Acasă » DEZVĂLUIRI / ANCHETE » ”Meci” între un polițist și un procuror la Cluj din cauza afaceristului Adrian Marțian
Numerele roșii din Spania de la care a început ancheta

”Meci” între un polițist și un procuror la Cluj din cauza afaceristului Adrian Marțian

Caz nemaiîntâlnit într-o anchetă penală. Un polițist a trimis de două ori referat cu propunere de clasare a unui dosar penal, iar un procuror a întors de fiecare dată dosarul pentru continuarea cercetărilor. Meciul se poartă de aproape un an într-un caz în care trebuie stabilit doar dacă un număr de înmatriculare este fals sau nu. Polițistul spune că nici vorbă să fie fals, în schimb procurorul susține că cercetarea este incompletă. Suspectul în cauză este afaceristul clujean Adrian Marțian, patronul clubului de fotbal UTA Arad și fost asociat cu fotbalistul Adrian Mutu.

Totul a început în seara de 2 aprilie 2014, când Adrian Marțian se afla cu mașina pe o străduță din cartierul Mănăștur din Cluj. Mașina, înmatriculată în România cu numărul AG-79-TLV din 2011, avea montate la acea dată plăcuțe temporare din Spania cu numărul S 7547 BBX. Acestea au atras atenția unui echipaj de poliție.

”Eu eram parcat în Mănăștur lângă niște garaje. A venit un echipaj de poliție, au făcut poze la mașină. Prima dată am zis că le place mașina. Au întrebat a cui e mașina. A domului Marțian, le-a zis un băiat. Nu că n-ar fi știut ei. Mi-au zis atunci că ”de data asta vă iertăm”. Și au plecat. A doua zi pe la ora 12 m-a sunat cineva că au sunat pe la televiziuni că eu am dosar penal că circul cu numere false. De zece ani circul în toată Europa și nu am avut nicio problemă. După zece ani s-a trezit să-mi zică cineva că am numere false. Iar eu în continuare circul în toată Europa cu aceste numere, știe toată poliția. Când merg în interes pentru societate, pun numerele societății. Îmi permite legislația. Atunci aveam numerele de Spania pentru că la cele de România îmi expirase asigurarea RCA, iar pe cele din Spania avea asigurare valabilă și m-am gândit să nu am accident și probleme”, a povestit Marțian pentru CLUJUST.ro. Dar problemele tot au venit.

Inspectorul principal Andrei Lungu, de la Biroul Rutier-cercetări penale Cluj, a început ancheta, iar în data de 29 aprilie 2014 a emis prima propunere de clasare, adică închiderea cazului. ”Numitul Marțian Silviu Adrian a depus la dosarul cauzei documentație în xerocopie certificată de notar public și tradusă de traducător auorizat din care reies următoarele aspecte: Susnumitul deține societatea Auto Martian Barcelona SL în Spania, având ca obiect de activitate transportul de autovehicule rutiere. În data de 23.01.2014 societatea respectivă a obținut de la autoritățile abilitate din Spania certificatul de înmatriculare cu statutul de ”certificat temporar de circulație societăți” cu seria 13-01162400 prin care numărul S-7547-BBX i s-a atribuit societății mai sus menționate, urmând ca perioada de valabilitate a numărului să expire la data de 01.02.2015. Ministerul de Interne prin Secția Locală de Circulație din Insulele Baleare a emis în data de 17.02.2014 un document din care reiese faptul că numărul de transport S 7547 BBX i s-a atribuit autovehiculului marca Mercedes cu seria de șasiu (…) pentru itinerariul România – Ungaria – Slovenia – Austria – Italia, având termen de valabilitate certificat temporar 17.02.14 -17.04.14. Din același document reiese faptul că numărul de transport mai sus menționat i-a fost atribuit autovehiculului respectiv în condițiile în care autorităților publice din Spania le era cunoscut faptul că acesta era înmatriculat în România cu nr. AG-79-TLV.”, a precizat polițistul în referat. De asemenea, în talonul numerelor temporare există o rubrică specială unde se trece dacă mașina este înmatriculată în altă țară, în cazul de față fiind trecut numărul de Argeș.

