clujust.ro

Austriecii de la Strabag blochează dezvoltarea Aeroportului Internațional Satu-Mare și împiedică absorbția fondurilor europene

Austriecii de la Strabag, companie care are în acționariat și un magnat rus, blochează dezvoltarea Aeroportului Satu Mare după ce a pierdut licitația. Aeroportul este presat de timp căci finanțarea vine din fondurile europene (FEDR) dedicate reabilitarii si modernizarii infrastructurilor aeroportuare din Romania, iar Strabag profită de asta.

Pana sa avem autostrazi in folosinta, asistam la dezvoltarea transportului aerian in Romania. Acest lucru este ajutat si de existenta fondurilor europene (FEDR) dedicate reabilitarii si modernizarii infrastructurilor aeroportuare din Romania. Conditia este insa, pe langa elaborarea unor studii de fezabilitate si obtinerea fondurilor europene, terminarea lucrarilor pana la sfarsitul anului 2023!

Satu-Mare, alaturi de alte aeroporturi din Romania au aplicat si au obtinut banii necesari din fonduri europeane. Proiectul va oferi judetului un aeroport mai functional, mai mare, care indeplineste toate standardele internationale de siguranta. (Vezi detalii AICI  si AICI)

Rand pe rand, aeroporturile Tulcea, Timisoara, Craiova, Iasi, Sibiu, Cluj si altele, dupa realizarea studiilor de fezabilitate si obtinerea fondurilor europene, au contractat si unele chiar au terminat lucrarile de reabilitare si modernizare a infrastructurii aeroportuare.

Aeroportul International Satu Mare insa este pus intr-o situatie ingrata.  Practic, aeroportul este blocat de catre o firma austriaca care, dupa ce a pierdut licitatia, a decis ‘’sa moara si capra vecinului’’. Ruso-austriecii de la firma Strabag, clasati pe locul doi in cadrul procedurii de achizitie publica, au decis sa depuna contestatie la CNSC impotriva rezultatului procedurii. Astfel, semnarea contractului de proiectare si executie va fi blocata pana la pronuntarea unei decizii de catre instantele competente, iar intarzirea provocata de firma Strabag, coroborat cu faptul ca programul european de finantare inceteaza la finalul anului 2023, va face ca Aeroportul Satu Mare sa piarda fondurile europene, indiferent de rezultatul contestatiei.

La Satu Mare, la licitatia  pentru reabilitarea si modernizarea infrastructurii aeroportuare, asocierea condusa de Strabag, din care face parte si o alta firma din Cluj, cu capital ruso-austriac, a iesit pe locul doi si a pierdut incredintarea contractului care a fost facuta catre asocierea Bog’Art – Drumuri Bihor  – UTI.

Deznadejdea celor de la Strabag a fost dezlantuita de faptul ca ei nu au fost capabili sa propuna realizarea lucrarilor fara intreruperea activitatii operationale a aeroportului, spre deosebire de Bogart – Selina – UTI care au propus  un mod inovativ de organizare a lucrarilor fara sa fie necesara intreruperea activitatii operationale a aeroportului si deci fara intreruperea zborurilor pe durata executiei lucrarilor.

Aceasta solutie bazata pe cunoastrea reglementarilor europene (EASA) si mondiale (ICAO), dar si pe pe o experienta indelungataa in lucrari de amploare realizate in domeniul aeroportuar le pare imposibila austriecilor care au hotarat sa conteste incredintarea contractului catre asocierea de firme romanesti Bog’Art- Drumuri Bihor -UTI.

Contestarea in sine nu este o problema pentru ca este greu de crezut ca va schimba rezultatul, dar procedura de contestare, fiind indelungata si urmata de posibile actiuni in instanta, compromite, asa cum mentionam mai sus, termenul de incheiere a lucrarilor si duce la pierderea fondurilor europene alocate Aeroportului International Satu Mare.

Strabag nu este la prima ”victimă”. Este deja de notorietate scandalul de la Iasi, unde Strabag a castigat contractul pentru constructia terminalului T4 de la Aeroportul Iasi, iar in prezent este acuzata de fraude cu fonduri europene, dupa ce a fost schimbat materialul din care va fi realizată structura. În licitație, prin caietul de sarcini s-au solicitat stâlpi și grinzi metalice, iar acum construcția se face cu stâlpi și grinzi din beton armat. (Vezi AICI)

Este aceeasi firma care cu ani in urma a facut lucrarile de la aeroportul Baia Mare pe o suma dubla fata de cea primita pe fonduri europene. Fonduri europene care ulterior s-au perdut datorita neregulilor constatate in derularea proiectului.

Interesant este, în contextul actual al războiului din Ucraina, că Strabag, firma cu actionariat rusesc, vrea cu orice pret lucrarile de la aeroportul Satu Mare, după ce a avut lucrări tot în nord, Iași și Baia Mare. Magnatului Oleg Deripaska, de origine rusă, este în acţionariatul Strabag (Vezi detalii AICI)

Amintim că Strabag – firma austriacă cu capital rusesc este activa in Romania de multi ani, mai ales in domeniul infrastructurii. Statul romna le-a pus pe tava contracte de miliarde de euro in lucrari diverse, cu precadere finantate cu bani de la bugetul UE.

Comments

comentarii

Întrebat care este poziția sa cu privire la acuzațiile de plagiat care afectează PNL, precum «cazul Bode», premierul Nicolae Ciucă și-a exprimat încrederea în justiție, situație în care procesele în desfășurare nu trebuie să fie afectate de declarații.... Citește mai mult
Clujenii se plâng că de câteva zile nimeni nu a ridicat gunoaiele de la mai multe puncte gospodărești din toate cartierele orașului. Deșeurile sunt împrăștiate și e mizerie în mai multe zone.... Citește mai mult

Lasă un răspuns

error: Alert: Conținut protejat !!