Raportul Curții de Conturi privind finanțele publice ale Consiliului Județean Cluj pe anul 2014, realizat în 2015 și publicat acum, scoate în evidență nereguli grave în cadrul aparatului administrativ județean.
Extrase din raport
”Au fost efectuate plăți nelegale în sumă estimată de 897 mii lei, prin înscrierea în buget şi angajarea unor cheltuieli pentru obiective investiţii, fără temei legal, reprezentând ”Amenajare centru judeţean de coordonare şi conducere a intervenţiei Cluj şi dispecerat integrat” precum şi dotări aferente acestui obiectiv.
Între Judeţul Cluj şi Inspectoratul pentru situaţii de Urgenţă ”Avram Iancu” al Judeţului Cluj, a fost încheiat acordul de cooperare în vederea finanţării proiectului ”Centru Judeţean de Management al Situaţiilor de Urgenţă”, pe o perioadă de 3 ani. Acordul prevede ca proiectul să fie cofinanţat şi de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ”Avram Iancu” în limita sumelor alocate de la bugetul de stat cu această destinaţie.
Între obligaţiile părţilor pentru Judeţul Cluj se regăseşte aceea de a aloca în anul 2011 suma de 250 mii lei pentru finanţarea parţială a proiectului ce constituie obiectul acordului. Deşi prin acordul de cooperare se specifică numai pentru anul 2011 ca obligaţie a UATJ Cluj alocarea sumei de 250 mii lei pentru finanţarea parţială a proiectului, entitatea procedează nelegal la angajarea şi plata pentru obiectivul în cauză a sumei de 897 mii lei. Astfel, derularea lucrărilor la obiectivul în cauză s-au desfăşurat în condiţiile în care acordul de cooperare pentru cofinanţarea obiectivului de investiţii era expirat din data de 16.02.2014 şi în condiţiile în care cofinanţarea din partea Judeţului Cluj se referea doar la anul 2011 şi respectiv la suma de 250.000 lei.
Achiziţionarea şi plata nejustificată a unor active fixe (dotări) în sumă de 129 mii lei care nu sunt necesare entităţii şi nu au legătură cu obiectul de activitate al acesteia. UATJ Cluj a achiziţionat şi plătit nejustificat din bugetul Judeţului Cluj o motocicletă tip ”BMW – MOTK 52 1200 RT” cu dotări specifice muncii de poliţie, pentru Autoritatea Teritorială de Ordine Publică (ATOP), de la Automobile Bavaria SRL Bucureşti în baza contractului de furnizare nr. 61/23332/15.12.2014, încheiat urmare desfăşurării procedurii de achiziţie publice din data de 04.12.2014. Plata a fost efectuată de la cap. 54.02 Alte servicii publice, unde a fost alocată suma de 190.000 lei pentru ATOP pentru ”Proiect pentru creşterea mobilităţii echipajelor de poliţie care intervin la solicitările cetăţenilor”, aprobată prin HCJ 200/31.07.2014.
Prin HCJ 5/2015 se hotărăşte darea în folosinţă gratuită pe o perioadă de 10 ani a bunului motociclete tip ”BMW – MOTK52 1200 RT” iar ulterior prin HCJ 62/30.03.2015 se modifică modelul contractului, de împrumut de folosinţă. În consecinţă în data de 06.04.2015 se încheie contractul de împrumut de folosinţă (comodat) între Judeţul Cluj şi Inspectoratul de Poliţie Judeţean Cluj, întocmindu-se totodată procesul verbal de predare primire a bunului mobil. În consecință în mod nelegal s-a întocmit referatul pentru promovarea Hotărârii de consiliu local prin care s-a propus, respectiv s-a aprobat achiziţionarea unor dotări care nu au legătură cu scopul şi obiectul de activitate al UATJ Cluj. Menționăm faptul că ATOP, pentru care au fost efectuate achizițiile, este un organism consultativ fără competenţe în problemele operative a poliţiei.
Au fost efectuate plăţi necuvenite, în sumă totală estimată de 165 mii lei, în favoarea firmei SC Proexrom SRL Iași, pentru “Servicii de expertizare tehnică a unor lucrări de investiții, la obiectivul Pistă de decolare-aterizare, de 3500 m Etapa I suprafețe de mișcare aferente la Aeroportul Internațional Cluj-Napoca”, în scopul certificării îndeplinirii exigențelor privind rezistența, stabilitatea, precum și siguranța în exploatare, strict pentru lucrările ce vizează realizarea fundației pistei de decolare-aterizare.
Au fost efectuate plăţi nelegale în baza contractelor de cofinanţare în sumă totală de 245 mii lei astfel:
- 108 mii lei reprezentând sume acordate în baza contractelor de finanţare nerambursabilă încheiate în anul 2014, pentru programe şi proiecte privind activităţi de tineret a căror executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii contractului de cofinanţare sau pentru care unitatea beneficiară a finanţării nerambursabile nu a depus documente justificative aferente programului, respectiv pentru cheltuielile eligibile;
- 107 mii lei reprezentând sume acordate necuvenit în baza contractului de cofinanţare 6577/04.04.2013 Arhiepiscopiei Vadului Feleacului şi Clujului, pentru cheltuieli de Raport privind finanțele publice locale pe anul 2014 la nivelul județului Cluj Pag.34 / 42 capital în scopul realizării de către beneficiar a proiectului ”Construire Campus Teologic Nicolae Ivan” având în vedere erorile constatate în situaţiile de lucrări ataşate facturilor admise la decontare;
- 30 mii lei, către unele cluburi sportive, în baza unor contracte de cofinanţare nerambursabilă, pentru cheltuieli necuprinse în contractele de cofinanțare sau actele normative care reglementează activitatea sportivă (prestări servicii reparații și întreținere Centru de Recuperare Sportivi, întreținere aparatură, consultanță de nutriție sportivă), precum și pentru cheltuieli care au fost realizate în afara valabilității contractelor (Clubul Sportiv Universitatea Cluj, Asociația Sportivă Vulturul Mintiul Gherlii, Asociația Sportivă Unirea Cămărașu);
Au fost efectuate plăţi necuvenite de către entitatea auditată, în sumă totală estimată de 60 mii lei, în favoarea Societății Naționale de Cruce Roșie din România – Filiala Cluj, în vederea realizării proiectului „Baza de pregătire pentru prim ajutor de bază și intervenție în situații de urgență a Crucii Roșii Române Filiala Cluj” și “Rețea canalizare pentru colectarea ape meteo și Terasamente”, reprezentând lucrări suplimentare executate în lipsa unor documente justificative care să ateste necesitatea și realitatea executării acestora;
Au fost efectuate plăți nejustificate în sumă estimată de 30 mii lei, către unele cluburi sportive, în baza unor contracte de cofinanţare nerambursabilă, pentru cheltuieli necuprinse în contractele de cofinanțare sau actele normative care reglementează activitatea sportivă (prestări servicii reparații și întreținere Centru de Recuperare Sportivi, întreținere aparatură, consultanță de nutriție sportivă), precum și pentru cheltuieli care au fost realizate în afara valabilității contractelor (Clubul Sportiv Universitatea Cluj, Asociația Sportivă Vulturul Mintiul Gherlii, Asociația Sportivă Unirea Cămărașu).
Entitatea auditată a înregistrat nejustificat în evidenţele contabile bunurile aparţinând domeniului privat al judeţului, date în administrarea RAADPP Cluj, reprezentând construcţii şi terenuri aferente cabinetelor medicale concesionate medicilor de familie;
Entitatea auditată nu a preluat în patrimoniu public valoarea investiţiei terminate şi recepţionate reprezentând “Pistă de decolare-aterizare 3500 m – Etapa I şi suprafeţe de mişcare aferente”, realizată la Aeroportul Internaţional “Avram Iancu” Cluj RA, prin finanţare de la Consiliul Judeţean Cluj;”