3 ani.

Redăm propunerile preliminare puse în dezbatere publică:

Propuneri preliminare de reglementare având ca obiect conformarea cu Decizia Curții Constituționale nr. 601/2020

În perspectiva preconizatului demers legislativ vizând punerea de acord a dispozițiilor art. 164 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, constatate ca fiind neconstituționale, cu Decizia Curții Constituționale nr. 601/2020 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 27.01.2021) și cu prevederile din Constituția României, republicată, Ministerul Justiției supune atenției unele propuneri preliminare de reglementare, care vizează, în primă etapă, modificarea Legii nr. 287/2009 privind Codul civil și a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă. Propunerile formulate vor fi incluse într-un demers legislativ mai amplu – care vizează și amendarea corespunzătoare a legislației speciale – în care au fost deja cooptate de Ministerul Justiției, într-un proces de largă consultare, o serie de instituții cu competențe în materiile care vor suferi intervenții legislative cu ocazia preconizatului demers. Propunerile formulate nu realizează o analiză exhaustivă a legislației civile și procesual-civile de drept comun, având drept scop conturarea incipientă a unei noi viziuni de reglementare în materie. Ulterior consolidării și definitivării propunerilor de reglementare, inclusiv prin prisma valorificării contribuțiilor celorlalte instituții cu competențe în materiile ce vor face obiectul preconizatului demers legislativ, Ministerul Justiției urmează a pune în dezbatere publică proiectul de act normativ având ca obiect conformarea cu Decizia Curții Constituționale sus-amintită, însoțit de instrumentul său de prezentare și motivare.

Tabel propuneri preliminare de reglementare ca urmare a constatării neconstituționalității art. 164 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare

Notă introductivă:

Ministerul Justiției supune atenției publice unele propuneri de reglementare formulate în considerarea obligaţiei de a pune de acord dispoziţiile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, constatate ca fiind neconstituţionale, cu Decizia Curţii Constituţionale nr. 601/2020[1] şi cu prevederile din Constituţia României, republicată.

Propunerile de reglementare vizează, în primă etapă, exclusiv modificarea și completarea Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare și au caracter preliminar, fiind parte componentă a unui demers legislativ mai amplu – care vizează și amendarea corespunzătoare a legislației speciale – în care au fost deja cooptate de Ministerul Justiției, într-un proces de largă consultare, o serie de instituții cu competențe în materiile care vor suferi intervenții legislative cu ocazia preconizatului demers.

Propunerile formulate nu realizează o analiză exhaustivă a legislației civile și procesual-civile de drept comun, având drept scop conturarea incipientă a unei noi viziuni de reglementare în materie.

Astfel, propunerile de reglementare formulate anticipează realizarea unei intervenții substanțiale în materia măsurilor de ocrotire de drept civil de care pot beneficia persoanele fizice vulnerabile și au în vedere, în esență, pe lângă instituirea unor reguli de principiu (fundamentale) cu privire la măsurile de ocrotire a majorului cu dizabilități psihosociale sau intelectuale, configurarea unei măsuri intermediare de ocrotire (pentru care au fost amenajate unele reguli de fond proprii)[2], a cărei condiție (substanțială) de instituire este existența unei incapacități parțiale a majorului de a se îngriji singur de interesele sale, aspect care conduce, în principiu, la asistarea acestuia în participarea la viața civilă[3]. De asemenea, în stadiul actual, propunerile de reglementare au în vedere exclusiv conturarea regimului juridic cu privire la încheierea actelor patrimoniale de către persoanele puse sub ocrotire, demersul legislativ urmând a avea în vedere și regimul încheierii actelor nepatrimoniale de către aceste persoane, soluțiile cu privire la aceste din urmă aspecte fiind, la acest moment, în analiză.

Propunerile formulate instituie, totodată, o serie de garanții esențiale, reglementate în beneficiul celui ocrotit, cum ar fi instituirea unui sistem gradual, în trepte, de dispunere a măsurilor de ocrotire, a unor perioade determinate de timp pentru care pot fi dispuse și prelungite acestea, configurarea unor reguli privind reevaluarea periodică a regimului de ocrotire ales sau posibilitatea adaptării (individualizării) permanente, de către instanța de tutelă, a măsurii de ocrotire în funcție de circumstanțele concrete în care se găsește cel ocrotit.

Mai mult, pe lângă reafirmarea și întărirea unor principii care se regăsesc deja în actuala reglementare (dispunerea măsurii de ocrotire în interesul celui ocrotit sau faptul că ocrotirea vizează deopotrivă persoana majorului și administrarea patrimoniului său), noua reglementare pune accentul pe enunțarea autonomiei celui ocrotit, a respectării voinței, preferințelor și nevoilor sale, abordare nouă în legislația națională, modernă, conformă nevoilor resimțite la nivel social și în practica instanțelor, dar și, în egală măsură, în armonie cu exigențele convenționale și constituționale în materie, țintindu-se combaterea excluziunii sociale și a discriminării, precum și încurajarea participării active a persoanelor ocrotite la viața civilă, dar și (re)integrarea acestora în plan socio-economic, cu efecte benefice asupra stării lor de sănătate.

Propunerile formulate abordează, de asemenea, și aspectul relației dintre ocrotitorul legal și persoana ocrotită. Astfel, în ceea ce privește alegerea persoanei ocrotitorului legal, se prevede că va fi numit cu prioritate soțul, părintele, o rudă sau un afin, un prieten sau o persoană care locuiește cu cel ocrotit și are legături strânse și stabile cu acesta, în stare să îndeplinească o asemenea sarcină, enumerare care scoate în evidență, pe de o parte, că îngrijirea celui ocrotit este, în primă instață, o îndatorire morală a familiei sale, iar, pe de altă parte, că între cel ocrotit și persoana ocrotitorului trebuie să existe și să se dezvolte continuu o relație de afecțiune reciprocă și de încredere. În această concepție de reglementare este configurat noul rol al ocrotitorului legal – de persoană care oferă sprijin permanent celui ocrotit, propunându-se și configurarea, în sarcina acestuia, a unor îndatoriri care accentuează rolul de persoană-suport pe care urmează să-l îndeplinească.

Ampla reformă preconizată în materia dreptului substanțial obligă la, dar constituie și un prilej pentru adecvarea corespunzătoare a dispozițiilor (instrumentale) procesual-civile de drept comun. Așadar, remanierea profundă a mijloacelor de drept civil prin care se realizează ocrotirea  majorului cu dizabilități psihice cuprinse în NCC determină, după sine, modernizarea și adaptarea normelor cuprinse în NCPC, îndeosebi prin reconfigurarea procedurii (speciale) prin care se vor putea institui regimurile de ocrotire nou-amenajate în dreptul substanțial, pentru a răspunde și pe plan procesual cât mai eficient nevoilor diverselor categorii de persoane vulnerabile și pentru a pune în evidență că persoana majorului protejat și asigurarea exercitării drepturilor și libertăților sale fundamentale constituie elemente-cheie, aflate în centrul preocupării noii reglementări.

Ulterior consolidării și definitivării propunerilor de reglementare, inclusiv prin prisma valorificării contribuțiilor celorlalte instituții cu competențe în materiile ce vor face obiectul preconizatului demers legislativ, Ministerul Justiției urmează a pune în dezbatere publică proiectul de act normativ având ca obiect conformarea cu Decizia Curții Constituționale sus-amintită, însoțit de instrumentul său de prezentare și motivare.                                                                                        

Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare

Propuneri preliminare de reglementare

 

Nr. crt.

Text Legea nr. 287/2009 Propunere preliminară de reglementare[4]
1. Articolul 41 Capacitatea de exercițiu restrânsă

(1) Minorul care a împlinit vârsta de 14 ani are capacitatea de exercițiu restrânsă.

(2) Actele juridice ale minorului cu capacitate de exercițiu restrânsă se încheie de către acesta, cu încuviințarea părinților sau, după caz, a tutorelui, iar în cazurile prevăzute de lege, și cu autorizarea instanței de tutelă. Încuviințarea sau autorizarea poate fi dată, cel mai târziu, în momentul încheierii actului.

(3) Cu toate acestea, minorul cu capacitate de exercițiu restrânsă poate face singur acte de conservare, acte de administrare care nu îl prejudiciază, precum și acte de dispoziție de mică valoare, cu caracter curent și care se execută la data încheierii lor.

Articolul 41 Capacitatea de exercițiu restrânsă

(1) Minorul care a împlinit vârsta de 14 ani și persoana pusă sub consiliere judiciară au capacitatea de exercițiu restrânsă.

(2) Actele juridice ale celui cu capacitate de exercițiu restrânsă se încheie de către acesta, cu încuviințarea părinților sau, după caz, a tutorelui, iar în cazurile prevăzute de lege, și cu avizul consiliului de familie, dacă există, și autorizarea instanței de tutelă. Încuviințarea, avizul sau autorizarea pot fi date, cel mai târziu, în momentul încheierii actului.

(3) Cu toate acestea, cel cu capacitate de exercițiu restrânsă poate face singur acte de conservare, acte de administrare care nu îl prejudiciază, acte de acceptare a unei moșteniri sau de acceptare unor liberalități fără sarcini, precum și acte de dispoziție de mică valoare, cu caracter curent și care se execută la data încheierii lor.

2. Articolul 42 Regimul unor acte ale minorului

(1) Minorul poate să încheie acte juridice privind munca, îndeletnicirile artistice sau sportive ori referitoare la profesia sa, cu încuviințarea părinților sau a tutorelui, precum și cu respectarea dispozițiilor legii speciale, dacă este cazul.

(2) În acest caz, minorul exercită singur drepturile și execută tot astfel obligațiile izvorâte din aceste acte și poate dispune singur de veniturile dobândite.

 

Articolul 42 Regimul unor acte ale minorului persoanei cu capacitate de exercițiu restrânsă

(…)

 

 

 

 

 

 

(3) Dispozițiile prezentului articol sunt aplicabile și majorului pus sub consiliere judiciară.

3. Articolul 43 Lipsa capacității de exercițiu

(1) În afara altor cazuri prevăzute de lege, nu au capacitate de exercițiu:

a) minorul care nu a împlinit vârsta de 14 ani;

b) interzisul judecătoresc.

(2) Pentru cei care nu au capacitate de exercițiu, actele juridice se încheie, în numele acestora, de reprezentanții lor legali, în condițiile prevăzute de lege. Dispozițiile art. 42 alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător.

(…)

(4) Actele pe care minorul le poate încheia singur pot fi făcute și de reprezentantul său legal, afară de cazul în care legea ar dispune altfel sau natura actului nu i-ar permite acest lucru.

Articolul 43 Lipsa capacității de exercițiu

(1) În afara altor cazuri prevăzute de lege, nu au capacitate de exercițiu:

(…);

b) cel pus sub tutelă specială.

(2) Pentru cei care nu au capacitate de exercițiu, actele juridice se încheie, în numele acestora, de reprezentanții lor legali, în condițiile prevăzute de lege.

(…)

 

 

(4) Actele pe care cel lipsit de capacitate de exercițiu le poate încheia singur pot fi făcute și de reprezentantul său legal, afară de cazul în care legea ar dispune altfel sau natura actului nu i-ar permite acest lucru.

4. Articolul 44 Sancțiune

(1) Actele făcute de persoana lipsită de capacitate de exercițiu sau cu capacitate de exercițiu restrânsă, altele decât cele prevăzute la art. 41 alin. (3) și la art. 43 alin. (3), precum și actele făcute de tutore fără autorizarea instanței de tutelă, atunci când această autorizare este cerută de lege, sunt anulabile, chiar fără dovedirea unui prejudiciu.

(2) Cel lipsit de capacitate de exercițiu sau cu capacitate de exercițiu restrânsă poate invoca și singur, în apărare, anulabilitatea actului pentru incapacitatea sa rezultată din minoritate ori din punerea sub interdicție judecătorească.

Articolul 44 Sancțiune

(1) Actele făcute de persoana lipsită de capacitate de exercițiu sau cu capacitate de exercițiu restrânsă, altele decât cele prevăzute la art. 41 alin. (3) și la art. 43 alin. (3), precum și actele făcute de tutore fără avizul consiliului de familie sau autorizarea instanței de tutelă, atunci când acestea sunt cerute de lege, sunt anulabile, chiar fără dovedirea unui prejudiciu.

(2) Cel lipsit de capacitate de exercițiu sau cu capacitate de exercițiu restrânsă poate invoca și singur, în apărare, anulabilitatea actului pentru încălcarea dispozițiilor legale în materie de capacitate de exercițiu.

5. Articolul 46 Regimul nulității

(1) Persoanele capabile de a contracta nu pot opune minorului sau celui pus sub interdicție judecătorească incapacitatea acestuia.

(2) Acțiunea în anulare poate fi exercitată de reprezentantul legal, de minorul care a împlinit vârsta de 14 ani, precum și de ocrotitorul legal.

(3) Atunci când actul s-a încheiat fără autorizarea instanței de tutelă, necesară potrivit legii, aceasta va sesiza procurorul în vederea exercitării acțiunii în anulare.

Articolul 46 Regimul anulabilității

(1) Acțiunea în anulare poate fi exercitată de reprezentantul legal, de minorul care a împlinit vârsta de 14 ani, de cel pus sub consiliere judiciară, precum și de ocrotitorul legal sau de consiliul de familie, după caz.

(2) Atunci când actul s-a încheiat fără autorizarea instanței de tutelă, necesară potrivit legii, aceasta va sesiza procurorul în vederea exercitării acțiunii în anulare.

(3) Persoana capabilă de a contracta nu poate opune anulabilitatea contractului și nici exercita acțiunea în anulare, însă poate cere menținerea contractului și reducerea sau majorarea propriei prestații, după caz.

6. Articolul 48 Confirmarea actului anulabil

Minorul devenit major poate confirma actul făcut singur în timpul minorității, atunci când el trebuia să fie reprezentat sau asistat. După descărcarea tutorelui, el poate, de asemenea, să confirme actul făcut de tutorele său fără respectarea tuturor formalităților cerute pentru încheierea lui valabilă. În timpul minorității, confirmarea actului anulabil se poate face numai în condițiile art. 1.263 și 1.264.

 

Articolul 48 Confirmarea actului anulabil

Minorul devenit major sau cel cu privire la care a încetat măsura consilierii judiciare ori a tutelei speciale poate confirma actul făcut singur în timpul minorității sau în perioada în care se afla sub ocrotire, atunci când el trebuia să fie reprezentat sau asistat. După descărcarea tutorelui, el poate, de asemenea, să confirme actul făcut de tutorele său fără respectarea tuturor formalităților cerute pentru încheierea lui valabilă. În timpul minorității, confirmarea actului anulabil se poate face numai în condițiile art. 1.263 și 1.264.

7. Articolul 92 Domiciliul minorului și al celui pus sub interdicție judecătorească

(…)

(4) Domiciliul minorului, în cazul în care numai unul dintre părinţii săi îl reprezintă ori în cazul în care se află sub tutelă, precum şi domiciliul persoanei puse sub interdicţie judecătorească, este la reprezentantul legal.

Articolul 92 Domiciliul minorului și al celui pus sub tutelă specială

(…)

(4) Domiciliul minorului, în cazul în care numai unul dintre părinții săi îl reprezintă ori în cazul în care se află sub tutelă, precum și domiciliul persoanei puse sub tutelă specială este la reprezentantul legal, afară de cazul în care instanța de tutelă dispune altfel .

8. Articolul 106 Măsurile de ocrotire

(…)

 

(2) Ocrotirea majorului are loc prin punerea sub interdicție judecătorească sau prin instituirea curatelei, în condițiile prevăzute de prezentul cod.

Articolul 106 Măsurile de ocrotire

(…)

 

(2) Ocrotirea majorului are loc prin punerea sa sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială, ori prin instituirea curatelei, în condițiile prevăzute de prezentul cod.

(3) Măsurile de ocrotire a majorului și deciziile cu privire la persoana sa asigură respectarea demnității, a drepturilor și libertăților acestuia, a voinței, nevoilor și preferințelor lui, precum și salvgardarea autonomiei sale. Incapacitatea rezultată este stabilită numai în favoarea sa.

(4) Măsurile de ocrotire a majorului sunt dispuse pentru cel mai scurt termen posibil, numai în caz de necesitate și sunt proporționale și individualizate în funcție de gradul de alterare a facultăților mintale, precum și de necesitățile persoanei ocrotite și circumstanțele în care aceasta se găsește.

(5) Măsurile de ocrotire sunt dispuse numai în cazul în care instanța apreciază că nu este suficientă pentru apărarea intereselor persoanei ocrotite aplicarea regulilor de drept comun instituite pentru ocrotirea unui interes general sau particular, a celor în materia reprezentării sau asistării , ori a celor referitoare la drepturile și obligațiile soților.

9. Articolul 110 Cazurile de instituire

Tutela minorului se instituie atunci când ambii părinţi sunt, după caz, decedaţi, necunoscuţi, decăzuţi din exerciţiul drepturilor părinteşti sau li s-a aplicat pedeapsa penală a interzicerii drepturilor părinteşti, puşi sub interdicţie judecătorească, dispăruţi ori declaraţi judecătoreşte morţi, precum şi în cazul în care, la încetarea adopţiei, instanţa hotărăşte că este în interesul minorului instituirea unei tutele.

Articolul 110 Cazurile de instituire

Tutela minorului se instituie atunci când ambii părinţi sunt, după caz, decedaţi, necunoscuţi, decăzuţi din exerciţiul drepturilor părinteşti sau li s-a aplicat pedeapsa penală a interzicerii drepturilor părinteşti, puşi sub tutelă specială, dispăruţi ori declaraţi judecătoreşte morţi, precum şi în cazul în care, la încetarea adopţiei, instanţa hotărăşte că este în interesul minorului instituirea unei tutele.

10. Articolul 113 Persoanele care nu pot fi numite tutore

(1) Nu poate fi tutore:

a) minorul, persoana pusă sub interdicție judecătorească sau cel pus sub curatelă;

(…)

Articolul 113 Persoanele care nu pot fi numite tutore

(1) Nu poate fi tutore:

a) minorul, persoana pusă sub tutelă specială ori sub consiliere judiciară sau cel pus sub curatelă;

(…)

11. Articolul 118 Numirea tutorelui de către instanţa de tutelă

În lipsa unui tutore desemnat, instanţa de tutelă numeşte cu prioritate ca tutore, dacă nu se opun motive întemeiate, o rudă sau un afin ori un prieten al familiei minorului, în stare să îndeplinească această sarcină, ţinând seama, după caz, de relaţiile personale, de apropierea domiciliilor, de condiţiile materiale şi de garanţiile morale pe care le prezintă cel chemat la tutelă.

Articolul 118 Numirea tutorelui de către instanţa de tutelă

(1) În lipsa unui tutore desemnat, instanţa de tutelă numeşte cu prioritate ca tutore, dacă nu se opun motive întemeiate, o rudă sau un afin ori un prieten al familiei minorului, în stare să îndeplinească această sarcină, ţinând seama, după caz, de relaţiile personale, de apropierea domiciliilor, de condiţiile materiale şi de garanţiile morale pe care le prezintă cel chemat la tutelă.

(2) În cazul în care niciuna dintre persoanele prevăzute la alin. (1) nu își poate asuma tutela, instanța de tutelă numește un reprezentant legal/personal[5] care a dobândit această calitate în condițiile legii speciale.

12. Articolul 146 Încuviințarea și autorizarea actelor minorului care a împlinit vârsta de 14 ani

(…)

(3) Minorul nu poate să facă donații, altele decât darurile obișnuite potrivit stării lui materiale, și nici să garanteze obligația altuia.

Articolul 146 Încuviințarea și autorizarea actelor minorului care a împlinit vârsta de 14 ani

(…)

(3) Minorul nu poate să facă donații sau testamente, altele decât darurile obișnuite potrivit stării lui materiale sau dispozițiile testamentare cu privire la bunuri de mică valoare, și nici să garanteze obligațiile altuia.