IMG_9363 - Copy

IMG_9365 - Copy

După câteva zile, procurorul Pavel Fadei de la Parchetul Judecătoriei Cluj-Napoca a restituit dosarul la poliția rutieră pentru continuarea cercetărilor. ”Organul de cercetare va solicita numitului Marțian Silviu Adrian punerea la dispoziție a tuturor documentelor în original, aceeași solicitare (emiterea unor copii legalizate a respectivei documentații) urmând a fi transmisă și autorităților emitente din Spania, respectiv Ministerul de Interne al Spaniei – Secția Locală de Circulație din Insulele Baleare, precum și solicitarea către aceste autorități a emiterii unui punct de vedere cu privire la regimul juridic al acestor certificate temporare. Prin urmare, propunerea de clasare a cauzei nu poate fi primită, cercetarea fiind incompletă, organul de cercetare penală urmând a efectua activitățile ce reies din prezenta ordonanță”, a precizat procurorul.

În 22 mai 2014, Biroul Rutier a trimis adresă, semnată de șeful poliției rutiere Cluj-Napoca, Florin Goia, și de șeful poliției municipiului, Marcel Bonțidean, către Centrul de cooperare polițienească internațională din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, prin care se solicită autorităților din Spania un punct de vedere cu privire la regimul juridic al certificatelor temporare.

Reprezentantul Ministerului Administrației și Internelor la Madrid, Mădălina Vlangar, a răspuns că ”numărul de înmatriculare S-7547 BBX este asociat cu un permis de circulație temporar care se eliberează societăților comerciale. Acest număr nu a fost emis pentru un autoturism, ci pentru o societate comercială Auto Martian Barcelona SL. Aceste tipuri de numere sunt folosite de obicei de societățile comerciale în cadrul cumărărilor-vânzărilor de autoturisme care nu sunt înmatriculate în Spania. Permisul de circulație atașat în copie trebie însoțit de un buletin de circulație, cartela de ITP sau cartea tehnică pentru a putea circula în mod legal. Permisul de circulație emis pentru numerele S7547BBX are asigurare în vigoare, polița emisă de SC Axa Seguros Generales SA”.

Eu pot să pun numerele pe orice mașină din România. De exemplu, dacă vreau să cumpăr mașina ta și înainte vreau să o probez, îi pun numerele firmei mele ca în caz că o lovesc să plătesc eu”, a completat Adrian Marțian.

A venit și a doua clasare de la poliție în data de 25 octombrie 2014. ”Atâta timp cât numitul Marțian Adrian a înmatriculat temporar în Spania autovehicului, deși acesta era deja înmatriculat în mod valabil în România, nu se poate în niciun caz reține faptul că numărul de transport S-7547-BBX este fals. În prezenta cauză nu există nici o probă care să îl incrimineze pe suspectul Marțian Silviu Adrian de săvârșirea infracțiunii pentru care este cercetat, în schimb toate probele existente creează o irefutabilă prezumție de legalitate în care suspectul s-a aflat la momentul conducerii autovehiculului pe drumurile publice. De asemenea, prin Decizia recursului în interesul legii nr.18/10.12.2012 s-a stabilit faptul că legiuitorul a înțeles să incrimineze prin dispozițiile art.85 alin 2 din OUG nr.195/2002 rep (care are ca și corespondent art.334 alin.2 din Noul Cod Penla) doar cazurile în care vehiculul are număr fals de înmatriculare sau înregistrare, iar nu și cazul în care acest număr este cel atribuit prin autorizarea provizorie de circulație”, a arătat polițistul Andrei Lungu. IMG_9371 - Copy

IMG_9373

Nu a trecut mult și în 5 noiembrie 2014 a venit ordonanța de restituire pentru continuarea cercetărilor de la procurorul Pavel Fadei. ”Avându-se în vedere faptul că, deși organul de cercetare penală a solicitat autorităților emitente din Spania, respectiv Ministerului de Interne al Spaniei – Secția locală de circulație din Insulele Baleare emiterea unui punct de vedere cu privire la regimul juridic al acestor certificate temporare, răspuns care nu a fost primit și atașat la dosarul cauzei, consider că cercetarea penală este incompletă”, a precizat procurorul.

