fbpx

Ce prevede de fapt legea privind istoricul vehiculelor. Amenzi pentru operatori economici, nu pentru samsari sau proprietari de mașini

Legea privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România, intrată în vigoare în 29 mai, interzice modificarea kilometrajului, dar nu prevede sancțiuni pentru persoanele care fac asta, ci doar pentru operatorii economici care nu transmit date către Registrul Auto Român.

În ultimele zile au apărut în presă titluri senzaționale despre amenzi de până la 30.000 de lei pentru cei care modifică kilometrajul la autovehicule, ceea ce nu este adevărat. Amenzile între 10.000 și 30.000 lei prevăzute de noua lege se referă la producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanții autorizați ai acestora, importatorii și distribuitorii de vehicule rutiere noi care nu transmit către RAR informații legate de campaniile de rechemare a vehiculelor.

Legea nr. 142 din 24 mai 2023 privind registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România prevede următoarele:

Articolul 2

(1) Este interzisă manipularea odometrului unui autovehicul, solicitarea manipulării odometrului sau orice acțiune de natură să influențeze înregistrarea exactă a numărului kilometrilor parcurși de un autovehicul.

(2) În sensul prezentei legi, prin manipularea odometrului se înțelege practica frauduloasă de modificare voită și neautorizată a kilometrajului real indicat de odometrul unui autovehicul.

(3) În cazul în care odometrul este defect sau nu funcționează corespunzător, proprietarul/utilizatorul menționat în certificatul de înmatriculare/înregistrare al autovehiculului este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască fără întârziere la operatori economici autorizați în acest sens.

Articolul 3

Stațiile de inspecție tehnică periodică autorizate, precum și atelierele pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate sunt obligate să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei inspecții efectuate, informații referitoare la numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicației odometrului autovehiculului supus inspecției.

Articolul 4

Operatorii economici autorizați sunt obligați:

a) să transmită către RAR, cu ocazia fiecărei prestații efectuate, informații referitoare la numărul de identificare al autovehiculului și valoarea citită a indicației odometrului autovehiculului supus prestației în cauză;

b) să transmită către RAR informații legate de repararea și/sau înlocuirea odometrului din dotarea autovehiculelor, inclusiv valoarea indicației acestuia înainte de intervenție, precum și după intervenția efectuată;

c) să transmită informații către RAR referitoare la numărul de identificare al vehiculului, precum și la principalele operații de reparații pentru toate vehiculele rutiere la care au fost efectuate reparații în urma unor evenimente care au produs avarii grave la sistemul de direcție, sistemul de frânare, structura de rezistență a caroseriei ori a șasiului sau la alte sisteme de siguranță activă ori pasivă stabilite prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.

Articolul 5

Operatorii economici autorizați care dețin abilitare din partea producătorului autovehiculului respectiv sau din partea reprezentantului autorizat al acestuia, suplimentar față de obligațiile menționate la art. 4, sunt obligați să transmită către RAR, cu ocazia primei prezentări a autovehiculului în rețeaua de reparații a producătorului respectiv sau la solicitarea expresă a RAR, informațiile existente deja în baza de date a producătorului respectiv cu privire la istoricul indicației odometrului pentru autovehiculele care au fost anterior înmatriculate în alte țări.

Articolul 6

Producătorii vehiculelor rutiere, reprezentanții autorizați ai acestora, importatorii și distribuitorii de vehicule rutiere noi trebuie să transmită către RAR informații legate de campaniile de rechemare a vehiculelor rutiere care au fost înmatriculate, înregistrate sau introduse pe piață în România, inițiate în cazul în care unul sau mai multe sisteme, echipamente, componente sau unități tehnice separate instalate pe vehiculul rutier prezintă un risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau protecția mediului înconjurător, inclusiv informații cu privire la evoluția acestor campanii.

La articolul 12 din lege sunt prevăzute sancțiuni, dar nu și pentru nerespectarea articolului 2 care interzice modificarea kilometrajului.

Articolul 12

(1) Constituie contravenții, în măsura în care, potrivit legii penale, nu sunt considerate infracțiuni, și se sancționează cu amendă următoarele fapte:

a) nerespectarea prevederilor art. 3-5, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;

b) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei;

c) transmiterea unor informații eronate de către personalul stațiilor de inspecție tehnică periodică autorizate, atelierelor pentru inspecția tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză autorizate, operatorilor economici autorizați, al producătorilor de vehicule rutiere, reprezentanților acestora, importatorilor sau distribuitorilor de vehicule rutiere noi, cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei;

Legea completă AICI

Comments

comentarii

Clujeanul Dorin Marchiș este primul român care a primit titlul de SHIHAN Aikido Aikikai în Japonia.... Citește mai mult
Azi dimineață a avut loc o avarie la rețeaua de canalizare principală pe strada Avram Iancu (imediat după Marion spre Cluj), din comuna Florești.... Citește mai mult

Lasă un răspuns