Clujenii care au înființat societate sau PFA anul acesta pot confirma cele scrise în acest articol. Oricine își depune actele la Registrul Comerțului Cluj pentru înființarea unei entități este bombardat pe telefon și SMS cu oferte la produse Telekom, ING și două firme de contabilitate din Cluj și Alba. Toate astea înainte să fie emis certificatul de înregistrare al societății sau PFA-ului.
Dacă depuneți actele pentru înființarea unei societăți comerciale sau a unui PFA la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Cluj, la scurt timp veți fi contactați de diverse persoane, care ca prin minune au aflat că vă faceți firmă și vă oferă pentru entitatea nou înființată telefonie, internet și televiziune de la Telekom, cont și facilități la ING Bank și servicii de contabilitate de la Albasoft din Alba și de la o firmă din Cluj, de pe strada Tășnad, care nu-și dă numele, dar am identificat-o ca fiind Miva Expert Solutions.
”De când am depus actele la Registrul Comerțului, mă tot sună de mă înnebunesc cu oferte. M-au sunat de la ING agenția Grigorescu din Cluj, de la Telekom m-au sunat mai mulți operatori, ei sunt cei mai insistenți. M-au sunat chiar și din Oradea recomandându-se din partea Telekom. Culmea e că nici nu-mi ieșise actul de înregistrare de la Registru. Când i-am luat la întrebări de unde au numărul meu de telefon, au închis. Au trecut deja câteva săptămâni de când am firma și încă mă mai sună. M-au agasat atât de tare încât cu siguranță nu voi lucra cu Telekom sau ING”, a declarat C. V., patronul unei societăți care dorește să nu-i fie divulgată identitatea. Mai jos aveți câteva din SMS-urile primite de acesta după ce a depus actele la Registrul Comerțului Cluj.
De asemenea, mai mulți avocați, care se ocupă cu înregistrare de acte pentru diverse societăți, spun că sunt terorizați pe telefon cu oferte pentru respectivele firme.
Clujust.ro a solicitat un punct de vedere de la Registrul Comerțului Cluj cu privire la faptul că mai mulți oameni din Cluj s-au plâns că după ce au depus actele pentru înființarea unui PFA sau SRL, înainte să le fie eliberat certificatul constatator, au fost sunați și au primit mesaje cu oferte pentru noua firmă de la Telekom, ING Bank, Albasoft Expert din Alba și Miva Expert Solutions din Cluj.
Întrebările adresate Registrului Comerțului:
- Există un contract sau protocol între ONRC sau ORC Cluj și aceste entități de mai sus?
- Cum vă explicați că știu de înființarea societăților înainte ca asociații să primească certificatele de înregistrare? Există angajați care furnizează astfel de informații? Veți face o anchetă internă? La momentul când sunt întrebați cei care sună de unde au numărul de telefon, închid.
- Cum comentați o astfel de practică, care clar favorizează cele patru companii (Telekom, ING, Albasoft și Miva Expert)?
Primul răspuns de la ORCT Cluj
Răspunsul Oficiului Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Cluj a fost destul de alambicat, în esență susținând că operatorii despre care vorbim își iau datele de pe Recom Online: ”Menționăm că pe portal.onrc.ro informațiile sunt actualizate în timp realt, astfel că vizualizarea lor se poate face și anterior eliberării certificatului de înregistrare către solicitant”
După ce le-am transmis celor de la Registrul Comerțului că au inșirat o mulțime de reglementari pe care le găseam pe internet, dar nu au raspuns concret la intrebări precum ”De unde au companiile inșirate numerele de telefon ale persoanelor care depun cereri sa inregistreze firme sau PFA?”, am primit un alt răspuns.
Al doilea răspuns
”Caracterul public al registrului comerţului este reglementat de dispoziţiile art. 4 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
În acest sens, conform alin~ (2) al aceluiaşi articol, oficiul registrului comerţului este obligat să elibereze, pe cheltuiala persoanei care a făcut cererea, copii certificate de pe înregistrările efectuate în registru şi de pe actele prezentate, precum şi informaţii despre datele înregistrate în registrul comerţului şi certificate constatatoare că un anumit act sau fapt este ori nu este înregistrat.
Conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 26/1990 privind registrul comerțului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cererea de înmatriculare a unei societăţi va cuprinde, după caz, datele conţinute în mod obligatoriu în actul său constitutiv şi va fi însoţită de documentele doveditoare necesare, potrivit Legii nr. 31/1990 privind societăţile, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal va înscrie în registrul comerțului toate datele din cerere, precum şi codul unic de înregistrare, atribuit conform legii.
