Acasă » DEZVĂLUIRI / ANCHETE » CEO-ul Arobs, Voicu Oprean, vrea să construiască o clădire de birouri cu 6 etaje. Vecinul de la casă se opune
Casele vechi de pe Brâncuși nr.57-59 au fost demolate pentru a face loc clădirii de birouri

CEO-ul Arobs, Voicu Oprean, vrea să construiască o clădire de birouri cu 6 etaje. Vecinul de la casă se opune

CEO-ul companiei de IT Arobs, Voicu Oprean, și soția lui au în plan să construiască o clădire de birouri cu șase etaje, potrivit planului urbanistic de detaliu (PUD) depus la Primărie. Vecinul de la casa alăturată proiectului reclamă că viitoarea construcție depășește nivelul admisibil în zonă și că îi ia însorirea locuinței. Arhitectul angajat de Oprean a răspuns că ”înălțimea construcției propuse este in perfectă concordanță cu prevederile Regulamentului Local de Urbanism” și că s-a făcut un studiu de insorire ”din care se poate vedea ca intr-adevar este afectata insorirea parcelei invecinate, insa cu toate acestea se respecta in continuare prevederile legale ce tin de insorire”

Viitorul imobil al soților Voicu și Delia Oprean va fi amplasat pe terenul de pe strada Brâncuși nr. 57-59. La respectiva adresă a fost amplasat în toamnă un panou informativ pentru consultarea publică cu privire la construire imobil de birouri 2S+P+5E+R, iar în decembrie a fost afișată autorizația de demolare a caselor vechi care erau acolo și a început efectiv operațiunea. PUD-ul a fost pe ordinea de zi a ședinței Comsiei de urbanism din Primărie din noiembrie, dar încă nu a fost aprobat în Consiliul local.

Ștefan Ajtay, proprietarul casei de la nr.55, a trimis pe adresa office@clujust.ro o reclamație cu privire la proiectul învecinat lui: ”Suntem puși în situația în care imobilul nostru, casă de locuit, situat in Cluj -Napoca, pe str C. Brâncuși nr. 55 si terenul aferent este periclitat în a fi folosit netulburat prin emiterea unui certificat de urbanism prealabil construirii unui imobil cu 9 nivele (din care 2 sub sol) pentru birouri în imediata noastră vecinătate.

Casa vecinului

Imobilul cu 9 nivele propus spre construire (după demolarea imobilelor situate la nr.57 și 59) va avea una din laturi pe linia de proprietate ce o avem, ne va lua spațiul liber ce este prevăzut în regulamentele de urbanism a se lăsa liber între construcții cu regim de înălțime diferit, însorirea cât si reducerea drastica a spatiului verde ce există acum față de vecinătatea cu imobilul de la nr 57.   

Am depus observații la Primăria Municipiului Cluj,la Prefectură, dar și Agenției pentru Protecția Mediului în vederea opririi aprobărilor ce ar duce la încălcarea regulametelor și nedreptățirea noastră.”, ne-a scris vecinul. 

Acesta nu a primit până acum răspunsuri la sesizări.

Motivele reclamației, înșirate în sesizarea trimisă de Ștefan Ajtay la Agenția pentru Protecția Mediului, sunt următoarele:

  1. Nu sunt de acord cu realizarea constructiei de birouri in forma propusa intrucat nu s-a solicitat acordul vecinilor, cerinta prevazuta de art.27 lit a) din Ordinul nr.839/2009,in cazul constructiilor cu 2 Subsoluri. Constructia ce urmeaza a fi realizata este prevazuta cu doua subsoluri (2 S) – ceea ce presupune executarea unor sapaturi mari care afecteaza structura de rezistenta a casei mele situata in imediata vecinatate-respectiv la nr.55.
  2. Imobilul prevazut a fi realizat pe Bd.C.Brancusi nr.57-57 nu respecta limita de distanta prevazuta in Regulamentul de urbanism, intrucat latura vestica a constructiei este amplasata la linia de proprietate. Pentru realizarea unei constructii de birouri 2S+P+5 E+R, limita de distanta trebuie sa fie cel putin egala cu jumatate de inaltimea constructiei, cerinta ce nu este respectata.
  3. Imobilul 2S+P+5E+R imi ia insorirea locuintei mele si eu nu sunt de acord sa traiesc in umbra unei cladiri supradimensionate si amplasate abuziv.
  4. Inaltimea constructiei prevazute a se realiza depaseste nivelul admisibil raportat cu constructiile invecinate, cat si destinatia acestuia va creea un flux ce face improprie folosinta netulburata a locuintelor amplasate in imediata vecinatate.
  5. Documentatia prezentata spre aprobare la Primaria Municipiului-Directia Generala de Urbanism, prin felul in care a fost realizata (desenata, colorata) si reprezentata grafic, induce in eroare privind dimensiunile si spatiile necesare a fi lasate libere, atat in in plan cat si spatiu vertical.
  6. Realizarea obiectivului – Construire imobil de birouri 2S+P+5E+R imprejmuire ,amenajare incinta pe Bd.C-tin Brancusi nr.57-59 va presupune desfiintarea unei zone verzi, cat si taierea copacului existent-: un nuc de peste 25 ani, care va inrautatii conditiile de mediu din zona.

