Cumpărătorii de autoturisme Volkswagen cu motoarele 1.2, 1.6 si 2.0 litri pot obține in instanță micșorarea prețului plătit in baza obligației de garanție pentru vicii ascunse din partea vânzătorului, obligație prevăzută de Art. 1707 din Codul civil.
Acest articol de lege are următoarea formulare:
Art. 1707: Condiţii
(1) Vânzătorul garantează cumpărătorul contra oricăror vicii ascunse care fac bunul vândut impropriu întrebuinţării la care este destinat sau care îi micşorează în asemenea măsură întrebuinţarea sau valoarea încât, dacă le-ar fi cunoscut, cumpărătorul nu ar fi cumpărat sau ar fi dat un preţ mai mic.
(2) Este ascuns acel viciu care, la data predării, nu putea fi descoperit, fără asistenţă de specialitate, de către un cumpărător prudent şi diligent.
(3) Garanţia este datorată dacă viciul sau cauza lui exista la data predării bunului.
(4) Vânzătorul nu datorează garanţie contra viciilor pe care cumpărătorul le cunoştea la încheierea contractului.
(5) În vânzările silite nu se datorează garanţie contra viciilor ascunse.
Cumpărătorul nu avea cum sa cunoască fara ajutorul unui specialist in calculatoare si informatica faptul ca autoturismul avea montat soft-ul pentru păcălirea nivelului emisiilor de gaze.
Cumpărătorul dacă știa că dă banii pe un EURO 4 in loc de EURO 5 nu ar fi plătit prețul stabilit de producător pentru ca in ipoteza revânzării ar fi vândut auto la un preț mai mic.
In prezent, cel care deține un autoturism ce are montat un astfel de soft va întâmpina greutati la revânzarea mașinii, potențialul cumparator încercând sa speculeze problema mașinii. Un astfel de cumparator va zice “Aaa, e masina cu emisiile. Mi-aduc aminte de scandal. Dar daca masina are si alte probleme?”.
In plus, intre o masină EURO 4 si alta EURO 5 la același preț va fi preferata cea EURO 5 plecând de la prezumția ca are instalată pe ea o tehnica mai noua. De multe ori generația mașinii se identifica cu nivelul clasei de poluare.
In multe capitale europene, cum sunt de pildă Barcelona si Roma, in anumite zone verzi au acces numai mașinile cu un nivel ridicat de cenzurare a emisiilor de poluare. Ipotetic, cei care doresc sa viziteze aceste capitale cu masina proprie vor putea avea probleme cu marca Volkswagen.
Autor: Av. Călin Iuga
Citește și 8 milioane de mașini VW din UE, afectate de scandalul Dieselgate