13. Capitolul III 

Ocrotirea interzisului judecătoresc

Capitolul III 

Ocrotirea majorului prin consiliere judiciară și tutelă specială

14. Articolul 164 Condiții

(1) Persoana care nu are discernământul necesar pentru a se îngriji de interesele sale, din cauza alienației ori debilității mintale, va fi pusă sub interdicție judecătorească.

(2) Pot fi puși sub interdicție judecătorească și minorii cu capacitate de exercițiu restrânsă.

 

Articolul 164 Condiții

(1) Majorul care nu se poate îngriji singur de interesele sale din cauza unei deteriorări temporare sau permanente, stabilită medical, a facultăților mintale, și care are nevoie de sprijin în formarea sau exprimarea voinței sale, poate fi pus sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială, dacă luarea acestei măsuri este necesară pentru ocrotirea sa.

(2) O persoană poate fi pusă sub/beneficiază de consiliere judiciară dacă deteriorarea facultăților sale mintale este parțială și este necesar să fie asistată sau consiliată în mod continuu în exercitarea drepturilor și libertăților ei.

(3) Punerea sub consiliere judiciară se poate face numai dacă nu poate fi asigurată o protecție adecvată a persoanei ocrotite prin instituirea curatelei în condițiile art. 178-186.

(4) O persoană poate fi pusă sub/beneficiază de tutelă specială dacă deteriorarea facultăților sale mintale este totală și este necesar să fie reprezentată în mod continuu în exercitarea drepturilor și libertăților  ei.

(5) Punerea sub tutelă specială se poate face numai dacă nu poate fi asigurată o protecție adecvată a persoanei ocrotite prin instituirea curatelei sau prin punerea sa sub consiliere judiciară.

(6) Pot beneficia de măsura tutelei speciale și minorii cu capacitate de exercițiu restrânsă. Cu toate acestea, atunci când instanța de tutelă apreciază că ocrotirea persoanei se poate realiza prin instituirea curatelei sau prin punerea sa sub consiliere judiciară, această măsură se poate dispune cu un an înainte de împlinirea vârstei de 18 ani și începe să producă efecte de la această dată.

15. Articolul 165 Persoanele care pot cere punerea sub interdicție

Interdicția poate fi cerută de persoanele prevăzute la art. 111, care este aplicabil în mod corespunzător.

 

Articolul 165 Persoanele care pot cere punerea sub ocrotire

Punerea sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială poate fi cerută de cel care necesită ocrotire, de soțul sau de rudele acestuia, de persoana care locuiește cu el, precum și de persoanele prevăzute la art. 111, care se aplică în mod corespunzător.

16. Articolul 166 Desemnarea tutorelui

Orice persoană care are capacitatea deplină de exercițiu poate desemna prin act unilateral sau contract de mandat, încheiate în formă autentică, persoana care urmează a fi numită tutore pentru a se îngriji de persoana și bunurile sale în cazul în care ar fi pusă sub interdicție judecătorească. Dispozițiile art. 114 alin. (3)-(5) se aplică în mod corespunzător.

17. Articolul 167 Numirea unui curator special

În caz de nevoie și până la soluționarea cererii de punere sub interdicție judecătorească, instanța de tutelă poate numi un curator special pentru îngrijirea și reprezentarea celui a cărui interdicție a fost cerută, precum și pentru administrarea bunurilor acestuia.

Articolul 167 Numirea unui curator special

În caz de nevoie și până la soluționarea cererii ocrotire instanța de tutelă poate numi un curator special pentru îngrijirea și reprezentarea celui a cărui ocrotire a fost cerută, precum și pentru administrarea bunurilor acestuia.

18. Articolul 168 Procedura

Soluționarea cererii de punere sub interdicție judecătorească se face potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă.

Articolul 168 Procedura. Durata măsurii.

(1) Soluționarea cererii de punere sub ocrotire se face potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă.

(2) Punerea sub consiliere judiciară este dispusă pentru o perioadă care nu poate depăși 3 ani.

(3) Prin hotărârea prin care a fost dispusă punerea sub consiliere judiciară instanța de tutelă poate stabili, în funcție de gradul de autonomie al persoanei ocrotite, categoriile de acte pentru care este necesară asistarea acesteia. De asemenea, instanța poate dispune ca măsura de ocrotire să se refere numai la persoana celui ocrotit sau numai la bunurile sale.

(4) În cazul în care instanța de tutelă procedează potrivit alin. (3), punerea sub consiliere judiciară nu aduce nicio atingere capacităţii celui ocrotit de a încheia actele pentru care instanța nu a stabilit că este necesară încuviințarea ocrotitorului.

(5) Punerea sub tutelă specială este dispusă pentru o perioadă care nu poate depăși 5 ani. Cu toate acestea, în cazul în care deteriorarea facultăților mintale ale persoanei ocrotite este permanentă și totală, instanța poate dispune prelungirea măsurii tutelei speciale pentru o durată mai mare, care nu poate să depășească 10 ani.

(6) Ocrotitorul sau reprezentantul persoanei ocrotite  este dator să sesizeze instanța de tutelă ori de câte ori constată că există date și circumstanțe care justifică reevaluarea măsurii, precum și cu cel puțin 6 luni înainte de expirarea duratei pentru care aceasta a fost dispusă, în vederea reevaluării ei. Instanța poate dispune, urmând aceeași procedură, prelungirea, înlocuirea sau ridicarea măsurii.

19. Articolul 169 Opozabilitatea interdicției

(1) Interdicția își produce efectele de la data când hotărârea judecătorească a rămas definitivă.

(2) Cu toate acestea, lipsa de capacitate a celui interzis nu poate fi opusă unei terțe persoane decât de la data îndeplinirii formalităților de publicitate prevăzute de Codul de procedură civilă, afară numai dacă cel de-al treilea a cunoscut punerea sub interdicție pe altă cale.

Articolul 169 Opozabilitatea față de terți

(1) Măsura de ocrotire își produce efectele de la data când hotărârea judecătorească a rămas definitivă.

(2) Cu toate acestea, lipsa de capacitate a celui ocrotit nu poate fi opusă unei terțe persoane decât de la data îndeplinirii formalităților de publicitate prevăzute de Codul de procedură civilă, afară numai dacă cel de-al treilea a cunoscut instituirea măsurii de ocrotire pe altă cale.

20. Articolul 170 Numirea tutorelui

Prin hotărârea de punere sub interdicție, instanța de tutelă numește, de îndată, un tutore pentru ocrotirea celui pus sub interdicție judecătorească. Dispozițiile art. 114-120 se aplică în mod corespunzător.

Articolul 170 Numirea tutorelui

(1) Dacă hotărârea prin care a fost luată măsura de ocrotire a rămas definitivă, instanța de tutelă numește, de îndată, un tutore pentru ocrotirea persoanei protejate. Dispozițiile art. 114-117 și art. 119-120 se aplică în mod corespunzător.

(2) În lipsa unui tutore desemnat, instanța de tutelă numeşte cu prioritate în această calitate, dacă nu se opun motive întemeiate, soțul, părintele, o rudă sau un afin, un prieten sau o persoană care locuiește cu cel ocrotit și are legături strânse și stabile cu acesta, în stare să îndeplinească această sarcină, ţinând seama, după caz, de legăturile de afecțiune, de relaţiile personale, de condiţiile materiale, de garanţiile morale pe care le prezintă cel chemat să fie numit tutore, precum și de apropierea domiciliilor sau reședințelor.

(3) La numirea tutorelui, instanța ia în considerare preferințele exprimate de cel ocrotit, relațiile sale obișnuite, interesul manifestat cu privire la persoana sa, dar și eventualele recomandări formulate de persoanele apropiate acestuia.

21. Articolul 171 Aplicarea regulilor de la tutelă

Regulile privitoare la tutela minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani se aplică și în cazul tutelei celui pus sub interdicție judecătorească, în măsura în care legea nu dispune altfel.

Articolul 171 Aplicarea regulilor de la tutelă

(1) Regulile privitoare la tutela minorului care a împlinit vârsta de 14 ani se aplică și în cazul celui pus sub consiliere judiciară, dacă prin lege nu se prevede altfel.

(2) Regulile privitoare la tutela minorului care nu a împlinit vârsta de 14 ani se aplică și în cazul celui pus sub tutelă specială, în măsura în care legea nu dispune altfel.

22. Articolul 172 Actele încheiate de cel pus sub interdicție judecătorească

Actele juridice încheiate de persoana pusă sub interdicție judecătorească, altele decât cele prevăzute la art. 43 alin. (3), sunt anulabile, chiar dacă la data încheierii lor aceasta ar fi avut discernământ.

Articolul 172 Actele încheiate de cel pus sub consiliere judiciară sau tutelă specială

(1) Actele juridice încheiate de persoana pusă sub consiliere judiciară sau tutelă specială, altele decât cele prevăzute la art. 41 alin. (3) și la art. 43 alin. (3), precum și cele autorizate de instanța de tutelă, sunt anulabile sau obligațiile care decurg din acestea pot fi reduse, chiar fără dovedirea unui prejudiciu și chiar dacă la data încheierii lor aceasta ar fi avut discernământ.

(2) Actele juridice încheiate înaintea punerii sub consiliere judiciară sau tutelă specială pot fi anulate sau obligațiile care decurg din acestea pot fi reduse numai dacă la epoca când au fost încheiate lipsa discernământului era notorie sau cunoscută de cealaltă parte.

(3) Dispozițiile testamentare făcute de persoana ocrotită după punerea sa sub consiliere judiciară sunt valabile, dacă sunt autorizate sau confirmate de către instanța de tutelă, ținând seama de natura acestora și circumstanțele în care au fost făcute.

23. Articolul 173 Înlocuirea tutorelui

(1) Tutorele celui pus sub interdicție judecătorească este în drept să ceară înlocuirea sa după 3 ani de la numire.

(2) Pentru motive temeinice tutorele poate cere înlocuirea sa și înaintea împlinirii termenului de 3 ani.

Articolul 173 Înlocuirea tutorelui

(1)  Tutorele persoanei ocrotite este în drept să ceară înlocuirea sa după 3 ani de la numire.

(2) Pentru motive temeinice, tutorele poate cere înlocuirea sa și înaintea împlinirii termenului de 3 ani.

24. Articolul 174 Obligațiile tutorelui

(1) Tutorele este dator să îngrijească de cel pus sub interdicție judecătorească, spre a-i grăbi vindecarea și a-i îmbunătăți condițiile de viață. În acest scop, se vor întrebuința veniturile și, la nevoie, toate bunurile celui pus sub interdicție judecătorească.

(2) Instanța de tutelă, luând avizul consiliului de familie și consultând un medic de specialitate, va hotărî, ținând seama de împrejurări, dacă cel pus sub interdicție judecătorească va fi îngrijit la locuința lui sau într-o instituție sanitară.

(3) Când cel pus sub interdicție judecătorească este căsătorit, va fi ascultat și soțul acestuia.

Articolul 174 Obligațiile tutorelui

(1)  Tutorele este dator să îngrijească de cel ocrotit, spre a-i grăbi vindecarea, a-i restaura autonomia, a-i îmbunătăți condițiile de viață și a-i asigura bunăstarea materială și morală, luând în considerare starea lui, abilitățile sale, gradul de incapacitate al acestuia, dar și celelate circumstanțe în care se găsește. În acest scop, se vor putea întrebuința veniturile și, la nevoie, toate bunurile persoanei ocrotite. Cu toate acestea, amintirile de familie, obiectele personale, precum și bunurile indispensabile persoanei ocrotite sau destinate îngrijirii sale sunt păstrate la dispoziția acesteia, prin grija reprezentantului sau ocrotitorului legal și, dacă este cazul, a instituției sanitare în care este îngrijit.

(2) În îndeplinirea sarcinii sale, consilierul judiciar sau tutorele este dator:

a) să ia în considerare, cu prioritate, voința, preferințele și nevoile persoanei ocrotite și să-i acorde sprijinul necesar în formarea și exprimarea voinței acesteia;

b) să coopereze cu persoana ocrotită şi să îi respecte viaţa intimă, privată şi demnitatea;

c) să asigure şi să permită, atunci când este posibil, informarea şi lămurirea persoanei ocrotite, în modalități adaptate stării acesteia, despre toate actele şi faptele care ar putea să o afecteze, despre utilitatea și gradul lor de urgență, precum și despre consecințele unui refuz din partea persoanei ocrotite de a le încheia;

d) să ia toate măsurile necesare pentru protejarea şi realizarea drepturilor persoanei ocrotite;

e) să coopereze cu persoanele fizice şi persoanele juridice cu îndatoriri în îngrijirea persoanei ocrotite;

e) să mențină, în măsura posibilului, o  relație personală cu persoana ocrotită;

f) în cazurile prevăzute de lege, să întreprindă demersurile necesare pentru întocmirea raportului care cuprinde evaluarea medicală și psihosocială a persoanei ocrotite.

(3)  Instanța de tutelă, luând avizul consiliului de familie și consultând un medic de specialitate, va hotărî dacă cel ocrotit va fi îngrijit la locuința lui sau într-o instituție sanitară. Ingrijirea într-o instituție sanitară se poate dispune dacă din cauza tulburării psihice de care suferă cel ocrotit există pericol iminent de vătămare pentru sine sau pentru alte persoane, precum și în cazul în care neluarea acestei măsuri ar putea conduce la deteriorarea gravă a stării sale sau ar împiedica acordarea tratamentului adecvat.

(4) Atunci când instanța de tutelă dispune ca îngrijirea celui pus sub ocrotire să se facă într-o instituție sanitară, locuința acestuia și mobilierul sunt păstrate la dispoziția sa. Puterea de administrare cu privire la aceste bunuri permite numai încheierea unor contracte de închiriere, care încetează de plin drept, prin derogare de la alte dispoziții legale, la întoarcerea persoanei ocrotite în locuința sa.

(5) În cazul în care devine necesar și este în interesul persoanei ocrotite să se dispună de mobilier sau drepturile cu privire la locuința sa, actul este supus autorizării de către instanța de tutelă.

(6) Când cel ocrotit este căsătorit, va fi ascultat și soțul acestuia.

(7) Ocrotitorul nu are dreptul să împiedice corespondenţa, relațiile sociale sau alegerea profesiei persoanei ocrotite. Neînţelegerile se soluţionează de către instanţa de tutelă, cu ascultarea persoanei ocrotite.

25. Articolul 175 Liberalitățile primite de descendenții interzisului judecătoresc

Din bunurile celui pus sub interdicție judecătorească, descendenții acestuia pot fi gratificați de către tutore, cu avizul consiliului de familie și cu autorizarea instanței de tutelă, fără însă să se poată da scutire de raport.

Articolul 175 Liberalitățile primite de descendenții persoanei ocrotite

Din bunurile celui pus sub tutelă specială, descendenții acestuia pot fi gratificați de către tutore, cu avizul consiliului de familie și cu autorizarea instanței de tutelă, fără însă să se poată da scutire de raport.

 

26. Articolul 176 Minorul pus sub interdicție judecătorească

(1) Minorul care, la data punerii sub interdicție judecătorească, se afla sub ocrotirea părinților rămâne sub această ocrotire până la data când devine major, fără a i se numi un tutore. Dispozițiile art. 174 sunt aplicabile și situației prevăzute în prezentul alineat.

(2) Dacă la data când minorul devine major acesta se află încă sub interdicție judecătorească, instanța de tutelă numește un tutore.

(3) În cazul în care, la data punerii sub interdicție judecătorească, minorul se afla sub tutelă, instanța de tutelă va hotărî dacă fostul tutore al minorului păstrează sarcina tutelei sau dacă trebuie numit un nou tutore.

Articolul 176 Minorul pus sub tutelă specială

(1) Minorul care, la data punerii sub tutelă specială, se afla sub ocrotirea părinților rămâne sub această ocrotire până la data când devine major, fără a i se numi un tutore. Dispozițiile art. 174  sunt aplicabile și situației prevăzute în prezentul alineat.

(2) Dacă la data când minorul devine major acesta se află încă sub tutelă specială, instanța de tutelă numește un tutore.

(3) În cazul în care, la data punerii sub tutelă specială minorul se afla sub tutelă, instanța de tutelă va hotărî dacă fostul tutore al minorului păstrează sarcina tutelei sau dacă trebuie numit un nou tutore.

(4) Dispozițiile alin. (3) se aplică în mod corespunzător și în cazul în care instanța de tutelă a dispune punerea persoanei sub consiliere judiciară sau instituirea curatelei începând cu împlinirea vârstei de 18 ani.

27. Articolul 177 Ridicarea interdicției judecătorești

(1) Dacă au încetat cauzele care au provocat interdicția, instanța judecătorească va pronunța ridicarea ei.

(2) Cererea se poate introduce de cel pus sub interdicție judecătorească, de tutore, precum și de persoanele sau instituțiile prevăzute la art. 111.

(3) Hotărârea prin care se pronunță ridicarea interdicției judecătorești își produce efectele de la data când a rămas definitivă.

(4) Cu toate acestea, încetarea dreptului de reprezentare al tutorelui nu va putea fi opusă decât în condițiile prevăzute la art. 169 alin. (2), care se aplică în mod corespunzător.

Articolul 177 Încetarea măsurii

(1) Măsura de ocrotire încetează prin moartea celui ocrotit, la expirarea duratei pentru care a fost instituită, în cazul înlocuirii acesteia, precum și la ridicarea ei.

(2) Dacă au încetat ori s-au modificat cauzele care au provocat luarea măsurii, instanța de tutelă va pronunța ridicarea sau, după caz, înlocuirea acesteia.

(3) Cererea se poate introduce de cel ocrotit, de soțul sau de rudele acestuia, de persoana care locuiește cu el, de tutore, precum și de persoanele sau instituțiile prevăzute la art. 111.

(4) Prevederile art. 168 alin. (6) rămân aplicabile.

(5) Hotărârea prin care se pronunță prelungirea, înlocuirea sau ridicarea măsurii își produce efectele de la data când a rămas definitivă.

(6) Cu toate acestea, încetarea puterii de reprezentare al tutorelui nu va putea fi opusă decât în condițiile prevăzute la art. 169 alin. (2), care se aplică în mod corespunzător.

28. Articolul 182 Procedura de instituire

(1) Curatela se poate institui la cererea celui care urmează a fi reprezentat, a soțului său, a rudelor sau a celor prevăzuți la art. 111.

(2) Curatela nu se poate institui decât cu consimțământul celui reprezentat, în afară de cazurile în care consimțământul nu poate fi dat.

(3) Numirea curatorului se face de instanța de tutelă, cu acordul celui desemnat, printr-o încheiere care se comunică în scris curatorului și se afișează la sediul instanței de tutelă, precum și la primăria de la domiciliul celui reprezentat.

Articolul 182 Procedura de instituire

(…)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) Instanța sesizată cu instituirea curatelei poate dispune punerea sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială. Dispozițiile art. 164-177 sunt aplicabile.

29. Articolul 185 Încetarea curatelei

Dacă au încetat cauzele care au provocat instituirea curatelei, aceasta va fi ridicată de instanța de tutelă la cererea curatorului, a celui reprezentat sau a celor prevăzuți la art. 111.

Articolul 185 Încetarea curatelei

Dacă au încetat cauzele care au provocat instituirea curatelei, aceasta va fi ridicată de instanța de tutelă la cererea celui reprezentat, a soțului sau a rudelor acestuia, a persoanei care locuiește cu el, a curatorului sau a celor prevăzuți la art. 111.

30. Articolul 846 Cazurile de încetare

Administrarea încetează:

(…)

f) prin decesul, punerea sub interdicție judecătorească, renunțarea administratorului ori supunerea acestuia la procedura insolvenței;

g) prin punerea sub interdicție judecătorească a beneficiarului sau supunerea acestuia la procedura insolvenței, în măsura în care aceasta afectează bunurile administrate.