Prin urmare, în situaţia în care numărul de telefon a fost înregistrat în registrul comerţului ca informaţie de contact pentru o firmă, această informaţie se circumscrie prevederilor susmentionate.
În situaţia în care, la înmatricularea profesionistului sau la înregistrarea unor menţiuni, oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale au procedat la înregistrarea în registrul comerțului a numărului de telefon al unui profesionist, iar acesta doreşte, ulterior, înregistrarea în registrul comerțului a modificării numărului său de telefon, în scopul efectuării publicităţii faţă de terți a acestei modificări, în temeiul art. 184 alin. (2) din Normele metodologice privind modul de ţinere a registrelor comerțului, de efectuare a înregistrărilor şi de eliberare a informaţiilor, aprobate prin Ordinul Ministrului Justiţiei nr. 2.594/C/2008, se va completa formularul-tip “Cerere de depunere şi/sau menţionare acte”, punctul 5.15, anexându-se la acesta înscrisurile din care rezultă modificarea a cărei înregistrare se solicită, precum şi dovada achitării taxelor şi tarifelor legale.
Informaţii privind societăţile înregistrate în registrul comerţului pot fi accesate pe portalul de servicii online al Oficiului Naţional al Registrului Comerţului https://portal.onrc.ro,componenta Recom online, unde utilizatorul poate avea acces gratuit sau contra cost, la serviciile de înregistrare online.
Aşadar, serviciul “RECOM Online” este destinat utilizatorilor de internet, interesati sa acceseze informaţiile legale despre firmele din Romania, existente în registrul come~ului central, tinut în sistem computerizat.
De menţionat faptul că, Serviciul “Recom online” are doua componente:
– Componenta gratuită, permite verificarea în mod gratuit a existenţei legale a unei firme în registrul central al comerțului şi a stării acesteia;
– Componenta pe baza de abonament, care permite obţinerea contra cost, a informaţiilor legale referitoare la toate firmele Înregistrate pe teritoriul României, existente În registrul central al comerțului.
Pentru abonare utilizatorul va încheia cu ONRC un contract de prestări servicii şi va constitui în contul ONRC un depozit minim de 300 lei.
Raportat la cele expuse, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului nu este în măsură să vă precizeze modalitatea prin care companiile la care faceţi referire au intrat în posesia numerelor de telefon ale profesioniştilor înregistraţi în registrul comerţului.”
Directorul Registrului Comerțului Cluj, Dorin Deac, a explicat telefonic pentru Clujust.ro ce trebuie să facă oamenii pentru a nu mai fi deranjați: ”În momentul înregistrării unei societăți, ai de completat două câmpuri cu număr de telefon. Unul pentru contact și altul de administrator, care se folosește în relația cu instituțiile Statului, de exemplu cu Finanțele, dacă sunt probleme. Primul câmp, care și apare pe Recom Online, nu este obligatoriu, iar celălalt este doar pentru instituții în caz că vor să contacteze administratorul firmei. Prin urmare, le-am spus și avocaților care mi s-au plâns să nu-și mai treacă numărul de telefon la rubrica de contact. La fel și alți oameni”.
Varianta directorului este pusă la îndoială de un avocat, care dorește să rămână anonim. Potrivit acestuia, firme mici cum sunt cele din Alba și Cluj nu-și permit să plătească zilnic sute de lei pentru a interoga toate firmele înființate.
Poziția ING Bank
”Pentru date de contact despre companii, lucram cu firme specializate care au, la randul lor, contracte/colaborari cu institutii ale statului (Ministerul Finantelor, Registrul Comertului etc.). Am luat in considerare situatia pe care o mentionati si am inceput sa verificam cu colegii nostri din Cluj.”, ne-a transmis Iosefina Frolu, head of corporate communication la ING.
Reprezentanții Albasoft și Miva Expert Solutions nu au răspuns solicitării scrise trimisă pe e-mailurile afișate pe site-urile firmelor de contabilitate. Compania Telekom nu are afișat pe site niciun contact direct (telefon sau e-mail) pentru presă, așa cum are ING, și nici pentru public, existând doar formulare de asistență pentru clienți. Vom publica de îndată ce vom avea o replică din partea companiei.
Dacă ați fost în situația descrisă mai sus, vă rugăm să ne scrieți pe adresa office@clujust.ro