fbpx

Glovo e datoare cu 35 de milioane de euro pentru asigurările sociale neplătite ale curierilor

Curierii trebuie asimilați salariaților și nu pot presta servicii ca autonomi (echivalent PFA la noi).

„O persoană care merge cu bicicleta nu este un antreprenor, este un simplu muncitor.”

Platforma de livrare la domiciliu Glovo datorează 35 de milioane de euro sistemului de securitate social spaniol. Inspectoratul Muncii din Spania a înregistrat peste 20.000 de distribuitori în schema generală din 2017 și compania catalană, care își înrolase curierii ca și lucrători independenți – contrar criteriilor Inspectoratului și Curții Supreme – nu a plătit cotele corespunzătoare securității sociale.

Potrivit ziarului La Vanguardia, Acest lucru este confirmat de surse din UGT, unul dintre principalele sindicate care a depus plângeri la Inspecția muncii la nivel provincial. Defalcând cifrele față de 2019 și ceea ce avem în 2020, Glovo datorează 16 milioane de euro pentru 11.013 curieri care lucrează în orașe precum Barcelona, Madrid sau València .

La această sumă trebuie adăugată o suprataxă de 20% sau 35% pentru dobânda datoriei nesatisfăcute. Uneori, Inspectoratul Muncii poate transmite companiei un raport privind delictele, astfel încât amenda ar putea crește și mai mult suma datoriei.

Surse din compania catalană indică faptul că cifra datoriei este estimată. „Calculele nu țin cont dacă un colaborator a muncit doar o oră sau opt ore, bazele nu sunt adevărate”. În plus, explică faptul că nu au plătit încă taxele, deoarece procesele-verbale nu sunt încă ferme. Compania va apela la instanțe ca și concurentul său Deliveroo care se judecă de câțiva ani cu privire la chestiuni asemănătoare, instanța având ultimul cuvânt cu privire la cele constatate de inspecție.

Glovo spune că, cu excepția cazurilor din Santander, faza judiciară nu a început încă. Prin urmare, nu există încă niciun caz care să fi fost închis sau care să fi ajuns la Curtea Supremă. Sentința publicată în septembrie anul trecut de Înalta Curte a soluționat un caz care a afectat un curier individual. Criteriul reținut de plenul Camerei sociale, în unanimitate, a fost în concordanță cu criteriul Inspecției Muncii, în sensul că un curier Glovo a fost recunoscut  ca și salariat deoarece era dependent de platformă la nivel mijloacelor și al organizării. Sentința a fost istorică deoarece unifica doctrina. Prin urmare, totul indică faptul că Glovo va pierde cauzele ce se vor judeca în instanță, indiferent dacă acestea sunt legate de dosarele inspecției sau nu sunt legate de acestea.

Compania, fondată de Oscar Pierre și Sacha Michaud în 2015, susține că acesată cauză este generată de un angajat care opera în temeiul unei colaborări diferite de cea actuală. Dar, în orice caz, au fost întotdeauna în favoarea colaborării, în livrare, cu persoane autonome, deoarece oferă flexibilitate lucrătorilor. În plus, acest sistem este mai puțin costisitor și mai agil.

Multinaționala din Barcelona solicită o schimbare legală care să ofere curierilor o serie de beneficii – cum ar fi vacanțele sau programele de instruire și ocupare – dar care să își păstreze statutul de profesioniști autonomi. În Franța, există o lege a antreprenorilor care răspunde acestui model.

De fapt, Glovo, la fel ca și concurenții săi (Deliveroo, Uber Eats, Stuart), așteaptă noua lege a lucrătorilor platformei – deja cunoscută sub numele de legea curierilor – pe care guvernul lui Pedro Sánchez intenționează să o aprobe în scurt timp. Dar, din punct de vedere legal, compania nu va avea câștig de cauză. După cum a afirmat ministrul muncii, Yolanda Díaz, în mai multe rânduri, intenția executivului este de a adopta o lege care să recunoască distribuitorii ca lucrători salariați. „O persoană care merge cu bicicleta nu este un antreprenor, este un simplu muncitor”, a spus aceasta în septembrie când s-a pronunțat hotărârea Curții Supreme.

Noua reglementare va fi importantă pentru a consolida drepturile sociale ale acestui grup, care denunță de ani de zile precaritatea condițiilor lor de muncă, nu doar la nivelul salariului – percep între 4 și 5 euro pe comandă – ci la nivelul pregătirii și a siguranței rutiere. Cu toate acestea, inspectorul muncii, Gerard Luján, comentează că reglementările actuale ale muncii sunt deja suficient de valabile pentru a considera bărbații care livrează ca lucrători salariați. Acesta este modul în care Curtea Supremă îi consideră, susține el.

Glovo a declarat în repetate rânduri că va continua să funcționeze pe piața spaniolă, indiferent de reglementările existente, deoarece Spania este una dintre piețele sale principale. Pentru această platformă, la fel ca și concurenții săi, asumarea costurilor de securitate socială a distribuitorilor săi va însemna creșterea cheltuielilor și, prin urmare, reducerea marjelor de operare. Marea majoritate a acestor companii nu au realizat niciodată profit și au fost finanțate din banii pe care îi primesc din fonduri de capital de risc. Potrivit Glovo, nu este vorba despre faptul că modelul de afaceri – cu marje strânse, între comisionul restaurantului, platformă și plata către persoana care livrează – nu este profitabil, ci mai degrabă că s-a angajat întotdeauna să investească în creștere.

Luând în considerare criteriile Curții Supreme și intenția Executivului, este probabil ca în curând, o parte din capitalul pe care aceste companii l-au strâns – sau pe care l-au obținut prin alte operațiuni (Glovo tocmai a investit 230 de milioane de euro din vânzarea afacerii din America Latină în Delivery Hero) – să trebuiască să fie utilizat pentru a plăti contribuții de securitate socială și pentru a crește salariile curierilor care efectuează livrarea.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns