Acasă » DIVERSE » Cum a ratat Clujul conectarea Aeroportului la rețelele feroviară și rutieră pe bani europeni

Cum a ratat Clujul conectarea Aeroportului la rețelele feroviară și rutieră pe bani europeni

PressHub.ro: Unul dintre cele mai mari eșecuri ale Clujului se leagă de ratarea unui proiect important: conectarea Aeroportului Internațional Cluj-Napoca la rețelele feroviară și rutieră. Miza proiectului: 76 de milioane de euro, din care 85% ar fi fost bani europeni. Pentru studiile necesare scrierii cererii de finanțare, aeroportul clujean a cheltuit 2 milioane de euro, din care 1 milion de euro bani europeni.  În final, pur și simplu, cererea de finanțare nu a mai fost depusă din cauză că CFR SA s-a râzgândit și nu a mai vrut să participe la asocierea de autorități, regii și companii publice care ar fi trebuit să depună proiectul, iar reprezentanții Consiliului Județean Cluj nu au avut curajul să își asume ei singuri depunerea cererii de finanțare.

Un aeroport care crește prea repede în raport cu infrastructura

Clujul a devenit unul dintre cele mai importante hub-uri de transport din România. Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca este cel de-al doilea aeroport din România din punctul de vedere al traficului de pasageri, după aeroportul din Otopeni. Recent, aeroportul clujean a depășit pragul de 2 milioane de pasageri transportați în acest an, iar până la finalul lui 2018 ar putea depăși pragul de 3 milioane de pasageri. Această creștere pune însă numeroase probleme, deoarece aeroportul a fost gândit pentru a asigura în bune condiții un trafic de doar 1 milion de pasageri pe an.

De asemenea, creșterea numărului de pasageri pune mari probleme legate de transportul din zona aeroportului, unde apar frecvent blocaje rutiere, iar găsirea unui loc în parcarea dedicată a devenit o adevărată aventură. Lucrurile se pot agrava și mai tare în contextul în care aeroportul va avea și un terminal cargo.

Soluția acestor probleme ar fi fost construirea unui terminal intermodal, care să conecteze Aeroportul Internațional, Gara CFR din Someșeni, aflată la o distanță de doar câteva sute de metri, drumul european care trece chiar pe lângă aeroport și Centura Rutieră Vâlcele – Apahida, aflată, la rândul ei, la o distanță de câteva sute de metri depărtare de aeroport. Mai mult, proiectul este necesar întrucât „este o condiție obligatorie ca, până în 2050, toate aeroporturile din Uniunea Europeană să fie conectate la rețeaua feroviară”, după cum afirma directorul aeroportului clujean, David Ciceo.

O răzgândire inexplicabilă

Pentru a cofinanța proiectul, CFR SA urma să aloce 8 milioane de euro. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, pentru că, într-o adresă trimisă către Consiliul Județean, compania anunța că „CFR SA nu își va putea amortiza investiile făcute”. Mai mult, în opinia conducerii CFR SA, investițiile în transportul intermodal ar fi generat pierderi companiei. Reprezentanții companiei au scris în adresa respectivă că, pentru anul 2038, traficul preconizat de marfă pe aeroportul internațional din Cluj ar fi de 32.119 tone, ceea ce ar fi însemnat că CFR SA ar fi putut forma un tren complet de 45 de vagoane de marfă abia la 26 de zile.

Documentul mai arată că este nevoie de patru aeronave de tip 747-8F cargo pentru a umple un tren de marfă, iar containerele transportate de avioanele cargo au dimensiuni diferite de cele utilizate în transportul feroviar, iar manipularea acestora ar putea genera mari costuri. Drept urmare, reprezentanții CFR Cluj au refuzat să semneze cererea de finanțare. Pe ultima sută de metri, spun reprezentanții aeroportului, cererea de finanțare ar fi putut să fie modificată și asumată de Consiliul Județean, însă juriștii Consiliului afirmă că acest lucru nu ar fi fost posibil, în condițiile în care gările din Someșeni și din Apahida aparțin Ministerului Transporturilor, nu administrației județene.

Articolul integral AICI

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina