Acasă » DEZVĂLUIRI / ANCHETE » În Florești nu se plătește taxă pe mașinile de mare tonaj din cauza firmei unui turc

În Florești nu se plătește taxă pe mașinile de mare tonaj din cauza firmei unui turc

În acest moment, în localitatea Florești, în care ”duduie” șantierele, nu se plătește taxă pe mașinile de mare tonaj. O firmă din Ilfov, patronată de un turc, a câștigat definitiv în instanță anularea hotărârii de consiliu local (HCL) din 2016 care prevedea taxă de 100 de lei și a obținut suspendarea HCL-ului din 2018, prin care s-a instituit taxă de 50 de lei.

În 2016, în Florești s-a ajuns ca 95% din drumurile publice să fie asfaltate. De asemenea, ritmul de dezvoltare al construcțiilor a devenit unul extrem de dinamic. În aceste condiții, primarul Horia Șulea spune că a propus Consiliului Local Florești mărirea taxei pentru mașinile de mare tonaj care ciruculă pe drumurile publice de la 10 la 100 de lei pe zi. Propunerea s-a materializat în  HCL 124/2016 .Actul administrativ a beneficiat de controlul de legalitate al Instituției Prefectului.

Firma Lale Serv SRL, cu sediul în Ilfov, deținută de Serhat Topbas, cetățean turc, a atacat în instanță hotărârea Consiliului Local și a avut câștig de cauză. Atât Tribunalul prin sentința civilă 3186/2017, cât și Curtea de Apel Cluj prin decizia civilă nr.5450/2017 au decis anularea HCL privind taxa.

În motivarea decizie Curții de Apel Cluj, prin care s-a anulat HCL 124/2016 se arată următoarele: ”Legal a reținut instanța de fond că HCL nr. 124/2016 nu întrunește exigențele unei minime motivări, esențiale pentru a se putea reține legalitatea actului administrativ, atât față de principiul transparenței și al legalității actului administrativ incidente în baza dreptului intern, cât și în raport cu principiile de drept european. Instanța de fond a reținut în mod temeinic că lipsa motivării actului administrativ a fost consacrată în practica Înaltei Curți de Casație și Justiție ca fiind un temei de nelegalitate a actului, nefiind îndeplinită funcți a de transparență a procedurilor administrative în profitul cetățenilor , care pot contesta actul, și, de asemenea, făcând imposibilă exercitarea controlului de legalitate a actului pe cale judiciară.

Legal s-a mai reținut că lipsa unei motivări intrinseci a actului este corelată și cu lipsa motivării actelor care au stat la baza emiterii sale.

De asemenea, Curtea mai reține că argumentele invocate în declarația de recurs, referitoare la nivelul taxei stabilite prin hotărârea contestată, cele privind lipsa atacării în contencios administrativ a actului de către Prefectul Județului Cluj, cele privind necontestarea hotărârii similare adoptate de către Consiliul local al mun. Cluj-Napoca, cele referitoare la asigurarea surselor de dezvoltare a unor proiecte, nu sunt de natură a înlătura viciul de nelegalitate al nemotivării actului administrativ.”

În 2018, problema a fost repusă pe tapet și a apărut HCL 39/2018, prin care se instituia o taxă de 50 lei pe zi. Actul administrativ a primit viza de legalitate din partea Instituției Prefectului. Aceeași Lale Serv, alături de SC Contech Logistic SRL, au contestat în instanță acest HCL și au obținut, în 12 iulie, la Tribunalul Cluj, anularea. Sentința poate fi atacată cu recurs in 15 zile de la comunicare.

Primarul din Florești, Horia Șulea, susține că cei care distrug drumurile trebuie să plătească: ”Mă întreb cât de normal e ca drumurile publice reabilitate din banii floreștenilor să fie distruse pentru obținerea unor profituri personale ale unor persoane juridice?! Cât de normal e ca unii să realizeze profit abuzând de domeniul public, iar apoi din bugetul local să se suporte reparațiile drumurilor.

În aceste condiții, a reintrat în vigoare HCL 19/2009 (care prevedea o taxă de 10 lei). Anul acesta, având în vedere mai ales obținerea avizului Poliției Rutiere și intrarea în vigoare a Planului de Sistematizare Rutieră a UAT Florești, precum și cuantumul taxei (10 lei), dar și profiturile realizate de agenții economici, deliberativul local a luat decizia abrogării HCL 19/2009.

Astfel, în prezent, la nivelul UAT Florești, nu există absolut nici o taxă de acces auto de mediu/mare tonaj. Pur și simplu se respectă indicatoarele auto și prevederile OUG 95/2002 privind circulația pe drumurile publice. Un nou HCL pe același subiect este în acest moment imposibil de dat din punct de vedere juridic, atâta timp cât HCL 39/2018 este supendat, problema pe fond urmând a fi tranșată de Justiție.

Interesant este faptul că unii agenți economici de bună credință, care sunt conștienți de faptul că ei realizează un profit dar creează un disconfort și deteriorizează străzile reabilitate care apoi au nevoie de reparații, au solicitat reintroducerea unei taxe de acces pe drumurile publice a auto de tonaj mare. Asta în timp ce alții își doresc profit abuzând de domeniul public. Ba chiar mai mult, pun presiune pe administrația publică locală și Poliția Locală, dezinformează și îndeamnă la nerespectarea prevederilor legale.

Administrația publică locală floreșteană a dorit și dorește stabilirea unei taxe pentru accesul auto de tonaj pe drumurile publice. Așa este normal. Persoanele juridice realizează profit din activitatea lor și crează un disconfort locuitorilor, precum și o alocare ulterioară de bani publici pentru reparațiile aferente degradării drumurilor publice.

Consider normal ca persoanele juridice să își desfășoare activitatea nestingherit pe raza UAT Florești. Și consider la fel de normal ca acestea să plătească o taxă pentru degradarea drumurilor publice reabilitate din bani publici și care apoi vor fi reparate tot din bani publici.”, a precizat primarul Șulea.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina