Curtea de Justiție a Uniunii Europene a hotărât că ”taxa pe valoarea adăugată achitată în momentul cumpărării biletului de avion de către pasagerul care nu și‑a utilizat biletul devine exigibilă în momentul încasării prețului biletului fie de către compania aeriană însăși, fie de către un terț care acționează în numele și pe seama sa, fie de către un terț care acționează în nume propriu, dar pe seama companiei aeriene”. Avocatul Ciprian Păun precizează că asta însemnă că TVA-ul devine automat și deductibil.
Avocatul Ciprian Păun, specializat pe drept fical, a comentat pe scurt hotărârea CJUE cu privire la biletele de avion:
”In Hotararea CJUE din data de 23.12.2015, cauzele conexate C-250/14 and C-289/14 Air France -KLM and Hop!-Brit Air v Ministère des Finances et des Comptes publics, instanța europeană a decis că TVA aferent costului biletelor de avion devine exigibil (deci și deductibil) de la momentul emiterii și achitării biletului, indiferent de faptul subiectiv că pasagerul beneficiază sau nu de acel transport. Principiul se aplică biletelor de avion not refundable. Curtea Europeană a stabilit că prețul biletului nu depinde de prezența fizică a pasagerului în avion, ci de dreptul pasagerului de a beneficia de serviciul de transport , indiferent dacă pasagerul uzează sau nu de acest drept.
Speța este foarte interesantă pentru că include aspecte referitoare la TVA-ul exigibil în cazul facturilor aferente unor bilete de avion nefolosite de către pasageri, dar emise. În speța dedusă judecății o subsidiară a Air France-Klm, Brit Air, opera zboruri pentru Air France în baza unui contract de franciză. Air France-KLM era responsabilă pentru marketing și managementul vânzării biletelor pentru rutele operate de Brit Air.
Air France-KLM încasa prețul biletelor și după aceea achita către Brit Air contravaloarea biletelor efectiv folosite de către pasageri. Pentru a o despăgubi pentru biletele nefolosite, Air France-KLM îi plătea o indemnizație în cotă fixă companiei Brit Air , în cuantum de 2% din cifra de afaceri înregistrată pe rutele operate de francizor. Brit Air a facturat indemnizația fără TVA, iar autoritățile fiscale franceze au fost de o altă opinie. Întrebarea preliminară trimisă la Luxemburg de către Consiliul de Stat francez a fost dacă biletele de avion nefolosite și nerambursabile pot fi purtătoare de TVA.
Susținem că și deductibilitatea TVA-ului aferent acelui bilet nerambursabil trebuie gândită în aceeași logică potrivit principiului neutralității TVA. Astfel, considerăm că biletul de avion nefolosit și nerambursat generează dreptul de deducere al TVA, independent de prezența fizică a pasagerului în avion.”