Știați că autovehiculele au o piesă care poate face diferența în procesele privind accidente rutiere? Este vorba de un modul de control al airbag-ului care înregistrează parametrii mașinii înainte și după declanșare în caz de accident. Numai că pentru a extrage datele în vederea efectuării unei expertize este nevoie de un dispozitiv, un software și un specialist certificat. Singurul expert tehnic judiciar din România cu certificat CDR (Crash Data Retriever), obținut în Germania, este Bogdan Varga, care este și profesor la Facultatea de Mecanică – Departamentul de Autovehicule Rutiere si Transporturi din cadrul UTCN.
Clujust.ro a stat de vorbă cu profesorul și expertul tehnic Bogdan Varga despre modului de control al airbag-ului, un fel de ”cutie neagră” a autovehiculelor, a cărei existență și importanță puțini o cunosc.
”În SUA, din 1994, e obligatoriu ca toate autovehiculele să aibă în standard acest Airbag Control Module, care să înregistreze parametrii autovehiculului înainte și după declanșarea unui airbag. Totul rămâne înregistrat în acest buffer.”, ne spune Bogdan Varga.
În Europa, modulul a fost implementat mai târziu, iar unii producători încă nu permit culegerea datelor. ”Sunt o serie de autovehicule, din ce în ce mai multe la ora actuală. Fiecare autovehicul care are un airbag are un asemenea modul. Aceasta este electronica necesară pentru stabilirea momentului de declanșare a airbag-urilor, dar în egală măsură ea înregistrează acești parametri: de viteză, dinamica autovehiculului, turația motorului, treapta de viteză, semnalizare, toți parametrii dinamici ai autovehiculului sunt înregistrați în acest modul. În funcție de tipul de autovehicul, avem inregistrate 2-3 secunde înainte, 2-3 secunde după producerea accidentului. Majoritatea autovehiculelor noi au un asemenea modul activ.”, a precizat expertul.
Compania Bosch este singurul producător oficial al echipamentelor Crash Data Retriver (CFR). Astfel, există o listă actualizată de către Bosch, cu autovehiculele de la care se pot extrage datele. Încă există producători de mașini care nu permit preluarea datelor din modul. Cu cei care apar în listă, Bosch a încheiat un protocol.
Părerea mea de rău este că foarte puțini dintre justițiabili cunosc că există acest modul. Oamenii nu cunosc că există posibilitatea certă de a prelua aceste valori. E o cutie a Pandorei! Odată deschisă, nu mai există cale de întoarcere.”, spune Bogdan Varga.
Asiguratorii susțin că 25% din ceea ce plătesc sunt fraude în asigurări, astfel că acest tip de expertize sunt soluția pentru a reduce procentul.
”Problema este că mecanismul de conectare nu e standardizat la autovehicule. Pentru fiecare tip de autovehicul, trebuie conectică dedicată. Costurile sunt mari la o investigație de acest tip. Poate ajunge in jurul valorii de 1200 de euro doar logistica pentru preluarea informațiilor. Dar când discutăm despre prejudicii de 25-30.000 euro sau de pierderea de vieți omenești, nu te mai gândești la costurile din spatele investigației.”, afirmă expertul tehnic. Acesta, fiiind certificat de Bosch, închiriază logistica de la furnizor. Este nevoie de software, interfața hardware și conectică speciale.
Important de menționat este că modului nu se poate distruge în accident. Este montat în consola centrală, în zona cea mai sigură, sub bord. Iar dacă mașina ia foc, tot nu pățește nimic, fiind capsulat.
Singurul expert CDR din România
Bogdan Varga a aflat de CDR prin intermediul Federației Internaționale a Experților în Automobile, din care face parte, iar în noiembrie 2014 obținut certificarea Crash Data Retriever (CDR). Trainerul și cel care deține academia, Oliver Brockmann, este unul dintre vicepreședinții asociației.
Harta cu experții CDR care poate fi accesată aici arată că Varga este singurul din România. Datele sale de contact pot fi văzute aici.
În SUA și Canada este o practică obișnuită să se investigheze accidentele sub această formă. Bogdan Varga consideră că parchetele și instanțele din România trebuie să se obișnuiască cu acest tip de expertize, ale căror rezultate aduc un nivel ridicat de certitudine.
”Faptul că instanțele nu sunt familiarizate cu modalitatea aceasta de expertizare e o problemă. Dar se lucrează la nivelul asociației din care fac parte – Fédération Internationale des Experts en Automobile cu sediul la Paris – la o normalizare a procedurilor. Pentru că, dacă în SUA și Canada, lucrurile sunt obișnuite, la nivelul UE, încă nu s-a împământenit această abordare. De exemplu, în faza de urmărire penală, se poate stabili viteza exactă, traiectoria autovehiculului. Se rețin informații și despre coloana de direcție.
