Legii 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public prevede că firmele impune tuturor companiilor cu cel puţin 50 de angajaţi, indiferent de obiectul de activitate, obligaţia de a institui canale interne de raportare. Pentru cele care au între 50 și 249 angajați, termenul expiră în 17 decembrie.
”Atât organizaţiile publice, cât și cele private, au obligația, conform Legii 361/2022, de a crea canale prin care angajații să raporteze orice încălcări, incidente, amenințări sau prejudicii aduse interesului public. Legea privește protecția avertizorilor de integritate.
Noua legislație prevede multiple modalități de raportare și trebuie să garanteze protecţia identităţii personalului care raportează încălcări, dar şi protecţia aceleiaşi categorii de persoane în faţa unor potenţiale represalii.
Cui impune obligații Legea nr. 361 din anul 2022?
- Tuturor companiilor cu cel puţin 50 de angajaţi, indiferent de obiectul de activitate;
- Tuturor autorităţilor publice, instituţiilor publice, altor persoane juridice de drept public, indiferent de numărul de angajaţi;
- Tuturor entităţilor care intră în domeniul de aplicare al actelor normative prevăzute în anexa nr. 3 la lege, indiferent de numărul de angajaţi. Vorbim, în general, despre instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare, societăţi a căror activitate are legătură cu pieţele de capital, asigurările, din industria de petrol şi gaze naturale).
Obligaţia de a institui canale interne de raportare pentru companiile care au între 50 şi 249 de angajaţi trebuie îndeplinită până în data de 17.12.2023. Companiile ce depășesc acest număr de angajați au depășit deja termenul pentru îndeplinirea acestei obligații.”, anunță cei de la Chiriță și Asociații.
Avocații de la Chiriță și Asociații au explicat într-un articol pe site-ul propriu cum a apăruta această lege, ce prevede pe scurt și cum pot ajuta avocații la implementarea obligațiilor.
În 2022 a fost adoptată Legea nr. 361 privind protecţia avertizorilor de integritate. Aceasta introduce o sumă de obligaţii de protecţie a celor care doresc să raporteze încălcări ale legii. Toate instituţiile publice şi multe dintre persoanele juridice de drept privat au obligaţia ca până la finele anului 2023 să implementeze procedurile impuse prin lege. Legea internă reprezintă transpunerea Directivei 2019/1937 din 23.10.2019 privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii. Transpunerea directivei în legislaţia internă a constituit un jalon impus României pentru a putea accesa fondurile aferente PNRR.
Uniunea Europeană a plecat de la premisa potrivit căreia persoanele care lucrează într-o organizație publică sau privată sau sunt în contact cu o astfel de organizație în contextul activităților lor profesionale sunt deseori primele care află despre amenințări sau prejudicii aduse interesului public. Dacă personalul are ocazia să raporteze încălcările petrecute în cadrul organizaţiilor, atunci joacă un rol esențial în demascarea și prevenirea unor astfel de încălcări și în garantarea bunăstării societății. În acest context, importanța de a asigura un nivel echilibrat și eficient de protecție a avertizorilor este recunoscută din ce în ce mai mult, atât la nivelul Uniunii, cât și la nivel internațional.
Prin urmare, directiva a impus adoptarea unei legislaţii care să impună operaţionalizarea unor canale de raportare atât de către toate organizaţiile publice, cât şi de către organizaţiile private de o anumită dimensiune sau care activează în anumite domenii de activitate indiferent de dimensiune.
Noua legislaţie a instituit trei modalităţi prin care personalul poate raporta potenţialele încălcări ale legii: raportarea internă, raportare externă şi divulgare publică. Legislaţia a definit cele trei modalităţi de raportare astfel:
- raportare internă înseamnă comunicarea orală sau scrisă de informații referitoare la încălcări în cadrul unei entități juridice din sectorul privat sau din sectorul public;
- raportare externă înseamnă comunicarea orală sau scrisă de informații referitoare la încălcări către autoritățile competente (în principal către Agenția Națională de Integritate, dar şi către alte instituţii publice în funcţie de domeniul lor de competenţă);
- divulgare publică înseamnă punerea la dispoziție în domeniul public a informațiilor referitoare la încălcări;
Directiva şi legea internă încurajează preponderent raportarea internă, astfel încât situaţiile în care apar amenințări sau prejudicii aduse interesului public să fie preîntâmpinate sau abordate şi stopate dintr-o fază oarecum incipientă, la nivelul organizaţiilor, fără implicarea autorităţilor statului.
Totodată, directiva a impus adoptarea unei legislaţii care să garanteze protecţia identităţii personalului care raportează încălcări, dar şi protecţia aceleiaşi categorii de persoane în faţa unor potenţiale represalii.