Este absolut halucinant sa vezi cum persoane din presa si societatea civila, care spun ca sustin statul de drept si justitia, atunci cand vine vorba de nominalizari in domeniul justitiei renunta la principii si proceduri in favoarea unor persoane preselectate de ei, rezultat al unei evaluari pur personale, lipsite de transparenta.
Am vazut aceeasi abordare neprincipiala si in cazul precedentei propuneri pentru functia de ministru al justitiei, cand aceste persoane – foarte vocale azi – au fost tacute in a chestiona calitatea profesionala a nominalizarii, iar acum vad ca se discuta in aceiasi parametrii fata de numirea viitorilor procurori sef , cand iar nu se vorbeste despre proceduri, ci despre persoane.
Presiunile facute pe actualul ministru al justitiei, pe cine sa propuna deja pentru anul viitor (!) la conducerea DNA, sunt, in acest context, de neacceptat si un atentat la independenta justitiei.
UNJR a spus si in 2013 ca Romania si-a asumat o procedura transparenta de numire a procurorilor si aceasta trebuie respectata.
Aceasta procedura “a propus-o Comisia Europeana si a fost acceptata de guvernul roman, care si-a asumat-o”, a reamintit Natalia Roman, presedinte UNJR in 2013. Respectarea acestor proceduri a fost mentionata si in raportul MCV, in care s-a cerut imbunatatirea procedurii de selectie si cresterea numarului de candidati.
“Pe lista finala a candidatilor propusi figurau cateva persoane cu rezultate bune in domeniul anticoruptiei. Cu toate acestea, la rezultatul global nu s-a ajuns in urma unui proces transparent, conceput sa permita verificarea calitatilor candidatilor si derularea unei competitii reale”, s-a spus in raportul din ianuarie 2014.
Experienta numirilor din 2013 trebuia sa fi fost o lectie din care sa invete cu totii.
O institutie isi pastreaza credibilitatea daca nu abdica de la principii in favoarea persoanelor. Acelasi lucru e valabil si pentru presa si societatea civila.
In 2013 toata societatea civila si presa autointitulata ca pro stat de drept denunta blatul politic facut pentru numirile in functii de conducere la parchete.
Ma astept ca aceleasi principii sa le guverneze actiunile si in noul an.
Reamintesc ca nu este vorba de o singura numire, ci de intreaga echipa ce va conduce Parchetul General, DNA si DIICOT.
O procedura de selectie reala se bazeaza pe transparenta si egalitate de sanse, pentru ca cei mai buni sa aiba increderea de a se inscrie.
Altfel, ar fi de preferat ca acesti inversunati aparatori a ceea ce cred ei ca e justitia sa renunte la dubla masura si sa sustina deschis varianta clasica a numirilor in functiile de varf la parchete, facute in urma intelegerilor politice ori subterane.
jud. Dana Gîrbovan – președintele Uniunii Naționale a Judecătorilor din România