Se lucrează la un proiect al Comisiei Europene, un proiect legislativ, tocmai ca accidentele rutiere ale autovehiculelor echipate cu asemenea sisteme să fie investigate obligatoriu sub această formă, pentru că nivelul de acuratețe al rezultatelor expertizelor, urmare a citirii acestor informații, este foarte mare. Eu nu spun că este singura modalitate, dar este un ajutor semnificativ pe care îl furnizează expertului o asemenea informație.”, ne-a spus expertul tehnic judiciar.
Un caz în care datele au arătat că șoferii au mințit
Bogdan Varga a efectuat expertiză prin extragerea datelor din ”cutia neagră” în cazul unui accident din zona Huedin cu un Chrysler lovit în spate și în față. Șoferii au susținut că autovehiculul a fost accidentata in spate și că din această cauză a intrat pe contrasens, lovind mașina ce venea din față, singura care nu avea asigurare CASCO. Cei implicați au dat în judecată un asigurator, intrucat acesta nu vroia să plătească despagubirile. În cadrul litigiului, instanța l-a numit pe expertul tehnic Bogdan Varga să efectueze expertiza. Acesta deja urmase cursul în Germania cu privire la CDR. ”Când am fost numit de instanță, am explicat judecătorului competența pe care o am și a dispus să realizez expertiza în aceasta modalitate. Eu am avertizat reprezentantii partilor, spunandu-le: Atenție, deschidem cutia Pandorei! Clienții s-ar putea să nu spună adevărul.”, povestește Varga.
Acesta a mers la un depozit de dezmembrări, unde zăcea Chrysler-ul, și s-a chinuit trei ore să dea jos modulul de la airbag. Raportul a fost depus în instanță în procesul civil dintre proprietarii mașinilor și asigurator.
”În urma citirii datelor, am constatat că cu 5 secunde înainte să se declanșeze airbag-ul frontal al autovehiculului, adică in urma loviturii din față, autovehiculul acesta, fiind echipat cu transmise automată, avea viteză de deplasare 0 km/h, turația motorului era de relanti, levierul cutiei de viteze era pus pe “Neutru”, centura de siguranță nu era fixată. Deci, sunt elemente care combat declarațiile părților implicate.
Autovehiculul, raportat la ceea ce am identificat eu, era poziționat pentru a fi lovit frontal. Opinia mea e că a staționat și a fost lovit ulterior din față. Lovitura din spate a existat cu siguranță, dar poate au parasit autovehiculele si in acest timp s-a produs impactul frontal. Neavând asigurare cel care a lovit din față, au avut o înțelegere cu privire la ce să declarare despre eveniment. Scopul a fost să preia sarcina despăgubirii cel care a lovit din spate. Atributiile mele nu sunt de procuror sau de polițist. Eu am constatat o stare de fapt care combate declarațiile partilor implicate. ”, a precizat Varga.
Ulterior, asiguratorul a făcut plângere pentru mărturie mincinoasă și nu fost obligat să acorde daunele de 45.000 euro cerute.
Asiguratorul, pus la plată în urma expertizei
Într-un alt caz, însă, asiguratorul a avut de pierdut în urma expertizei și a fost obligat să plătească. ”Un Volvo a fost lovit lateral pe partea șoferului, lovitura in urma careia se declanșase airbag-ul pasagerului. Asiguratorul nu vroia să plătească, susținând că s-a întâmplat altfel accidentul. Am citit datele din cutie și s-a confirmat că datorită forței loviturilor și algoritmului de calcul pe care îl are modulul Airbag, era absolut normal ca acesta să se declanșeze pentru a proteja pasagerul, intrucat el era cel mai expus în a se lovi. Era corectă declaratia partilor implicate. Lor li s-a părut suspect că s-a declanșat airbag-ul din dreapta, deși autovehiculul fusese lovit în stânga. Șocul s-a transmis, există algoritmul, desfășurătorul și s-a stabilit cu certitudine, cu această aplicație, ce viteză a avut, unde a fost lovit, ce sens a avut forța de impact și decizia modulului de a declanșa respectivul airbag. Cum spuneam, e o cutie a Pandorei, care odată deschisă, datele devin o certitudine.”, a conchis expertul tehnic judiciar.
Mai multe detalii despre aceste expertize de tip CDR și despre singurul expert certificat din România le găsiți pe site-ul bogdanvarga.expert