fbpx

Formator nou de la INPPA Cluj: ”Trebuie pus un accent mult mai mare pe pregătirea vocațională”

Avocata Diana Ionescu, cadru didactic la UBB Cluj și, de anul acesta, formator la INPPA Cluj, a scris o opinie bine argumentată cu privire la scandalul momentului din avocatură:

”Avocații stagiari protestează. Sunt nemulțumiți de felul în care s-a desfășurat examenul de definitivat.

Anul acesta am început să predau la INPPA Centrul Teritorial Cluj la disciplina procedură penală. Procedura penală este materie de examen la definitivat, așa că simt nevoia să îmi spun și eu un punct de vedere. Punct de vedere care este al meu personal și nu implică în nici un fel INPPA Centrul teritorial Cluj.

Eu cred așa.

Examenul în discuție astăzi trebuie analizat din punct de vedere al respectării dispozițiilor legale. Nu am participat la redactarea subiectelor. Oricum nu cred în capacitatea grilelor de a fi instrumente de evaluare în drept. Le pot accepta ca o parte procentuală din evaluare, dar nu determinantă. La niciun nivel de pregătire.

Felul în care au fost întocmite întrebările și răspunsurile la examenul de definitivat poate fi însă verificat în raport cu Regulamentul examenului și, în urma acestei evaluări de către cei competenți (inclusiv instanța de judecată, dacă va fi formulată o acțiune), o concluzie va exista.

Dincolo de acest examen însă, cred că ceea ce se întâmplă acum poate fi un îndemn serios de reflecție la rolul INPPA. Este esențial să înțelegem clar obiectivele unui act de educație. De aici pleacă și predarea și evaluarea.

Eu cred că, după terminarea facultății, pregătirea pentru exercitarea profesiei de avocat trebuie să aibă două componente: 1) academică; 2) vocațională. Școala de avocați înseamnă atât abilități de cunoaștere, cât și abilități specifice profesiei, fie vocaționale fie de etică. Cum vorbești în fața instanței, cum audiezi un martor, în ce ordine adresezi întrebări, cum formulezi o pledoarie convingătoare, cum iei o decizie într-o situație dificilă ce aduce în discuție chestiuni de etică, cum întocmești un memoriu cu motive de apel (tehnică de scriere, argumentare).

Cred că o școală de avocați trebuie să existe. Facultatea are și cred că trebuie să aibă în continuare o componentă academică predominantă. Pregătirea vocațională trebuie rezervată școlilor de avocați, de magistrați, de diplomați. Nu spun acest lucru pentru că, pentru moment, sunt lector la INPPA. Eu astăzi pot fi și mâine nu. Dar eu cred că INPPA trebuie să existe. Doar că trebuie pus un accent mult mai mare pe pregătirea vocațională. Iar evaluarea să fie în acord cu acest tip de pregătire.

În momentul în care am ales să predau la INPPA, această componentă vocațională a fost determinantă pentru mine. În consecință, eu am încercat să insist pe probleme ce țin de etică sau de abilități specifice profesiei. Am arătat, spre exemplu (iar suporturile de curs sunt publice pe pagina internet a INPPA Cluj), că avocatul trebuie să comunice cu empatie soluția legală clientului, dar să nu uite niciodată că în acesta relație profesionistul este el, nu clientul, că apar probleme de natură etică atunci când clientul încearcă să impună o soluție, că trebuie să ai puterea să renunți la un contract de asistență juridică dacă continuarea lui este împotriva conștiinței tale. Am încercat să prezint reguli de audiere a persoanelor în fața instanței (întrebările trebuie să fie scurte, o întrebare-un element de fapt, lista de întrebări obligatoriu, nu întrebări din cap, nu întrebărilor deschise, etc ).

Din 2006, în România, avocatul are dreptul de a adresa întrebări în mod nemijlocit persoanelor audiate, nu prin intermediul judecătorului. Regula nu este pe deplin aplicabilă. Nici pe departe. O cauză este și lipsa de pregătire a avocaților în ceea ce privește tehnicile de audiere. Or, asta este pregătire vocațională.

După mine, toate aceste lucruri nu le poți verifica prin întrebări grilă. În Anglia, spre exemplu, INPPA-urile lor, să le spunem așa (de fapt, cele 4 Inns of Court ce pregătesc barristeri), fac simulări de audieri sau de pledoarii, au aparatură video cu care înregistrează aceste simulări. Se discută apoi acele materiale video. Se fac simulări din nou. Și tot așa. Asta trebuie să urmărească, după mine, și INPPA-ul nostru. Pregătirea vocațională.

Știu că e mult mai greu. Testarea prin intermediul grilei este un instrument mai la îndemână și care dă iluzia obiectivității. Dar cred că trebuie să depășim ideea testării grile la definitivat. Sau o putem păstra într-o componentă procentuală, dar nu determinantă.

Acesta este punctul meu de vedere.

Mă gândesc cu drag la stagiarii care sunt nemulțumiți de felul în care a decurs examenul de definitivat. Orice experiență de viață ne învață însă ceva. În cazul vostru, poate mai mult decât examenul de definitivat în sine, vă învață ce înseamnă să fii avocat. Poți protesta, poți scrie pe FB. Însă, dacă ai argumente în care crezi, folosești toate căile legale pentru a ataca o decizie despre care crezi că e nelegală. Trebuie să cauți argumente, argumente bune, să crezi în ele, să fii perseverent, să fii elegant, să fii convingător. Să nu te lași. Or, asta nu te învață nicio grilă. Niciodată.”

Comments

comentarii

Lasă un răspuns