fbpx
Tăiere la ras în Parcul Național Munții Maramureșului

Solicitări la care Romsilva și Ministerul Mediului nu au răspuns. Ce spun specialiștii silvici

Oameni preocupați de păduri din Maramureș au formulat solicitări către Romsilva și Ministerul Mediului despre gestiunea pădurilor, dar instituțiile ori nu răspund, ori o fac pe lângă subiect, probabil pentru a ascunde resposabilii pentru furtul masiv de lemn din zonă.

In urma unui articolul publicat de VasileDale.ro, în care se face referire la păduri, modul in care acestea sunt pazite si administrate și prejudicii produs prin tăieri ilegale, s-au formulat solicitări din partea cititorilor către RNP Romsilva și Ministerul Mediului, care le-au fost trimise instituțiilor în 15 octombrie. Abia în 4 noiembrie a venit un răspuns scurt de la Romsilva, dar care nu are legătură cu întrebarea (Vezi cafsimil cu  răspunsul al finalul articolului).

Specialiști silvici, unii care au și lucrat în Ministerul Mediului, au văzut întrebările și au formulat următoarele răspunsuri:

Solicitarea 1 către Regia Natională a Padurilor pentru a comunica procedurile operaționale interne aplicabile în cazul scoaterii din gestiunea pădurarului titular de canton a suprafețelor de fond forestier proprietate privată a persoanelor fizice aflate sub contract de administrare/ prestări servicii silvice cu un ocol silvic ca urmare a predării gestiunii către alt pădurar sau în cazul rezilierii unilaterale a contractelor de administrare/ prestări servicii silvice de către ocoalele silvice parte a acelor contracte.

Răspuns specialiști:

Obligația întocmirii procedurilor operaționale:

– art. 3 din O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, cu modificările și completările ulterioare;

– Standardului 9 – Proceduri din Codul controlului intern managerial al entităţilor publice aprobat prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 600/2018, cu modificările și completările ulterioare,

Scoaterea – ieșirea – din gestiunea pădurarului tiular de canton a unei suprafețe de pădure, se face în cazul predării respectivei suprafețe de la un canton la altul – de la un pădurar la altul – ca urmare a rearondării suprafețelor de fond forestier dintr0un Ocol/District/Canton, în urma unui control de fond efectuat conform prevederilor art.art.4 alineatul(1)  și art.15 din regulamentul de pază a pădurilor aprobat prin OUG 1076/2009, în urma căruia se încheie un process – verbal de predare primire a cantonului conform modelului din anexa 1 la regulamentul menționat.

În cazul rezilierii unilaterale a contractului încheiat între un proprietar de pădure și un Ocol Silvic – o structură silvică autorizată  inițiatorul rezilierii unilaterale are obligația anunțării celeilalte părți despre intenția rezilierii, notificării Gărzii Forestiere în a cărei rază teritorială se află respective suprafață, iar predarea – primirea din gestiunea pădurarului se face doar în gestiunea altui pădurar sau altei structure silvice autorizat. Obiectul controlului de fond este :

a) verificarea limitelor fondului forestier pentru a stabili eventualele încălcări de hotar;

b) verificarea stării bornelor de hotar şi a limitelor amenajistice;c) identificarea arborilor, puieţilor sau lăstarilor, tăiaţi, rupţi sau scoşi din rădăcini, fără drept, prin parcurgerea întregii suprafeţe, evaluarea prejudiciilor şi calculul pagubelor;

d) verificarea modului în care s-a realizat delimitarea pe teren a zonelor şi traseelor autorizate pentru păşunat, adăpat şi adăpostire, după caz;

e) verificarea modului de gestionare a patrimoniului încredinţat;

f) verificarea modului de îndeplinire a sarcinilor privind prevenirea şi stingerea incendiilor de pădure;

Paza fondului forestier este obligatorie, nici o suprafață de fond forestier nu poate fi scoasă din paza unui canton/ocol fără a fi predată în pază altei structuri silvice autorizate.

Obligația constituirii garanției:

– Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanţii şi răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor agenţilor economici, autorităţilor sau instituţiilor publice

Solicitarea 2  către Ministerului Mediului Apelor si Padurilor pentru a ne indica temeiul legal, pașii procedurali și obligațiile legale ce revin persoanele responsabile în cazul scoaterii din gestiunea pădurarului titular al unui canton silvic a unei suprafețe de fond forestier proprietate privată a persoanelor fizice aflată sub contract de administrare/ prestări servicii silvice cu un ocol silvic.Totodată, vă rugăm să ne idicați temeiul legal, pașii procedurali și obligațiile legale ce revin persoanele responsabile din cadrul autorității publice centrale pentru silvicultură (minister; gărzi forestiere)  și administratorilor de păduri în cazul rezilierii unilaterale a contractelor de administrare/ prestări servicii silvice de către ocoalele silvice parte a acelor contracte.

Răspuns specialiști:

Rezilierea unui contract de pază sau prestări servicii silvice se face doar în condițiile neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a obligațiilor contractuale de către una din părți, motiv pentru care partea nemulțumită poate iniția procedura rezilierii unilaterale a contractului, cu urmarea pașilor:

  • Notifică în scris cealaltă parte despre intenția rezilierii contractului;
  • Notifică Garda Forestieră competentă territorial;

În urma încheierii unui contract de pază și prestări servicii silvice înregistrat  și aprobat dea Garda Forestieră competentă territorial, în prezența unui delegate al Gărzii Forestiere sau de către reprezentantul acestei instituții, se efectuează un control de fond în condițiile art.4 și 15 din regulamentul de pază aprobat prin OUG 1076/2009, și se încheie un process – verbal de predare – primire a cantonului conform modelului din anexa 1 la regulamentul de pază.

 

Răspuns Romsilva

Comments

comentarii

România s-a calificat în semifinalele Cupei Mondiale de tenis de masă pe echipe mixte, după ce a învins Germania cu 8-5 şi a pierdut cu 0-8 în faţa Chinei, sâmbătă, la Chengdu (China), în ultimele meciuri din faza a doua a competiţiei.... Citește mai mult
Politologul Cristian Preda compară decizia CCR de prelungire nelimitată a mandatului Iohannis cu decizia Curții din 1996 care i-a permis lui Iliescu să candideze pentru al treilea mandat.... Citește mai mult

Lasă un răspuns