adrian martian si masina (1)”Am două clasări până la momentul ăsta cum că totul este în regulă și fapta nu există, iar procurorul, din cauza răutăților pe care le are împotriva mea, nu vrea sub nicio formă să claseze dosarul fiindcă el nu a avut niciodată clasări. El mi-a spus că e nou pe circulație și să-l las să se documenteze. Dar eu nu sunt cobai să facă experimente pe mine. E supărat că l-am făcut incompetent. Asta e realitatea. Să mă combată că nu e așa! A cerut răspunsuri din Spania. Au venit răspunsuri că numerele sunt ale Auto Martian Barcelona. Procurorul mi-a spus că sunt interlop, că fac contabandă. Să mă prindă cu astea, nu să mă ancheteze de un an că aș avea numere false”, a comentat Marțian.

Avocatul acestuia, Alexandru Rîșniță, spune că nu a mai întâlnit așa ceva. ”Personal, nu am mai întâlnit niciodată şi nici nu am mai auzit ca două propuneri de clasare să fie “întoarse” de către procuror. Bineînţeles, aici trebuie menţionat faptul că, din păcate, în general, organele de cercetare penală nu obişnuiesc să formuleze propuneri de clasare fără acordul prealabil al procurorului, uzanţă ce înfrânge însăşi esenţa tandemului organ de cercetare penală – procuror. Interesant este faptul că aceste două propuneri de clasare a cauzei au fost formulate de către inspectoul Lungu Andrei din cadrul Biroului Rutier, care este, în opinia mea, poate cel mai bine pregătit organ de cercetare penală pe care am avut ocazia să îl întâlesc până în prezent. La dosarul cauzei nu există nici măcar o probă care să ateste vinovăţia domnului Marţian Adrian, întreg materialul probator administrat până în prezent atestând tocmai contrariul.”, a spus avocatul. Acesta spune că în aprilie poate depune contestație la judecătorul de drepturi și libertăți. ”În momentul în care se va împlini un an de la data începerii urmăririi penale, mai mult ca sigur vom formula o contestaţie privind durata procesului penal, conform articolului 488 indice 1 şi următorul din Codul de procedură penală”, a declarat Rîșniță.

Art. 488 indice 1 (1) – Dacă activitatea de urmărire penală sau de judecată nu se îndeplinește într-o durată rezonabilă, se poate face contestație, solicitându-se accelerarea procedurii.

Contactat de CLUJUST, procurorul Pavel Fadei a precizat că nu poate da detalii despre o anchetă în curs, spunând doar că mai așteaptă acte din Spania și că este o cauză complexă.

adrian martian si masina (2)Cine este Adrian Marțian

Afaceristul, originar din Dej, a plecat din țară după Revoluție si a locuit in Olanda, Franța si Spania, unde a facut afaceri cu mașini. Acesta are afaceri si in Barcelona, unde are o firma de inchiriat si vandut masini de lux. În 2003 s-a cunoscut cu Adrian Mutu, cu care a fost prieten și partener de afaceri într-o fabrică de combustibil de tip biodiesel. Acum cei doi sunt în război total. În 2012, Marțian a intenționat să preia cu Muru clubul de fotbal “U” Cluj. Până la urmă, afaceristul a cumpărat singur UTA Arad. Adrian Martian, zis Marțianu’, este unul dintre personajele excentrice ale Clujului. El se declară pasionat de mașini scumpe și a detinut primul Hummer din Cluj, model H2, personalizat si dotat cu ultimele “produse” in materie de tuning auto. La nunta lui Adrian Mutu el si-a facut aparitia intr-un Cadillac STX 2005.

martian si mutu
Prietenia dintre Marțian și Mutu este de domeniul trecutului

 

 

Comments

comentarii

Lasă un răspuns