fbpx

Documentul oficial – Nota PG privind prescripția

La solicitarea Clujust, Parchetul General a transmis Nota privind criterii unitare de aplicare a Deciziei CCR nr. 358/2022 și a OUG nr. 71/2022, document ce a fost transmis unităților de parchet.

Extras:

Măsuri referitoare la cauzele în curs (urmărire penală şi judecată)

Conform sublinierii de la pct.5, de îndată trebuie efectuate acte de urmărire penală cu efect întreruptiv al prescripţiei. Vor fi verificate cauzele în care procurorul efectuează urmărirea penală şi cele în care procurorul supraveghează cercetările, ţinând cont de instrumentele de lucru existente şi (evidenţa cauzelor mai vechi de 5 ani), de verificarea cauzelor cu autori minori (termenele de prescripţie se reduc la jumătate) şi de infracţiunile care antrenează termenul de prescripţie generală de 3 ani.

În cauzele în curs de judecată, pentru verificarea situaţiilor particulare privind data actului întreruptiv de prescripţie, vor fi solicitate amânări la dezbaterile în apel şi vor fi formulate concluzii scrise.

Împotriva hotărârilor de primă instanţă (cauze de fond sau incidente la executare) care vor fi soluţionate prin evaluarea întreruperii prescripţiei în raport de Decizia nr.358/2022 vor fi declarate căi de atac (apeluri, contestaţii). Conducerilor parchetelor le revine atribuţia de a asigura îndeplinirea în toate cazurile a acestor dispoziţii.
Împotriva hotărâilor definitive susceptibile de atacare cu recurs în casaţie, de la nivelul parchetelor care participă la judecarea apelurilor se vor declara căi extraordinare de atac.

Pentru alte categorii de infracțiuni decât cele analizate la pct.6, conform raționamentelor de mai sus se justifică solicitarea unei trimiteri preliminare care să pună în discuție incompatibilitatea reducerii termenului de prescripție cu obiectivele generale ale Uniunii în materia Spațiului de Libertate, Securitate și Justiție. Astfel, art.67 alin. 3 TFUE prevede obligația Uniunii de a asigura un înalt nivel de securitate prin măsuri de prevenire și combatere a criminalității, a rasismului și a xenofobiei ( a se vedea domeniile23 din art.83 alin.1 TFUE). În sprijinul acestei dispoziții pot fi aduse și altele referitoare la cooperarea judiciară în materie penală, în special în ce privește recunoașterea reciprocă a hotărârilor judecătorești. Raționamentul ar urma să aibă la bază că reducerea termenelor de prescripție slăbește toate aceste demersuri.

Ținând cont de consacrarea în legea fundamentală a rolului Ministerului Public și a funcționării acestuia (procurori constituiți în parchete, potrivit principiului controlului ierarhic) este evident că organizarea activității nu se poate realiza în afara acestei funcții de control, necesară pentru a asigura o unitate de acțiune a procurorilor, pentru realizarea unitară a rolului constituțional al parchetelor, acela de a apăra interesele generale ale societății.

Or, acesta este raționamentul pentru care parchetele nu sunt structuri de sine- stătătoare, ci structuri reunite în cadrul Ministerului Public, tocmai pentru a configura principiul controlului ierarhic superior, în acea structură care nu poate fi decât de tip piramidal.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Comments

comentarii

Un fost ministru al Sănătăţii atrage atenţia că Spitalul Regional Cluj este în pericol de a nu se construi din bani europeni din cauza întârzierilor prea mari la acest proiect.... Citește mai mult
Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă (USR), s-a dezlănţuit la adresa primarului Emil Boc numindu-l mincinos, incompetent, paralel cu proiectele mari de infrastructură. Drulă este de părere că domnia lui Boc se apropie de sfârşit. „Un lucru e limpede, «Emile, vremea ta apune». Acum arăţi la fel de PSD-ist ca... Citește mai mult

Lasă un răspuns

error: Alert: Conținut protejat !!