Avocatul Electric despre implicațiile juridice ale unui festival cu 80.000 de oameni

Când spui Electric Castle, te gândești la tinerețe și energie. Nici avocatul festivalului nu putea fi altfel. Milena Nistorescu este, la 36 de ani, managing partner la una dintre cele mai mari case de avocatură de business din Cluj. Spune că a ales să colaboreze cu festivalul Electric Castle pentru că a avut de la început ”un feeling bun, o intuiție că va ieși ceva frumos”. După trei ani, Milena Nistorescu afirmă: ”Mă bucur că nu mi-au dezamăgit așteptările”. Aceasta dezvăluie într-un interviu CLUJUST numeroasele implicații juridice ale Electric Castle și de ce sunt importanți avocații pentru organizatorea unui astfel de eveniment.

electric castle2Este un gen de client în premieră pentru dumneavoastră, fiind vorba de un organizator de festival?

Chiar pentru un festival nu am mai lucrat, într-adevăr. Pentru un festival de muzică electronică cu atât mai puțin. În Cluj nu mai erau. Dar de-a lungul carierei mele, am mai ales clienți datorită unui feeling bun, unei intuiții că va ieși ceva frumos, util sau plăcut.

Știați ce o să se întâmple la prima ediție Electric Castle?

Da, știam. Noi am fost alături de festivalul acesta de când s-a născut, nu pe parcurs. Mi-amintesc că în primul an de organizare, cu un an înainte de festival, am avut primele discuții cu Mihai Păun. Mi-a povestit ce vrea să facă, mi-a spus că va fi la Bonțida la castel. Cred că de la prima discuție, bazat și pe spațiile și business-urile făcute tot de ei, am avut sentimentul că s-ar putea să iasă o chestie foarte bună, de calitate și altfel.

De ce au venit din start la avocat?

Ei cred că fac așa de bine lucrurile pentru că se poartă diferit față de mulți dintre oamenii de afaceri din România. Își folosesc resursele strict necesare pentru orice proiect. Și una din resursele strict necesare pentru un proiect de anvergură este consilierea juridică, pe care trebuie să o faci de la început, nu a posteriori, după ce s-au întâmplat probleme. Deși nu estimau prea bine ce probleme ar putea apărea din punct de vedere juridic, au preferat să aibă asistența noastră de la început. Mie mi-au plăcut de la început și mă bucur că nu mi-au dezamăgit așteptările.

Concret, ce implică juridic un festival?

Implică.. foarte multe contracte, sunt foarte mulți furnizori de servicii, contractul pentru locație…

electrica castle ziuaE o locație mai specială…

Da, dar până la urmă e vorba de un contract, o negociere între părți. Ei aveau lucrurile așezate. Când au venit la noi, organizarea era gândită. Iarăși, un lucru foarte bun. Totul era gândit ca o piramidă și puse toate elementele. Noi practic am fost avocații care trebuia să facem liantul între elementele deja negociate, stabilite de ei. Doar să avem grijă ca lucrurile să fie corecte si cât mai puțin riscuri, din punct de vedere legal, pentru ceea ce urma să fie.

Există o clauză specială privind posibila deteriorare a castelului, care e monument istoric?

Sigur, ne-am asigurat ca acordul pentru spatiu ca respecta toate prevederile privind legislatia monumentelor istorice. Chiar citisem că ei au declarat într-un interviu că nu pot săpa 10 centimetri nicăieri și nu pot bate un cui.  Asa e, dificultățile pe care le-ar fi avut dacă nu ar fi apelat la un avocat inca de la inceput, puteau fi și din cauza locației. Acolo e o structură care e destul de sensibilă. Se pot deteriora lucruri din cauza acțiunilor participanților sau se poate ruina edificiul acela. Se expuneau la niște riscuri și asta a trebuit acoperit prin contracte, prin discuții si convenții legale cu cei care dețin folosința spațiului. Locația a fost o idee trăznită și plăcută. Nu m-a surprins pentru că ei au alte proiecte în care tot așa au ales locații deosebite, neasteptate. Eu acești clienți i-am preluat mergând odată la Fabrica de Pensule și terminând să văd o expoziție acolo cu prietenii mei, am coborât la bar. Vorbeam că trebuie să ne facem petrecere de firmă și am văzut si mi-a placut imediat foarte mult conceptul de la Boiler. I-am contactat că vreau să fac petrecerea de firmă acolo. Nu am făcut petrecerea acolo, dar au devenit clienții noștri.