”Mentionez ca varsta si starea sanatatii nu mi-ar fi permis sa particip la intalniri si dezbateri, iar in perioada afisata pe zidul constructiei ce se propune la demolare eram plecat din tara, la copii si nepoti. Familia noastra este proprietara imobilului de la nr.55 din perioada interbelica, eu ca si copil am crescut pe aceasta strada ce avea doua randuri de copaci, iar in prezent risc ca propietatea mea sa fie devalorizata. Va rog respectuos sa dispuneti masurile necesare in vederea aducerii situatiei prezentate in limitele legalitatii si a respectarii drepturilor individuale.”, a scris reclamantul

Cele două case din imagine au fost demolate

Clujust.ro l-a contactat pe CEO-ul Arobs, Voicu Oprean (foto), pentru o poziție. Acesta nu a dorit că comenteze personal situația, dar ne-a redirecționat către arhitectul Cristian Bănuț, care se ocupă de proiect.

”Certificatul de Urbanism obtinut pentru elaborarea PUD pentru parcela de pe Brancusi Nr. 57-59 a fost obtinut perfect legal si contine intru totul prevederile RLU aferente RrM1, Unitatea Teritoriala de Referinta in care este incadrata atat parcela studiata cat si cea invecinata.”, a precizat de la început arhitectul. 

Acesta a analizat apoi punctele din sesizarea trimisă de reclamant la Agenția de Mediu. Mai întâi, a susținut că afirmatia privind necesitatea acordului vecinilor este falsă.

”Textul articolului de lege invocat este urmatorul: Art.27.Acordul vecinilor, prevazut la pct. 2.5.6. al sectiunii I “Piese scrise” a cap. A. “Documentatia tehnica pentru autorizarea executarii lucrarilor de construire – D.T.A.C.”, prevazut în anexa nr. 1 la Lege, este necesar în urmatoarele situatii:

a)pentru constructiile noi, amplasate adiacent constructiilor existente sau în imediata lor vecinatate – si numai daca sunt necesare masuri de interventie pentru protejarea acestora; Prevederea a doua subsoluri nu conduce automat la necesitatea acordului, asa cum sugereaza reclamantul. Intrucat constructia existenta nu va fi afectata de lucrarile de construire nu se impune acordul vecinului in baza articolului invocat. Vor fi adoptate solutii tehnice specifice excavarilor adanci in zonele urbane (pereti mulati, piloti forati, etc) solutii ce au fost dezvoltate tocmai pentru a preveni situatii de acest gen. In plus, cladirea existenta pe parcela invecinata aflata in proprietatea reclamantului nu va fi alipita la constructia propusa intrucat este retrasa de la limita de proprietate si astfel riscul de a fi afectata nu exista.”, a precizat Bănuț. 

Legat de punctul 2 privind limita de distanță, arhitectul arată: ”Afirmatia de mai sus este falsa. Retragerea de la limita laterala de proprietate cu o distanta egala cu jumatate din inaltimea la cornisa nu se aplica in orice context si orice situatie. Revenind la prevederile RLU pentru UTR RrM1, este specificat ca ” cladirile se vor amplasa in aliniament, in front continuu (inchis)”. Mai mult, la paginile 8 si 9 din regulament (disponibil aici: http://www.primariaclujnapoca.ro/userfiles/files/20150105pug/piese_scrise/RLU/Fise%20UTR/RLU%20Cluj_UTR%20RrM1.pdf ) sunt exemplificate in mod grafic conditiile de construire si de ocupare a parcelelor.”

