Acasă » OPINII-ANALIZĂ » Digitalizarea profesiei de avocat si miza pe creativitate

Digitalizarea profesiei de avocat si miza pe creativitate

Tânărul avocat Tudor Colțan din Baroul București, membru în echipa Legal Shapers, premiată recent la New York pentru aplicația Lawrelai, a scris un text interesant despre digitalizarea profesiei de avocat:

Acum aproape o luna de zile, am sustinut tema ”Comunicarea actelor de procedura: intre dezideratul online si realitatile offline” si am afirmat ca aceasta tema face parte dintr-un proiect al meu mai vast, intitulat ”Digitalizarea sistemului judiciar”.

Acum 2 saptamani, la finala de la New York, la Global Legal Hackathon, am vazut o prezentare interesanta cu privire la viitorul profesiei de avocat in era Legal Tech si astazi, in timp ce lucram la birou la niste solutii tech de eficentizare a activitatii in societatea noastra, am realizat mai multe aspecte.

Cum a inceput digitalizarea profesiei de avocat in 9 pasi simpli.

1. Acum exista diverse softuri care sunt actualizate cu sistemul Ecris si care te notifica cu privire la fiecare modificare din dosar, amanari sau pronuntari. Ce au schimbat aceste softuri? Ei bine, s-au dus vremurile in care trebuia sa stai la coada pe la arhiva sa verifici condica (ce vremuri in stagiatura!) sau sa suni la celebrul telefon de la arhiva, vesnic ”ocupat”. De asemenea, dispare si momentul nefericit cand clientul afla inaintea ta solutia in dosar.

2. Cu toate ca un litigant nu poate trai fara clasica agenda, acum poti integra toate dosarele din activitatea societatii intr-o agenda electronica, actualizata direct din Ecris. Si uite asa s-au dus vremurile in care stagiarul dadea vina pe secretara si secretara pe stagiar ca nu au trecut termenul in agenda, sub ”judecata” atenta a partenerului.

3. Pe vremuri, una dintre cele mai importante task-uri ale stagiarilor era sa verifice redactarea hotararii. Ei bine, acum exista softuri care iti furnizeaza hotararea instantei de judecata automat, atunci cand aceasta este introdusa de judecator in Ecris. Cu toate ca aceasta hotarare nu este ca cea oficiala, respectiv este anonimizata, ea ofera cel putin 3 avantaje enorme: ai timp sa stabilesti strategia cu clientul pana vine motivarea, iti poti aseza deja argumentele pentru calea de atac si practic mai castigi cateva zile si o poti citi din vacanta, de pe plaja, frumos, cu toate ca fizic ea se afla inca in cutia postala.

4. Sunt doua momente ale anului pe care nu ai cum sa nu le urasti: perioada de auditare, cand toti clientii vor celebra scrisoare de audit cu situatia dosarelor, si perioada de sfarsit de an, cand trebuie sa faci o analiza a tuturor dosarelor din anul respectiv. Ei bine, ceea ce pe vremuri inseamna o munca administrativa grea si mai ales nefacturabila, acum e nevoie de doar 2 click-uri. Avand o baza de date a dosarelor in format electronic, respectivul soft iti genereaza automat rapoarte cu situatia dosarelor.

5. De multe ori, arhiva unei societati de avocati parea o camera fara sfarsit, dar acum si asta devine o poveste ”de pe vremuri”. Cu noile tehnologii, viitorul dosarului este cel electronic, stocat in Cloud cu sisteme de siguranta. Poti sa fii pe o plaja in Hawaii sau la ski in Elvetia si sa ai un dosar de 80 de volume dupa tine, pe care il poti studia cand ai chef. Mai mult, comunicarea actelor cu partea adversa sau cu expertii se poate face direct prin transfer de documente si lasam copacii sa nu mai fie taiati aiurea.

Urmatoarele 4 puncte reprezinta deja o imagine a avocaturii care acum 10 ani ar fi fost de neconceput.

6. Dupa ce isi digitalizeaza dosarele si are o baza de date solida, fiecare societate de avocati poate sa foloseasca un robot cu inteligenta artificiala care sa genereze mai multe informatii din practica dosarelor deja-finalizate, pe care sa le foloseasca in strategia noilor dosare. Acest sistem deja s-a implementat in State si ajuta enorm la eficentizarea activitatii.

7. In analizele clasice ale unor spete exista mereu o aproximare a sanselor de castig. Ei bine, acum softurile genereaza un procent adevarat, in functie de instanta de judecata unde o sa fie speta, pe baza jurisprudentei la care au acces robotii cu inteligenta artificiala.

8. Activitatea de research este cu totul alta decat acum 10 ani. Datorita inteligentei artificiale, poti gasi absolut orice problema de Drept solutionata si jurisprudenta poate sa devina mult mai relevanta in gestionarea unei strategii pe dosar.

9. Partea financiara este la cu totul alt nivel: din momentul in care ai CAJ-ul incheiat cu clientul, se introduce in soft si softul preia termenele din dosar, le factureaza, trimite factura la client si urmareste plata facturii. In cazul in care clientul nu plateste factura pentru termenul x, primesti notificare inainte de termen si ai optiunea sa dai un click si se trimite notificarea de reziliere a mandatului avocatial.

Av. Tudor Colțan

Toti acesti pasi reprezinta un avantaj enorm pentru eficienta avocatilor si ii degreveaza de multe procese repetitive si sarcini administrative. Poate cea mai frumoasa parte a digitalizarii profesiei de avocat este ca poti avea mai mult timp pentru relatia cu clientul si activitatea creativa, in timp ce tot ce inseamna sarcini administrative si procese complexe de automatizare sunt preluate de inteligenta artificiala.

 

Comments

comentarii

Lasă un răspuns