fbpx

Lionel Messi câștigă dreptul la marca care îi poartă numele după procese care au durat aproape 10 ani

Messi a invocat că este o persoană publică a cărei notorietate depășește domeniul pur sportiv și că a fost, fără îndoială, cel mai faimos jucător din lume în ultimii ani, invocând numeroase premii și titluri care i-au fost acordate.

Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală îi refuzase acestuia dreptul de a înregistra marca cu numele ,,MESSI” pe motiv că exista similitudine vizuală și fonetică cu marca ,,MASSI” ce fusese înregistrată anterior.

TJUE a respins în 17 septembrie 2020 recursul introdus la 6 iulie 2018 de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală și proprietarul mărcii ,,MASSI” împotriva Hotărârii Tribunalului (Camera a șasea) din 26 aprilie 2018 în cauza T-554/14 P, Messi Cuccittini/EUIPO – J-M.-E.V. e hijos (Cauza C-449/18 P)

Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO) și societatea care deține marca ,,MASSI” au atacat cu recurs hotărârea judecătorească prin care lui Messi i se recunoscuse dreptul de a-și înregistra marca ce îi purta numele pentru articole și haine de sport.

Motivele și principalele argumente al recurenților au fost:

EUIPO consideră că hotărârea atacată ar trebui să fie anulată întrucât Tribunalul a încălcat articolul 8 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul privind marca Uniunii Europene pentru următoarele motive:

Tribunalul a comis o eroare de drept atunci când a examinat similitudinea conceptuală a semnelor întrucât a luat în considerare numai percepția unei părți semnificative a publicului relevant și nu a stabilit relevanța restului publicului relevant, pentru care diferența conceptuală a mărcilor nu poate neutraliza similitudinea vizuală sau fonetică a acestora.

În consecință, Tribunalul a comis o eroare de drept atunci când a exclus existența unui risc de confuzie cu privire la temeiul percepției conceptuale pe care o are o „parte semnificativă” a publicului față de mărcile în litigiu, în loc să evalueze dacă există riscul de confuzie menționat în cazul unei părți care nu poate fi neglijată a publicului relevant, astfel cum impune jurisprudența.

Prin decizia din data de 17 septembrie 2020, Tribunalul de Justiție a Uniunii Europene a respins ambele recursuri, menținând hotărârea tribunalului.

TJUE reține că instanța nu a comis nicio eroare de drept când a considerat că notorietatea lui Messi constituie un factor pertinent în baza căruia se poate stabili diferența în plan conceptual între termenii ,,MESSI” și ,,MASSI”.

Chestiunea notorietății de care se bucură d-ul Messi a făcut obiectul litigiului derulat în fața Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală după ce Tribunalul General a constatat că notorietatea numelui MESSI este aceea a numelui unui jucător de fotbal de talie mondială și persoană publică, fapt notoriu de care EUIPO ar fi trebuit să țină cont la momentul la care a analizat similitudinea între semnul MASSI și MESSI în plan conceptual.

TJUE arată că nu s-a făcut o greșită aplicare a jurisprudenței derivate din sentința Ruiz Picasso y otros/OAMI deoarece pentru aplicabilitatea respectivei sentințe nu este impusă condiția ca simpla existență a unei mărci notorii să fie invocată pe calea opoziției la înregistrarea unei alte mărci.

Tribunalul în mod justificat a aplicat jurisprudența rezultată din Hotărârea din 12 ianuarie 2006, Ruiz – Picasso și alții / OAPI (C – 361/04 P, EU: C: 2006: 25) și a constatat că publicul relevant a perceput semnele în cauză ca fiind diferite din punct de vedere conceptual.

Litigiul a început în anul 2011 când înaintașul echipei de fotbal Barcelona a solicitat Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală înregistrarea mărcii cu numele său și logotipul asociat mărcii sale.

Producătorul de biciclete, căști și haine sportive cu marca MASSI a formulat opoziție împotriva cererii lui Messi invocând posibila confuzie cu privire la cele două mărci.

Opoziția producătorului de biciclete a fost admisă, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală a apreciat că este posibilă confuzia între cele două mărci în rândul publicului, deoarece elementele dominante dintre cele două mărci ,,MASSI” și ,,MESSI” sunt practice identice.

Împotriva deciziei Oficiului, Messi a formulat recurs care s-a soluționat favorabil de către Tribunalul General care a motivat că renumele jucătorului de fotbal neutraliza similitudinile vizuale și fonetice între cele două semen ale mărcilor și înlătura orice risc de confuzie, Messi fiind un personaj public de notorietate la nivel mondial.

TJUE a achiesat la soluția tribunalului, însușindu-și concluziile acestuia.

VEZI AICI HOTĂRÂREA

Comments

comentarii

Lasă un răspuns