fbpx
Acasă » DEZVĂLUIRI / ANCHETE » Vicepreședinții CJ au aflat în martie de ilegalitățile de la Aeroport
Ioan OIeleu, Horea Uioreanu și Vakar Istvan

Vicepreședinții CJ au aflat în martie de ilegalitățile de la Aeroport

Arhitectul șef al județului, Claudiu Salanță, a trimis, în 26 martie 2014, o adresă către președintele Consiliului Județean, Horea Uioreanu și către cei doi vicepreședinți Ioan Oleleu și Vakar Istvan, prin care îi informa că s-au efectuat lucrări la platforma de staționare pentru avione de la Aeroport fără nicio autorizație de construire. Potrivit DNA, Uioreanu a încercat mușamalizarea adresei și a făcut presiuni pe arhitect să emită autorizația. Vezi mai jos cum au reacționat vicepreședinții.

Arhitectul Claudiu Salanta
Arhitectul Claudiu Salanta

Claudiu Salanță a efectuat o vizită la Aeroport după ce s-a depus la Consiliul Județean cerere de autorizare a unei platforme de staționare pentru avioane.  La vizită au participat președintele CJ Cluj, Horea Uioreanu, președintele CA Cluj Arena, Radu Sporiş, directorul adjunct al Aeroportului, Iuliu Pop și din partea Napoca Construcții SA, acționarul Ioan Bene  şi directorul Dan Tudor Şerban.

Urmare vizitei de pe şantier  arhitectul şef al CJ Cluj, martorul Salanţă Claudiu Daniel a constatat că societatea Construcţii Napoca SA a realizat  lucrări la obiectivul ,,Platformă de staţionare aeronave APRON 4,, în lipsa oricărei autorizaţii emise de Consiliul Judeţean  şi ca atare a emis în aceeaşi zi adresa nr. 6224/26.03.2014  întocmită în atenţia preşedintelui şi a celor doi vicepreşedinţi ai CJ Cluj, prin care a atenţionat despre existenţa unor lucrări efectuate în afara dispoziţiilor legale şi a solicitat luarea unor măsuri de control privind disciplina în construcţii”, au pecizat procurorii anticorupție.

Potrivit anchetatorilor DNA, din cuprinsul adresei rezultă fără echivoc faptul că lucrările vizualizate la vizita pe şantier sunt executate în afara autorizaţiei nr. 88 emise de CJ Cluj pentru proiectul ce s-a aflat în derulare pentru aeroport.  Este vorba de noua pistă a Aeroportului International Cluj de 2100 metri.

”Un alt aspect deosebit de important relevat de adresa emisă de arhitectul şef consta în faptul că lucrările constatate ca efectuate, respectiv întreg  APRONUL 4, era total lipsit de autorizări, avize şi documentaţii de specialitate, în condiţiile în care, pentru emiterea autorizaţiei de construire fusese depusă cerere la CJ Cluj la data de 20.03.2014, deci cu doar 6 zile anterior, cerere care nu fusese soluţionată din lipsa unei documentaţii complete. Aşadar, în mod sintetic, adresa nr. 6224/26.03.2014  consemna atât efectuarea lucrărilor în afara oricărei dispoziţii legale, cât şi eventualul risc ce ar putea fi generat de efectuarea unei astfel de lucrări în lipsa oricărei supravegheri tehnice profesioniste, în lipsa unui proiect tehnic, studiu de fezabilitate şi total neautorizate, neavizate de instituţiile competente, printre care şi cele ce ţin de siguranţa aeronautică”, se arată în referatul DNA.

Ambii vicepreședinți CJ Cluj, Ioan Oleleu și Vakar Istvan, recunosc acum că au primit acea adresă și că i-au răspuns arhitectului șef Claudiu Salanță să ia toate măsurile care se impun.

