Un singur sistem de video conferinţă la 8 completuri de judecată sau imposibilitatea semnării electronice a actelor de procedură pentru a fi trimise pe e-mail, sunt două dintre problemele întâmpinate de magistrații de la Judecătoria Cluj-Napoca în starea de urgență și apoi în cea de alertă în 2020. Informațiile apar în bilanțul instanței pe anul trecut, din care prezentăm extrasul de mai jos:
”EFECTELE MĂSURILOR ADMINISTRATIVE DISPUSE ÎN PERIOADA STĂRII DE URGENŢĂ, RESPECTIV ÎN PERIOADA STĂRII DE ALERTĂ LA NIVELUL INSTANŢEI
Fără dubiu prin măsurile administrative dispuse pe perioada stării de urgenţă şi cele dispuse în perioada stării de alertă s-a reuşit pe de-o parte o diminuare a propagării răspândirii virusului Covid-19 atât în ceea ce îi priveşte pe cei din personalul instanţei cât şi în ceea ce îi priveşte pe particpanţii la actul de justiţie dar pe de altă parte a intervenit o temporizare în soluţionarea cauzelor şi în desfăşurarea procedurilor judiciare.
Fără a prezenta exhaustiv toate problemele ivite în desfăşurarea activităţii vom menţiona că au existat frecvente situaţii de amânare a cauzelor pe motiv că avocaţii sau părţile se aflau în izolare sau carantină cauzată de contextul pandemic, la care se adaugă situaţiile ivite cu partipanţii aflaţi în stare de detenţie.
Prin dispoziţiile legale şi infralegale sa stabilit ca pe durata stării de urgenţă actvitatea de judecată să continue doar în cauzele de urgenţă deosebită, instanţa fiind obligată să dispună măsurile necesare pentru desfăşurarea şedinţei de judecată prin sistemul de video conferinţă şi să comunice actele de procedură prin mijloace electronice.
La momentul instituirii stării de urgenţă, 16.03.2020, Judecătoria Cluj Napoca nu dispunea de infrastructura necesară pentru desfăşurarea pe scară largă a activităţii de o asemenea manieră. Astfel, în materia civilă comunicarea înscrisurilor nu se putea realiza via email conform dispoziţiilor legale deoarece sistemul informatic ECRIS nu permitea, şi nu permite nici în prezent, ataşarea semnăturii electronice actelor de procedură. Măsuri de remediere au fost dispuse abia spre finalul anului de echipa tehnica de la nivelul Tribunalului Cluj, astfel încât doar începând cu luna octombrie 2020, aşadar la o distanţă de 7 luni la instalarea situaţiei excepţionale am putut utiliza sistemele informatice pentru comunicarea legală a actelor de procedură.
În materie penală, unde utilizarea sistemului de video conferinţă a devenit regula în materia sedinţelor de judecată cu persoane private de libertate s-au întâmpinat o serie de dificultăţi generate pe de-o parte, de existenţa unui singur sistem de video conferinţă care a fost folosit de cele 8 completuri de judecată active iar pe de altă parte de necesitatea stabilirii unei proceduri de lucru pentru fixarea conexiunii securizate, procedură care implică un efort susţinut din partea personalului instanţei. Acest inconvenient legat de insuficienţa terminalelor de video conferinţă va fi depăşit începând cu data de 01.01.2021 deoarece s-au achiziţionat un număr de 6 noi echipamente.
Evident că instituirea stării de urgenţă a presupus sub aspectul soluţionării dosarelor o decalare de 3 luni şi implicit o comprimare a perioadei de analiza statistică anuală la 9 luni în loc de 12 luni. Activitatea instanţei după ridicare stării de urgenţă a fost una extrem de intensă deoarece a presupus reluare judecăţii în toate dosarele suspendate precum şi judecarea dosarele nou intrate într-un număr semnificativ mai mare decât în perioada de referinţă din anul precedent.
Judecarea dosarelor pe intervale orare, deşi este o măsură extrem de eficientă şi necesară, presupune totodată un efort suplimentar, o prelungire a duratei şedinţelor de judecată, a numărului de cauze fixate în cadrul unei şedinţe, ceea ce a condus la prelungirea duratei de soluţionare a cauzelor atât în materie civilă cât şi în materie penală. Făcând un exerciţiu logic se poate afirma că deşi numărul dosarelor nou intrare a scăzut, prin raportare la cele 9 luni în care activitatea de judecată s-a putut desfăşura efectiv volumul de activitate pe judecător este unul chiar mai ridicat decât în anii anteriori.
În acelaşi timp situaţia excepţională s-a repercutat şi asupra personalului instanţei deoarece mai mult de jumătate din personalul instanţei în perioada septembrie-decembrie 2020 s-a aflat în diverse intervale, în izolare sau carantină cauzate de virusul Covid-19 fapt ce a grevat activitatea instanţei prin efectuarea de şedinţe suplimentare de către judecătorii ori grefierii prezenţi în instanţă, de temporizare a activităţii în componentele sale, inclusiv în compartimentele auxiliare activităţii de judecată.”
Bilanțul Judecătoriei Cluj-Napoca pe anul 2020 AICI