Am citit foarte interesatul comunicat oficial al Comisiei Europene referitor la amenda acordată gigantului Apple. Din punctul meu de vedere, raportat la informațiile publicate de Comisie suntem într-un caz de manual de ajutor de stat prin acordarea de facilități fiscale incompatibile cu dreptul european.
În fapt, se observă că prin fictivizarea unui sediu principal, Apple plătea un impozit pe profit de circa 0,005%. Mi se pare o greșeală copilărească din partea consultanților Apple să omită un fapt de manual, anume să nu aloce angajați sau birouri proprii pentru sediul principal din Irlanda. Mai mult aștept acum primele acțiuni ale parchetului anticoruptie din Irlanda de arestare a reprezentanților fiscului și ai Apple Irlanda pentru Abuz în serviciu și complicitate la abuz în serviciu. DOAR CĂ IRLANDA nu are în codul penal așa ceva chiar dacă discutăm de un prejudiciu de 13 miliarde de EUR doar debit principal fără accesorii exclusiv pe perioada neprescrisă.
Decizia Comisiei de a solicita Irlandei să recupereze 13 miliarde de EUR de la concernul american va genera litigii lungi si complexe. În același timp însă prevăd că foarte multe companii multinaționale din România ce activează în domeniul outsourcingului vor avea soarta Apple Irlanda. Comisia poate dispune doar recuperarea ajutoarelor de stat ilegale pentru perioada de zece ani anterioară primei sale cereri de informații pe care a transmis-o în această privință în 2013. Prin urmare, Irlanda trebuie să recupereze de la Apple impozitele neplătite pentru perioada începând cu 2003, în valoare de până la 13 miliarde EUR, la care se adaugă dobânzi. Aproximativ 50 de milioane EUR reprezentând impozite neplătite sunt legate de repartizarea nejustificată a profiturilor către „sediul principal” al Apple Operations Europe. Restul sumei se explică prin alocarea nejustificată a profiturilor către „sediul principal” al Apple Sales International.
Perioada de recuperare se oprește în 2014, deoarece Apple și-a schimbat structura în Irlanda începând cu 2015 și decizia din 2007 nu se mai aplică. Din iunie 2013, Comisia a început să investigheze practicile statelor membre în materie de decizii fiscale ( Decizii fiscale individuale în baza cărora se negociază cuantumul și modul de efectuare a plății impozitelor între companii și autoritățile fiscale) . În decembrie 2014, Comisia a trimis tuturor statelor membre o cerere de informații în acest sens. În luna octombrie 2015, Comisia a ajuns la concluzia că Luxemburgul și Olanda au acordat avantaje fiscale selective întreprinderilor Fiat și, respectiv, Starbucks.
În luna ianuarie 2016, Comisia a ajuns la concluzia că avantajele fiscale selective acordate de Belgia unui număr de cel puțin 35 de societăți multinaționale, în principal din UE, în temeiul sistemului său fiscal aplicabil „profitului excedentar”, sunt ilegale în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat. Comisia are în curs, de asemenea, două investigații aprofundate legate de preocupări privind faptul că unele decizii fiscale ar fi putut da naștere unor probleme legate de ajutoare de stat în Luxemburg, în ceea ce privește Amazon și McDonald’s.
Starea de fapt
Apple Sales International și Apple Operations Europe sunt două societăți înregistrate în Irlanda care sunt deținute în totalitate de grupul Apple, fiind controlate în ultimă instanță de societatea-mamă americană, Apple Inc. Acestea dețin drepturile de utilizare a proprietății intelectuale a societății Apple pentru vânzarea și fabricarea produselor Apple în afara Americii de Nord și de Sud în cadrul unui „acord de partajare a costurilor” cu Apple Inc. În temeiul acestui acord, Apple Sales International și Apple Operations Europe fac plăți anuale către Apple în SUA pentru a finanța activitățile de cercetare și dezvoltare efectuate în Statele Unite ale Americii în numele societăților irlandeze. Aceste plăți s-au ridicat la aproximativ 2 miliarde USD în 2011 și au crescut în mod semnificativ în 2014. Cheltuielile respective, suportate în principal de Apple Sales International, au contribuit la finanțarea a mai mult de jumătate din toate activitățile de cercetare desfășurate de către grupul Apple în SUA pentru a-și dezvolta proprietatea intelectuală la nivel mondial. Aceste cheltuieli sunt deduse din profiturile înregistrate de Apple Sales International și Apple Operations Europe în Irlanda în fiecare an, în conformitate cu normele aplicabile.
Profiturile impozabile ale Apple Sales International și Apple Operations Europe în Irlanda sunt stabilite printr-o decizie fiscală emisă de Irlanda în 1991, care a fost înlocuită, în 2007, de o a doua decizie fiscală similară. Această decizie fiscală a fost reziliată la momentul în care Apple Sales International și Apple Operations Europe și-au modificat structurile în 2015.
Apple Sales International se ocupă cu achiziționarea de produse Apple de la producătorii de echipamente din întreaga lume și de vânzarea acestor produse în Europa (precum și în Orientul Mijlociu, Africa și India). Apple își instituie operațiunile de vânzare în Europa în așa fel încât clienții cumpără, prin contract, produse de la Apple Sales International din Irlanda, și nu de la magazinele care vând efectiv clienților produsele respective. În acest mod, întreprinderea Apple a înregistrat direct în Irlanda toate vânzările și profiturile rezultate din aceste vânzări.
