Acasă » DEZVĂLUIRI / ANCHETE » RECHIZITORIU. Tunde Peter avea tarife pe probe la BAC. Dacă nu-i reuşea schema, dădea banii înapoi

RECHIZITORIU. Tunde Peter avea tarife pe probe la BAC. Dacă nu-i reuşea schema, dădea banii înapoi

Rechizitoriul procurorilor DNA arată că fosta adjunctă ISJ Cluj, Tunde Peter, cerea sume diferite în funcţie de probă la BAC şi mai mulţi bani la titularizare de la profesori. Când nu a reuşit să promoveze „clienţii”, Peter a restituit şpăgile, mii de euro.

EXTRASE DIN RECHITITORIU. Intertitlurile aparţin CLUJUST

Preţurile de la Bacalaureat

„Anterior demarării examenelor scrise, inculpata Peter Tunde Ilona Csilla a stabilit înţelegeri cu aparţinători ai unor candidaţi referitor la modalitatea în care aceasta ar putea să sprijine candidaţii în obţinerea unor note de promovare. Astfel, se reţine că, în mod concret inculpata Peter Tunde a promis că va „încerca” să intervină la membrii comisiilor de corectare a lucrărilor de examen pentru a-i determina pe aceştia să noteze favorabil lucrările unor candidaţi, pentru fiecare probă pretinzând plata sumei de 600 euro (la examenele de română, matematică sau fizică) şi suma de 500 euro (pentru proba de geografie).

Pentru a putea realiza efectiv intervenţiile în etapa de corectare era necesar ca lucrările candidaţilor să fie identificate anterior desecretizării colţului închis al lucrării, astfel că inculpata a instruit aparţinătorii candidaţilor ca în fiecare lucrare să fie inserată o „parolă” de recunoaştere poziţionată pe pagina a 3 -a lucrării, în cotul din dreapta sus (un cuvânt care se repeta: spre ex: „adică”, „propunere”, „relief, sau un număr, o ecuaţie, spre ex: „90″, „5a-5b”, care să fie apoi tăiate). De asemenea, a mai stabilit ca, la ieşirea de la fiecare probă scrisă pentru care s-au cerut intervenţii, să-i fie comunicat prin sms numărul de pagini scrise, element suplimentar care ajuta la identificarea lucrărilor. Inculpata a pretins ca sumele de bani să-i fie remise anterior examenelor, iar în situaţia în care nu reuşea să realizeze promovarea, urma să restituie banii primiţi.

Probaţiunea dosarului a relevat faptul că influenţa de care inculpata Peter Tunde se prevala că o are la profesorii corectori era una reală, aceasta realizând efectiv intervenţii la cadrele didactice care au fost desemnate la evaluarea lucrărilor de bacalaureat, după cum rezultă din declaraţiile date de aceşti profesori ce au fost audiaţi în calitate de matori.”, se arată în rechizitoriu.

Tunde Peter a primit mai multe sume de bani  anterior datei de 30 iunie 2014 când au debutat examenele scrise din prima sesiune a bacalaureatului. 

S-a alarmat după ce a fost schimbată de ministru

Pentru sesiunea de vară a bacalaureatului, inculpata Peter Tunde a fost desemnată la data de 29 iunie 2014, prin tragere la sorţi, ca preşedinte al Comisiei de Bacalaureat al Centrului de examen Colegiul tehnic „Ana Aslan” din Cluj Napoca. În chiar prima zi de examene, în data de 30 iunie 2014 la ora 11,00, din dispoziţia ministrului educaţiei naţionale, inculpata Peter Tunde a fost înlocuită din funcţia de preşedinte, sens în care a fost emisă Decizia nr. 660/30.06.2014 (….). S-a stabilit că măsura a fost luată în contextul în care, la nivel de minister, asupra inculpatei planau suspiciuni de implicare în fraudă astfel că ministrul a apreciat că se impune înlocuirea inculpatei din comisie.

„Măsura luată a avut un puternic ecou asupra inculpatei, reacţiile sale fiind evidente pe două paliere: pe plan profesional a încercat să afle cât mai multe detalii, explicaţii cu privire la împrejurările, motivele ce au stat la baza deciziei, fiind ofensată că se vehiculează astfel de alegaţii la adresa persoanei sale; în plan personal, raportat la înţelegerile ilicite anterior stabilite cu suspecţii şi inculpaţii pentru ajutorul promis în vederea promovării unor candidaţi, inculpata a luat măsuri imediate de îndepărtate a oricăror urme.