oleleu-ioan”A fost o discuție în care domnul arhitect șef  ne-a adus la cunoștință de cele întâmplate, de vizita pe care a făcut-o, tot ce s-a desfășurat acolo și eu personal i-am solicitat domnului arhitect, și acesta poate să confirme, ca ceea ce mi-a spus să și pună pe o adresă, să ne informeze în mod oficial despre acest lucru. Apoi eu i-am făcut un răspuns pentru a analiza cu celeritate tot ceea ce dânsul a constat acolo, să urmeze prevederile legale și să nu facă rabat de la legislația în vigoare. Am făcut acest lucru, am această adresă la nivelul Consiliului Județean și o pot pune la dispoziția celor interesați, inclusiv procurorilor. De fapt sunt două adrese: una prin care am fost înștiințat și adresa care a plecat de la cabinetul meu”, a declarat Ioan Oleleu pentru CLUJUST.ro


Vakar-Istvan”I s-a dat (arhitectului – n.red) în scris o adresă prin care a fost rugat să facă toate demersurile pentru intrarea în legalitate și pentru verificările cerute de el, expertize, ce mai trebuia. Am povestit atunci  cu Ioan Oleleu și cu președintele Horea Uioreanu. Președintele nu mai stiu ce a zis. Sunt asa supărat, stupefiat acum. Mă rugam de el ani de zile să facem un drum la Sic că abia mergi pe acolo. Să duci acasă mai multi bani decât un drum…e incredibil!”, a declarat Vakar Istvan pentru CLUJUST.ro

 

 

Cum s-a încercat reducerea la tăcere a arhitectului și acoperirea lucrărilor ilegale cu acte false

EXTRAS DIN PROPUNEREA DE ARESTARE PREVENTIVĂ A LUI UIOREANU, BENE ȘI POGĂCEAN:

Actul întocmit de arhitectul şef al CJ Cluj a determinat un val de reacţii între persoanele implicate ilicit în realizarea construcţiei, anume omul de afaceri Bene Ioan şi angajatul acestuia Şerban Tudor Dan (reprezentanţi ai constructorului), directorul general al Aeroportului Ciceo David Ioan (ce a permis realizarea lucrărilor în incinta aeroportului fără a exista actele legale ce asigurau cadrul efectuării lucrărilor, spaţiul aeroportuar având un regim special de securitate) şi a preşedintelui CJ Cluj Uioreanu Horea Dorin (reprezentant al instituţiei ce trebuia să asigure cadrul desfăşurării legale a lucrărilor, cu posibilitatea verificării celor executate, a parametrilor de calitate şi siguranţă).

Măsurile luate de cei implicaţi au fost multiple şi ele au constat în presiuni exercitate asupra funcţionarilor cu atribuţii în emiterea actelor de autorizare în vederea  eliberării autorizaţiei precum şi asupra altor funcţionari din CJ Cluj pentru înfrângerea oricăror intenţii de boicotare a emiterii actelor vizate, în special pentru a se evita devoalarea situaţiei existente şi declanşarea unui scandal mediatic.

Astfel, în perioada următoare, în repetate rânduri preşedintele CJ Cluj l-a contactat pe martorul Salanţă Claudiu şi i-a cerut acestuia să emită autorizaţia cerută de constructor, solicitările sale venind după numeroase intervenţii făcute asupra sa de reprezentanţii SCC Napoca SA, care au derulat multiple întâlniri cu edilul judeţului şi cu directorul aeroportului Ciceo David, ce au avut loc atât la sediul CJ Cluj sau la aeroport, cât şi în localurile deţinute de inculpatul  Bene Ioan.

Drept urmare, în zilele ce au urmat datei de 26 martie 2014, inculpaţii Uioreanu Horea, Bene Ioan şi suspecţii Ciceo David şi Şerban Tudor Dan au luat legătura telefonic şi nemijlocit în repetate rânduri şi au căutat găsirea unor soluţii care să conducă la acoperirea nelegalităţilor deja comise. Discuţiile dintre aceştia au stabilit faptul că, prima încercare de acoperire cu acte a construcţiei Apronului 4 a constat în propunerea de adoptare a unei hotărâri de consiliu judeţean în şedinţa programată pentru data de 28 martie 2014 care să aloce sumele necesare financiar acestui proiect consecutiv cu emiterea prin antedatare a autorizaţiei de construire.

