fbpx
Acasă » SPECIALIȘTI » ”Ideea cum că investigațiile procurorilor stopează achizițiile publice este o falsă problemă.”
Dacian Dragoș (dreapta)

”Ideea cum că investigațiile procurorilor stopează achizițiile publice este o falsă problemă.”

Profesorul de drept administrativ Dacian Dragoș de la UBB Cluj vorbește într-un interviu pentru coaliția ”Inițiativa pentru o Justiție Curată” despre o situație apărută după valul de arestări pentru corupție: blocaj la achiziții instituțiile publice din cauza fricii de cătușe.

Coaliția ”Inițiativa pentru o justiție curată” este formată din ONG-urile Freedom House România, Expert Forum şi Centrul Român de Politici Europene. Pe site-ul justitiecurata.ro, realizat în cadrul unui proiect pe fonduri norvegiene, a fost publicat un interviu amplu cu profesorul de drept administrativ Dacian-Cosmin Dragoș, de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării din cadrul UBB Cluj. De asemenea, Dacian Dragoș este conducător de doctorat la Facultatea de Drept a UBB.

Profesorul vorbește despre necesitatea unor auditări interne cu privire la achizițiile autorităților contractante: ”În instituțiile publice este important, după părerea mea, și un audit intern a achizițiilor publice derulate de compartimentele specializate pentru a se vedea dacă nu sunt probleme legate de fraude, de corupție. Aceasta ar fi o idee despre cum ar trebui contracarată frauda. Nu neapărat prin reguli foarte stricte de derulare a procedurii, ci prin auditare internă, cum se face, de exemplu, în Statele Unite. În SUA, după ce se derulează achiziția publică există un audit intern cu privire la derularea procedurii. Persoane diferite de cele care au derulat achiziția analizează procesul de achiziție și oferă o opinie cu privire la corectitudinea lui.

Politicienii acuză în ultima vreme blocaje în autoritățile contractante, că funcționarii se feresc să mai realizeze achiziții publice de frica DNA. Sunt mai mulți factori care au dus la această reticență. În primul rând procedurile sunt greoaie, durează mult, nu sunt inițiate atunci când trebuie, nu sunt programate suficient de în avans.

Există și din partea politicienilor tendința de a se comanda să se realizeze rapid achiziții publice și dacă se poate și „cu firmele care trebuie”. Și atunci cei din compartimentele de achiziții sunt puși în situația de a lupta pentru corectitudinea procesului chiar și cu decidenții politici în cele din urmă.

Ulterior sunt controalele agențiilor de specialitate care adesea se contrazic între ele. Au fost multe cazui în practică în care ANRMAP avea o opinie, UCVAP – altă opinie, cei de la Autoritățile de Management (AM-uri) sau de la Organismele Intermediare Regionale (OIR-uri) aveau altă opinie.

Este și concurența aceasta între procedurile de achiziții publice și procedurile de derulare a contractelor cu finanțare europeană. Ce e acceptabil din punctul de vedere al autorităților de management cu fonduri europene nu este acceptabil pe legislația achizițiilor publice și invers, sunt neconcordanțe, cerințe diferite, și aici intervin multe probleme.”, spune Damina Dragoș.

Întrebat dacă investigațiile procurorilor din ultimii ani joacă un rol în acest blocaj, profesorul clujean a răspuns:

”Joacă, evident, un rol. Prin achizițiile publice de fapt se realizau multe infracțiuni. Prin urmare achizițiile publice au fost un instrument bun pentru procurori pentru a identifica problemele pe care le investigau. Și de aici provine o reticență a funcționarilor de a derula proceduri. Însă sunt inevitabile.

Ideea cum că investigațiile procurorilor stopează achizițiile publice este o falsă problemă. Orice procedură administrativă poate fi viciată de corupție, prin urmare și achizițiile publice. Este evident că procedurile prin care se decide cheltuirea banului public sunt cele preponderent vizate de procurori, și că acolo se poate identifica traseul banilor publici. Investigațiile procurorilor trebuie să continue indiferent de efectul lor asupra timpilor de derulare a procedurilor de achiziție publică, și să se concentreze în egală măsură pe procedura de atribuire și pe faza de executare a contractului.

Nu există funcționare a sectorului public fără achiziții publice. Prin urmare este un risc care ar trebui să fie asumat în acest domeniu și să ducă la o derulare cât mai corecă a procedurii. Acesta trebuie să fie stimulul și rezultatul. Nu frica de a derula proceduri, ci de a le derula cât mai corect și, fiind acoperit de derularea corectă a procedurii, să poți să susții până în pânzele albe aceste proceduri.”

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina