Acasă » JURIDICE-LEGISLAȚIE » Legea prin care a fost interzisă aplicația Uber în Ungaria. Traducere în română
A sticker rejecting Uber rideshare application is seen on the rear window of a Budapest licenced taxi cab during an unannounced taxi driver demonstration against the internet service as the chauffeurs restrict traffic with their vehicles at Erzsebet square in the early morning hours in downtown Budapest, Hungary, Monday, Jan. 18, 2016. (Peter Lakatos/MTI via AP)

Legea prin care a fost interzisă aplicația Uber în Ungaria. Traducere în română

În ziua în care Uber s-a lansat la Cluj, vă prezentăm legea prin care a fost interzis de Parlamentul de la Budapesta. Încă de anul trecut în Ungaria au demarat acțiunile de protest ale taximetriștilor împotriva Uber. Efectul: Luna trecută a intrat în vigoare legea care permită autorităților maghiare să blocheze aplicații de tip dispecerat, așa cum a fost calificată Uber în Ungaria, care nu dețin autorizație pentru servicii de dispecerat.

În 13 iunie 2016, Parlamentul a votat proiectul de Legea care modifică consecințele juridice ale transportatorilor de persoane care desfășoară activități de transport cu autoturisme, fără a deține o autorizație specială în acest sens. În 23 iunie, legea a fost pubicată în Monitorul Oficial al Ungariei, iar luna trecută a intrat în vigoare. Cei de la Uber au anunțat la începutul lunii iulie că vor suspenda singuri serviciul Uber X din Budapesta (singurul oraș în care funcționa) începând cu 24 iulie, ceea ce oricum s-ar fi întâmplat. 

Uber a funcționat în Ungaria undeva în zona gri, deoarece din punct de vedere juridic nu era foarte bine definit în ce categorie de servicii se încadrează acesta, dar nici responsabilitățile legate de aplicația mobilă și utilizatorii acesteia nu era clară. Odată cu noua legea aprobată, legiuitorul a stabilit foarte clar că Uber este o întreprindere care prestează servicii de dispecerat, la care sunt valabile toate legile valabile pentru firmele de taximetrie. În vederea obligării la intrarea în legalitate, aplicația și pagina web al Uber pot fi blocate.

Prin Legea LXXXV din anul 2016 cu privire la consecințele juridice ale transportatorilor de persoane care desfășoară activități de transport cu autoturisme, fără a deține o autorizație specială în acest sens, a fost modificată Legea XLI din anul 2012 cu privire la serviciile de transporturi de persoane.

Noua lege a fost publicată în Monitorul Oficial al Ungariei în 23 iunie 2016. Astfel, în art. 12 s-a introdus subcapitolul 9/B:

”9/B. Regulamente referitoare la intermediarii sau organizatorii serviciilor de transport de persoane:

art. 12/B. (1) Autoritatea de Transporturi dispune suspendarea temporară al accesului la acele date comunicate prin mijloace electronice (denumite în continuare: date electronice), care, prin accesare cu acordul administratorului

  1. asigură beneficierea, ori
  2. prin prezentarea pașilor de urmat în vederea utilizării, promovează și facilitează în mod direct

servicii de intermediere ori organizare de transporturi de persoane în regim comercial, care nu îndeplinesc cerințele stabilite de Ordonanța de Guvern cu privre la prestarea de servicii de dispecerat sau dispecerat individual.

(2) Se poate dispune suspendarea accesului la datele electronice menționate în alin. (1) atunci, când autoritatea competentă sancționează entitatea care desfășoară activități în lipsa autorizației de dispecerat prevăzută de lege, dar aceasta nu încetează activitățile nici dupa aplicarea acestei măsuri legale.

(3) Suspendarea temporară a accesului înseamnă împiedicarea accesării datelor electronice. Suspendarea temporară a accesului la datele electronice se dispune pe un termen de 365 zile.

(4) Hotărârea prin care s-a dispus suspendarea temporară al accesului la datele electronice se comunică prin anunț de către Autoritatea de Trasnporturi. Anunțul trebuie publicat pe site-ul Autorității de Transporturi timp de 15 zile.

(5) Anunțul menționat la alin. (4) va include:

  1. a) obiectul și sinteza cauzei,
  2. b) datele necesare în vederea suspendării temporare al accesului la data electronică,
  3. c) informara persoanelor vizate cu privire la data și locul la care pot verifica documentele din dosar

art. 12/C (…)

(2) Ducerea la îndeplinire a celor cuprinse în hotărârea de suspendarea temporară al accesului va fi verificată și organizată de Autoritatea Națională de Presă și Comunicare (în continuare NMHH), pe baza legii comunicației electronice.

(3) În cazul nerespectării obligației specificată în art. 12/B, prestatorul menționat în alin. (1) poate fi sancționat cu 50.000 – 200.000  forinți /aprox. 160 – 650 Euro/ de către Autoritarea de Transporturi. Aplicarea sancțiunii pote fi repetitivă pe toată perioada nerespectării obligațiilor dispuse.

art. 12/D (1) Obligația cu privire la suspendarea temporară al accesării se înlătură după îndeplinirea celor 365 zile.

(2) Obligația cu privire la suspendarea temporară al accesării se înlătură înainte de termen, dacă

  1. a) motivul pentru care s-a dispus măsura nu mai există,
  2. b) la solicitarea instanțelor judecătorești (…), în cazuri penale sau de forță majoră.

(…)

art. 12/F Vehiculul care a fost utilizat pentru prestarea serviciilor de transport rutier în lipsa autorizației necesare, trebuie radiat din circulație pe termenul prevăzut de Ordonanța Guvernului cu privire la activitățile administrative de transporturi și la emiterea și retragerea documentelor de transporturi rutiere.”

Acest lucru înseamnă de fapt că pagina web si aplicatia mobila Uber – care intermedia servicii de transporturi – poate fi blocată de către Autoritatea de Transporturi, dacă administratoul acestora a fost sancționată din cauza lipsei autorizației de dispecerat și nu a încetat activitatea. Această dispoziție legală nu este indulgentă nici cu șoferii care asigură transportul propriu-zis prin acest sistem: vehiculele acestora vor fi radiate din circulație.

De asemenea, prin OG 164/2016 (VI.23) din Ungarra s-a modificat și OG 176/2015 (VII.7) cu privire la transportul de persoane cu autoturisme, contracost. Astfel, prin intoroducerea pct. C) în art. 5. alin. 2 s-a prevăzut necesitatea unui contract scris între transportator și întreprinderea care deține autorizațiile necesare. Inclusiv art. 22 a fost modificat prin introducerea alin. (2a), care stabilește că, la solicitarea organelor de control conducătorul de vehicul are obligația de a prezenta contractul menționat.

hvg.hu ne informează că, între timp, a apărut un nou serviciu de transporturi de persoane tip start-up, pentru clienții business-class. Acesta se numește Blaklane (blacklane.com) și oferă posibilitatea clienților busisness să se deplaseze inclusiv în capitala Ungariei cu vehicule de lux, mașini negri, marca Mercedes. Presa din Ungaria a încercat să ia legătura cu reprezentanții firmei, dar aceștia deocamdata nu au oferit un răspuns la întrebările formulate.

Alte surse:

www.nkh.gov.hu

http://www.arsboni.hu/uber-vs-magyarorszag.html

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1600164.KOR&timeshift=fffffff4&txtreferer=00000001.TXT

(Articol realizat în colaboare cu traducătorul autorizat Györgyjakab Miklós)


Comments

comentarii

Lasă un răspuns