Primarul comunei Florești de lângă Cluj-Napoca, supranumită ”dormitorul Clujului” din cauza suprapopulării, cheltuie lunar circa 6300 de euro pe publicitate prin 14 contracte cu firme alese pe criterii necunoscute. Valoarea lor variază între 300 și 650 de euro/lună. Pentru că a refuzat să prezinte contractele pe bani publici, primarul Bogdan Pivariu (PNL) a fost dat în judecată de un consilier local, care a câștigat în instanță. Acesta a calculat suma totală cheltuită în 2024, fiind de 56.613 euro.
Soluția Tribunalului Cluj pe scurt: ”Admite în parte cererea de chemare în judecată formulată de reclamantul Meze Daniel Aron, în contradictoriu cu pârâta U.A.T. Comuna Floreşti, prin Primar. Obligă pârâta să comunice reclamantului contractele în derulare încheiate de Primăria Floreşti cu instituţiile media, cu jurnalişti independenţi şi alte firme de promovare din presa scrisă, online, radio, tv, reţele de socializare, inclusiv pentru transmiterea online a şedinţelor Consiliului local Floreşti. Respinge în rest cererea de chemare în judecată, ca neîntemeiată. Ia act că nu s-au solicitat cheltuieli de judecată.”
Consilierul Meze a dat în judecată Primăria Florești după ce a fost trimis pe portalul de achiziții SICAP atunci când a solicitat oficial informațiile. Contractele încheiate prin încredințare directă apar într-adevăr pe SICAP, dar, după cum arată instanță, asta nu scuză Primăria că nu a răspuns cererii.
”În fapt, prin cererea nr. 54823 din 21.07.2023, reclamantul Meze Daniel Aron a solicitat Primăriei Floreşti să îi comunice contractele pe care instituţia le are cu toate instituţiile media, cu jurnalişti independenţi sau firme de promovare, numerele contractelor, conţinutul acestora, valoarea şi beneficiarii.
Prin răspunsul comunicat reclamantului pe adresa de e-mail la data de 31.07.2023, Primăria Floreşti i-a adus la cunoştinţă că informaţiile solicitate pot fi accesate pe platforma publică de achiziţii publice SICAP.
Prin cererea nr. 59370 din 23.08.2023, reclamantul a reiterat cererea iniţială, precizând că, în răspunsul primit, i s-a transmis să caute aceste date pe platforma SICAP, pe care nu o poate accesa fără cont şi care nu permite vizualizarea conţinutului acestora .
În data de 09.01.2024, reclamantul a formulat o nouă cerere de comunicare a acestor informaţii, solicitând suplimentar şi comunicarea informaţiilor prevăzute la art. 5 lit. e) din Legea nr. 544/2001, pe anul 2023, respective sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil, pentru a vedea unde sunt evidenţiate aceste cheltuieli cu mass-media.
Prin răspunsul comunicat reclamantului la data de 12.01.2024, pe adresa de e-mail indicată, Primăria Floreşti a arătat că a răspuns adreselor anterioare, în sensul arătat anterior. Suplimentar, a indicat reclamantului mai multe link-uri pentru bugetele şi situaţiile financiare pe anul 2023, disponbile pe site-ul Monitorului Oficial Local al comunei Floreşti .
În drept, conform art. 7 din Legea nr. 544/2001, (1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile. (2) Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se motivează şi se comunică în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor. (3) Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condiţiile tehnice necesare, şi în format electronic.
În speţă, se impune precizarea prealabilă că, din perspectiva respectării termenelor prevăzute de Legea nr. 544/2001, obiectul prezentei cauze îl constituie adresa din data de 12.01.2024 a Primăriei Floreşti, comunicată reclamantului pe adresa de e-mail, ca răspuns la cererea înregistrată sub nr. 19051/09.01.2024. Prin urmare, instanţa constată respectarea termenului prevăzut de art. 7 din Legea nr. 544/2001 de către instituţia publică, aceasta răspunzând reclamantului într-un termen de 3 zile de la data înregistrării cererii.
În continuare, în ceea ce priveşte solicitarea reclamantului de comunicare a informaţiilor prevăzute la art. 5 lit. e) din Legea nr. 544/2001, pe anul 2023, respective sursele financiare, bugetul şi bilanţul contabil, pentru a vedea unde sunt evidenţiate cheltuielile cu mass-media, instanţa apreciază că este neîntemeiată.
Astfel, în privinţa acestei categorii de informaţii, instituţiile şi autorităţile publice au obligaţia comunicării din oficiu, conform art. 5 alin. 1 din Legea nr. 544/2001, îndeplinirea acestor obligaţii urmând a se face prin modalităţile reglementate la alin. 4 lit. a) al aceluiaşi articol, prin afişarea, prin publicarea în mijloacele de informare în masă, în publicaţii proprii, precum şi în pagina de Internet proprie, respectiv prin asigurarea accesului posibilităţii consultării lor la sediul instituţiei.