Milena Nistorescu avocat (3)Sunteți cu muzica electronică?

Muzica electronică pentru mine și pentru Radu (avocatul partener Radu Șomlea – n.red.) este sau era ceva nou, dar am absorbit-o de la prima ediție. Era ceva nou pentru mine cu totul, nu participasem la alte festivaluri, nu aveam nicio legătură cu asta. Mi-a plăcut că se face pentru tineri ceva și eu sunt foarte promotoare pentru activitați pentru tineret.

Mă gândesc că tot ceva nou a fost să faceți contracte cu artiștii..

În ce privește contractele cu artiștii trebuie să recunosc că aceștia vin cu ele gata făcute și loc de negociere este foarte puțin. În orice caz, nu am intervenit semnificativ în contractele cu artiștii.

Au cerințe ciudate?

(Râde) Nu au cerințe ciudate, mai degrabă aș avea eu cerințe, de exemplu ”data pentru anulare”, dar sunt artiști de talie internațională și cel mai bine negociază impresarii. Nu vă așteptați ca o un artist care vine din Australia sau Statele Unite ale Americi sa schimbe ușor  ceva in contractele sale doar pentru că așa spune codul nostru civil. E dificil.

E important pentru brandul casei de avocatură că apăreți pe afișul unui astfel de eveniment?

Da să știți că organizare cum au cei de la Electric nu cred că ați mai văzut la alte festivaluri de gen de la noi din tara. Iar acesta a fost un punct al organizării. Au avut inspirația și profesionalismul de a cere suport juridic de la început. Pentru noi ca firmă e foarte important să fim alaturi de proiecte de calitate. Mai mult, pentru noi ca oameni, cei care lucrăm in această casă de avocatură, este de asemenea  important să facem ceea ce ne place. Astfel de evenimente îți dau satisfacția, puterea și energia de a merge mai departe.  Am mai fost parteneri și la alte manifestări cultural, dar pentru noi, la Cluj, proiectul de cea mai mare anvergură in care am oferit sprijin juridic este Electric Castle.

Mai mult, partenerii nostri, Țuca Zbârcea & Asociații sunt foarte activi in ceea ce priveste sprijinirea din punct de vedere legal a unor evenimente culturale muzicale. Dau un exemplu, anul acesta Țuca Zbârcea & Asociații este legal partner al Festivalului International George Enescu dar si al Turneului International Stradivarius inițiat de violonistul Alexandru Tomescu.

Aveți onorariu la Electric?

Nu, nu o facem pe bani, suntem parteneri. Ați văzut că noi suntem Legal partner in acest festival.. Facem pentru că ne place și pentru că noi nu am așteptat să devină Clujul capitală europeană a tineretului ca să sprijinim proiecte de tineret. Eu cred că un om poate rămâne tânăr și la 50 de ani, dacă în suflet ește tânăr. Una dintre chestiile care mi-a plăcut legat de Electric Castle  a fost  că promovează cultură, valori, schimb inter-cultural pentru tineri. De asemenea, am inteles de la inceput ca vor face altfel, vor ridica standarde,  vor oferi tinerilor acces la cultura intr-un ambient de calitate, “construind” un loc unde creativitatea si siguranta sunt punctele forte.  Noi, în birou aici fiind tineri, ne place să lucrăm într-un proiect atât de tânăr, cu muzica pentru tineret.

Vă așteptați să crească atât de mult?

