fbpx
Arhitectul șef Claudiu Salanță a fost în prim plan

Funcționarii șefi din CJ Cluj și-au pus în cap consilierii: ”Ori tragem toți în aceeași direcție, ori ne vedem de treabă!”

Consilierii județeni din Cluj au asistat siderați la o dispută cu garda jos, în ședință publică, între aparatul de specialitate al Consiliului Județean (CJ) și conducerea Aeroportului International Avram Iancu, regie în cadrul aceluiași Consiliu Județean. Tema: depunerea la Comisia Europeană a cererii pentru finanțarea proiectului de transport intermodal în valoare de aproape 72 de milioane de euro. Consilierii județeni au luat partea Aeroportului și au ”urecheat” arhitectul șef și secretarul Județului.

Ședința de consiliu județean de ieri, 28 ianuarie, a mers aproape șnur până la punctul 33 – Proiect de hotarare privind aprobarea acordului de asociere pentru depunerea Proiectului DEZVOLTAREA INFRASTRUCTURII DE TRANSPORT INTERMODAL PENTRU PASAGERI ŞI MARFĂ LA AEROPORTUL INTERNATIONAL CLUJ-NAPOCA. Ca la o ședință de judecată la care ia cuvândul avocatul Mateuț, au urmat circa două ore de discuții. Diferența că discuțiile au depășit cadrul solemn pe care îl presupune o ședință de consiliu județean.

La respectivul punct, directorul Aeroportului, David Ciceo, a început să prezinte avantajele pe care le aduce un asemenea proiect Clujului: ”Judeţul Timiş şi judeţul Ilfov au de peste un an un asemenea acord de principiu, deşi studiul lor de fezabilitate nu este gata, pe când noi avem gata studiul de fezabilitate în ce priveşte aceste obiective. Sunt şi alte aeroporturi din vecinătatea noastră, precum cel din Debrecen (Ungaria) şi cel din Târgu-Mureş, care lucrează pentru accesarea banilor europeni, a afirmat Ciceo.

Claudiu Salanță
Claudiu Salanță

După ce a vorbit Ciceo, a intrat ”în scenă” arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, care i-a cerut să prezinte mai multe avize pe care le-ar avea de la studiul de fezabilitate deja efectuat. ”Eu cred că acest studiu de fezabilitate este recepționat de către Aeroport, motiv pentru care nu cred că ar fi o problemă să se prezinte acele avize. Era un număr 14 avize, dacă rețin. Erau necesare la nivel de studiu de fezabilitate. Nu cred că e o problemă să se depună acele avize. În momentul când s-a recepționat, presupun că sunt. Doar nu au ajuns la noi. Și atunci nu cred că e o problemă. Iar avizul comisie economice, în momentul în care aveți studiul de fezabilitate recepționat e în regulă. O altă chestiune din punct de vedere tehnic. Avem niște necorelări: la seminarii, terminatul cargo era în partea de vest a Someșului. Acum, în varianta recepționată, e chiar peste Someș. (…)Discutam de proprietatea terenurilor. Inclusiv în certificatul de urbanism se scria că este nevoie de clarificarea situație juridice a terenurilor pe care urmau să fie investițiile pentru că în HG 28 vine și spune frumos”, a spus Salanță.

David Ciceo
David Ciceo

Au urmat explicațiile directorului Aeroportului: ”Multe se fac în paralel. Cererea nu înseamnă depunerea studiului de fezabilitate. Nu înseamnă că stiudiul de fezabilitate trebuie să aibă toate avizele. În niciun caz. Vineri am discutat acest aspect la comisia europeană legat de intermodal. Finalizarea pe care am stabilit-o cu comisia europeană e în iunie-iulie. Raportul final de închidere în toamnă. Este o cerere acum pentru care nu e necesar depunerea studiului de fezabilitate, nu sunt necesare toate aceste avize. Iar aceste detalii tehnice cu terminalul cargo sunt niște aspecte foarte tehnice care oricum sunt etapizate în timp. În ce privește clarificarea situației terenurilr se poate face în paralel. Tocmai din acest motiv comisia europeană  a alocat bani separați. Consiliul Județean putea să obțină 300.000 de euro cu o contribuție de 6.000 de euro, 2 %. Doamna Simona Gaci nu a dorit. A spus că pentru 300.000 de euro nu merită să depunem acest proiect și….”

”Îmi dați voie să vă întrerup!”, a intervenit Salanță

”Nu a dorit să depună. Este o complicație foarte mare. Studiile privind terenul se pot depune în paralel. Această cerere nu este așa complexă să  solicite toate avizele. Într-o lună nu se pot obține toate aceste acorduri. Rugămintea în forma asta a acordului de principiu să se menționeze doar acordurile și avizele necesare depunerii cererii” a continuat Ciceo.

Salanță: ”Nouă ni s-a comunicat că studiul de fezabilitate este finalizat și recepționat”

Ciceo: ”Da este recepționat, mai sunt niște clarificări de la CFR, având niște suplimentări. Au fost niște cerințe. Am prezentat situația la Comisia Europeană că mai așteptăm un aviz de la CFR. Au zis că nu e nicio problemă. Legat de aceste avize, revin: pentru această cerere nu este nevoie să se depună integral documentația și toate avizele și acordurile. Termenul e mai puțin de o lună, dacă întârzie de la Drumuri sau de la Primărie. Pentru acest acord de principiu în decembrie 2013 am depus prima dată. Am făcut 7 reveniri ulterior. Am depus în 17 iulie. Doamna Simona Gaci a spus că nu e nevoie de aviz CT”.

salanta si ciceo disputa

Consilierul județean PNL Alexandru Coroian a pus capăt disputei: ”Cred că nu e cazul să asistăm toți consilierii la această dispută intestină, să spunem așa. Avem o propunere de proiect din partea instituției Consiliului Județean, avem o propunere de amendament făcută de domnul director cu sintagma ”toate avizele necesare” și aș completa ”conform legii”. Totul se face conform legii. Și atunci să nu ne luăm noi diverse posibile piedici dacă nu sunt necesare în această etapă. Nu putem face altfel decât conform legii. Deci amendament ”toate avizele necesare, conform legii” și atunci eu zic că lucrurile sunt clare”, a spus  Coroian.

Simona Gaci și Alexandru Coroian
Simona Gaci și Alexandru Coroian

Secretarul general al judeţului, Simona Gaci, a ameninţat că nu va contrasemna hotărârea dacă ea va lua forma cerută de unii consilieri. ”Proiectul propus de către noi și amendat conform solicitării de astăzi, îl pot contrasemna în forma propusă de aparatul de specialitate. Altă modificare nu se poate. ”, a spus Simona Gaci.

”Doamna Gaci, când ați contrasemnat proiectul anterior, în care nu făceați referire la niciun aviz, cum a fost?. Constat că e mai mult decât o lipsă de comunicare, s-ar putea să fie altceva. Nu pot să fiu de acord să se pericliteze acest proiect din motive care nu-și au sensul aici. Ori tragem toți în aceeași direcție, ori ne vedem de treabă!”, a vociferat Coroian

A urmat o avalanșă de critici la adresa poziției aparatului de specialitate al CJ Cluj.

”E clar că undeva e o problemă dacă am ajuns astăzi în plen să asistăm la o ședință care ar fi trebuit să fie strict a executivului și a regiilor din subordinea CJ e clar că avem probleme de comunicare pe anumite paliere și de aceea stăm pe loc cu anumite proiecte. Eu vreau să vă rog pe dumneavoastră din conducerea executivă a Consiliului Județean să ajungem la un numitor comun. Nu este normal ca într-o ședință publică, așa cum este cea de astăzi, să ajungem la aceste dispute, exact cum spunea colegul Coroian, intestine! Trebuie să rezolvați dumneavoastră înainte. Stați 20 de ore într-o cameră și rezolvați problemele. E clar că aveți divergențe! Problema e în felul următor: ele nu trebuie să devină personale. Aveți probleme, rezolvați-le între patru pereți și haideți să mergem înainte! Nimeni nu vrea să încalce legea din această sală. Au fost destule probleme aici la Consiliul Județean Cluj, dar asta nu înseamnă că de frica unor lucruri trebuie să obstrucționăm dezvoltarea acestui județ.”, a spus consilierul PMP Rareș Rusu.

