fbpx

Decizia de admitere a obiecţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei

Curtea a admis obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei este neconstituţională.

Decizia nr. 323/2020 a fost publicată în Monitorul official nr. 836 din data de 11.09.2020.

Curtea a constatat că Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei încalcă principiul bicameralismului, fiind contrară art.61 alin.(2) şi art.75 alin.(1) din Constituţie, iar iniţiatorii actului normativ nu au solicitat Guvernului fişa financiară, desi existau amendamente care impuneau modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului asigurărilor sociale de stat,

,,Senatul s-a constituit ca unic legiuitor, cu încălcarea prevederilor constituţionale care consacră principiul bicameralismului. Mai mult, configuraţia actului normativ adoptat de Senat este semnificativ diferită de cea supusă dezbaterii Camerei Deputaţilor, iar acest fapt nu rezultă dintr-o simplă restructurare a materiei, ci din adoptarea unor reglementări noi, care nu au legătură şi nu derivă din reglementarea iniţială [a se vedea şi Decizia nr.56 din 5 februarie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.199 din 1 martie 2020, par.54]”.

,,Analizând art.I pct.17 [cu referire la art.84 alin.(1), (3) şi (4)] şi pct.23 [cu referire la art.135 alin.(5)] din lege, texte introduse în Camera decizională, Curtea constată că au, în mod evident, implicaţii bugetare [introducerea gratuităţii pentru transportul local în comun, de suprafaţă naval şi subteran, precum şi pentru transportul rutier judeţean şi interjudeţean, feroviar şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic pentru elevii din învățământul obligatoriu, profesional şi liceal acreditat/autorizat, decontarea cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot şcolarizaţi în localitatea de domiciliu fără limită de kilometri, decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 52 de călătorii dus-întors pe an pentru elevii care nu pot şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, dacă locuiesc la internat sau în gazdă, introducerea pentru elevi a gratuităţii pentru accesul la muzee, la concerte, la spectacole de teatru, de operă, de film şi la alte manifestări culturale şi sportive organizate de instituţii publice; acordarea unei finanţări de bază calculate după un coeficient mărit pentru studenții care urmează cursurile într-o limbă modernă de circulație internațională etc.]”,,.

Pentru ca legea analizată să se coreleze cu prevederile bugetului de stat, în virtutea art.15 alin.(3) din Legea nr.500/2002, dacă în cursul dezbaterilor din cadrul comisiei sesizate în fond la una dintre Camere au apărut amendamente care impuneau modificarea prevederilor bugetului de stat sau ale bugetului asigurărilor sociale de stat, preşedintele acestei comisii avea obligaţia să solicite o nouă informare, reactualizată, din partea Guvernului [a se vedea Decizia nr.58 din 12 februarie 2020, par.49]. 45. Prin urmare, întrucât nu s-a solicitat informarea Guvernului, nu au fost îndeplinite, din această perspectivă, exigenţele art.111 alin.(1) din Constituţie”.

,,Totodată, Curtea constată că iniţiatorii propunerii legislative nu au solicitat fişa financiară. Or, prin Decizia nr.56 din 5 februarie 2020, precitată, par.67 şi 71, şi Decizia nr.58 din 12 februarie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.205 din 13 martie 2020, par.54 şi 55, Curtea a stabilit ca, pentru a respecta procedura constituţională de adoptare a unui act normativ care implică o cheltuială bugetară, respectiv art.138 alin.(5) din Constituţie, iniţiatorii actului normativ să facă dovada că au solicitat Guvernului fişa financiară, ceea ce nu s-a întâmplat în cauza de faţă. Prin urmare, Curtea constată că au fost încălcate dispoziţiile art.138 alin.(5) din Constituţie prin raportare la art.15 alin.(1) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr.69/2010, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.472 din 4 iunie 2010, şi art.15 din Legea nr.500/2002 privind finanţele publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.597 din 13 august 2002”.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Descarcă documentul aici [413.58 KB]

Comments

comentarii

Perechea română Monica Niculescu/Gabriela Ruse s-a calificat, sâmbătă, în finala probei de dublu din cadrul turneului de tenis WTA 125 de la Angers.... Citește mai mult
Politologul Cristian Preda compară decizia CCR de prelungire nelimitată a mandatului Iohannis cu decizia Curții din 1996 care i-a permis lui Iliescu să candideze pentru al treilea mandat.... Citește mai mult

Lasă un răspuns