Da, mă așteptam. Nu am experiența inside a altor festivaluri, dar ce-mi place la acest festival este că crește progresiv, adică nu dintr-o dată, nu se dublează, nu se triplează nimic. Totul e într-un ritm care-ți dă siguranța că lucrurile se vor menține și că nu va fi o chestie de genul ”facem ediția a treia și apoi picăm în cap.” Dimpotrivă, nu numai ca mentin calitatea de la editia intai, ci chiar se observa annual o crestere a preocuparii pentru atmosfera speciala, pentru ceea ce simt spectatorii timp de 4 zile de muzica. Anul acesta am primit din toată țara telefoane: vrem și noi, vrem să venim. Festivalul are acum o anvergură foarte mare și-mi place asta, trebuie să recunosc. Și știți ce mai cred? Cred că sunt pregătiți pentru asta. Dacă se întâmpla în primul an era poate mai riscant. Acum sunt pregătiți, toate lucrurule sunt așezate. Să vorbesc doar de partea mea juridică: în primul an am lucrat 180 de ore, noi ca firmă de avocatură. Se lucrează tot anul. Anul trecut cred că 120 de ore. Anul acesta până acum 55 de ore.

electric castle de sus

Deși mai sunt trei săptămâni până la festival, ne așteptăm să mai fie de lucru mult, însă volumul scade! Asta se întâmplă la orice proiect pe care il preiau din ziua când s-a înființat. Ai de lucru foarte mult la început pentru că e foarte important sa intelegi ce vrea clientul, penru ca se pun la punct contracte, structură. Apoi lucrurile intra intr-o linie.  De exemplu, acum nu mai am de făcut contractul cu locația, pentru contractele cu furnizorii sunt deja niște modele, e mai puțin de lucru. Adevărul e că cel mai dificil a fost anul al doilea pentru noi ca avocați. În primul an s-a mers și pe încredere și nu erau așa contracte complicate. În anul doi am avut și noi si organizatorii pretenția mult mai maire, văzând amploarea, numărul mare de oameni care vin acolo și riscurile la care se expun, să fie absolut toate lucrurile să fie făcute de la A la Z, de la contractul celui mai mic serviciu ininterior, pana la regulamentul pentru public. Anul trecut am văzut fiecare contract care s-a semnat pentru festival. Și vorbim de peste 50 de contracte.

Pe lângă partea frumoasă, au fost și probleme? Știu că a fost un control de la Garda Financiară la prima ediție.

Da, chiar în primul an a fost un control de la Garda Financiară care a stricat pentru organizatori și pentru mine spectacolul Morcheeba, adică nu am mai putut să-i vedem pentru că ne ocupam de problemă. Din punctul meu de vedere, acel control a fost un test pe care l-au primit organizatorii dacă fac față unor controale mai dificile. A fost un control exercitat pe mai multe ore, târziu în noapte. A fost necunoașterea unui sistem de plăți nou. Organizatorii au venit tot timpul cu ceva nou. Sistemul de plată cu tokene pe care l-au făcut din primul an nu mai exista la niciun festival atât de bine organizat. Mai există și în centru la câte o sărbătoare, dar nu la acest nivel. Era foarte bine pregătiți, au răspuns la orice fel de întrebări. Am avut grijă să punem toate clauzele pentru consumatori, care să-i asigure că sistemul de plăți e corect și din punct de vedere fiscal și juridic. Că Fiscul a venit și i-a luat șase ore să-și dea seama dacă e ok sau nu, plus după cele șase ore s-a întocmit proces-verbal și a doua zi am mers la Finanțe, unde am mai stat trei zile la discuții cu ei, pentru ca în final totul să fie absolut ok. Nu am ajuns în instanță. Totul era corect, dar Fiscul de la Cluj nu știa cum se aplică sistemul.

Anul acesta e și anul ANAF..

Îi așteptăm, suntem pregătiți (zâmbește). Controalele trebuie făcute, într-adevăr. Nu sunt de acord cu protestele care se fac împotriva ANAF. Mi se pare o chestiune de lipsă de bun simț civic. Cum să protestezi împotriva unor organe de control? Există instrumente juridice pe care le poți folosi in cazul abuzurilor.  Sigur că justiția are și lacune, dar să ieșim în stradă pentru că nu vrem să fim controlați, nu vi se pare absurd?

Ce implicații juridice mai are un astfel de festival?

electric castle 4Cea mai mare problemă e că se adună 80.000 de oameni și că se pot întâmpla accidente. Nu au fost până acum. Noi ca juriști ai festivalului trebuie să ne asigurăm că există clauze în regulamentul festivalului, în contractele cu furnizorii în care să avem grijă cum distribuim răspunderea. Există firme de asigurări, desigur, dar totuși o asemenea expunere la litigii pentru că lui X i-a picat ceva în cap sau că Y și-a scrântit glezna că era un cablu pe jos, vă dați seama unde s-ar putea ajunge.

Pentru un spectator rănit cine răspunde?

Depinde! (zâmbește). Totdeauna, un avocat vă va spune asta.  Sunt mai multe situații: poate fi culpa  celui care a pățit accidentul și atunci nimeni altcineva nu mai răspunde; cel care e proprietarul lucrului, că vorbim de castel, dacă pică o țiglă, că vorbim de cablurile de pe jos, sunt montate de alții. Vă dați seama că sunt furnizori de servicii pentru fiecare element. Sarcina juridică e foarte importantă. E ca o pânză de păianjen, pe care dacă nu legi cu atenție fiecare fir, în ceea ce privește răspunderea, se poate ajunge la situații nasoale. Ultimul lucru de care ar avea nevoie festivalul ar fi să aibă litigii în instanță și nu are! Un lucru de care sunt mândră e că de când e festivalul nu a fost niciun incident și nici un litigiu. Vă dați seama ce categorie de vârstă, între 20-30 ani, într-o stare de euforie. Totuși, acest festival a reușit să impună o stare de bine, asta îmi place. Am fost foarte surprinsă să nu văd în primul an niciun furt, nici  un incident violent, nicio altercație. Cred ca organizatorii au dat un anumit nivel acestui eveniment, iar oamenii care vin la festival sunt pasnici, veseli, incantati, nimeni nu pare sa aiba energie pentru conflicte, E o chestie curată, civilizată și atunci e sigură prin ea însăși.

Ca partener legal, recomand tuturor participanților la festival să citească regulamentul. Știu că nu se citește, că termenii și condițiile sunt chestii peste care trecem. Este afișat pe site si la intrare la castel. E foarte important în ceea ce privește accesul cu copiii, în ceea ce privește substanțele și obiectele pe care le poți lua la festival și nu mă refer la cele pe care le pot sesiza cei de la pază pipăindu-te, precum umbrele, sticle. În caz de altercații sau alte chestiuni, acolo scrie cu trebuie procedat.  e foarte important ca publicul sa cunoasca dinainte regulile.

Dacă cineva intră cu substanțe interzise?

Răspunderea penală este a lui. Nu poate fi atrasă răspunderea organizatorilor decât dacă erau în cunoștință de cauză că s-a intrat. Insă organizatorii nu au obligația să controleze oamenii la piele să vadă ce substanțe au la ei. Fiecare intră pe propria răspundere cu privire la latura penală. De aceea ziceam de regulament.

Festivalul Electric Castle se desfășoară în perioada 25-28 iunie la Bonțida, în incinta castelului Banffy, atestat în secolul XVI, contruit în stil renascentist. Toate abonamentele pentru cele patru zile de festival au fost vândute, dar se mai pot cumpăra bilete de o zi. Cap de afiș este trupa The Prodigy. Alte nume sonore care vor concerta sunt Fatboy Slim, Parov Stelar Band, The Cat Empire și Rudimental Live

Comments

comentarii

Avertizare Cod galben de averse, descărcări electrice şi vijelii în zona de munte a Clujului și alte județe din țară.... Citește mai mult
A murit actorul american James Earl Jones, cunoscut pentru că a dat voce personajului Darth Vader din seria de filme „Star Wars”.... Citește mai mult

Lasă un răspuns