”Eu nu înțeleg de ce de 6 luni de când a plecat domnul Uioreanu, atunci acuzam că toate proiectele de hotărâre vin în ultima secundă. Nu înțeleg de ce după 6 luni există această situație în mod clar conflictuală între Aeroportul Cluj, pe care o consider o regie foate importantă a județului, și aparatul de specialitate. E absolut inadmisibil domnule președinte ca în ședința de plen noi să participăm la o dispută între cele două părți. Aici trebuia să avem un proiect cu 5 zile înainte, propus spre analiză consilierilor județeni cu avizele pozitive sau negative, pentru a vota în interesul cetățeanului”, a spus vicepreședintele CJ, Horațiu Catarig.

”Doamna Gaci a condiționat această hotărâre de 16 avize. Important este ca această cerere să fie depusă și nu condiționată de 16 avize, că știm și noi funcționarii statului în cât timp dau avizele. Ok?”, a spus consilierul PNL Steluța Racolța, specialistă în proiecte pe fonduri europene.

Ne merităm soarta dacă după un proiect așa excepțional facem un circ de o oră, ne merităm soarta pe cuvântul meu!”, a declarat consilierul UDMR Ștefan Ferencz.

Președintele CJ Cluj, Vakar Istvan, a pus punctul pe i: ”Eu îmi doresc ca Aeroportul să gestioneze acest proiect deoarece atunci ei au oameni pregătiți în domeniu. Bineînțeles că nu fără noi, nu ne exclude. Dar ei trebuie să fie cei care formulează și implementează acest proiect ca să fie câștigător. Scopul meu este foarte simplu: depun o cerere ca la orice proiect, o aplicație cât se poate de eligibilă, sau depun de dragul de a depune. Aeroportul este cel mai în măsură profesional ca să poată gestiona aceste lucruri: zboruri, terminale…”, a spus președintele CJ Cluj, Vakar Istvan.

În cele din urmă, după votarea amendamentului, s-a votat, cu 30 de voturi pentru, și proiectul hotărârii privind asocierea în vederea depunerii cererii la Comisia Europeană pentru finanțare.

Pe viitor să facem în aşa fel încât ţigănia de astăzi să nu se mai repete. Discuţia a fost mai mult decât penibilă. Cred că este clar pentru toată lumea că există o relaţie tensionată între Aeroportul Cluj şi unii reprezentanţi ai executivului, dar aşa ceva nu este normal să se întâmple”, a conchis consilierul PSD Valentin Cuibus, șeful Inspectoratului Școlar Cluj.

Amintim că în 16 ianuarie, un alt funcționar șef din CJ Cluj a fost pus la punct de prefectul Gheorghe Vușcan tot pe tema proiectului de transport intermodal.

Studiul de fezabilitate pentru transportul intermodal propune realizarea unui terminal cargo la aeroport, a unui terminal cargo CFR, a unei staţii CFR pentru călători în Apahida, a unei legături pietonale gară-aeroport şi a unei legături rutiere între terminalele cargo. Dacă proiectul va fi aprobat de Comisia Europeană, aceste obiective ar urma să fie realizate între anii 2016 şi 2020. Costul proiectului este estimat la aproape 72 de milioane de euro, iar 85 % ar fi fonduri europene, dacă se reușește depunerea proiectului și acceptarea lui ca eligibil pe fondul de coeziune.

Comments

comentarii

Casa de avocatură Lăpușan & Partners a obţinut pentru a doua oară distincția de „Cluj law firm of the year 2024” în cadrul galei Romanian Legal Awards 2024.... Citește mai mult

Lasă un răspuns