Propunerea de adoptare a unei hotărâri de consiliu judeţean nu s-a mai concretizat deoarece, pentru a evita probleme suplimentare şi eventuala opoziţie la adoptarea unei hotărâri în cadrul forului judeţean, directorul aeroportului, suspectul Ciceo David a comunicat prin fax la data de 28 martie 2014 către CJ Cluj o adresă prin care le aducea la cunoştinţă faptul că nu este necesară finanţarea lucrărilor de către consiliu, ele urmând a fi plătite din fondurile proprii ale regiei. Semnificativ este faptul că, deşi s-a angajat în plata acestor lucrări, la acel moment regia se afla în impas financiar, fiind demarate documentaţii pentru contractarea unor credite în valoare de 50.000.000 lei.

De asemenea este de remarcat faptul că, deşi regia aeroportului nu dispunea de resursele financiare necesare, suspectul Ciceo David şi-a asumat finanţarea lucrărilor de peste 4.000.000 euro, în pofida faptului că anterior CJ Cluj avizase favorabil în cadrul Comisiei tehnico economice finanţarea proiectului Apron 4 din bugetul judeţului şi nu al regiei. Renunţarea la această finanţare pune în evidenţă interesul suspectului Ciceo David Ioan de a ascunde modalitatea de alocare a lucrărilor precum şi a modului de stabilire a valorii contractului ce a crescut considerabil de la suma de 5.000.000 lei (evaluată prin studiul de fezabilitate al SC Iptana SA) la peste 16.000.000 lei efectiv contractaţi.

În continuare, demersurile grupului format din  Uioreanu Horea Dorin, Bene Ioan, Ciceo David Ioan şi Şerban Tudor Dan au constat în încercarea de acoperire, prin acte false, a lucrărilor efectuate, în scopul de  a crea o aparenţă de legalitate. Astfel, aceştia au stabilit ca, prin intermediul unei corespondenţe purtate între CJ Cluj şi Aeroportul Internaţional Avram Iancu, să fie consemnate solicitări şi emiteri de puncte de vedere care să ateste că, cele vizualizate de arhitectul şef la vizita pe şantierul aeroportului la data de 26 martie 2014 erau lucrări de altă natură (şanţuri, rigole, etc), efectuate în baza contractului existent între beneficiar şi firma constructoare (contractul 146/2011), lucrări acoperite de autorizaţia 88 emisă de CJ Cluj şi, deci, în deplină legalitate.

Activităţile efectuate în cauză au stabilit că, nici această variantă luată în discuţie la începutul lunii aprilie 2014 nu a fost agreată unanim, din teama de emitere şi asumare a unor noi acte false, astfel că, ideea a fost abandonată.

La data de 2 aprilie 2014 preşedintele CJ Cluj inculpatul  Uioreanu Horea Dorin i-a cerut arhitectului şef o discuţie privind găsirea unei rezolvări asupra situaţiei existente. Indiciile cauzei arată că, în discuţia purtată varianta propusă de Salanţă Claudiu a vizat efectuarea unei constatări la faţa locului, sancţionarea constructorului pentru realizarea de lucrări în lipsa autorizaţiei legal emise şi întocmirea actelor pentru intrarea în legalitate. La discuţie au participat şi secretarul judeţului Simona Gaci precum şi Raţiu Mariana, director în CJ Cluj.

Varianta prezentată de arhitectul şef Salanţă Claudiu a fost agreată de inculpatul Uioreanu Horea în condiţiile în care, în urma tuturor discuţiilor purtate cu arhitectul şef  şi secretarul judeţului, aceştia i-au comunicat poziţia lor fermă în a nu semna acte în afara dispoziţiilor legale. Odată ajuns la concluzia că aceasta este singura formă de depăşire a impasului în care se aflau, inculpatul Uioreanu Horea Dorin a acceptat şi aprobat referatul întocmit de arhitectul şef prin care s-a stabilit ca, la data de 3 aprilie 2014 acesta este delegat să efectueze un control la şantierul din cadrul aeroportului”, se precizează în referatul DNA.

Echipa de control formată din Claudiu Salanță și Anda Mureșan au reușit să intre în incinta Aeroportuli în 4 aprilie, când au constat fără echivoc realizarea de lucrări la platforma Apron 4 fără autorizație. Claudiu Salanță este martor în dosarul de la DNA în care Uioreanu este acuzat că a primit mită 278.000 de lei de la Ioan Bene pentru ca CJ să plătească lucrările la platforma executată fără autorizație și fără licitație.

 

 

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina