Acasă » PROCESE » Asociația unui inculpat pentru țepe la primării din Sălaj câștigă procese cu primării din Cluj

Asociația unui inculpat pentru țepe la primării din Sălaj câștigă procese cu primării din Cluj

O asociație cu nume de program guvernamental, condusă de un inculpat acuzat de țepe date unor primării din Sălaj, câștigă procese pe legea 544/2001 pentru comunicarea de informații de interes public contra mai multor primării din Cluj.

Asociația Programul pentru Eficiență Fiscală și Disciplină Bugetară (PEFDB) s-a înființat în luna mai 2015, prin decizia Tribunalului București, după ce Judecătoria Sectorului 5 respinsese cerere de înființare. Mai întâi, în octombrie 2014, judecătoria hotărâse: ”Respinge cererea ca neîntemeiata. Cu apel care se depune la Judecatoria sector 5 Bucuresti în 5 zile de la comunicare pentru petenta si pentru Ministerul Public.” Ulterior, Tribunalul a admis apelul asociației: ”Schimba în tot încheierea apelata în sensul ca admite cererea si acorda personalitate juridica petentei. Dispune înscrierea petentei în registrul special al instantei privind asociatiile si fundatiile. Definitiva.”

După înființare, Programul Eficiență Fiscală și Disciplină Bugetară a început să cheme în judecată primăriile din Cluj, în baza legii 544/2001, pentru a le obliga să comunice informații de interes public. În total, asociația are 105 dosare înregistrate la instanțele din Cluj. Unele au termene de judecată pe fond la Tribunalul Cluj sau în recurs la Curte, altele au fost soluționate pe fond, în unele cazuri după rejudecare dispusă de Curtea de Apel.

Astfel, Tribunalul Cluj a admis acțiunile asociației împotriva primăriilor Cornești, Căianu, Dăbâca, Bonțida, Vultureni, Gârbău, Apahida, Luna, Măguri Răcătău, Mărgău, Jucu.

În dosarul cu Primăria Cornești, Tribunalul Cluj, în februarie 2016, a admis exceptia lipsei capacitatii de folosinta a reclamantului, ridicata din oficiu. ”Constata nulitatea cererii de chemare în judecata formulata de reclamantul Programul pentru Eficienta Fiscala si Disciplina Bugetara, în contradictoriu cu pârâta UATC Cornești, având ca obiect comunicare informatii de interes public.”, se arată în sentință. Numai că, în septembrie, Curtea de Apel Cluj a admis recursul declarat de recurentul P.E.F.D.B. împotriva sentinţei Tribunalului Cluj, pe care a casat-o și a trimis cauza spre rejudecare aceleiaşi instanţe.

Primării obligate să comunice bilanțuri, somații, conversii amenzi în muncă, contracte de achiziție și altele

În 24 noiembrie, instanța Tribunalului, în dosarul 2722/117/2015*, a admis actiunea formulata de asociație: ”Obliga pârâta sa îi comunice reclamantului urmatoarele informatii de interes public, urmând ca pârâta sa ia masurile ce se impun pentru a respecta proprietatea intelectuala si garantarea si protejarea drepturilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viata intima, familiala si privata:

copia bilantului contabil al pârâtei si a darii de seama de la data de 31.12.2014; copia bugetului si a contului de executie al pârâtei aferent anului 2014; care este cuantumul amenzilor necolectate la bugetul pârâtei pentru perioada 01.01.2010-01.01.2015; care este numarul de somatii si titluri executorii emise de pârâta pentru perioada 01.01.2010-01.01.2015; care este suma recuperata în cadrul procedurilor de executare silita fiscala în perioada 01.01.2010-01.01.2015;

care este numarul dosarelor de conversie a amenzii în munca în favoarea comunitatii înaintat de pârâta autoritatii competente în perioada 01.01.2010-01.01.2015; daca pârâta detine un spatiu pentru consultarea informatilor publice conform obligatei legale prev. la art. 5 alin. 4 lit. b din Legea nr. 544/2001 si care este programul de functionare al punctului de informare-documentare; care este structura organizatorica a pârâtei, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii publice pârâte; numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii publice pârâte si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice; actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii publice pârâte; structura organizatorica (organigrama), atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii publice pârâte, respectiv lista societatilor comerciale cu care a încheiat contracte de achizitie publica pentru perioada 01.06.2012-01.01.2015, cu precizarea sumelor achitate fiecarui furnizor/prestator.”

Primăria Cornești a declarat recurs împotriva sentinței.

În cazul Primăriei Dăbâca, doar 2721/117/2015*, după rejudecare,  Tribunalul Cluj a admis actiunea formulata de PEFDB: ”Obliga pârâta sa îi comunice reclamantului urmatoarele informatii de interes public, urmând ca pârâta sa ia masurile ce se impun pentru a respecta proprietatea intelectuala si garantarea si protejarea drepturilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viata intima, familiala si privata:

copia bilantului contabil al pârâtei si a darii de seama de la data de 31.12.2014; copia bugetului si a contului de executie al pârâtei aferent anului 2014; care este cuantumul amenzilor necolectate la bugetul pârâtei pentru perioada 01.01.2010-01.01.2015; care este numarul de somatii si titluri executorii emise de pârâta pentru perioada 01.01.2010-01.01.2015; care este suma recuperata în cadrul procedurilor de executare silita fiscala în perioada 01.01.2010-01.01.2015; care este numarul dosarelor de conversie a amenzii în munca în favoarea comunitatii înaintat de pârâta autoritatii competente în perioada 01.01.2010-01.01.2015;

daca pârâta detine un spatiu pentru consultarea informatilor publice conform obligatei legale prev. la art. 5 alin. 4 lit. b din Legea nr. 544/2001 si care este programul de functionare al punctului de informare-documentare; care este structura organizatorica a pârâtei, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii publice pârâte; numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii publice pârâte si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice; actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii publice pârâte; structura organizatorica (organigrama), atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii publice pârâte, respectiv lista societatilor comerciale cu care a încheiat contracte de achizitie publica pentru perioada 01.06.2012-01.01.2015, cu precizarea sumelor achitate fiecarui furnizor/prestator.

Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Recursul se depune la Tribunalul Cluj.

Tot în noiembrie, Tribunalul a admis acțiunea PEFDB împotriva Primăriei comunei Căianu: ”Obliga pârâta la comunicarea catre reclamant a listei societatilor cu care a încheiat contracte de achizitie publica în perioada 01.06.2012 – 01.01.2015, cu precizarea sumelor achitate fiecarui furnizor/prestator, informatiile urmând a fi comunicate prin posta electronica la adresa registraturapefdb@gmail.com sau, daca nu este posibil, la sediul pârâtei.” Primăria poate ataca sentința cu recurs.

Primăria Mărgău a fost obligată de instanță ”sa îi comunice reclamantului urmatoarele informatii de interes public, urmând ca pârâta sa ia masurile ce se impun pentru a respecta proprietatea intelectuala si garantarea si protejarea drepturilor fundamentale ale persoanelor fizice cu privire la dreptul la viata intima, familiala si privata: copia bilantului contabil al pârâtei si a darii de seama de la data de 31.12.2015; copia bugetului si a contului de executie al pârâtei;

care este cuantumul amenzilor necolectate la bugetul pârâtei pentru perioada 01.01.10-01.01.16; care este numarul de somatii titluri executorii emise de pârâta pentru perioada 01.01.10-01.01.16; care este suma recuperata în cadrul procedurilor de executare silita fiscala în perioada 01.01.10-01.01.16; care este numarul dosarelor de conversie a amenzii în munca în favoarea comunitatii înaintat de pârâta autoritatii competente în perioada 01.01.10-01.01.16; daca pârâta detine un spatiu pentru consultarea informatilor publice conform obligatei legale prev. la art. 5 alin. 4 lit. b din Legea nr. 544/2001 si care este programul de functionare al punctului de informare-documentare; care este structura organizatorica a pârâtei, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice; numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice; actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice; structura organizatorica (organigrama), atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice, respectiv lista societatilor comerciale cu care a încheiat contracte de achizitie publica pentru perioada 01.06.12-01.01.16, cu precizarea sumelor achitate fiecarui furnizor/prestator si numarul contractului de achizitie publica”

Au fost și cereri de chemare în judecată anulate, în cazul primăriilor Borșa, Buza, Aghireșu, Călățele, Mica, Mintiu Gherlii, Palatca, Panticeu, Petreștii de Jos, Iara, Gârbău. De asemenea, instanța a respins cererile împotriva comunelor Baciu, Cămărașu, Moldovenești, Iclod. Alte două dosare au fost suspendate din cauza reclamantului.

Directorul executiv al asociației, inculpat la Sălaj

Potrivit datelor de la Ministerul Justiției, ASOCIAŢIA PROGRAMUL PENTRU EFICIENŢĂ FISCALĂ ŞI DISCIPLINĂ BUGETARĂ , cu sediul în Sector 5 București, este condusă de GĂRĂIACU CONSTANTIN – preşedinte, CATRINOIU CĂTĂLIN PETRIŞOR – vicepreşedinte-Director Executiv, TĂNĂSESCU LUCHIAN – trezorier-secretar.

Scopul declarat al asociației este: ”ocrotirea, conservarea şi îmbogăţirea moştenirii culturale, civice, religioase, naturale şi umaniste a poporului român, precum şi a valorilor universale care constituie drepturile inviolabile ale persoanei, spiritul caritabil, libertatea, democraţia, egalitatea şi statul de drept; promovarea pe toate căile a unui model de conduită riguros exemplară din punct de vedere psihosocial, cultural, profesional, interpersonal, vestimentar, educaţional şi civic, trezirea sentimentului de patriotism şi combaterea indiferenţei faţă de aproapele nostru, înţelegerea corectă şi completă a eroilor trecutului şi prezentului şi aprecierea meritelor înaintaşilor noştri, cultivarea respectului şi recunoaşterii pentru întreaga istorie a patriei noastre, atragerea şi mobilizarea specialiştilor şi altor persoane fizice şi juridice în activităţi care să contribuie la prevenirea criminalităţii şi a altor fapte antisociale”

Același scop în regăsim la ASOCIAŢIA GRUPAREA PENTRU LIBERTATE, PATRIE ŞI CRUCE din Brașov condusă de: preşedinte – Adam Valeriu, director executiv – Micul Nicolae Răzvan, trezorier – Catrinoiu Cătălin Petrişor.

Catrinoiu este inculpat în dosarul penal 2326/84/2015 de la Tribunalul Sălaj, în care a și fost arestat preventiv în decembrie 2015, pentru înșelăciune și constituirea unui grup infracțional organizat. El este considerat liderul grupului de inculpați, acuzați de procurorii DIICOT că prin diverse firme cu nume pompoase ce păreau instituții de Stat încheiau au încheiat contracte cu primării din județul Sălaj pentru diverse servicii, contra unor comisioane. În realitate, serviciile nu se mai prestau. De exemplu, contracte pentru recuperarea taxelor şi amenzilor neîncasate de la populaţie, în schimbul unui comision şi a 400 de euro pe an. Primarii spun că inculpații aveau un comportament ameninţător.

Societățile folosite și inculpate în dosar sunt  Programul pentru Sporirea Capacității Administrative SRL,  Centrul pentru Activitatea Avertizorilor de Integritate SRL, Programul pentru Aplicații Bugetare SRL, Sistem Informatic Integrat e-Administrație SRL (fosta SC Programul pentru Eficiență Fiscală și Disciplină Bugetară SRL). 

Partenerul lui Catrinoiu din a doua asociație, Răzvan Nicolae Micul, originar din Satu Mare, este o veche cunoștință a presei clujene, numele lui fiind vehiculat în acest scandal, dar nu este inculpat în dosarul de la Sălaj. În schimb este cercetat într-un dosar la Parchetul Tribunalului Brașov, fapt scos la iveală de o contestație depusă de Micul la Tribunalul brașovean, care i-a respins-o: ”Respinge ca inadmisibila contestatia contra duratei procedurii derulate în dosar penal nr 52/P/2011 al Parchetului de pe lânga Tribunalul Brasov, contestatie formulata de petentul Micul Nicolae Razvan.” O altă contestație asemănătoare i-a fost respinsă de Judecătoria Pătârlagele, județul Buzău, într-un dosar cu mai multe primării din zonă.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați!