fbpx
Acasă » CONTENCIOS » Buton de ”Reclamație date personale” pe lege5.ro după o decizie definitivă a instanței

Buton de ”Reclamație date personale” pe lege5.ro după o decizie definitivă a instanței

Societatea Indaco Systems a introdus buton de ”Reclamație date personale” la secțiunea ”dosare instanță” de pe portalul legislativ lege5.ro, pe care îl deține, după o decizie definitivă a Curții de Apel București prin care s-a menținut amenda primită de societate pentru încălcarea legii 677/2001 privind prelucrarea datelor cu caracter personal.

În 21 februarie 2014, societatea Indaco Systems, cea care a implementat sistemul ECRIS în instanțe, a fost amendată cu 4.000 de lei și a primit un avertisment de la Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) deoarece nu a șters datele cu caracter personal ale unei femei de pe www.lege5.ro, în urma exercitării în scris de către aceasta a dreptului de opoziție. Mai exact, femeia a reclamat că-i apare numele și prenumele în dreptul unui dosar de la secțiunea ”dosare instanță” de pe site. De asemenea, Autoritatea a mai constatat că la secțiunea ”termeni și condiții de utilizare” de pe lege5.ro nu se regăseau informațiile de la art.12 din legea 677/2001 referitoare la informarea persoanei vizate.

După primirea amenzii, Indaco a emis un comunicat de presă, în care a criticat dur reprezentanții ANSPDCP. Redăm un fragment: ”Chiar dacă celor două doamne Căpățînă Teodora, expert (nu se precizează în ce domeniu anume), respectiv Raluca Popa, consilier (de asemenea nu se precizează ce fel de consilier), împuternicite de către președinta ANSPDPC — Ancuța Gianina Opre — pentru a efectua o ‘investigație’, li s-au explicat toate aceste aspecte, lipsa lor de pregătire în domeniul juridic le-a împiedicat să înțeleagă însăși esența problemei. În consecință, conform rutinei cu care sunt obișnuite, acestea au procedat la întocmirea unui proces-verbal de sancționare. În mod evident, așa cum li s-a comunicat în mod direct și explicit și ‘oficialilor’ autorității, INDACO înțelege să-și exercite dreptul legal de ataca în instanță acest act emis în mod abuziv.”

De asemena, firma s-a adresat Tribunalului București pentru anularea proceselor verbale de contraventie nr. 2796/13.02.2014 în privinta contraventiei prev. art. 32 Legea 677/2001 rap. la art. 15 Legea 677/2001 și  nr. 2796/13.02.2014 în privinta contraventiei prev. art. 32 Legea 677/2001 rap. la art. 12 Legea 677/2001.

Tribunalul București a admis în parte cerere firmei Indaco și a anulat o parte din procesul verbal de contravenție. Însă, Curtea de Apel București a schimbat sentința în defavoarea firmei: ”Admite apelul. Schimba în parte sentinta apelata, în sensul ca respinge în totalitate plângerea împotriva procesului – verbal de constatare / sanctionare nr. 2796/13.02.2014 emis de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal.”

La solicitarea CLUJUST.ro, reprezentanții Indaco au emis un punct de vedere în care critică decizia definitivă a instanței și menționează că în urma acesteia au operat modificări pe lege5.ro la secțiunea dosare:

”În ceea ce priveşte întregul parcurs în instanţă cu Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, motivul pierderii procesului îl constituie faptul că instanţa superioară a reconsiderat dreptul la opoziţiei a pârâtei, în timp ce compania noastră a cerut să se recunoască dreptul de a prelua informaţii cu caracter public.

Amenda primită de la ANSPDCP pe dreptul de opoziţie al unei persoane care dorea eliminarea datelor indexate de motorul de căutare Google pe www.lege5.ro, cerere iniţial respinsă de companie, a fost achitată. Astfel, ulterior deciziei finale a Curţii de Apel, Indaco Systems a recunoscut şi satisfăcut dreptul de opoziţie şi a introdus în secţiunea menţionată butonul de „Reclamaţie date personale” ce oferă posibilitatea ca aceste informaţii să fie şterse la cerere.”, au precizat reprezentanții Indaco.

De la 15 octombrie accesul la secţiunea “Dosare Instanţă” va fi disponibil doar deţinătorilor de abonament Lege5.ro! Pagina de reclamație date personale conține mai multe precizări ale Indaco prin care descurajează oamenii să facă reclamație:

”Înainte de a ne adresa o sesizare, vă rugăm să aveți în vedere următoarele:

  • Toate datele afișate sunt informații publice extrase din portalul instanțelor de judecată (portal.just.ro) – site care aparține Ministerului Justiției
  • Întreaga responsabilitate pentru datele afișate aparține instanțelor de judecată care administrează informațiile și le conferă caracter public prin intermediul Portalului. Dacă vă considerați lezat prin publicarea anumitor date personale, vă recomandăm să vă adresați direct Instanței de judecată care le-a publicat sau Ministerului Justiției
  • INDACO nu alterează aceste informații ele fiind extrase direct din baza de date publică a Ministerului Justiției
  • INDACO nu poate șterge dosare, administrarea acestor date o poate face doar instanța care le-a publicat
  • Google indexează automat informațiile care se regăsesc în mod public pe internet iar INDACO nu poate influența în niciun fel rezultatele unei căutări Google (nu poate solicita Google eliminarea unor date deja indexate)
  • Consimțământul persoanei vizate nu este cerut atunci când prelucrarea privește date obținute din documente accesibile publicului, conform legii. (vezi art.5, alin.2, lit.fdin Legea nr. 677/2001)”

În punctul de vedere emis către Clujust.ro, reprezentanții companiei explică de ce consideră decizia instanței abuzivă: ”Astfel, reiterăm faptul că, deşi decizia instanţei ni s-a părut abuzivă din mai multe motive, pe care le vom reda în continuare, sentinţa nefiind bazată pe caracterul public al datelor dintr-un proces public, compania a recunoscut dreptul de opoziţie şi s-a conformat hotărârii instanţei prin luarea unor măsuri practice.

Referitor atât la decizia instanţei, cât şi la amendarea societăţii noastre de către ANSPDCP, ne menţinem în continuare punctul de vedere potrivit căruia au fost incluse o serie de argumente eronat interpretate precum:

1. Principiul publicităţii şedinţelor de judecată a fost instituit de legiuitor prin norme de ordine publică şi presupune că orice persoană are dreptul la un proces desfăşurat în mod public. Orice persoană, parte într-un dosar, cu atât mai mult persoana care iniţiază un proces, îşi asumă faptul că toate datele de referinţă ale dosarelor respective devin publice în baza acestui principiu.

2. Faptul că informaţiile publice afişate pe portal.just.ro nu sunt indexate nu reprezintă o interzicere clară ca acestea să fie preluate şi automat indexate de Google, pe alte site-uri. De altfel, în sentinţă se face în multiple rânduri referire la „limitarea publicităţii excesive”, considerându-se că aceasta a fost luată de portal.just.ro prin neindexarea informaţiilor publice afişate, fără a se preciza ce înseamnă publicitate excesivă şi care sunt concret limitele acceptabile.

3. Aşa cum a sesizat însăşi instanţa de fond, hotărârea CJUE C-131/12/13.05.2014 la care face referire ANSPDCP a fost eronat introdusă ca referire şi NU se aplică în cazul nostru, întrucât Lege5.ro nu este un motor de căutare unde se vinde spaţiu publicitar şi nu include link-uri că pagini terţe, ci către propria bază de date.

4. Din interpretarea dispoziţiilor art. 15 din Legea 677/2001 rezultă că, atunci când un operator este sesizat de o persoană vizată de prelucrarea datelor sale cu caracter personal cu un drept de opoziţie, acesta are posibilitatea de a nu îl lua în considerare atunci când există dispoziţii legale, ce îi permit să menţină datele ale căror ştergere s-a solicitat. Dispoziţiile legale contrare ce dau dreptul societăţii la menţinerea datelor cu caracter personal ale oricărei părţi din dosarele aflate pe www.lege5.ro, în ciuda invocării dreptului de opoziţie, sunt dispoziţii cuprinse chiar în legi fundamentale (art. 127 din Constituţia României referitor la „Caracterul public al dezbaterilor”, art. 17 din Codul de Procedură Civilă intitulat „Publicitatea”, art. 352 din Codul de Procedură Penală referitor la „Publicitatea şedinţelor de judecată”, acestea consacrând principiul conform căruia şedinţele de judecată sunt publice). Mai mult, acest principiu este consacrat şi de art.6 alin. 1 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, ce arată că una dintre garanţiile unui proces echitabil este dat de publicitatea şedinţei de judecată. Acest principiu presupune că orice persoană are dreptul la judecată în mod public.”

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina