În primăvara lui 2014, patronul Fany, Ștefan Cadar, era arestat preventiv și a acuzat că ar fi dat mită pentru a obține trasee. Cu toate că a fost trimis în judecată alături de o șefă din ARR, societatea a continuat să câștige trasee, și nu puține. Amintim că, la proces, Cadar a spus că nu avea cu ce să-l ajute persoana căreia i-ar fi dat mită și a recunoscut că i-a dat cadouri în baza relației de prietenie între familii. Cea mai mare societate de transport din Cluj a fost inculpată și ea în dosar doar pentru că un autoturism vândut la tatăl șefei din ARR, considerat de DNA mită, era în proprietatea firmei de transport, fiind achiziționat de aceasta din urmă legal, lucru necontestat de procurori.
Obiectul infractiunii de dare de mita, care ar fi fost comisă în octombrie 2013, il reprezinta un autoturism VW Polo din 2006, estimat de procurori la valoarea de 4.000 euro. La proces, un prieten al celui la care a ajuns mașina, ce deține un service auto, a spus că mașina nu valora mai mult de 1.000 de euro. De altfel, prețul de vânzare a fost de 3.000 de lei. Astfel, societatea Fany, care deține zeci de autocare, autobuze și microbuze, a fost pusă sub acuzare din cauza unei mașini mici.
In perioada aprilie 2014- aprilie 2017, respectiv de la formulare acuzațiilor și până în prezent, Fany a castigat, prin atribuire electronic, 26 de licente de traseu de transport judetean si interjudetean. In vederea desfasurarii activitatii in bune conditii, in aceeasi perioada a achizitionat un numar de 68 de mijloace de transport moderne, astfel că investitiile facute de societate in mijloacele de transport au fost uriase, costurile fiind extrem de ridicate.
În aceeași perioadă, societatea a achitat către bugetul Statului și bugetele locale suma totală de 14.132.191 lei, adică peste 3 milioane de euro. Fany Prestari Servicii SRL, societatea cu o tradiție de 27 de ani în transportul de persoane, are acum un numar de 207 salariati, asigurand astfel o sursa de venit pentru 207 familii. Firma nu are datorii la bugetul de Stat, achitând la timp, luna de luna, toate obligatiile sociale datorate pentru cei peste 200 de angajati, si impozitele pe salarii si dividente. Prin urmare, Fany reprezinta si un important contribuabil la bugetul statului.
Pe de alta parte, prin intermediul societății au fost efectuate insemnate acte filantropice, fiind acordate abonamente gratuite pentru sportivi pe diverse rute, reduceri de 50% elevilor și pensionarilor la biletele de transport.
În aceste condiții, dacă se consideră mită acel autoturism, avocatul Călin Budișan susține că aplicarea unei pedepse penale firmei apare ca vădit disproporționată, pe următoarele considerente:
”In vederea unificarii practicii judiciare in materie, magistratii Inaltei Curti de Casatie si Justitie au elaborat un Ghid cu privire la modalitatea de individualizare a pedepselor aplicate in cazul savarsirii infractiunilor de coruptie, identificand criterii suplimentare de individualizare a pedepselor in aceste cazuri. ICCJ a statuat ca cuantumul prejudiciului efectiv produs prin infractiune poate reprezenta un aspect de care sa se tina tina seama.
In acelasi Ghid, ICCJ a stabilit ca trebuie avute in vedere in egala masura persoana infractorului si reeducarea si reintegrarea sa sociala, cat si dimensiunea fenomenului infractional, pentru a realiza o proportionalitate reala intre cele doua aspecte, nefiind agreata ideea aplicarii unor “pedepse exemplare”, ”cu efect intimidant”, ci a unor pedepse juste, echitabile.”
Citește și
Cu acuzații pe cap, Fany câștigă cel mai profitabil traseu: Cluj-Turda. Disperare la Alis Grup