Articolul 846 Cazurile de încetare

Administrarea încetează:

(…)

f) prin decesul, punerea sau tutelă specială sau consiliere judiciară, renunțarea administratorului ori supunerea acestuia la procedura insolvenței;

g) prin punerea sub tutelă specială a beneficiarului, în situația în care la instituirea măsurii consilierii judiciare cu privire la acesta, instanța apreciază că este înteresul persoanei ocrotite sau prin supunerea beneficiarului la procedura insolvenței, în măsura în care aceasta afectează bunurile administrate.

31. Articolul 848 Moartea sau punerea sub interdicție a administratorului

(1) Moartea sau punerea sub interdicție a administratorului va fi comunicată beneficiarului și, după caz, celorlalți administratori, de către moștenitorii acestuia sau executorul testamentar ori de către tutorele administratorului.

(…)

Articolul 848 Moartea sau punerea sub consiliere judiciară ori sub tutelă specială a administratorului

(1) Moartea sau punerea sub consiliere judiciară ori sub tutelă specială a administratorului va fi comunicată beneficiarului și, după caz, celorlalți administratori, de către moștenitorii acestuia sau executorul testamentar ori de către tutorele administratorului.

(…)

32. Articolul 902 Actele sau faptele supuse notării

(…)

(2) În afara altor cazuri prevăzute de lege, sunt supuse notării în cartea funciară:

1. punerea sub interdicție judecătorească și ridicarea acestei măsuri;

(…)

Articolul 902 Actele sau faptele supuse notării

(…)

(2) În afara altor cazuri prevăzute de lege, sunt supuse notării în cartea funciară:

1. punerea sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială, prelungirea, înlocuirea, încetarea și ridicarea acestor măsuri;

(…)

33. Articolul 1.080 Puterile executorului

(1) Executorul testamentar:

a) va cere, în condițiile legii, punerea sigiliilor, dacă printre moștenitori sunt și minori, persoane puse sub interdicție judecătorească sau dispărute;

(…)

Articolul 1.080 Puterile executorului

(1) Executorul testamentar:

a) va cere, în condițiile legii, punerea sigiliilor, dacă printre moștenitori sunt și minori, persoane puse sub consiliere judiciară ori sub tutelă specială sau dispărute;

(…)

34. Articolul 1.085 Încetarea execuțiunii

Execuțiunea testamentară poate înceta:

(…)

d) prin punerea sub interdicție judecătorească a executorului testamentar;

(…)

Articolul 1.085 Încetarea execuțiunii

Execuțiunea testamentară poate înceta:

(…)

d) prin punerea sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială a executorului testamentar;

(…)

35. Articolul 1.144 Partajul voluntar

(1) Dacă toți moștenitorii sunt prezenți și au capacitate de exercițiu deplină, partajul se poate realiza prin bună învoială, în forma și prin actul pe care părțile le convin. Dacă printre bunurile succesorale se află imobile, convenția de partaj trebuie încheiată în formă autentică, sub sancțiunea nulității absolute.

(2) Dacă nu sunt prezenți toți moștenitorii ori dacă printre ei se află minori sau persoane puse sub interdicție judecătorească ori persoane dispărute, atunci se vor pune sigilii pe bunurile moștenirii în cel mai scurt termen, iar partajul voluntar se va realiza cu respectarea regulilor referitoare la protecția persoanelor lipsite de capacitate de exercițiu sau cu capacitate de exercițiu restrânsă ori privitoare la persoanele dispărute.

Articolul 1.144 Partajul voluntar

(…)

 

 

 

 

 

 

(2) Dacă nu sunt prezenți toți moștenitorii ori dacă printre ei se află minori persoane puse sub consiliere judiciară ori sub tutelă specială ori persoane dispărute, atunci se vor pune sigilii pe bunurile moștenirii în cel mai scurt termen, iar partajul voluntar se va realiza cu respectarea regulilor referitoare la protecția persoanelor lipsite de capacitate de exercițiu sau cu capacitate de exercițiu restrânsă ori privitoare la persoanele dispărute.

36. Articolul 1.205 Lipsa discernământului

(1) Este anulabil contractul încheiat de o persoană care, la momentul încheierii acestuia, se afla, fie și numai vremelnic, într-o stare care o punea în neputință de a-și da seama de urmările faptei sale.

(2) Contractul încheiat de o persoană pusă ulterior sub interdicție poate fi anulat dacă, la momentul când actul a fost făcut, cauzele punerii sub interdicție existau și erau îndeobște cunoscute.

Articolul 1.205 Lipsa discernământului

Este anulabil contractul încheiat de o persoană care, la epoca încheierii acestuia, se afla, fie și numai vremelnic, într-o stare care o punea în neputință de a-și da seama de urmările faptei sale.

 

37. Articolul 1.221 Leziunea

(1) Există leziune atunci când una dintre părţi, profitând de starea de nevoie, de lipsa de experienţă ori de lipsa de cunoştinţe a celeilalte părţi, stipulează în favoarea sa ori a unei alte persoane o prestaţie de o valoare considerabil mai mare, la data încheierii contractului, decât valoarea propriei prestaţii.

(2) Existenţa leziunii se apreciază şi în funcţie de natura şi scopul contractului.

(3) Leziunea poate exista şi atunci când minorul îşi asumă o obligaţie excesivă prin raportare la starea sa patrimonială, la avantajele pe care le obţine din contract ori la ansamblul circumstanţelor.

Articolul 1.221 Leziunea

(1) Există leziune atunci când, la data încheierii contractului, una dintre părți, profitând de starea de nevoie sau de dependență, de lipsa de experiență ori de lipsa de cunoștințe a celeilalte părți sau de alte circumstanțe particulare, obține în favoarea sa ori a unei alte persoane o prestație considerabil mai mare sau un beneficiu excesiv și nerezonabil în raport cu valoarea propriei prestații. Simplul fapt al existenței unei disproporții considerabile prezumă exploatarea.

(2) Existența leziunii se apreciază și în funcție de natura sau scopul contractului.

 

38. Articolul 1.222 Sancțiune (1) Partea al cărei consimțământ a fost viciat prin leziune poate cere, la alegerea sa, anularea contractului sau reducerea obligațiilor sale cu valoarea daunelor-interese la care ar fi îndreptățită.

(2) Cu excepția cazului prevăzut de art. 1.221 alin. (3), acțiunea în anulare este admisibilă numai dacă leziunea depășește jumătate din valoarea pe care o avea, la momentul încheierii contractului, prestația promisă sau executată de partea lezată. Disproporția trebuie să subziste până la data cererii de anulare.

(3) În toate cazurile, instanța poate să mențină contractul dacă cealaltă parte oferă, în mod echitabil, o reducere a propriei creanțe sau, după caz, o majorare a propriei obligații. Dispozițiile art. 1.213 privitoare la adaptarea contractului se aplică în mod corespunzător.

Articolul 1.222 Sancțiunea leziunii

(1) Partea lezată poate cerere, la alegerea sa, anularea contractului sau, după caz, reducerea propriei prestații ori mărirea contraprestației celeilalte părți cu valoarea daunelor-interese la care ar fi îndreptățită să le pretindă.

(2) În toate cazurile, instanța poate să mențină contractul dacă cealaltă parte oferă, în mod echitabil, o reducere sau  majorare a propriei prestații, după caz. Dispozițiile art. 1.213 privitoare la adaptarea contractului se aplică în mod corespunzător.

 

39. Articolul 1.223 Termenul de prescripție

(1) Dreptul la acțiunea în anulare sau în reducerea obligațiilor pentru leziune se prescrie în termen de un an de la data încheierii contractului.

(2) Anulabilitatea contractului nu poate să fie opusă pe cale de excepție când dreptul la acțiune este prescris.

Art. 1.223 Prescripția

Dreptul la acțiunea în anulare sau în modificarea contractului pentru leziune se prescrie în termen de un an de la data când obligația celui lezat a devenit exigibilă sau dacă exploatarea de care a profitat cealaltă parte a subzistat și după această dată, de la data când exploatarea a încetat.

 

40. Articolul 1263 Condiţiile confirmării

(…)

(3) Persoana chemată de lege să încuviinţeze actele minorului poate, în numele şi în interesul acestuia, cere anularea contractului făcut fără încuviinţarea sa ori să confirme contractul atunci când această încuviinţare era suficientă pentru încheierea valabilă a acestuia.

(4) Dispoziţiile alin. (3) se aplică în mod corespunzător şi în cazul actelor încheiate fără autorizarea instanţei tutelare.

(…)

Articolul 1.263 Condiţiile confirmării

(…)

(3) Persoana chemată de lege să încuviinţeze actele minorului sau celui pus sub consiliere judiciară poate, în numele şi în interesul acestuia, să ceară anularea contractului făcut fără încuviinţarea sa ori să confirme contractul atunci când această încuviinţare era suficientă pentru încheierea valabilă a acestuia.

(4) Dispozițiile alin. (3) se aplică în mod corespunzător şi în cazul actelor încheiate fără avizul consiliului de familie sau autorizarea instanței tutelare.

(…)

41. Articolul 1.925 Cazuri generale

Pierderea calității de asociat are loc prin cesiunea părților în societate, executarea silită a acestora, moartea, încetarea personalității juridice, falimentul, punerea sub interdicție judecătorească, retragerea și excluderea din societate.

Articolul 1.925 Cazuri generale

Pierderea calității de asociat are loc prin cesiunea părților în societate, executarea silită a acestora, moartea, încetarea personalității juridice, falimentul, punerea sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială, retragerea și excluderea din societate.

42. Articolul 1.938 Alte cazuri de încetare

În cazul în care contractul nu prevede altfel, societatea încetează și prin:

a) moartea ori punerea sub interdicție a uneia dintre persoanele fizice asociate;

(…)

Articolul 1.938 Alte cazuri de încetare

În cazul în care contractul nu prevede altfel, societatea încetează și prin:

a) moartea ori punerea sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială a uneia dintre persoanele fizice asociate;

(…)

 

  1. Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare

 

Nr. crt. Text Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare Propunere preliminară de reglementare[6]
43. Articolul 81 Limitele reprezentării. Continuarea judecării procesului

(…)

(2) Actele procedurale de dispoziție prevăzute la alin. (1), făcute în orice proces de reprezentanții minorilor, ai persoanelor puse sub interdicție și ai dispăruților, nu vor împiedica judecarea cauzei, dacă instanța apreciază că ele nu sunt în interesul acestor persoane.

Articolul 81 Limitele reprezentării. Continuarea judecării procesului

(…)

(2) Actele procedurale de dispoziție prevăzute la alin. (1), făcute în orice proces de reprezentanții minorilor, ai persoanelor puse sub tutelă specială și ai dispăruților, nu vor împiedica judecarea cauzei, dacă instanța apreciază că ele nu sunt în interesul acestor persoane.

44. Articolul 88 Încetarea mandatului

Mandatul nu încetează prin moartea celui care l-a dat şi nici dacă acesta a devenit incapabil. Mandatul dăinuieşte până la retragerea lui de către moştenitori sau de către reprezentantul legal al incapabilului.

Articolul 88 Încetarea mandatului

(1) Mandatul nu încetează prin moartea celui care l-a dat şi nici dacă acesta a fost pus sub consiliere judiciară sau tutelă specială. Mandatul dăinuieşte până la retragerea lui de către moştenitori sau de către reprezentantul legal al persoanei ocrotite.

(2) În cazul mandantului pus sub consiliere judiciară, mandatul încetează dacă nu este ratificat de tutore, din oficiu sau la cererea mandatarului, ori, după caz, nu este menținut de către instanța de tutelă care a luat măsura de ocrotire.

45. Articolul 92 Modalități de participare

(1) Procurorul poate porni orice acțiune civilă, ori de câte ori este necesar pentru apărarea drepturilor și intereselor legitime ale minorilor, ale persoanelor puse sub interdicție și ale dispăruților, precum și în alte cazuri expres prevăzute de lege.

(…)

Articolul 92 Modalități de participare

(1) Procurorul poate porni orice acțiune civilă, ori de câte ori este necesar pentru apărarea drepturilor, libertăților și intereselor legitime ale minorilor, ale persoanelor puse sub consiliere judiciară sau  tutelă specială și ale dispăruților, precum și în alte cazuri expres prevăzute de lege.

(…)

46. Articolul 155 Locul citării

(1)    Vor fi citaţi:

(…)

7. incapabilii sau cei cu capacitate de exerciţiu restrânsă, prin reprezentanţii sau ocrotitorii lor legali, la domiciliul ori sediul acestora, după caz; în caz de numire a unui curator special, potrivit art. 58, citarea se va face prin acest curator, la sediul său profesional;

(…)

 

Articolul 155 Locul citării

(1)    Vor fi citaţi:

(…)

7. cei fără capacitate de exercițiu, prin reprezentanţii lor legali, la domiciliul ori reședința acestora, după caz; în caz de numire a unui curator special, potrivit art. 58, citarea se va face prin acest curator, la sediul său profesional;

71. cei cu capacitate de exerciţiu restrânsă, personal și prin ocrotitorii lor legali, la domiciliul ori reședința acestora, după caz; în caz de numire a unui curator special, potrivit art. 58, citarea se va face și prin acest curator, la sediul său profesional;

(…)

47. Articolul 187 Încălcarea obligaţiilor privind desfăşurarea procesului. Sancţiuni

(1) Dacă legea nu prevede altfel, instanţa, potrivit dispoziţiilor prezentului articol, va putea sancţiona următoarele fapte săvârşite în legătură cu procesul, astfel:

(…)

2. cu amendă judiciară de la 50 lei la 700 lei:

a) neprezentarea martorului legal citat sau refuzul acestuia de a depune mărturie când este prezent în instanţă, în afară de cazul în care acesta este minor;

(…)

Articolul 187 Încălcarea obligaţiilor privind desfăşurarea procesului. Sancţiuni

(1) Dacă legea nu prevede altfel, instanţa, potrivit dispoziţiilor prezentului articol, va putea sancţiona următoarele fapte săvârşite în legătură cu procesul, astfel:

(…)

2. cu amendă judiciară de la 50 lei la 700 lei:

a) neprezentarea martorului legal citat sau refuzul acestuia de a depune mărturie când este prezent în instanţă, în afară de cazul în care acesta este minor sau pus sub consiliere judiciară;

(…)

48. Articolul 226 Ascultarea minorilor

În cazul în care, potrivit legii, urmează să fie ascultat un minor, ascultarea se va face în camera de consiliu. Ţinând seama de împrejurările procesului, instanţa hotărăşte dacă părinţii, tutorele sau alte persoane vor fi de faţă la ascultarea minorului.

Articolul 226 Ascultarea minorilor și a majorilor puși sub ocrotire

(1) În cazul în care, potrivit legii, urmează să fie ascultat un minor, ascultarea se va face în camera de consiliu.

(2) În procesele în care urmează să fie ascultată o persoană pusă sub consiliere judiciară sau tutelă specială, ascultarea se face în camera de consiliu, dacă instanța apreciază că este în interesul acesteia.

(3) Ținând seama de împrejurările procesului, instanţa hotărăşte dacă, după caz, părinţii, tutorele sau alte persoane vor fi de faţă la ascultarea celor prevăzuți la alin. (1) și (2).

49. Articolul 315 Persoanele care nu pot fi ascultate ca martori

(1) Nu pot fi martori:

(…)

4. persoanele puse sub interdicție judecătorească;

(…)

Articolul 315 Persoanele care nu pot fi ascultate ca martori

(1) Nu pot fi martori:

(…)

4. persoanele puse sub tutelă specială;

(…)

(3) Persoana pusă sub consiliere judiciară poate fi ascultată ca martor, însă instanța va ține seama, la aprecierea depoziției sale, de situația ei specială.

50. Articolul 320 Scutirea de jurământ

Copiii care nu au împlinit vârsta de 14 ani și cei care sunt lipsiți de discernământ în momentul audierii, fără a fi puși sub interdicție, pot fi ascultați, fără jurământ, însă instanța le va atrage atenția să spună adevărul și va ține seama, la aprecierea depoziției lor, de situația lor specială.

Articolul 320 Scutirea de jurământ

Copiii care nu au împlinit vârsta de 14 ani și cei care sunt lipsiți de discernământ în momentul audierii, fără a fi puși sub consiliere judiciară sau tutelă specială, pot fi ascultați, fără jurământ, însă instanța le va atrage atenția să spună adevărul și va ține seama, la aprecierea depoziției lor, de situația lor specială.

51. Articolul 412 Suspendarea de drept

(1) Judecarea cauzelor se suspendă de drept:

(…)

2. prin interdicția judecătorească sau punerea sub curatelă a unei părți, până la numirea tutorelui sau curatorului;

(…)

Articolul 412 Suspendarea de drept

(1) Judecarea cauzelor se suspendă de drept:

(…)

2. prin punerea sub consiliere judiciară, tutelă specială sau sub curatelă a unei părți, până la numirea tutorelui sau curatorului;

(…)

52. Articolul 509 Obiectul și motivele revizuirii

(1) Revizuirea unei hotărâri pronunțate asupra fondului sau care evocă fondul poate fi cerută dacă:

(…)

7. statul ori alte persoane juridice de drept public, minorii și cei puși sub interdicție judecătorească ori cei puși sub curatelă nu au fost apărați deloc sau au fost apărați cu viclenie de cei însărcinați să îi apere;

(…)

Articolul 509 Obiectul și motivele revizuirii

(1) Revizuirea unei hotărâri pronunțate asupra fondului sau care evocă fondul poate fi cerută dacă:

(…)

7. statul ori alte persoane juridice de drept public, minorii,cei puși sub consiliere judiciară sau tutelă specială, precum și cei puși sub curatelă nu au fost apărați deloc sau au fost apărați cu viclenie de cei însărcinați să îi apere;

(…)

53. Articolul 511 Termen de exercitare

(1) Termenul de revizuire este de o lună și se va socoti:

(…)

7. în cazurile prevăzute la art. 509 alin. (1) pct. 7, din ziua în care statul ori altă persoană de drept public a luat cunoștință de hotărâre, dar nu mai târziu de un an de la data rămânerii definitive a acesteia; în cazul minorilor, persoanelor puse sub interdicție judecătorească sau sub curatelă termenul de revizuire este de 6 luni de la data la care cel interesat a luat cunoștință de hotărâre, dar nu mai târziu de un an de la dobândirea capacității depline de exercițiu sau, după caz, de la înlocuirea tutorelui persoanei puse sub interdicție, de la încetarea curatelei ori înlocuirea curatorului;

(…)

Articolul 511 Termen de exercitare

(1) Termenul de revizuire este de o lună și se va socoti:

(…)

7. în cazurile prevăzute la art. 509 alin. (1) pct. 7, din ziua în care statul ori altă persoană de drept public a luat cunoștință de hotărâre, dar nu mai târziu de un an de la data rămânerii definitive a acesteia; în cazul minorilor, persoanelor puse sub consiliere judiciară, tutelă specială sau sub curatelă termenul de revizuire este de 6 luni de la data la care cel interesat a luat cunoștință de hotărâre, dar nu mai târziu de un an de la dobândirea capacității depline de exercițiu sau, după caz, de la înlocuirea tutorelui persoanei puse sub consiliere judiciară sau tutelă specială, de la încetarea curatelei ori înlocuirea curatorului;

(…)

54. Articolul 688 Începerea executării contra moștenitorilor

(…)

(3) Dacă între moștenitori sunt și minori sau persoane puse sub interdicție judecătorească, executarea silită nu va putea fi pornită decât după numirea reprezentanților sau a ocrotitorilor legali. Dacă însă după o lună de la moartea debitorului sau de la punerea sub interdicție judecătorească nu a fost numit reprezentantul sau ocrotitorul legal, creditorul sau executorul judecătoresc va putea cere instanței de executare numirea unui curator special, până la numirea lui, dispozițiile art. 58 aplicându-se în mod corespunzător.

Articolul 688 Începerea executării contra moștenitorilor

(…)

(3) Dacă între moștenitori sunt și minori sau persoane puse sub consiliere judiciară ori  tutelă specială, executarea silită nu va putea fi pornită decât după numirea reprezentanților sau a ocrotitorilor legali. Dacă însă după o lună de la moartea debitorului sau de la punerea sa sub consiliere judiciară sau tutelă specială nu a fost numit reprezentantul sau ocrotitorul legal, creditorul sau executorul judecătoresc va putea cere instanței de executare numirea unui curator special, până la numirea lui, dispozițiile art. 58 aplicându-se în mod corespunzător.

55. Articolul 762 Publicitatea vânzării

(…)

(8) În cazul în care se urmăresc bunurile mobile ale unui minor sau ale unei persoane puse sub interdicție judecătorească, dispozițiile art. 840 alin. (2) sunt aplicabile.

Articolul 762 Publicitatea vânzării

(…)

(8) În cazul în care se urmăresc bunurile mobile ale unui minor sau ale unei persoane puse  sub consiliere judiciară sau tutelă specială, dispozițiile art. 840 alin. (2) sunt aplicabile.

56. Articolul 816 Imobilele minorilor și interzișilor

(1) Imobilul unui minor sau al unei persoane puse sub interdicție judecătorească nu poate fi urmărit silit înaintea urmăririi mobilelor sale.

(2) Dispozițiile alin. (1) nu împiedică urmărirea silită asupra unui imobil aflat în proprietatea comună a minorului sau a persoanei puse sub interdicție judecătorească și a unei persoane cu capacitate deplină de exercițiu, dacă obligația prevăzută în titlul executoriu este comună.

Articolul 816 Imobilele minorilor și ale persoanelor puse sub consiliere judiciară sau tutelă specială

(1) Imobilul unui minor sau al unei persoane puse sub consiliere judiciară ori tutelă specială nu poate fi urmărit silit înaintea urmăririi mobilelor sale.

(2) Dispozițiile alin. (1) nu împiedică urmărirea silită asupra unui imobil aflat în proprietatea comună a minorului sau a persoanei puse sub consiliere judiciară ori tutelă specială și a unei persoane cu capacitate deplină de exercițiu, dacă obligația prevăzută în titlul executoriu este comună.

57. Articolul 840 Comunicarea publicațiilor de vânzare

(…)

(2) În cazul în care se urmărește imobilul unui minor sau al unei persoane puse sub interdicție judecătorească, o copie de pe publicația de vânzare a imobilului se comunică și la parchetul de pe lângă instanța de executare.

Articolul 840 Comunicarea publicațiilor de vânzare

(…)

(2) În cazul în care se urmărește imobilul unui minor sau al unei persoane puse sub consiliere judiciară ori tutelă specială, o copie de pe publicația de vânzare a imobilului se comunică parchetului de pe lângă instanța de executare și instanței de tutelă

58. Articolul 860 Stingerea acțiunilor contra adjudecatarului

(…)

(2) În cazul imobilelor înscrise pentru prima dată în cartea funciară, în condițiile art. 829 alin. (2), cererea de evicțiune se va prescrie în termen de 3 ani de la data înscrierii actului de adjudecare în cartea funciară. Această prescripție curge și împotriva minorilor și persoanelor puse sub interdicție judecătorească.

Articolul 860 Stingerea acțiunilor contra adjudecatarului

(…)

(2) În cazul imobilelor înscrise pentru prima dată în cartea funciară, în condițiile art. 829 alin. (2), cererea de evicțiune se va prescrie în termen de 3 ani de la data înscrierii actului de adjudecare în cartea funciară. Această prescripție curge și împotriva minorilor și persoanelor puse sub consiliere judiciară ori tutelă specială.

59. Articolul 918 Calitatea procesuală activă

(…)

(2) Cu toate acestea, soțul pus sub interdicție judecătorească poate cere divorțul prin reprezentant legal sau personal în cazul în care face dovada că are capacitatea de discernământ neafectată.

Articolul 918 Calitatea procesuală activă

(…)

(2) Cu toate acestea, soțul pus sub tutelă specială poate cere divorțul prin reprezentant legal sau personal în cazul în care face dovada că are capacitatea de discernământ neafectată.

60. Articolul 921 Prezența personală a părților

(1) În fața instanțelor de fond, părțile se vor înfățișa în persoană, afară numai dacă unul dintre soți execută o pedeapsă privativă de libertate, este împiedicat de o boală gravă, este pus sub interdicție judecătorească, are reședința în străinătate sau se află într-o altă asemenea situație, care îl împiedică să se prezinte personal; în astfel de cazuri, cel în cauză se va putea înfățișa prin avocat, mandatar sau, după caz, prin tutore ori curator.

Articolul 921 Prezența personală a părților

(1) În fața instanțelor de fond, părțile se vor înfățișa în persoană, afară numai dacă unul dintre soți execută o pedeapsă privativă de libertate, este împiedicat de o boală gravă, este pus sub consiliere judiciară sau tutelă specială, are reședința în străinătate sau se află într-o altă asemenea situație, care îl împiedică să se prezinte personal; în astfel de cazuri, cel în cauză se va putea înfățișa prin avocat, mandatar sau, după caz, prin tutore ori curator.

61. Titlul II Procedura punerii sub interdicție judecătorească Titlul II Procedura punerii sub consiliere judiciară sau  tutelă specială
62. Articolul 936 Instanța competentă

Cererea de punere sub interdicție judecătorească a unei persoane se soluționează de instanța de tutelă în a cărei circumscripție aceasta își are domiciliul.

 

Articolul 936 Instanța competentă

(1) Cererea de punere sub consiliere judiciară sau tutelă specială a unei persoane se soluționează de instanța de tutelă în a cărei circumscripție aceasta își are domiciliul.

 

63. Articolul 937 Conținutul cererii

Cererea de punere sub interdicție judecătorească a unei persoane va cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 194, faptele din care rezultă alienația mintală sau debilitatea mintală a acesteia, precum și dovezile propuse.

Articolul 937 Conținutul cererii

(1) Cererea de punere sub consiliere judiciară sau tutelă specială a unei persoane va cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 194, faptele din care rezultă deteriorarea facultăților sale mintale, precum și dovezile propuse în acest scop.

(2) Cererea va cuprinde și date referitoare la situația familială, socială și patrimonială a persoanei, orice alte elemente privind gradul său de autonomie, precum și numele medicului curant al acesteia, în măsura în care ele sunt cunoscute de reclamant.

(3) Instanța de tutelă nu este legată de obiectul cererii și poate institui, în condițiile legii, o măsură de protecție diferită de cea solicitată.

(4) În cazul în care cererea de prelungire, înlocuire sau ridicare a măsurii de ocrotire este formulată de ocrotitorul persoanei, aceasta este însoțită de raportul prevăzut la art. 938 alin. (3).

64. Articolul 938 Măsuri prealabile

(1) După primirea cererii, președintele instanței va dispune să se comunice celui a cărui punere sub interdicție judecătorească a fost cerută copii de pe cerere și de pe înscrisurile anexate. Aceeași comunicare se va face și procurorului, atunci când cererea nu a fost introdusă de acesta.

(2) Procurorul, direct sau prin organele poliției, va efectua cercetările necesare, va lua avizul unei comisii de medici specialiști, iar dacă cel a cărui punere sub interdicție judecătorească este cerută se găsește internat într-o unitate sanitară, va lua și avizul acesteia.

(3) Dacă este cazul, președintele dispune și numirea unui curator în condițiile prevăzute de Codul civil. Numirea curatorului este obligatorie în vederea reprezentării în instanță a celui a cărui punere sub interdicție judecătorească este cerută, în cazul în care starea sănătății lui împiedică prezentarea sa personală.

Articolul 938 Măsuri prealabile

(1) După primirea cererii, președintele instanței va dispune să se comunice celui a cărui punere sub ocrotire a fost cerută copii de pe cerere și de pe înscrisurile anexate. Aceeași comunicare se va face și procurorului, atunci când cererea nu a fost introdusă de acesta.

(2) În tot cursul procesului, dacă persoana a cărei ocrotire se cere nu și-a ales un avocat, instanța ia măsuri pentru desemnarea unuia din oficiu.

(3) Procurorul, direct sau prin organele poliției, va efectua cercetările necesare, va dispune întocmirea unui raport de către o comisie de medici specialiști și un psiholog, iar dacă cel a cărui punere sub ocrotire este cerută se găsește internat într-o unitate sanitară, va dispune întocmirea unui raport și de către aceasta. Cu ocazia întocmirii raportului, poate fi solicitat și punctul de vedere al medicului curant al persoanei a cărei ocrotire se cere.

(4) Evaluarea medicală a persoanei a cărei ocrotire se cere se efectuează după obținerea consimțământului acesteia, în cazul în care starea sănătății sale o permite, exprimat în fața instanței.

(5) În cazul în care persoana a cărei ocrotire se cere refuză evaluarea stării sale de sănătate ori nu se prezintă în vederea examinării la comisia prevăzută la alin. (2), instanța dispune aducerea sa cu mandat.

(6) Raportul cuprinde evaluarea medicală și psihosocială a persoanei a cărei ocrotire se solicită, referiri la natura și gradul de incapacitate și evoluția previzibilă a acesteia, la amploarea nevoilor sale și la celelalte circumstanțe în care se găsește, precum și mențiuni privind necesitatea și oportunitatea instituirii unei măsuri de ocrotire.

(7) Dacă este cazul, președintele dispune și numirea unui curator în condițiile prevăzute de Codul civil. Numirea curatorului este obligatorie în vederea reprezentării în instanță a celui a cărui ocrotire este cerută, în cazul în care starea sănătății lui împiedică prezentarea sa personală.

65. Articolul 939 Internarea provizorie

Dacă, potrivit avizului comisiei de medici specialiști și, când este cazul, al unității sanitare prevăzute la art. 938 alin. (2), este necesară observarea mai îndelungată a stării mintale a celui a cărui punere sub interdicție judecătorească este cerută și observarea nu se poate face în alt mod, instanța, solicitând și concluziile procurorului, va putea dispune internarea provizorie, pe cel mult 6 săptămâni, într-o unitate sanitară de specialitate.

Articolul 939 Internarea provizorie

(1) Dacă, potrivit raportului comisiei de medici specialiști și, când este cazul, al unității sanitare prevăzute la art. 938 alin. (2), este necesară observarea mai îndelungată a stării mintale a celui a cărui punere sub ocrotire este cerută și aceasta nu se poate face în alt mod, instanța, solicitând și concluziile procurorului, va putea dispune motivat și proporțional cu scopul urmărit internarea provizorie, pe cel mult 30 zile, într-o unitate sanitară de specialitate.

(2) Măsura se dispune numai după ascultarea persoanei a cărei ocrotire se cere. Dispozițiile art. 940 alin. (3) teza finală rămân aplicabile.

(3) Instanța se pronunță prin încheiere executorie, care este supusă numai apelului, în termen de 5 zile, care curge de la pronunțare pentru cei prezenți și de la comunicare pentru cei lipsă.

66. Articolul 940 Judecata

(1) După primirea actelor prevăzute la art. 938, se va fixa termenul pentru judecarea cererii, dispunându-se citarea părților.

(2) La termenul de judecată, instanța este obligată să îl asculte pe cel a cărui punere sub interdicție judecătorească este cerută, punându-i și întrebări pentru a constata starea sa mintală. Dacă cel a cărui punere sub interdicție judecătorească este cerută nu este în stare să se înfățișeze în instanță, el va fi ascultat la locul unde se găsește.

(3) Judecarea se va face cu participarea procurorului.

Articolul 940 Judecata

(1) După primirea actelor prevăzute la art. 938, se va fixa termenul pentru judecarea cererii, dispunându-se citarea părților.

(2) Judecarea cererii se face de urgență și cu precădere.

(3) La termenul de judecată, instanța este obligată să îl asculte, în camera de consiliu, pe cel a cărui punere sub ocrotire este cerută, punându-i și întrebări pentru a constata starea sa mintală, precum și opinia sa cu privire la regimul de ocrotire și la persoana ocrotitorului. Dacă este în interesul celui a cărui punere sub ocrotire este cerută, precum și în cazul în care starea în care se află nu îi permite  să se înfățișeze în instanță, el va fi ascultat la locul unde se găsește.

(4) La ascultarea persoanei a cărei ocrotire se solicită poate fi de față o persoana de încredere.

(5) Prin excepție, prelungirea măsurii tutelei speciale pentru o durată mai mare de 5 ani se poate dispune fără ascultarea persoanei ocrotite dacă în raportul medical se menționează că ascultarea sa este de natură să aducă atingere stării ei de sănătate sau aceasta nu este capabilă să își exprime voința.

(6) Judecarea se face cu participarea procurorului.

(7) Pe întreaga întreaga durată a procedurii, persoana a cărei ocrotire se cere va fi informată despre luarea oricărei măsuri care ar putea să o afecteze, în modalități adaptate stării acesteia.

67. Articolul 941 Comunicarea hotărârii

(1) După ce hotărârea de punere sub interdicție judecătorească a rămas definitivă, instanța care a pronunțat-o va comunica, de îndată, dispozitivul acesteia în copie legalizată, după cum urmează:

a) serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor la care nașterea celui pus sub interdicție judecătorească este înregistrată, pentru a se face mențiune pe marginea actului de naștere;

b) serviciului sanitar competent, pentru ca acesta să instituie asupra celui pus sub interdicție judecătorească, potrivit legii, o supraveghere permanentă;

c) biroului de cadastru și publicitate imobiliară competent, pentru notarea în cartea funciară, când este cazul;

d) registrului comerțului, dacă persoana pusă sub interdicție judecătorească este profesionist.

(2) Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile și instanțelor învestite cu judecarea căilor de atac prevăzute de lege.

(3) În cazul în care cererea de punere sub interdicție judecătorească a fost respinsă, curatela instituită pe durata procesului încetează de drept.

Articolul 941 Comunicarea hotărârii

(1) După ce hotărârea de luare a măsurii de ocrotire a rămas definitivă, instanța care a pronunțat-o va comunica, de îndată, dispozitivul acesteia în copie legalizată, după cum urmează:

a) serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor la care nașterea celui pus sub ocrotire este înregistrată, pentru a se face mențiune pe marginea actului de naștere;

b) serviciului sanitar competent, pentru ca acesta să instituie asupra celui pus sub ocrotire, potrivit legii, o supraveghere permanentă;

c) biroului de cadastru și publicitate imobiliară competent, pentru notarea în cartea funciară, când este cazul;

d) registrului comerțului, dacă persoana pusă sub ocrotire este profesionist.

(2) Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile și instanțelor învestite cu judecarea căilor de atac prevăzute de lege.

(3) În cazul în care cererea de punere sub ocrotire a fost respinsă, curatela instituită pe durata procesului încetează de drept.

68. Articolul 942 Numirea tutorelui

Dacă hotărârea de punere sub interdicție judecătorească a rămas definitivă, instanța de tutelă numește de îndată un tutore pentru ocrotirea celui pus sub interdicție judecătorească, în condițiile prevăzute de Codul civil.

Articolul 942 Numirea tutorelui

Dacă hotărârea de punere sub ocrotire a rămas definitivă, instanța de tutelă numește de îndată un tutore pentru ocrotirea celui pus sub consiliere judiciară sau sub tutelă specială, în condițiile prevăzute de Codul civil.

69. Articolul 943 Ridicarea interdicției

(1) Ridicarea interdicției judecătorești se face cu procedura prevăzută în prezentul titlu, care se aplică în mod corespunzător.

(2) Despre ridicarea interdicției judecătorești se face mențiune pe hotărârea prin care s-a pronunțat interdicția judecătorească.

Articolul 943 Modificarea sau încetarea măsurii de ocrotire

(1) Prelungirea, înlocuirea sau ridicarea măsurii de ocrotire se face cu procedura prevăzută în prezentul titlu, care se aplică în mod corespunzător.

(2) Despre măsurile prevăzute la alin. (1) se face mențiune pe hotărârea prin care a fost luată măsura de ocrotire.

70. Articolul 983 Rolul activ al instanţei. Înţelegerile dintre părţi

(…)

(2) Dacă părţile ajung la o înţelegere cu privire la împărţirea bunurilor, instanţa va hotărî potrivit înţelegerii lor. Împărţeala se poate face prin bună învoială şi dacă printre cei interesaţi se află minori, persoane puse sub interdicţie judecătorească ori dispăruţi, însă numai cu încuviinţarea prealabilă a instanţei de tutelă, precum şi, dacă este cazul, a reprezentantului sau a ocrotitorului legal.

Articolul 983 Rolul activ al instanţei. Înţelegerile dintre părţi

(…)

(2) Dacă părţile ajung la o înţelegere cu privire la împărţirea bunurilor, instanţa va hotărî potrivit înţelegerii lor. Împărţeala se poate face prin bună învoială şi dacă printre cei interesaţi se află minori, persoane puse sub consiliere judiciară sau tutelă specială ori dispăruţi, însă numai cu încuviinţarea prealabilă a instanţei de tutelă, precum şi, dacă este cazul, a reprezentantului sau a ocrotitorului legal.

71. Articolul 1.079 Competența personală exclusivă

Instanțele române sunt exclusiv competente să judece litigii cu elemente de extraneitate din sfera statutului personal referitoare la:

(…)

4. punerea sub interdicție judecătorească a unei persoane cu domiciliul în România;

Articolul 1.079 Competența personală exclusivă

Instanțele române sunt exclusiv competente să judece litigii cu elemente de extraneitate din sfera statutului personal referitoare la:

(…)

4. punerea sub consiliere judiciară sau tutelă specială a unei persoane cu domiciliul în România;

72. Articolul 1.081 Competența preferențială a instanțelor române

(…)

(2) Instanțele judecătorești române sunt, de asemenea, competente să judece:

1. procese referitoare la ocrotirea minorului sau persoanei puse sub interdicție judecătorească, cetățean român cu domiciliul în străinătate;

(…)

Articolul 1.081 Competența preferențială a instanțelor române

(…)

(2) Instanțele judecătorești române sunt, de asemenea, competente să judece:

1. procese referitoare la ocrotirea minorului sau persoanei puse sub consiliere judiciară ori tutelă specială, cetățean român cu domiciliul în străinătate;

(…)

73. Nu există. Art…(1) Persoanele aflate la data intrării în vigoare a prezentei legi sub interdicție judecătorească vor fi supuse, în ceea ce priveşte capacitatea lor și măsurile de ocrotire ce vor trebui luate, dispoziţiilor prezentei legi.

(2) În acest scop, instanţele judecătoreşti, din oficiu sau la cerere, vor examina toate cauzele în care a fost instituită măsura punerii sub interdicție judecătorească şi, după caz, vor dispune:

a) înlocuirea măsurii punerii sub interdicție judecătorească cu una dintre măsurile de ocrotire prevăzute de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege;

b) ridicarea măsurii punerii sub interdicție judecătorească dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile prevăzute de  Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege pentru instituirea unei măsuri de ocrotire.

(3) Până la rămânerea definitivă a hotărârilor pronunțate potrivit alin. (2), măsurile de punere sub interdicție judecătorească se mențin.

(4) În cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), persoanele numite în funcția de tutore vor fi menţinute de către instanţa de tutelă în această calitate cu excepția cazului în care, potrivit legii, nu mai pot fi îndeplini acestă funcție.

 

[1] Referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 164 alin. (1) din Codul civil, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 27.01.2021.

[2] Denumită consiliere judiciară; în ceea ce privește denumirea utilizată de noua reglementare cu privire la ocrotitorul legal care urmează a fi numit ulterior instituirii consilierii judiciare, această chestiune este în continuare în analiză.

[3] Este reconfigurată (și redenumită) măsura de ocrotire a punerii sub interdicție judecătorească, care în concepția noii reglementări va deveni tutelă specială și va putea fi dispusă doar ca o măsură ultima ratio.

[4] Modificările/completările sunt marcate cu bold.

[5] Urmează a fi aleasă o terminologie adecvată.

[6] Modificările/completările sunt marcate cu bold.

Comments

comentarii

[wp-rss-aggregator template="monitorul-de-cluj"]

Lasă un răspuns