Ryanair și MAG dau în judecată guvernul britanic, contestând sistemul ,,semaforului de călătorie” conform căruia, țărilor li se atribuie culori, în funcție de incidența Covid.
Ryanair și proprietarul aeroporturilor Manchester, Londra Stansted și East Midlands au lansat o provocare legală împotriva guvernului cu privire la ,,the travel traffic light system”.
Sistemul ,,semaforului” evaluează țările cu verde, chihlimbar sau roșu în funcție de riscul Covid.
Călătorii spre țările colorate în ,,verde” nu trebuie să stea în izolare la întoarcere, dar vor trebui să facă un test Covid înainte și după călătorie.
Cei sosiți din țările colorate ,,chihlimbar” trebui să stea în carantină, în timp ce țările de pe lista roșie au cele mai stricte reguli: din aceste țări, doar cetățenii britanici sau irlandezi sau rezidenții britanici au voie să se întoarcă, iar la întoarcere trebuie să își achite cazarea timp de 10 zile, într-un hotel guvernamental de carantină.
EasyJet, Tui și IAG, proprietarul British Airways, s-au alăturat Ryanair și proprietarului aeroporturilor Manchester, Londra Stansted și East Midlands, susținând acțiunea.
În fața Înaltei Curți (High Court of Justice) aceștia solicită o mai mare transparență cu privire la modul în care guvernul decide ce țări se califică pentru lista verde a locurilor sigure de vizitat pe fondul pandemiei.
Miniștrii spun că sistemul „gestionează cu prudență riscul noilor variante”.
Reclamanții speră să forțeze o relaxare a regulilor stricte care amenință sezonul vacanțelor de vară.
Conform declarațiilor șefului Ryanair se încearcă forțarea guvernului pentru ca:
a) să fie mai transparent [peste sistemul de ,,semafoare”],
b) să publice care sunt exact pragurile la care călătoria internațională … va fi permis să repornească sau
c) să se obțină o măsură provizorie împotriva Guvernului, în general cu privire la vaccin, susținându-se că un lockdown mai lung duce la restricționarea libertății de mișcare a oamenilor. ”
Se așteaptă ca și alte companii aeriene să se alăture acțiunii.
Cu doar câteva săptămâni înainte de sezonul de vârf al călătoriilor din iulie și august, când se obțin cele mai multe profituri, industria aviației este îngrijorată de pierderea unei alte veri în fața COVID-19, deoarece guvernul britanic blochează majoritatea călătoriilor, ceea ce înseamnă mai multe pierderi de locuri de muncă și tensiune financiară.
Industria a criticat în mod repetat sistemul ,,semafor” al guvernului pentru destinațiile internaționale, spunând că este imprevizibil și nu are suport științific. Se susține că unele țări și insule cu risc scăzut ar trebui să fie deschise pentru călătorii.
Un purtător de cuvânt al guvernului a declarat că nu poate comenta cu privire la procedurile legale.
“Recunoaștem că aceasta este o perioadă dificilă pentru sector, deoarece încercăm să echilibrăm redeschiderea la timp a călătoriilor internaționale, protejând în același timp sănătatea publică și protejând lansarea vaccinului”, a declarat guvernul într-un comunicat.
Marea Britanie a permis din nou vacanțele din luna mai, după luni de blocare, dar descurajează călătoriile către destinații populare de vacanță precum Spania, Franța, Grecia și Statele Unite, clasificându-le cu „chihlimbar” în sistemul său de semaforizare.
Aceasta înseamnă că cei care călătoresc spre aceste destinații trebuie să fie puși în carantină timp de 10 zile la întoarcere și să facă mai multe teste COVID-19. O foatre mică parte dintre destinații sunt clasificate ca verzi și niciunul în Uniunea Europeană, după ce Portugalia a fost eliminată cu preaviz scurt la începutul lunii iunie.
Se argumentează că guvernul britanic ar trebui să explice în mod clar modul în care ia decizii cu privire la clasificarea țărilor, având în vedere impactul „dramatic” pe care aceste decizii îl au asupra industriei aeronautice .
“Modul actual opac prin care se iau decizii subminează încrederea consumatorilor în rezervarea vacanțelor de vară și face imposibil ca aeroporturile, companiile aeriene și alte companii de turism să planifice recuperarea călătoriilor internaționale”, au declarat companiile într-un comunicat pentru Reuters.
Industria aeronautică se bazase pe britanici pentru a fi în fruntea reluării călătoriilor, având în vedere că țara are una dintre cele mai rapide lansări de vaccinuri din lume.
Surse: BBC News, Yahoo sports.