Pârâta a comunicat reclamantului toate link-urile relevante pentru hotărârile de consiliu local de aprobare sau de rectificare a bugetului, cât şi pe cele pentru aprobarea contului de execuţie bugetară din anul 2023. Refuzul pârâtei de a comunica aceste informaţii în format fizic este justificat de volumul mare al acestora. Mai mult, reclamantul nu a fost prejudiciat prin opţiunea pârâtei de a-i comunica informaţiile solicitate în format virtual, având în vedere că reclamantul utilizează atât adresa de e-mail, cât şi mijloacele de informare din mediul virtual, chiar el solicitând, la un moment dat, ca toate comunicările să fie efectuate atât în scris, cât şi pe adresa sa de e-mail.
În opinia instanţei, interpretarea dispoziţiilor art. 6 din lege nu poate fi efectuată într-o notă formalistă, ci trebuie adaptată la evoluţia tehnologică, informatizarea fiind un deziderat al tuturor autorităţilor publice, neputând fi omis că Legea nr. 544/2001 a fost adoptată în anul 2001. Astfel, atât timp cât autorităţile publice asigură publicarea informaţiilor de interes public on-line, iar solicitantul le poate accesa în concret, nu se poate considera că refuzul acestora de a le comunica în format fizic este abuziv, cu atât mai mult cu cât în speţă au indicat un argument pertinent, respectiv volumul considerabil al înscrisurilor solicitate.
Nu aceeaşi concluzie se impune în privinţa solicitării de comunicare a informaţiilor privind contractele încheiate de pârâta U.A.T. Floreşti în domeniul media. Având în vedere că acestea sunt finanţate din fondurile pârâtei, că au legătură cu activitatea de gestionare a resurselor financiare ale comunităţii locale şi că nu se încadrează în niciuna dintre categoriile de excepţie de la art. 12 din Legea nr. 544/2001, acestea reprezintă informaţii de interes public supuse obligaţiei de comunicare.
Deși pârâta (Primăria – n.red) a indicat generic în răspunsul său platforma https://SICAP.ai, la o simplă accesare a platformei, la secţiunea “Căutare avansată” se poate observa că aceasta, deşi poate fi efectuată pe baza termenului de căutare “media/mass-media”, pe de o parte generează o multitudine de rezultate, fiind cvasi-imposibilă selectarea celor relevante, fără informaţii sau filtre suplimentare de căutare, iar pe de altă parte, nu poate fi accesat conţinutul contractelor, pârâta nefăcând dovada în sens contrar.
Prin urmare, indicarea de către pârâtă a platformei SICAP ca modalitate de comunicare a informaţiilor de interes public solicitate nu asigură efectivitatea accesului la acestea, aceasta având obligaţia comunicării către reclamant a informaţiilor solicitate.
Față de aceste argumente, va admite în parte cererea de chemare în judecată şi va obliga pârâta UAT Comuna Floreşti să comunice reclamantului contractele în derulare încheiate de Primăria Floreşti cu instituţiile media, cu jurnalişti independenţi şi alte firme de promovare din presa scrisă, online, radio, tv, reţele de socializare, inclusiv pentru transmiterea online a şedinţelor Consiliului local Floreşti. Având în vedere că din cuprinsul acestor contracte reies şi celelalte elemente indicate de reclamant (data, părţile contracte, obiectul, preţul contractului), pârâta nu va fi obligată la comunicarea separată a acestor informaţii, cu atât mai mult cu cât nu există o obligaţie legală în sarcina sa de a efectua date statistice sau rezumate ale informaţiilor solicitate.
Va lua act că nu au fost solicitate cheltuieli de judecată.”, se arată în motivarea sentinței Tribunalului Cluj.
Daniel Meze a anunțat pe Facebook că va mai intenta proces pentru alte informații dacă va fi nevoie și atunci va lua un avocat și va cere cheltuieli de judecată.
”Primarul Floreștiului își cumpără imagine în presă de 56.613 € pe an !!! Întru-un mandat de 4 ani înseamnă 226.452 € !!! Pe banii noștri, ai floreștenilor !!! Scandalos și rușinos !!! Ar trebui să intrați în pământ de rușine domnule primar pentru ce faceți !!! Ce s-ar putea face cu acești bani în interesul floreștenilor? S-ar putea amenaja un părculeț, ar putea fi făcut un loc de joacă pentru copii, ar putea fi asfaltată o stradă mai mică, dar nu, primarul își cumpără imagine în presă! Un primar bun, competent și responsabil lasă faptele lui să vorbească de la sine, nu are nevoie să-și cumpere imagine pe banii publici, pe banii oamenilor plătitori de taxe și impozite! Doi ani de zile a trebuie să mă lupt in instanță pentru a obliga primarul să facă publice contractele pe care le are cu presa!”, a postat Meze.
Întrebat de Clujust care sunt criteriile după care au fost alese firmele care primesc mii de euro pentru publicitate, primarul Pivariu ne-a întrebat pe noi care este suma și s-a făcut că nu înțelege întrebarea. De asemenea, a spus că nu știe de postarea consilierului Meze.
În ciuda contractelor de publicitate în baza cărora vedem clipuri în care se laudă primarul Bogdan Pivariu cu așa-zis realizări, comuna Florești este vestită în toată țara pentru haosul urbanistic, aglomerația, traficul, problemele și nemulțumirile locuitorilor. Vedeți reportaj TV AICI și o sinteză recentă a nemulțumirilor AICI