fbpx

Dan Codrean: „Nu este o soluție să spui că nu se poate, trebuie să te lupți până la capăt” (P.E)

CLUJUST a stat de vorbă cu avocatul Dan Codrean, candidatul partidului PRO România la funcția de primar al municipiului Cluj-Napoca.

Sunteți avocat în Baroul Cluj. Cum v-ar ajuta expertiza în acest domeniu, în eventualitatea câștigării funcției de primar?

Studiile de drept și experiența în avocatură sunt foarte utile pentru oricine dorește ai aibă un rol în administrația statului. De multe ori, cele mai dificile probleme în derularea unui proiect apar în circuitul hârtiilor pe la diferite instituții, în obținerea tuturor avizelor și actelor necesare, nu în partea de implementare.

În acest sens, ajută mult să ai cunoștințe de specialitate, să poți întocmi documentele corect din start, să știi cum interacționează între ele toate nivelurile birocrației, să cunoști din interior funcționarea sistemului. Altfel riști să rămâi doar cu bune intenții, care au eșuat însă în vreun sertar al unui funcționar de pe undeva.

Există probleme juridice care blochează activitatea autorităților locale?

Da! Categoric da. Aș spune chiar că sunt printre cele mai frecvente cauze ale poticnelilor administrative. Să vă dau câteva exemple:

Refacerea fațadelor clădirilor istorice din centrul orașului a fost imposibilă de multe ori din cauză că unele dintre ele erau în litigiu de foarte mulți ani, fiind cereri de retrocedare care s-au judecat foarte lent. Doar când au ajuns în pericol de prăbușire s-a putut interveni, cu lucrări de extremă urgență.

Parcul Feroviarilor nu a putut fi refăcut pentru că nu aparținea primăriei, ci companiei feroviare naționale. Transferul a durat mai bine de 10 ani. Evident că în acest caz a fost și o lipsă de implicare suficientă a autorităților, nu doar o chestiune birocratică. De altfel, și acum după transferul la autoritățile locale, încă tot nu s-a făcut nimic acolo.

Un alt exemplu ar fi cel al licitațiilor contestate, care amână foarte mult începerea lucrărilor în teren, uneori chiar cu ani întregi. Aici vina o poartă și cei care au întocmit caietul de sarcini. Este ridicol să ai finanțare, dar să nu poți demara un proiect, pentru că se împotmolește în procesul de desemnare al companiei care îl va executa.

Putea primăria să rezvole în vreun fel aceste blocaje sau era imposibil, din cauza birocrației și a procedurilor legale?

Sigur că există soluții întotdeauna! Când persoanele angajate la instituțiile statului sunt competente, o mare parte dintre probleme dispar din start. Dacă funcționarul public se pricepe să redacteze corect un document oficial, devine mai greu să găsești vicii de procedură sau clauze interpretabile de care să te legi, iar atunci numărul proceselor și al contestațiilor se reduce.

În cazurile care nu depind doar de autoritățile locale, este necesară implicarea primarului pentru a obține răspunsuri de la instituțiile din capitală, de la companiile statului sau de la alte structuri în măsură să faciliteze deblocarea situației. Aici se folosesc mai multe abilități și metode, de la cereri oficiale până la discuții directe și lobby la persoanele cu rol de decizie.

Cât de mult depinde modul de lucru al unei primării de legislația națională și regulile impuse de autoritățile centrale?

Depinde destul de mult, din păcate. După cum se știe, România este un stat excesiv de centralizat. Poți reforma ceea ce ține de tine, la nivel local, dar nu poți schimba de la Cluj legile țării. În schimb, poți face interpelări în parlament cu ajutorul parlamentarilor din județ sau poți cere Guvernului să emită hotărâri care să înlesnească acțiunile primăriei.

Nu ai garanția că se vor rezolva aceste lucruri rapid, însă trebuie să încerci, chiar și atunci când culoarea politică de la București diferă de cea de la Cluj. În fond, instituțiile statului sunt obligate să-ți răspundă, iar dacă nu o fac, poți face presiuni, inclusiv cu ajutorul presei. Nu este o soluție să te culci pe ureche, să-ți declini competența și să spui că nu se poate, trebuie să te lupți până la capăt și până la urmă vei obține o mare parte din ceea ce urmărești.

Ce ați schimba la modul de funcționare al instituțiilor locale din Cluj-Napoca?

Aș schimba multe, în măsura în care depinde de mine. Ceea ce este reglementat la nivel național nu se poate schimba decât prin decizii luate în capitală. Însă în partea permisă de lege, putem face reforme profunde. Dorința mea este să debirocratizăm instituția, să o fac nu doar digitală la modul declarativ, ci eficientă în adevăratul sens al cuvântului.

În primul rând ar fi nevoie de un audit intern, care să scoată la lumină redundanțele, ineficiențele, posturile inutile, sistemele excesiv de complicate și cerințele excesive față de contribuabili. Procedurile de lucru trebuie simplificate, întregul organism instituțional trebuie să fie pus în slujba cetățeanului și să reacționeze rapid, clar și decisiv la orice problemă care apare.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns