fbpx

Suspendarea vaccinării obligatorii a angajaților la stat, decretată în Slovenia, a fost reușita Sindicatului Poliției din Slovenia

În cererea sa, Sindicatul Poliției din Slovenia a susținut, printre altele, că guvernul, prin dispozițiile decretului, obligă angajații din organele administrației de stat fie să se vaccineze împotriva voinței lor, fie să se infecteze în mod deliberat, ceea ce nu este nici moral, nici etic.

La data de de 30 septembrie 2021, Curtea Constituțională a Sloveniei a suspendat dispozițiile introduse de către guvernul slovac refritoare la obligativitatea vaccinării angajaților din sectorul public, iar cei care au atacat la Curtea Constituțională decretul au fost polițiștii sloveni.

După ce Guvernul Republicii Slovenia, în Decretul privind modul de îndeplinire a condiției de morbiditate, vaccinare și testare pentru a reduce răspândirea infecțiilor cu virusul SARS-CoV-2 (Monitorul Oficial al Republicii Slovenia, nr. 147 / 21, 149/21 și 152/21) la articolul 10.a a adăugat dispoziții speciale pentru angajații din organele administrației de stat, prin care le-a ordonat să îndeplinească condiția de morbiditate (de a fi trecut prin boală) sau vaccinare (fiind exclusă posibilitatea de a prezenta un test PCR negativ) de la 1 octombrie 2021, inițiativa a fost înaintată Curții Constituționale pentru a se iniția procedurile de evaluare a constituționalității și legalității dispozițiilor menționate.

Cererea de verificare a constituționalității a fost introdusă de către sindicaliștii polițiști care au criticat și faptul că măsura luată prin decret nu este limitată în timp. Astfel, sindicatul a solicitat suspendarea temporară a punerii în aplicare a dispoziției în litigiu, ceea ce nu ar trebui să producă consecințe ireparabile, deoarece instrucțiunile și recomandările ministerului sănătății sunt disponibile pentru a asigura siguranța la locul de muncă iar punerea în aplicare a articolului 10a din decret ar cauza mai grave consecințe nocive.

Cererea de revizuire a constituționalității ce a fost prezentată de Sindicatul Poliției din Slovenia a fost susținută avocatul Nataša Pirc Musar. Argumentul principal a fost că articolul 10a din decret este neconstituțional, întrucât introduce de facto vaccinarea obligatorie.

S-a susținut că Curtea Constituțională ar trebui să suspende decretul până la decizia finală, deoarece angajații din administrația de stat care refuză vaccinarea riscă consecințe la locul de muncă și amenzi  contravenționale, nefiind de dorit ca angajații să încalce reglementările.

Prin aplicarea articolului 10.a, s-ar ajunge în situația că angajații din apartaul de stat s-ar vaccina din unicul motiv de a nu fi afectați de eventualele represalii și nu pentru a menține securitatea socială a lor și a persoanelor pe care sunt obligați să le sprijine, ceea ce ar constitui o încălcare gravă a integrității lor fizice și mentale.

Au mai susținut că dacă judecătorii constituționali nu ar suspenda punerea în aplicare a decretului, iar ulterior acesta ar fi anulat ca neconstituțional, starea fizică sau starea sistemului imunitar și posibilele efecte secundare pe care vaccinarea le-ar putea provoca la unii indivizi nu ar mai putea fi eliminate.

Pe de altă parte, guvernul sloven a susținut că drepturile lucrătorilor nu sunt puse în pericol (articolul 23a din Legea Curții Constituționale (Monitorul Oficial al Republicii Slovenia, nr. 64/07)) și, prin urmare, contestă cererea de suspendare a punerii în aplicare a prevederilor. Mai clarifică faptul că, din cauza condițiilor epidemiologice precare, sunt necesare măsuri precum vaccinarea sau că soluția vaccinării este singura măsură pentru a asigura dreptul lucrătorilor la un mediu de lucru sigur și sănătos și adoptarea unei dispoziții precum cea de la articolul 10. asigură funcționarea statului.

Guvernul sloven a susținut că țara se află în prezent pe lista țărilor roșii închise în ceea ce privește situația coronavirusului și că soluția vaccinării sau a imunității dobândite prin trecerea prin boală în administrația de stat este singura modalitate de a asigura în mod eficient dreptul lucrătorilor la o mediu de lucru sigur și sănătos.

Guvernul a decis această măsură pentru angajații din organele administrației de stat, deoarece angajații au o mulțime de contacte directe cu clienții sau utilizatorii de servicii, care se aplică și poliției.

Acesta a considerat că sindicatul interpretează cerința de a garanta libertatea și protecția muncii în mod unilateral, din punctul de vedere al unui funcționar public care nu dorește să fie vaccinat și că ar trebui să ia în considerare acei funcționari publici care sunt incluși în colectivul de muncă și care au dreptul la un mediu de lucru sănătos. Guvernul a adăugat că a adoptat dispoziția atacată, care ar avea caracter temporar, pentru a asigura buna funcționare a statului.

În sesiunea sa din 30 septembrie 2021, Curtea Constituțională, cu șapte voturi pentru și două împotrivă, a decis că suspendarea art. 10.a. din Decretul privind metoda de îndeplinire a condiției de morbiditate, vaccinare și testare pentru a reduce răspândirea infecțiilor cu virusul SARS-CoV-2 (Monitorul Oficial al Republicii Slovenia, nr. 147/21, 149/21 și 152/21 ) până la decizia finală.

În decizia sa, Curtea a confirmat poziția sindicatului conform căreia punerea în aplicare a unui posibil articol neconstituțional 10a din decret ar provoca consecințe nocive mai grave decât dacă acest articol 10a nu ar fi pus în aplicare până la decizia finală. În prezent, Curtea Constituțională nu a evaluat încă conținutul presupusei neconstituționalități a regulamentului atacat, ceea ce înseamnă că testarea PCR a angajaților se poate aplica în continuare.

Potrivit Curții, guvernul nu a confirmat faptul că virusul SARS-CoV-2 s-a răspândit semnificativ mai rapid și mai intens în rândul angajaților din organele administrației de stat decât la ​​restul populației sau la alte grupuri de persoane. Prin urmare, aceasta nu este singura măsură care asigură dreptul lucrătorilor la un mediu sigur și sănătos.

Curtea a reținut că până la decizia finală, lucrătorii vor continua să lucreze în condițiile testării PCR, ceea ce este suficient, iar suspendarea decretului nu ar duce la răspândirea infecțiilor în administrația de stat sau dincolo de aceasta astfel încât funcționarea sa să fie periclitată.

Au mai subliniat judecătorii constituționali sloveni și că punerea în aplicare a acestei prevederi ar putea provoca consecințe dăunătoare ireparabile pentru acei angajați din administrația de stat care nu îndeplinesc condiția vaccinării datorită rezilierii posibile a contractelor de muncă, dar și datorită faptului că vaccinarea este o măsură ireversibilă pentru o persoană.

Textul integral al deciziei Curții Constituționale este disponibil în limba slovenă aici:decizie curtea constituțională a sloveniei

Comments

comentarii

Simona Halep a pierdut partida disputată împotriva rusoaicei Ana Blinkova în optimile turneului WTA 125 de la Hong Kong.... Citește mai mult
În România, toți șoferii care circulă pe drumuri publice au obligația de a circula cu luminile aprinse. Totuși, este suficient să utilizezi luminile de zi sau este necesară aprinderea fazei scurte?... Citește mai mult

Lasă un răspuns