Astfel, inculpata a contactat telefonic un funcţionar din cadrul ministerului de la care a cerut detalii cu privire la contextul în care au fost luate măsurile faţă de ea, ocazie cu care a aflat că s-a încercat prin această decizie îndepărtarea oricărui risc pentru o eventuală fraudă şi că „este posibil ca ea să fie luată la întrebări de către reprezentanţii instituţiilor cu nume format din trei litere”.

Fiindu-i evident că este suspectată de implicare în promovarea prin fraudă a examenelor de bacalaureat inculpata Peter Tunde a decis, după cum a şi recunoscut ulterior să nu mai facă nici un fel de intervenţii asupra profesorilor corectori pentru notarea lucrărilor susţinute de candidaţii pentru care a pretins şi primit sumele de bani în cursul lunii iunie 2014.

În acest sens, inculpata a luat legătura telefonic cu suspecţii şi inculpaţii în cauză cărora le-a transmis prin intermediul unor mesaje scrise să nu mai facă semne distinctive în lucrări, să nu mai taie niciun cuvânt din cele scrise, fiind evident că aceasta s-a alertat vizavi de măsura dispusă de minister: … Aceste mesaje vin să confirme faptul că inculpata Peter Tunde a avut exact genul de înţelegeri prezentate ca fiind modalitate de fraudă, tipar de recunoaştere a lucrărilor, însă a renunţat la efectuarea de intervenţii şi, chiar mai mult, a dorit ca semnele să nu mai apară în lucrări pentru a evita orice suspiciune suplimentară.

Pentru că nu a realizat promisiunile de a interveni şi a rezolva promovarea examenelor, inculpata Peter Tunde a restituit imediat după terminarea probelor de bacalaureat sumele primite de la suspecţi.”, precizează procurorii DNA. 

Potrivit sursei citate, cu trei persoane şi cu inculpatul Vasile Felician Perşa, trimis în judecată pentru cumpărare de influenţă. a convenit ca pentru sumele remise să realizeze intervenţii în sesiunea de toamnă a bacalaureatului.

A trecut de stres şi s-a implicat la definitivat şi titularizare. Tarife mai mari

„Cu toate că, prin mijloacele sale de relaţionare inculpata Peter Tunde a aflat că era suspectată de corupţie, aceasta a depăşit cu repeziciune perioada de stres şi a revenit la conduita infracţională, implicându-se după numai câteva zile de la data de 30 iunie 2014 în acte de corupţie vizând promovarea frauduloasă şi în schimbul unor foloase materiale a examenelor de definitivat şi titularizare ce au fost susţinute de cadrele didactice la datele de 14 şi, respectiv, 21 iulie 2014.

Astfel, probele administrate în cauză reţin faptul că pentru susţinerea examenului de definitivat şi pentru intervenţii în vederea asigurării promovării acestui examen, la inculpata Peter Tunde Ilona Csilla a intervenit suspecta ….de la care inculpata a pretins şi primit suma de 2.000 euro pentru a asigura promovarea examenului de limba engleză susţinut la 14 iulie 2014 de fiica acesteia, cu acelaşi nume: ….. Şi cu această suspectă, inculpata Peter Tunde după ce a primit suma de bani pretinsă, a convenit ca, la ieşirea din examen să-i fie comunicat prin sms numărul de pagini al lucrării, precum şi un element distinctiv necesar pentru indentificarea lucrării în etapa de corectare, respectiv cuvintele redactate în lucrare la mijlocul paginii a 4-a.

Potrivit acestor înţelegeri, la data de 14 iulie 2014, suspecta ….a transmis inculpatei Peter Tunde un sms având conţinutul „8/Students try to”, ceea ce semnifica faptul că lucrarea candidatei a avut un număr final de 8 pagini, iar în locul anume convenit, candidata scrisese cuvintele în engleză „Students try to”. (….), împrejurări reale, confirmate prin consultarea nemijlocită a lucrării de examen ce a fost depusă la dosarul cauzei (…).

Pentru că inculpata nu a reuşit să realizeze intervenţiile promise care să aibă ca finalitate promovarea examenului de către candidata …., în zilele ce au urmat afişării rezultatelor, inculpata a restituit suma de 2.000 euro către mama candidatei. Cu ocazia restituirii acestei sume de bani, inculpata a primit de la suspecta suma de 100 euro, drept mulţumire pentru faptul că a încercat totuşi să o ajute pe fiica sa pentru promovarea examenului.”

O gaşcă de profesoare de la Bihor a apelat la Tunde. 2.500 de euro de fiecare

În săptămâna următoare, respectiv la data de 21 iulie 2014, a fost organizat la nivel naţional examenul de titularizare susţinut de cadrele didactice. în vederea promovării acestui examen, cu o semnificaţie deosebită pentru obţinerea unui loc de muncă stabil, suspectele …., ….şi ….- toate cadre didactice de la unităţi de învăţământ din judeţul Bihor, au apelat la suspecta ….., inspector şcolar în cadrul ISJ Bihor, pentru a găsi o modalitate în care să fie ajutate.

În condiţiile în care potrivit metodologiei desfăşurării examenului de titularizare, lucrările scrise de candidaţii din judeţul Bihor urmau a fi corectate de comisii de evaluare din judeţul Cluj, suspecta ….a luat legătura cu inculpata Peter Tunde pentru a vedea în ce măsură candidatele respective pot fi ajutate în promovarea examenului. în acest sens, pentru a purta discuţii cu privire la modalitatea de asigurare a promovării examenului, precum şi pentru a se întâlni efectiv cu suspecta …., inculpata Peter Tunde a efectuat o deplasare în judeţul Bihor, unde s-a întâlnit cu suspectele …… şi …… întâlnirea a avut loc în cursul lunii iunie 2014, în zona Aeroportului Oradea, ocazie cu care inculpata Peter Tunde a pretins şi primit de la suspecta ….suma de 2.500 euro şi a convenit cu aceasta să ţină legătura prin intermediul suspectei ….., pentru a-i comunica modalitatea concretă prin care va fi ajutată, respectiv instrucţiunile necesare cu privire la cuvintele ce vor fi inserate în lucrare, locul unde acestea să fie plasate, precum şi transmiterea numărului final de pagini al lucrării scrise.

La fel, în zilele anterioare examenului din 21 iulie 2014, respectiv în datele de 18 şi 19 iulie 2014, la recomandarea şi intevenţia suspectei …., inculpata Peter Tunde s-a întâlnit în Cluj Napoca la biroul său de la ISJ Cluj, respectiv în parcul din faţa instituţiei, cu suspectele …. şi …. care au susţinut examenul de titularizare la limba maghiară. Cu ambele suspecte, inculpata a convenit că-i va fi remisă suma de 2.500 euro, sumă pe care a primit-o efectiv de la suspecta …. în data de 18 iulie 2014, iar de la suspecta …. în data de 30 iulie 2014, pentru ajutorul ce 1-a promis în promovarea examenelor, prin intervenţii asupra profesorilor evaluatori. La fel ca în situaţiile anterioare, inculpata a stabilit cu cele două candidate comunicarea la ieşirea din examen prin intermediul unuor mesaje scrise a „parolelor” din lucrări precum şi a numărului de pagini scrise de către fiecare.

Astfel, în data de 21 iulie 2014, imediat după ora 13:00, suspecta …. a transmis către inculpata Peter Tunde mesajul cu următorul conţinut „7 Kotelezden” -…… („7 Obligatoriu”), ce se regăseşte în lucrarea scrisă a acestei candidate, lucrare ce are 7 file, iar pe ultimul rând al paginii a 4-a, se află scris şi tăiat cuvântul „Kotelezoen” (…..). La fel, suspecta a trimis inculpatei la ieşirea din examen un sms conţinând „celok elereseben. 7 oldaV („în atigerea scopurilor. 7 pagini”) elemente care corespund lucării scrise de această candidată, lucrare ce conţine 7 pagini, iar ultimele două cuvinte de la pagina a 7-a sunt „celok elereseben” (….). De asemenea, suspecta …. a comunicat inculpatei Peter Tunde după ce a ieşit din examen un mesaj telefonic „9 temavâlasztăs” – … („9 alegere de temă”), lucrarea sa având 9 pagini, iar la pe ultimul rând al paginii a 4-a, se află scris şi tăiat cuvântul „temavâlasztăs” (….).

Doar una câştigătoare

Din cele trei candidate, doar suspecta …. a promovat examenul, astfel că în zilele ce au urmat afişării rezultatelor, inculpata Peter Tunde s-a întâlnit cu suspectele …. şi ….cărora le-a restituit sumele de câte 2.500 euro primite anterior de la acestea. Probele administrate în cauză au arătat că inculpata a făcut demersuri susţinute pentru a putea obţine promovarea examenelor susţinute la titularizare de către respectivele candidate însă, cu toate intervenţiile şi rugăminţile adresate profesorilor corectori, nu a reuşit să identifice lucrările scrise de suspectele …. şi …., acesta fiind motivul pentru care cele două nu au fost declarate promovate. Cum inculpata Peter Tunde nu a avut nicio funcţie în cadrul comisiei de evaluare şi ca atare nu a avut acces la lucrările scrise, aceasta a fost nevoită să comunice atât cu cele două candidate, cât şi cu profesorii corectori prin telefon, în conversaţiile purtate fiind cerute şi respectiv comunicate numeroase indicii şi detalii cu privire la lucrările scrise, tocmai în scopul identificării lor şi notării favorabile. Cum toate aceste încercări au eşuat, candidatele au fost notate potrivit cunoştinţelor expuse în lucrări, astfel că nu au promovat examenele.

Pe de altă parte, singura candidată promovată, suspecta …., este şi singura care nu a remis inculpatei Peter Tunde suma de 2.500 euro anterior susţinerii examenului. Această împrejurare a facut-o pe inculpata Peter Tunde ca, după promovarea examenului să insiste atât la candidată, cât şi la suspecta ….pentru a o determina în predarea folosului stabilit. Cum suspecta …. nu a răspuns apelurilor repetate venite de la inculpata Peter Tunde, aceasta şi-a pus problema ca suspecta …. să nu fie serioasă şi chiar să nu se mai prezinte cu banii promişi. Temerile inculpatei au fost spulberate pentru că la data de 30 iulie 2014 suspecta …. s-a deplasat în Cluj Napoca la biroul inculpatei şi i-a remis acesteia suma de 2.500 euro, împrejurări recunoscute atât de inculpata Peter Tunde cât şi de suspecta .X.X

BAC-ul de toamnă cu promisiunile din vară

În perioada 25-29 august 2014 au avut loc examenele scrise ale bacalaureatului din sesiunea de toamnă. întrucât în vară inculpata Peter Tunde nu a reuşit să realizeze niciuna din promisiunile făcute din motivele ce au fost expuse anterior, când aceasta a renunţat la a mai face intervenţii la profesorii corectori, pentru sesiunea din toamnă, inculpata a revenit atât la promisiunile anterior făcute şi de asemenea a stabilit noi înţelegeri cu aparţinători ai unor noi candidaţi în sensul asigurării promovării examenelor în schimbul unor sume de bani.

Astfel, inculpata Peter Tunde a stabilit cu inculpaţii…şi Perşa Vasile Felician ca, în schimbul sumei de 1.700 euro primită în cursul lunii iunie 2014, să realizeze demersuri de influenţare a profesorilor corectori pentru promovarea examenului de bacalaureat susţinut şi în sesiunea din toamnă de către candidatul ….La fel, inculpata Peter Tunde a convenit cu suspectul …. ca, în schimbul sumei de 500 euro, primită tot în iunie 2014, să intervină pentru promovarea examenului susţinut de această dată la proba de matematică de către candidatul …. (ce renunţase la susţinerea probei de fizică şi se reorientase pentru proba de matematică). Tot ia fel, în contul sumei de 600 euro primită în iunie 2014 de la suspecta .., inculpata Peter Tunde a promis că va interveni pentru a asigura promovarea examenului de matematică susţinut de fiica acesteia.

Separat, inculpata Peter Tunde a mai pretins şi primit suma de 1.700 euro de la suspecta ….pentru a asigura promovarea examenelor scrise susţinute la bacalaureat de fiul acesteia …., suma de 2.200 euro de la suspecta …. pentru promovarea examenelor scrise susţinute de fiica acesteia, ….şi suma de 600 euro de la suspectul …., pentru promovarea examenului susţinut la proba de matematică de către nepoata acestuia, martora. 

Exact ca în situaţia examenului din vară a bacalaureatului, inculpata a convenit cu aparţinătorii candidaţilor inserarea în lucrări a unor cuvinte sau formule matematice cu rol de parolă, poziţionate pe pagina a 3-a colţul din dreapta sus, precum şi comunicarea la ieşirea din examen a numărului de pagini de la fiecare probă scrisă. Toate aceste instrucţiuni au fost urmate de către suspecţii şi inculpaţii în cauză ce au comunicat telefonic, prin intermediul unor sms-uri către inculpată datele cerute la ieşirea de la probele scrise din zilele de 25, 27 şi 29 august 2014.

Pentru sesiunea de toamnă a examenului de bacalaureat inculpata Peter Tunde a fost desemnată potrivit metodologiei de examen ca vicepreşedintă a comisiei de evaluare de la singurul centru de evaluare din judeţul Cluj, astfel că aceasta a avut posibilitatea să realizeze nemijlocit identificarea lucrărilor candidaţilor şi să intervină la profesorii corectori de la materiile de română, matematică şi geografie, în vederea notării favorabile a acestora.

Prostie maximă: A picat BAC-ul cu tot cu parole

Singurele impedimente le-a întâmpinat inculpata în ce priveşte identificarea lucrărilor candidatului …., care a fost declarat respins şi la a doua sesiune susţinută la bacalaureat. Drept urmare, potrivit înţelegerii anterioare, inculpata Peter Tunde urma să restituie suma de 1.700 euro către inculpatul Perşa Vasile Felician prin intermediul …Astfel, după ce i-a comunicat inculpatei … faptul că …..nu promovase examenul, inculpata Peter Tunde i-a trimis acesteia un mesaj în care i-a cerut să se întâlnească pentru a-i restitui banii.

La fel, inculpata Peter Tunde nu a reuşit să identifice lucrarea la matematică scrisă de candidata …., cu toate că a făcut eforturi în acest sens şi a contactat-o în mai multe rânduri pe candidată, căreia i-a cerut telefonic detalii cu privire la însemnele scrise pe lucrare şi la numărul de pagini al testării. Demersurile au rămas fără rezultat, astfel că …. nu a promovat examenul. Ceilalţi candidaţi au fost declaraţi promovaţi.

A plusat cu 1.000 de euro şi i-a fost fatal

„Anterior începerii probelor scrise, inculpata Peter Tunde a convenit cu suspecta …. ca, pentru intervenţii legate de promovarea probelor la română şi matematică susţinute de fiica suspectei, aceasta să îi remită suma de 1.200 euro, tariful cerut fiind de 600 de euro pe probă, exact ca în situaţia celorlalţi candidaţi. După corectarea primelor două probe şi înainte de susţinerea examenului la geografie, inculpata Peter Tunde a putut constata faptul că absolventa obţinuse note foarte mici, cu puţin peste 5, fiind în pericol să nu promoveze examenul integral, deoarece promovarea bacalaureatului impune îndeplinirea a două condiţii cumulative, respectiv obţinerea notei de minim 5 la oricare din probe şi media generală de minim 6. Aşadar, era obligatoriu ca la proba de geografie candidata să obţină o notă de peste 7. În aceste condiţii inculpata Peter Tunde a contactat-o pe suspecta …. cu care a derulat o întâlnire la biroul său de la ISJ Cluj în data de 28 august 2014, şi cu prilejul respectivei întâlniri a pretins de la suspectă remiterea sumei de 1.000 euro pentru a asigura notarea superioară şi a probei de geografie, ce urma a fi susţinută în ziua următoare. Cele două au convenit ca banii să fie remişi la data de 1 septembrie 2014.

In ziua stabilită, în jurul orei 11:00, suspecta …s-a prezentat la Inspectoratul Şcolar Judeţean Cluj, unde în biroul inculpatei Peter Tunde a înmânat acesteia un plic în care se afla suma de 1.000 euro. Imediat după ce suspecta a părăsit incinta instituţiei şcolare, aceasta a fost preluată de organele de anchetă, condusă la sediul parchetului şi audiată cu privire la împrejurările în care a cumpărat influenţa inculpatei şi sumele de bani oferite acesteia. Totodată, biroul inculpatei Peter Tunde a fost percheziţionat autorizat, fiind descoperită atât suma de 1.000 euro, pe care aceasta tocmai o primise de la suspecta …., precum şi alte sume de bani despre care inculpata a recunoscut că proveneau tot în contextul înţelegerilor pentru promovări frauduloase la bacalaureat.”

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina