Acasă » ȘTIRI » Ce-i recomandă profesorul Mateuț noului ministru al Justiției. PLUS Despre judecătorul de pace

Ce-i recomandă profesorul Mateuț noului ministru al Justiției. PLUS Despre judecătorul de pace

Profesorul de drept procesual penal și avocatul Gheorghiță Mateuț a spus într-un interviu acordat recent pentru ziarul Adevărul care ar trebui să fie prioritatea noului ministru al Justiției, Raluca Prună.

”Prioritatea Ministerului Justiţiei în acest moment este însăşi legea, pentru că, din păcate, în materie penală avem două coduri noi cu multe probleme. Sunt aspecte legate de corelare, de coerenţă, de claritate a formulărilor, care pun foarte multe probleme în practică. În parte, aceste probleme au fost aduse şi în faţa Curţii Constituţionale, care a sancţionat deja numeroase texte de lege. Ceea ce pune problema legitimităţii raportat la vechile coduri. După părerea mea noile coduri sunt aproape nefuncţionale. În mod special, Codul de procedură penală, care conţine estimări agramate, dispoziţii care sunt în mod vădit contradictorii, dispoziţii în contradicţie flagrantă cu principii generale de drept. Nu mai vorbesc ce decurg din incidenţa Curţii Europene de Justiţie. Ministerul Justiţiei ar trebui să ia în calcul necesitatea introducerii unor verificări riguroase, în special în legătură cu Codul de procedură penală, care este cel mai afectat din acest punct de vedere.”, a spus Gheorghiță Mateuț.

Un aspect interesant punctat de profesorul Mateuț este oportunitate introducerii unui organ nejurisdicțional numit judecătorul de pace.

”Nu suntem neapărat procesomani. Într-adevăr, instanţele, dar şi organele de urmărire penală, sunt în continuare supraaglomerate. Asta afectează calitatea  actului de justiţie, pentru că în mod cert nici judecătorii, nici procurorii nu pot face faţă numărului exagerat de dosare. Multe dintre acestea sunt complexe şi reclamă chiar şi specializare extrapenală. Eu cred că o vină mare o poartă Legislativul, pentru că, revenind iarăşi la insuficienţele procedurii penale, nu ajută nici la simplificarea procedurilor, nici la reducerea duratei proceselor. Dimpotrivă, sunt create proceduri extrem de complicate, care în loc să decongestioneze instanţele şi parchetele, mai mult le blochează. Astfel, organele judiciare nu se pot concentra pe cazuri serioase şi sunt nevoite să rezolve cereri sau proceduri fără importanţă şi care puteau fi atribuite unor organe nejurisdicţionale, cum ar fi judecătorul de pace, cunoscut în toate sistemele judiciare. Cred că şi la noi se putea realiza acest pas important spre simplificarea reală a procedurilor, cu consecinţe directe asupra creşterii calităţii actului de justiţie. Procedurile au la bază dreptul la o instanţă judecătorească, ce nu se justifică în toate cazurile.”, a precizat Gheorghiță Mateuț.

Acesta mai spune că pentru trierea dosarelor trebuie creată o jurisdicţie care să aibă competenţa de a da soluţii înainte de a se ajunge în faţa unui judecător, în cazuri în care nu necesită intervenţia acestuia. La judecător s-ar putea apela în anumite cazuri şi condiţii care ar depăşi limitele de competenţă ale judecătorului de pace.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina