În timp ce în SUA se face un Top anual al celor mai bune site-uri ale caselor de avocatură, la noi încă sunt avocați care nu au site, iar multe dintre site-uri sunt învechite. Clujust.ro a stat de vorbă despre importanța site-ului cu reprezentanții a patru case de avocatură din Cluj care se preocupă de prezența online, atât de importantă în acest secol.
Mihai Lăpușan – partener-coordonator SCA Lăpușan, Moscovits, Șteopan și Asociați (site avocati-lms.ro): ”Este necesar sa fim vizibili”
Clujust.ro: Cat de important este pentru voi site-ul? Ce reprezintă?
Mihai Lăpușan: Pentru noi site-ul este o necesitate. Mai precis, piata avocaturii din Romania, inclusiv din afara Bucurestiului, a ajuns la un nivel ce impune fiecarui competitor de nivel cel putin mediu, un site de prezentare. Nu il vedem ca un mijloc e atragere a clientelei, ci un element necesar din arsenalul unei societati de avocatura. Clientela noastra s-a format si mentinut in timp, pe alte considerente decat site-ul de prezentare, aspect de altfel normal.
Cum vi se par reglementarile in materie de la noi?
Reglementarile mi se par oarecum ramase in urma realitatii din piata, iar aplicarea lor la nivelul Romaniei (Baroul Cluj reprezentand o exceptie) poate fi rezumata plastic si astfel: „egalitate vrem, dar nu pentru catei”.
Stiați că in SUA se face un top anual cu site-urile caselor de avocatura? Cum vi se pare?
Nu cunosc acest aspect. Banuiesc ca respectivul top este mai interesant pentru firmele care se ocupa de implementarea site-urilor decat pentru firmele de avocatura.
Cat conteaza pentru voi prezenta in online (retele de socializare, site-uri de profil si google)?
Optica noastra este identica in aceasta privinta cu cea referitoare la existenta site-ului. O vedem ca un element necesar, o baza de informare si prezentare. Este necesar sa fim vizibili, dar in nici un caz nu este suficient.
Cat timp stați zilnic pe Facebook sau Linkedin?
In general nu accesez zilnic aceste retele de socializare. Cand o fac, incerc sa armonizez nevoia si interesul pentru informatii noi, cu lipsa timpului.
Marius Roman – partener SCA Iordăchescu și Asociații (site iordachescu-law.ro): ”site-ul este o chestiune absolut necesară în secolul 21”
Clujust.ro: Aveți un site închegat. De cât timp aveți site-ul?
Marius Roman: Site-ul societății a fost contruit inițial într-o formă mai simplă, după care l-am dezvoltat în urmă cu circa cinci ani. Sigur, respectă toate regulile impuse de statut, de lege. În România există această specificitate, în sensul că trebuie să fie avizat de Barou și trebuie să să urmăm niște proceduri
E mult mai strict în România decât în SUA?
Categoric, în SUA publicitatea avocaților este aproape nelimitată. Fiecare avocat poate să se promoveze, să-și menționeze ariile de expertiză, succesele pe care le-a obținut. În schimb la noi Statutul profesiei de avocat este destul de restrictiv.
Știați că în SUA este și un Top anual al site-urilor de avocatură?
Am înțeles că se fac diverse top-uri în care sunt premiate fie pentru conținut, fie pentru atractivitate. La noi nu am cunoștință să existe un astfel de top.
La noi sunt încă avocați care nici nu au site.
Sigur, aceasta este o alegere a fiecărui avocat, a formei de exercitare a profesiei pe care înțelege să o practice. Din perspectiva noastră, site-ul este o chestiune absolut necesară în secolul 21, e practic interfața, în primul rând, cu proprii clienți, care dacă au nevoie de datele de contact sau orice alte informații le găsesc acolo. E o carte de vizită și este imaginea ta în lumea virtuală.
Care cât contează în momentul de față?
Cred că are o importanță destul de mare, dar rămân la ideea că prestația avocațială e cea mai importantă: modul în care ne prezentăm în sală, modul în care știm să apărăm interesele clienților noștri sunt esențiale. Indiferent că ai un site mai atractiv sau mai puțin atractiv sau chiar deloc, dacă ești un avocat care își respectă profesia și care își respectă clientul, vei avea succes.
Ciprian Păun – coordonator Cabinet Individual Avocat Păun Ciprian (site pcalaw.ro): ”La noi a rămas o doză de conservatorism în această privință, care trebuie să fie depășită”
Clujust.ro: Cât de important este pentru voi site-ul? Ce reprezinta?
Ciprian Păun: Consider important ca fiecare avocat, respectiv fiecare casa de avocatura sa dețină un domeniu online, este o chestiune ce ține de transparența acestei nobile profesii. Site-ul este o reflexie a noastra, a modului nostru cum vedem avocatura. Inițial, am vrut să avem un site comparabil cu cel al marilor case de avocatură din SUA, cu extensii a profilului de socializare a fiecărui avocat, cu best of-ul pledoariilor avocaților noștri, cu mai multe elemente interactive, dar acest lucru la momentul actual nu este posibil, deoarece site-ul, în acord cu prevederile existente, trebuie să aibă un conținut static, pentru a nu permite avocaților adăugarea de conținut fără existența unui acord explicit a Consiliului Baroului în care este înscris.
Stiati ca in SUA se face un top anulat al site-urilor de avocati? Ce parere aveti?
Da, doar că în SUA exista o legislatie permisivă în ceea ce privește publicitatea formelor de exercitare a profesiei, spre deosebire de România, unde acestă publicitate este încorsetată de prevederile legii 51/1995 și a statutului profesiei. Consider, de lege ferenda, că aceste prevederi trebuie să se ralieze celor din SUA, pentru că e o modalitate de competivitate a formelor de exercitare. Oricum, SUA este un etalon în acestă materie, unde ingeniozitatea nu are limite. La noi a rămas o doză de conservatorism în această privință, care trebuie să fie depășită. Este suficientă solemnitatea de ședințelor de judecată, pe internet trebuie să fim liberi, ingenioși, interactivi.
Cum vi se pare ca la noi inca sunt avocati fara site?
Este un drept de opțiune a acestora, nu pot să comentez.
Cat de importanta este pentru firma voastra prezenta online (site-uri de profil, Facebook, google)?
Apreciez că un avocat trebuie să fie o persoană prezentă în societate, iar spațiul online asigura în mod mai facil acestă prezență. Apropo de acestă prezență, noi, avocații, în baza jurâmantului depus trebuie să reacționăm în fața tuturor abuzurilor instituțiilor de forță a statului, nu să aplicam principiul : „Capul plecat sabia nu-l taie”. Pe acestă cale felicit confrații care s-au solidarizat în cazul Danil Matei, confrate al nostru supus unor abuzuri evidente ale institutiilor de represiune.
Călin Iuga – coordonator Iuga SPRL (site avocatiugacluj.ro): ”Un site nu asigură clientela, ci face parte din garderoba oricărui avocat.”
Clujust.ro Cât este de important un site pentru o firmă de avocatură în ziua de azi?
Călin Iuga: Un site este important pentru orice business și orice organizație care desfășoară activitate pentru că spațiul virtual a devenit astăzi la fel de important ca viața reală. Fără un astfel de site lumea poate chiar să creadă că nu ești serios. Practic face parte din condiția esențială de a funcționa orice business. Mai ales în cadrul avocaților, el face parte dintr-un brand și nu există brand fără spațiul virtual.
E util pentru ce? Este o carte de vizită?
Putem reduce la o carte de vizită electronică în România, pentru că în unele țări din occident site-ul reprezintă și o formă de publicitate, mai extinsă decât o carte de vizită. La noi legislația este foarte strictă. Încă nu a evoluat sub acest aspect. Probabil nici populația nu ar fi pregătită, dar cu atât mai mult nu ar fi pregătite conducerile Barourilor pentru a reacționa împotriva avocaturii false, care ar constitui un pericol într-o astfel de publicitate. Avocatura falsă mă refer atât la persoane care nu au dreptul de a exercita profesia de avocat, cât și la avocați care prezintă servicii nereale.
Încă mai există avocați care nu au site în România
Există, dar din punctul meu de vedere este doar o chestiune de timp până la realizarea acestor site-uri.
În SUA se face un top anual al site-urilor caselor de avocatură? Cum vi se pare?
Este benefic pentru că un astfel de ranking face parte din adaptarea avocaților la realitățile de zi cu zi, pentru că nu e de ajuns să ai un site. Trebuie să-l și întreții și să fii la curent atât din punct de vedere tehnologic, cât și de marketing cu nevoile pieței.
Chiar recent v-ați schimbat site-ul. De ce?
În primul rând, datorită schimbării formei de exercitare a profesiei, iar pe de altă parte pentru simplificarea informațiilor cuprinse de acesta. Tot citind comentarii străine, am constatat că un site pra încărcat nu asigură o comunicare clară dintre avocat și public. Site-ul este important, din punctul meu de vedere, mai mult pentru populație decât pentru avocat pentru că ajută sau cel puțin, în ipoteza în care legislația s-ar modifica, ar ajuta la promovarea drepturilor omului și la practica favorabilă și care este de interes general. Un site nu asigură clientela, ci face parte din garderoba oricărui avocat.