fbpx

Asociația VeDem Just, fondată de Danileț: ”Șmecheria, trișarea și corupția nu au ce căuta în nicio facultate, cu atât mai mult la Drept”

Asociația VeDem Just a emis un comunicat referitor la ”criza de integritate în facultățile de Drept”, solicitând toleranță zero la fraudele academice. Asociația enumeră probleme între care mita, favorurile sexuale, afacerile cu echipamente de copiat sau lipsa empatiei.

”Membrii asociației de tineri juriști și cadre didactice „Voci pentru Democrație și Justiție” sunt revoltați de situația fără precedent din cadrul Facultății de Drept a Universității București: 45 de studenți au fost exmatriculați pentru că au fost surprinși că au copiat la un examen online. Șmecheria, trișarea și corupția nu au ce căuta în nicio facultate, cu atât mai mult la Drept.

Este inacceptabil ca studenții la Drept să trișeze la examene. Încă de pe băncile facultății, studenții la drept trebuie să dea dovadă de integritate. Orice conduite anterioare neconforme cu legalitatea trebuie abandonate de cei care au pretenția că vor deveni oameni ai legii. Este uimitor că studenții la Drept nu cunosc prevederile Regulamentului de desfășurare a activităților din cadrul facultății.  Este regretabilă lipsa de reacție a structurilor asociative: tăcerea asurzitoare a Asociației Studenților la Drept și a ELSA relevă o toleranță, dacă nu chiar o complicitate morală pentru astfel de comportamente repugnate de societate.

VeDem Just subliniază că cele întâmplate în aceste zile este doar o mică parte dintr-un fenomen național care durează de prea mult timp în România și care, din păcate, nu a ocolit facultățile de Drept. Cu mențiunea că nu putem generaliza, arătăm că la nivelul unor facultăți, a unor profesori și a unor studenți, se întâlnesc următoarele situații care nu mai pot fi ignorate:

  • Persoane dovedite ca plagiatori ocupă funcția de rector;
  • Profesori plagiatori sunt conducători de doctorat și pregătesc generații de doctoranzi plagiatori;
  • Familii întregi predau la aceeași facultate, scriu cărți împreună și își lasă moștenire locurile de la catedră;
  • Profesori care fac politica partidului la cursurile lor sau care își exprimă frustrările personale față de magistrați;
  • Profesori condamnați pentru fapte de corupție care predau la Drept;
  • Persoane care, când e vorba de interpretarea legii, susțin ceva la curs în calitate de profesori și  altceva în instanță ca avocați/magistrați;
  • Profesori care tolerează copiatul la examene din partea studenților, profesori care primesc mită de la studenți sau favoruri sexuale;
  • Profesori avocați care deschid bloguri sau conturi pe rețelele de socializare sub anonimat și insultă sau calomniază magistrați;
  • Profesori care desconsideră studenții, persiflându-i și ironizându-i public și care pun note în mod arbitrar;
  • Profesori care condiționează intrarea în examene de achiziționarea de către studenți a cursului propriu;
  • Profesori care predau cursul citind cuvânt cu cuvânt de pe notițele scrise;
  • Profesori care nu vin la cursuri și își trimit asistenții să le susțină în locul lor;
  • Studenți care nu frecventează cursurile și care sunt văzuți doar la examene;
  • Studenți care copiază  sau trimit alte persoane în locul lor la examene, care cumpără lucrări de licență de pe internet;
  • Afaceri care se fac în campusurile universitare și pe net cu echipamente digitale de copiat;
  • Studenți care își umplu CV-urile cu activități nereale în tot felul de organizații și programe, doar pentru a puncta la capitolul „voluntariat”;
  • Probleme mari de cunoaștere a limbii române și a istoriei recente, mai ales la studenții de la Drept;
  • Lipsa empatiei și grave carențe de logică argumentativă la studenți;
  • Asociații studențești interesate doar de festivisme și sindicalisme.

Efectele acestui fenomen sunt uriașe: analfabetismul funcțional atinge cota alarmantă de aproape 45% dintre cei care au absolvit studiile liceale; o parte dintre absolvenții facultăților au diplome fără acoperire în cunoștințe, iar obținerea de către unii a titlurilor universitare este doar o rutină; profesorii incompetenți pregătesc studenți incompetenți; profesorii lipsiți de integritate vor transmite aceleași non-valori elevilor și studenților pregătiți; scade încrederea în lege și justiție. S-a ajuns atât de departe încât unii dintre cei care au copiat la Drept au ajuns să fraudeze concursul de admitere la Institutul Național al Magistraturii. În mod revoltător, magistrați condamnați pentru corupți au fost primiți în avocatură. Furtul tinde să fie privit ca o normalitate în societatea românească. Nu ne miră că persoane condamnate penal au ajuns să conducă consilii locale sau județe, ori să ocupe loc în Parlament.

Cauzele care au produs perpetuarea acestui fenomen sunt diverse. Pe de o parte, este vorba de mentalitatea poporului român exprimată în „Legea e făcută ca să fie încălcată”, „Toată lumea face asta!”, „Merge și-așa!”. Pe de altă parte, este vorba de transformarea facultăților într-o organizație cu scop de business și de acreditarea unor facultăți care nu îndeplinesc standardele de competență și integritate. Să nu uităm de profesorii care copiază la titularizare în învățământul preuniversitar. În fine, este vorba de toleranța comportamentelor ilicite în facultăți și conivența dintre unii studenți și unii profesori.

Pentru estomparea acestui fenomen, VeDem Just propune unele măsuri, pe care le supune dezbaterii din partea societății  civile și solicită facultăților să le aibă în vedere:

  • renunțarea la testele-grilă, care încurajează învățarea mecanică și favorizează copiatul;
  • extinderea examenelor orale la facultățile socio-umane; de exemplu, prin examinare orală la Drept se dezvoltă și se punctează abilitățile de comunicare și persuasiune, cunoașterea limbii române, gândirea critică; studentul la Drept trebuie să cunoască la modul general la ce se referă o lege, unde o găsește și cum se interpretează, nicidecum nu trebuie să memoreze legea sau manualul;
  • adaptarea programei de învățământ la însușirea unor cunoștințe esențiale și cu aplicabilitate practică;
  • includerea noilor tehnologii în metodele de predare;
  • reducerea numărului de locuri cu taxă la facultățile de stat;
  • introducerea unui concurs autentic de admitere la facultate;
  • modificarea Regulamentelor universitare astfel încât perioada de interzicere a reînmatriculării celor excluși pentru fraudă dovedită să fie de minim 10 ani;
  • interdicția pe viață a celui exmatriculat pentru fraudă la facultatea de Drept sau care a fost prins fraudând la INM sau INPPA în a mai susține admiterea la aceste două instituții;
  • înființarea unui cazier academic, în care să fie evidențiate faptele de indisciplină ale studenților și situațiile de fraudă, cu acces din partea instituțiilor și organizațiilor juridice unde admiterea se dă pe bază de concurs;
  • publicarea declarațiilor de avere ale profesorilor;
  • inițierea unui dialog între reprezentanții studenților și a profesorilor pentru comunicarea și soluționarea nemulțumirilor reciproce.

Este un moment de maximă responsabilitate pentru mediul academic. Iar facultățile de Drept pot da startul la o reformă morală de care universitățile au maximă nevoie. VeDem Just încurajează profesorii și studenții corecți să își asume rolul de „vârf de lance” în această luptă pentru integritate și legalitate.”, se arată în comunicatul semnat de Cristi Danileț, membru fondator, Oana Negru, președinte și Lucian Checheriță, vicepreședinte

Comments

comentarii

Un bărbat din Cluj acuzat de șantaj, violarea vieții private, lovire și fals informatic a fost arestat preventiv. El a amenințat o femeie cu publicarea unor imagini intime, obținând astfel 12.000 de euro.... Citește mai mult
Teribilism! O tânără a fost surprinsă de camerele de supraveghere dintr-un autobuz CTP cum se enervează şi sparge cu piciorul uşa autobuzului.... Citește mai mult

Lasă un răspuns