fbpx

Decizie definitivă: Daune morale acordate unui procuror pentru condițiile de muncă

Un procuror a câștigat definitiv în instanță daune morale pentru condițile de muncă, mai exact supraaglomerarea biroului în care își desfășoară activitatea.

Potrivit Ziare.com, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Parchetul de pe langa Tribunalul Bucuresti trebuie sa-i plateasca unui procuror daune de 10.800 de euro, pentru pentru perioada 14 decembrie 2015-16 iulie 2019, reprezentand prejudiciu moral pentru incalcarea dispozitiilor legale privitoare la conditiile de munca ce trebuie asigurate personalului angajat. In plus, cele doua parchete trebuie sa-i mai plateasca procurorului suma de 300 de euro/luna, incepand cu data de 17 iulie 2019 si si “pana la data asigurarii efective a conditiilor de munca conforme cu normativele prevazute de reglementarile in vigoare.”

Decizia definitiva pronunțată de Curtea de Apel Bucuresti este o premiera pentru Justitia din Romania. Instanta inferioara, Tribunalul Bucuresti, decisese initial in acest caz, pe 16 iulie 2019, ca doar Parchetul General sa plateasca daunele.

Este de notorietate ca unele instante si parchete din Bucuresti se confrunta cu problema spatiului insuficient, insa in speta, s-a dovedit ca supraaglomerarea biroului nr. 209 din incinta Judecatoriei Sectorului 4 a fost atat de mare incat conditiile de munca oferite de angajator reclamantului au fost absolut improprii desfasurarii normale a activitatii la locul de munca si totodata lezante pentru demnitatea umana si profesionala a reclamantului,” explica Curtea de Apel Bucuresti, in motivarea sentintei.

Instanta face trimitere la HG nr. 866/1996, care ca obiect normative privind spatiile cu destinatia de birou din cadrul ministerelor, altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale, ale institutiile publice din subordinea acestora precum si ale prefecturilor. In lipsa unui act normativ similar pentru instantele judecatoresti, acestea pot constitui un reper in ceea ce priveste spatiul optim pentru munca de birou

“Articolul 2 din HG nr. 866/26.09.1996 reglementeaza alocarea unei suprafete medie de 6 mp/persoana, or reclamantului ii revenea circa 1,6 mp, cu mult sub aceasta medie stabilita de legiuitor.

Mai mult, asa cum a aratat si prima instanta, spatiul foarte mic al biroului raportat la numarul mare de procurori care-si desfasoara activitatea in el determina ca si mobilierul si dotarile sa fie improprii, cu incalcarea cerintelor minime de securitate si sanatate pentru locul de munca prevazute de HG nr. 1091/2006 si 1028/2006, de transpunere a directivelor europene,” motiveaza Curtea de Apel Bucuresti.

Aceasta mai arată: “In speta de fata, reclamantul este magistrat procuror, demnitatea in cazul sau incluzand si demnitatea profesionala, iar, a desfasura ani la randul activitatea intr-un birou de 20 mp cu inca 11 persoane, fara a avea conditii decente de spatiu si mobilier la locul de munca, in ciuda numeroaselor solicitari facute angajatorului pentru asigurarea unor conditii de munca normale, este o situatie indubitabil umilitoare.

Apoi, asa cum corect a apreciat prima instanta, in activitatea sa, procurorul relationeaza cu invinuiti, martori, alti profesionisti ai dreptului, unde trebuie sa inspire puterea publica cu care a fost investit in scopul apararii intereselor generale ale societatii, a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor si nicidecum sa se simta stanjenit si subestimat pentru conditiile in care lucrează”

Comments

comentarii

Lasă un răspuns