Familia unui șofer decedat cere de la Toyota aproape jumătate milion de euro, pe motiv că nu s-au deschis airbag-urile

Toyota este dată în judecată pentru a i se atrage răspunderea civilă cu privire la presupuse defecte la sistemul de siguranță ,,airbag”, defecte care ar fi împiedicat prevenirea decesului unui șofer.

Conform reclamanților, obiectul procesului nu constă în stabilirea cauzei accidentului, ci a rezultatului acestuia asupra șoferului din cauza defecțiunii unui dispozitiv de siguranță.

Vicente Vañó Santonja, medic primar de sănătate publică, a suferit accidentul conducând Toyota RAV 4, când se afla în drum spre locul său de muncă la un centru de sănătate. Văduva sa și cei doi copii, care sunt reclamanții, susțin că “airbag-urile” vehiculului nu au funcționat și oferă un raport complet de expertiză.

Reprezentanții Toyota Spania trebuie să răspundă la procesul intentat de rudele unui bărbat care și-a pierdut viața într-un accident în timp ce conducea un vehicul al mărcii sale, după ce o instanță din Valencia a confirmat că se află pe rol un proces pentru daune derivate dintr-un produs defect care ar fi dus la decesul șoferului.

Potrivit documentației, la care Confilegal a avut acces, Tribunalul de Primă Instanță numărul 18 din Valencia, a confirmat că pe rolul său se află procesul împotriva companiei auto pentru accidentul mortal în care nu au fost activate “airbag-urile” unei Toyota RAV4.

Decizia Administrației Justiției vine după analizarea – și verificarea faptului că cererea de chemare în judecată formulată de către văduvă și cei doi copii ai săi îndeplinește toate cerințele. Pretențiile acestora se ridică la suma de 426.977,86 euro,  cu titlu de compensație, plus dobânzile și obligarea Toyota España, S.L. la plata cheltuielilor de judecată.

Șoferul a decedat la data de 4 aprilie 2018, în jurul orei 7.55 dimineața, când conducea pe șoseaua N-330, pe direcția Alicante, la kilometrul 160. Acesta conducea mașina sa, o Toyota RAV4, în drum spre locul de muncă. A fost medic primar la Centrul de Sănătate Cofrentes, în cadrul Departamentului de Sănătate din Pequeña, Valencia.

“Cel mai probabil, cauza decesului a fost cea indicată în raportul Gărzii Civile, o greșeală sau un moment de somnolență care l-a făcut să piardă controlul vehiculului, să părăsească drumul în direcția stângă pentru a intra ulterior în coliziune cu parapetul și să se răstoarne căzând în zona de teren care se învecinează cu muntele adiacent”  se arată în raportul de expertiză privind cauza accidentului.

“În ceea ce privește viteza, totul indică faptul că a fost cea adecvată pentru acel sector de drum în circumstanțele de mediu din acea zi”, se menționează în raportul de expertiză.

“Airbag-urile” Toyota RAV4, care are un preț de bază de 35.000 de euro, nu s-au declanșat.

Cauza decesului a fost stabilită ca fiind traumatismul cranian sever, incompatibil cu viața.

Atât din cererea de chemare în judecată, cât și rapoartele de expertiză însoțitoare rezultă o legătură directă între deces și neactivarea airbag-urile Toyota RAV4.

Raportul de expertiză conține această fotografie, în care se poate observa că “airbag-ul” a fost activat, dar nu a funcționat.

Potrivit stării de fapt menționată în actele procesuale, “după verificarea locului decesului de către Garda Civilă, s-a atras atenția agenților și familiei că «airbagurile» vehiculului nu au fost activate, în ciuda faptului că impactul a fost foarte important, provocând numeroase daune turismului”.

Având în vedere circumstanțele incidentului, rudele au decis să angajeze o agenție de detectivi care să investigheze cazul.

Concluziile anchetei, care sunt atașate cererii, confirmă suspiciunea existenței unui defect, deoarece impactul vehiculului a fost suficient de semnificativ pentru a fi detonat airbag-urile.

Mai mult decât atât, pe baza opiniei unor specialiști consultați, respectiv a unui inginer industrial, specialist în ramura mecanică, și a unui medic specialist în medicină juridică și criminalistică, agenția de investigații a concluzionat că “după toate probabilitățile … considerăm că, dacă sistemele de securitate corespunzătoare ar fi funcționat,  victima ar fi putut supraviețui impactului, având în vedere caracteristicile vehiculului și sistemele de siguranță încorporate în acesta.”

Expertul care a întocmit raportul de expertiză conchide categoric că “după studierea documentației furnizate, cu o atenție deosebită la cauza morții și la existența airbagurilor cortină și frontale, putem concluziona, cu rigoarea cerută unui expert, că o funcționare corectă a «airbagurilor» ar fi împiedicat producerea unei fracturi deschise la nivelul frontal stâng incompatibilă cu viața”.

Pentru inginerul consultat, lipsa de funcționare a “airbag-ului” acreditează responsabilitatea Toyota Spania ca producător al vehiculului.

Astfel, expertul a încercat să analizeze dacă acesta a fost un caz izolat sau dacă, dimpotrivă, au existat mai multe defecte și probleme similare la vehiculele producătorului japonez.

Pentru moment, acesta a constatat că unele instituții media au difuzat deja informații similare cu ceea ce i se impută în proces.

Într-adevăr, la începutul anului 2020, Toyota a anunțat retragerea a 3,4 milioane de vehicule din întreaga lume după detectarea unei probleme electronice care a făcut ca mecanismul airbag-ului să nu se declanșeze în cazul unui accident.

Mai exact, printre mașinile afectate de această unitate de comandă electronică defectă se aflau 139.000 de unități ale modelului RAV4, aceleași cu cel pe care l-a condus victima.

În probațiune sunt atașate mai multe articole de presă în care sunt semnalate probleme similare cu “airbag-urile” la marca Toyota:

Având în vedere aceste probe, obiectul procesului nu va consta în a se stabili cauza accidentului, ci rezultatul acestuia asupra șoferului din cauza defecțiunii unui dispozitiv de siguranță.

Astfel, pe baza unor cazuri similare, cum ar fi cauza ,,Citroen” din 2009, în care Curtea Supremă a Spaniei a declarat fabricantul auto ca fiind parțial responsabil pentru handicapul temporar și vătămările permanente suferite de un șofer și a obligat-o să plătească despăgubiri de 128.446 de euro, reclamanții solicită ca Toyota să fie declarată responsabilă pentru deces și să răspundă civil pentru prejudiciu.

Conform sursei citate, Toyota nu a dorit să ofere un punct de vedere.

Comments

comentarii

Din dorința de a fi mai aproape de cele sfinte, un șofer a decis să-și parcheze bolidul chiar la intrarea în Biserica „Sfântul Mihail”.... Citește mai mult
O nouă tehnologie de inteligență artificială promite să transforme radical modul în care detectăm și tratăm bolile.... Citește mai mult

Lasă un răspuns