Referitor la însorire, arhitectul a răspuns: ”Documentatia depusa are inclus un un studiu de insorire din care se poate vedea ca intr-adevar este afectata insorirea parcelei invecinate, insa cu toate acestea se respecta in continuare prevederile legale ce tin de insorire, respectiv “Ordinul 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata al populatie”, Art. 3 alin 1 prin care se reglementeaza ca incaperile de locuit sa beneficieze de 1 1/2 ore de insorire la solstitiul de iarna.”

În ce privește înălțimea, Cristian Bănuț arată: ”Inaltimea constructiei propuse este in perfecta concordanta cu prevederile RLU aferent RrM1. Mai mult, nu se reglementeaza un regim maxim admis, ci se impune in mod imperativ o aliniere la cornisa: “Cladirile se vor alinia la o cornisa situata la inaltime de 18 metri de la nivelul trotuarului. O variatie de 0.50m este admisibila” Astfel se impune clar inaltimea reglementata si nu maxim admisa, si deja se poate contura imaginea prevazuta de municipalitate pentru viitorul strazii Brancusi, respectiv cladiri alipite, dispuse in front continuu cu aceeasi inaltime si aliniate la cornisa.”

 

La punctele 5 și 6 din sesizare, arhitectul a răspuns:  ”Documentatia depusa a fost intocmita in conformitate cu continutul cadru prevazut in Ghidul privind metodologia si continutul-cadru al PUD si contine inclusiv ilustrari volumetrice prin care se poate vizualiza clar intentia de amplasare si conditiile de ocupare a parcelei.

Nu se propune nicidecum “desfiintarea unei zone verzi”. Intr-adevar curtea aflata pe proprietatea privata a investitorului va fi afectata de lucrarile de construire, insa se vor respecta prevederile RLU referitoare la spatiile verzi amenajate direct pe sol. Documentatia depusa reglementeaza si acest lucru.

Ca incheiere as dori sa revin la prevederile aceluiasi RLU si la imaginea dorita atat de elaboratorul PUG cat si de Primarie si intr-o mare masura de comunitate.  Tendinta de dezvoltare a strazii Brancusi este evidenta din titlul UTR RrM1- “Parcelar riveran principalelor artere de trafic destinat restructurarii- Zona mixta cu regim de construire inchis”

Cu alte cuvinte, 

1. strada Constantin Brancusi, o artera importanta de circulatie, este prevazuta a fi modernizata si extinsa la 2 benzi pe sens, iar documentatia depusa evidentiaza clar acest lucru, Beneficiarul fiind de acord sa doneze o importanta parte din suprafata terenului studiat (aprox 25% din suprafata detinuta) in vederea regularizarii si extinderii viitoare a strazii Brancusi. Mai mult, intrarea pe strada Vasile Lupu, o situatie conflictuala cu care comunitatea se confrunta de prea mult timp va fi de asemenea rezolvata prin donarea de catre Beneficiar a suprafetei de teren necesara in vederea amenajarii intersectiei si largirii strazii Vasile Lupu la 2 benzi.

2. Restructurarea zonei, ceea ce presupune renuntarea la situatia actuala cu constructii dispersate amplasate aleator, cu functiuni diferite (sub nicio forma nuse poate considera ca Strada C-tin Brancusi este una rezidentiala) si instaurarea unui nou regim de construire care sa stabileasca o ordine si o rigoare urbanistica, cu perspective pe termen lung, nu doar pentru prezent sau viitorul apropiat.

3. Regimul de construire inchis cu alinierea la cornisa- caraterul imperativ al acestor prevederi are rolul de a contura acea imagine cu viitorul Strazii C-tin Brancusi, cu toate cladirile amplasate in aliniament, in front continuu si cu aceeasi inaltime. O astfel de imagine ar fi complet distrusa de orice tentativa de abatere de la Regulamentul de Urbanism si orice exceptie, fie ca este vorba despre un regim de intaltime mai mic sau o retragere de la limitele de proprietate ar compromite inca din faza incipienta aceasta initiativa.”, a transmis arhitectul Cristian Bănuț. 

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina