Indimidare la presă. Patronul transportatorului Alis Grup, Liviu Jișa, și o firmă din grup au cerut 1 milion de euro de la un jurnalist într-un proces civil. Acțiunea a fost respinsă de Judecătoria Cluj-Napoca. Vom reveni cu motivarea sentinței.
Patronul Alis Grup, Liviu Jișa, a fost deranjat de mai multe articole ale jurnalistului cu state vechi Ionel Lespuc, astfel că, în iulie 2016, și-a băgat la înainte firma Tours Claus SRL într-o acțiunea în răspundere delictuală. Nu a vrut însă să plătească taxa de timbru pentru suma colosală. In 12 august, instanța a dispus: ”Respinge cererea de reexaminare a taxei judiciare de timbru.”
În septembrie 2016, Liviu Jișa, în nume propriu a deschis și el proces cu același obiect împotriva ziaristului. In ianuarie, instanța a admis exceptia conexitatii: ”Conexeaza cauza la dosarul nr.13885/211/2016 al Judecatoriei Cluj Napoca.”
Recent a venit și sentința:
”Respinge ca fiind neîntemeiata cererea formulata de catre reclamanta TOURS CLAUS SRL, în contradictoriu cu pârâtul Lespuc Ioan Vladimir. Obliga reclamanta TOURS CLAUS SRL sa achite pârâtului suma de 3000 lei cu titlu de cheltuieli de judecata reprezentând onorariul avocatului.
Respinge ca fiind neîntemeiata cererea formulata de catre reclamantul Jișa Liviu în contradictoriu cu pârâtul Lespuc Ioan Vladimir.. Obliga reclamantul Jișa Liviu sa achite pârâtului suma de 3000 lei cu titlu de cheltuieli de judecata reprezentând onorariul avocatului.”
Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare. Liviu Jișa nu a răspuns la telefon pentru a preciza dacă va ataca sentința.
”1.000.000 de euro mi-a cerut într-un proces civil omul de afaceri Liviu Jişa, patronul firmei de transport Tours Claus, pentru că am scris despre societatea sa într-un mod care nu i-a căzut bine la stomac. (…)
Liviu Jişa a deschis două „acţiuni de răspundere delictuală”. Mai întâi, prin societatea Tours Claus SRL; pentru că nu a dorit să plătească taxa de timbru la suma de un milion de euro pe care mi-o solicita, a mai deschis o acţiune, de data asta în nume propriu. Am să vă arăt ce articole l-au deranjat pe Jişa; toate acestea se află în continuare publicate pe website-ul ziuadecj.ro., ”, a scris Ionel Lespus pe site-ul linia9.ro
Articolele care l-au deranjat pe Jișa
Primul articol incriminat a fost publicat în 20 octombrie 2014 şi se numea <Cursa „fantomă”. Cum să păcăleşti ochiul vigilent al autorităţilor>. Articolul arată că Tours Claus efectua curse Cluj-Bucureşti fără să aibă licenţă pentru acest traseu. Am explicat instanţei că, după câteva zile de la publicare, în 28 octombrie 2014, cursa a fost controlată de inspectori ai ISCTR, poliţia transporturilor; firma a primit o amendă de 9.000 de lei, cea mai mare pe care o putea încasa, plus sancţiunea administrativă a imobilizării autobuzului timp de şase luni. Sigur, decizia a fost contestată în contencios administrativ de Tours Claus, dar ISCTR a câştigat procesul definitiv. După verdictul din contencios, inspectorii au făcut un nou control. În 4 mai 2015, s-a dat din nou amenda maximă pentru cursa „fantomă”.
Cazierul contravenţional al Tours Claus a fost depus la instanţa care m-a judecat pe mine de conducerea ISCTR, la solicitarea judecătorului.
Au fost 44 de sancţiuni primite de Tours Claus pe interjudeţ în ultimii trei ani, în condiţiile în care operează doar cinci trasee! Este vorba, oficial, despre Alba-Iulia – Cluj, Aiud – Bucureşti, Piatra Neamţ – Oradea, Rovinari – Cluj şi Sibiu – Craiova. Ultimul se pare că în realitate nu îl prea operează.
Şi ştiţi ceva? Cursa Cluj – Bucureşti a plecat şi în seara asta la drum neperturbată şi va reveni mâine seară acasă, în aceleaşi condiţii de legalitate.
Transport paralel la Turda
Al doilea articol adus în atenţia judecătorului se referă la o problemă de la Turda: Proces cu miză de 15 milioane de lei. Textul oferă date despre un proces între STP Alba, compania care efectuează transportul de persoane la Turda, şi municipalitate, în care transportatorul cere despăgubiri de 15 milioane de lei. Tours Claus apare în articol pentru că Primăria Turda a decis să cheme în garanţie societatea. Ideea este următoarea: Tours Claus făcea transport judeţean într-un mod cu totul original; cursa Turda – Câmpia Turzii oprea în staţiile de transport local şi folosea autobuze de oraş, dintre care pe unele, ca să inducă publicul în eroare sau nu, le înmatriculase cu numere de tipul CJ-XY-STP.
“Farmecul acestei speţe este dat de faptul că Primăria Turda a părut că tolerează transportul paralel făcut de ani buni în municipiu de Tours Claus. Asta deşi legea nu permite concurenţa pe traseele câştigate prin licitaţie de o societate de transport, în cazul de faţă STP”, scriam în articolul din 16 februarie 2016. Informaţiile despre dosarul STP vs Primăria Turda sunt cât se poate de publice.
Materialul conţine şi punctul de vedere al lui Liviu Jişa. „Vor să îşi trimită în altă parte problemele lor din primărie, dar nu cred că au şanse. Ce vor ei se poate face tehnic, dar ca să şi reuşească este greu, nu se ajunge acolo. Este o chestie generalistă ce le-o cerut ăia (STP, n. red.), nu pot demonstra nimic. O făcut ei calcule că din cauza noastră au pierdut o parte din venituri, dar e o chestie generalistă, toate băgate într-o oală. Nu pot să zică ‘bă, tu pe zi mi-ai luat 10 călători, trebuie să îmi dai 15 lei’, că nu au cum”.
La finalul procesului meu, avocatul acuzării, Ciprian Păun, şi-a încheiat pledoaria foarte convingătoare cu o metaforă împrumutată din acest articol. Alis „își face de cap ca un lup flămând într-un sat fără câini”, era unul dntre intertitluri, iar Păun a obţinut efectul scontat din partea asistenţei. Am scris asta, este adevărat, însă citându-l pe directorul STP Alba, Dan Mostecky: “Operatorul de transport, din cauza dezinteresului sau chiar complicității autorităţilor, își face de cap ca un lup flămând într-un sat fără câini sau cu câini prietenoși”.
Nemulţumirile de la Gilău
Un alt articol care l-a supărat pe patronul din transporturi, vicepreşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a fost Scandalul vine cu autobuzul. Cum se poate repeta situația de la Floreşti, din 2016, la Gilău, în 2016 (din 27 aprilie 2016). În acest caz, lucrurile sunt şi mai clare. Sute de locuitori din Gilău – unde până în 2016 opera Tours Claus, iar de fix un an a intrat Sosim, ambele fiind membre Alis Grup – au semnat o petiţie iniţiată de PNL prin care cereau ca şi în comuna lor să intre autobuze ale Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca. Petiţia PNL s-a transformat într-o hotărâre de Consiliu Local, chiar dacă acolo liberalii sunt în minoritate, iar primarul este de la PSD. E de ştiut că nu este prima dată când consilierii din Gilău cheamă CTP; de altfel, comuna este cuprinsă în inelul al doilea de transport metropolitan.
Culmea este că, în articol, precizam cu lux de amănunte că decizia de la Gilău nu poate schimba arhitectura transportului judeţean până în 2019. Transportatorul tocmai câştigase la licitaţie o licenţă şi avea exclusivitate pe zona respectivă, situaţia neavând cum să fie influenţată de o petiţie sau un HCL. Exista posibilitatea să plece de bunăvoie sau să fie forţat dacă era pasibil de sancţiunea ridicării licenţei. Am inserat inclusiv o declaraţie a patronului Sosim Trans SRL, Sorin Şipoş, în care acesta spunea clar că nu renunţă la dreptul său: „De bunăvoie, eu nu plec niciodată. În schimb la ce? Să fim serioşi! Dumneavoastră dacă aţi câştiga un drept, l-aţi da altcuiva? Nici poveste!”.