Cele două decizii fiscale emise de Irlanda vizau repartizarea internă a acestor profituri în cadrul Apple Sales International (mai degrabă decât structura mai amplă a operațiunilor de vânzare a întreprinderii Apple în Europa). Mai concret, deciziile au aprobat separarea profiturilor în scopuri fiscale în Irlanda: conform metodei convenite, cea mai mare parte a profiturilor erau repartizate în afara Irlandei, unui „sediu principal” din cadrul Apple Sales International. Acest „sediu principal” nu era stabilit în nicio țară și nu avea niciun angajat sau birouri proprii. Activitățile sale au constat exclusiv din reuniuni ocazionale ale consiliului de administrație. Numai o parte din profiturile Apple Sales International au fost repartizate filialei sale irlandeze și au făcut obiectul impozitării în Irlanda. În rest, marea majoritate a profiturilor au fost repartizate „sediului principal”, unde au rămas neimpozitate.
Prin urmare, doar un mic procent din profiturile realizate de Apple Sales International au fost impozitate în Irlanda, iar restul nu au fost impozitate nicăieri. De exemplu, în 2011 (conform statisticilor puse la dispoziție cu ocazia audierilor publice din Senatul american), Apple Sales International a înregistrat profituri de 22 miliarde USD (circa 16 miliarde EUR[1]), însă în conformitate cu dispozițiile deciziei fiscale numai aproximativ 50 de milioane EUR erau considerate ca fiind impozitabile în Irlanda, ceea ce înseamnă că au rămas neimpozitate profituri în valoare de 15,95 miliarde EUR. Prin urmare, Apple Sales International a plătit mai puțin de 10 milioane EUR sub formă de impozit pe profit în Irlanda în 2011, adică o rată de impozitare efectivă de aproximativ 0,05 % pe profiturile totale anuale obținute. În anii următori, profiturile înregistrate ale Apple Sales International au continuat să crească, dar nu și profiturile considerate impozabile în Irlanda în conformitate cu decizia fiscală. Astfel, această rată efectivă de impozitare a continuat să scadă ajungând la doar 0,005 % în 2014.
În temeiul acelorași două decizii fiscale din 1991 și 2007, Apple Operations Europe a beneficiat de un regim fiscal similar pe parcursul aceleiași perioade de timp. Societatea era responsabilă de fabricarea anumitor linii de calculatoare pentru grupul Apple. Majoritatea profiturilor realizate de această societate au fost, de asemenea, repartizate pe plan intern „sediului principal” și nu au fost impozitate nicăieri.
Investigația Comisiei a arătat că deciziile fiscale emise de Irlanda au aprobat o repartizare internă artificială a profiturilor în cadrul Apple Sales International și Apple Operations Europe, care nu are nicio justificare factuală sau economică. Ca o consecință a deciziilor fiscale, majoritatea profiturilor din vânzări ale Apple Sales International au fost repartizate „sediului principal”, deși acest „sediu principal” nu avea nicio capacitate de exploatare pentru tratarea și gestionarea sectorului de distribuție, sau pentru orice altă activitate de fond în acest sens. Numai filiala irlandeză a societății Apple Sales International avea capacitatea de a genera venituri din activități comerciale, și anume din distribuirea produselor Apple. Prin urmare, profiturile din vânzări ale Apple Sales International ar fi trebuit să fie înregistrate la nivelul filialei irlandeze și impozitate în Irlanda.
„Sediul principal ” nu avea nici angajați, nici birouri proprii. Singurele activități care pot fi asociate cu „sediul principal” sunt deciziile cu o sferă de acțiune limitată luate de directorii săi (dintre care mulți, în același timp, lucrează cu normă întreagă ca personal de conducere al Apple Inc.) privind distribuirea dividendelor, acordurile administrative și gestiunea trezoreriei. Aceste activități au generat profituri sub formă de dobânzi, care, pe baza evaluării Comisiei, sunt singurele profituri care pot fi atribuite „sediului principal”.
În mod similar, numai filiala irlandeză a societății Apple Operations Europe avea capacitatea de a genera venituri din activități comerciale, și anume din producerea anumitor linii de calculatoare pentru grupul Apple. Prin urmare, profiturile din vânzări ale Apple Operations Europe ar fi trebuit să fie înregistrate la nivelul filialei irlandeze și impozitate în Irlanda.
Având în vedere aceste aspecte, Comisia a concluzionat că deciziile fiscale emise de Irlanda au aprobat o repartizare artificială a profiturilor din vânzări ale Apple Sales International și Apple Operations Europe către propriul „sediul principal” și în acest caz nu erau impozitate. În consecință, deciziile fiscale au permis Apple să plătească impozite substanțial mai mici decât alte societăți, fapt ilegal din perspectiva normelor UE privind ajutoarele de stat.
Decizia în cauză nu pune sub semnul întrebării sistemul fiscal general al Irlandei, nici rata impozitului pe profit aplicată de această țară.
În plus, structura de impozitare a societății Apple în Europa ca atare și dacă profiturile ar fi putut fi înregistrate în țările în care au avut loc efectiv vânzările nu sunt aspecte reglementate de normele UE privind ajutoarele de stat. În cazul în care profiturile au fost înregistrate în alte țări, acest lucru ar putea să afecteze totuși cuantumul recuperării de către Irlanda.
Av. Ciprian Păun