Acasă » CONTENCIOS » Bechtel încă e în Cluj: se judecă din cauza unui accident de muncă mortal

Bechtel încă e în Cluj: se judecă din cauza unui accident de muncă mortal

Deși anul trecut și-au vândut utilajele și au desființat baza din Cluj, cei de Bechtel încă mai au treabă în zonă. Mai exact la Tribunalul Cluj, unde se judecă cu Inspectoratul Teritorial de Muncă pentru procesele verbale din 2009 în cazul morții muncitorului Marian Vădan, care a căzut de pe un pod în timp ce lucra la Autostrada Transilvania. Locul în care se muncea era iluminat cu farurile de la mașinile unui subcontractor.

Bechtel International Inc. SRL Reno Nevada, USA, – Sucursala Cluj-Napoca și fostul subcontractor Freyrom SA se judecă de 5 ani la Tribunalul Cluj pentru a anula procesul verbal de constatare al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) în cazul accidentului mortal din octombrie 2009 de pe șantierul autostrăzii. De ce țin cu dinții ce anularea procesului-verbal?

”S-au făcut cercetări și s-au reținut niște fapte, niște culpe. Cerem anularea procesului verbal de constatare. În baza lui s-au făcut sesizări la parchet, în baza lui s-au stabilit amenzi. La parchet s-a clasat.”, a spus avocatul Robert Ciocaniu pentru Freyrom. ITM a amendat atunci Bechtel și Freyrom cu câte 22.000 de lei. Și amenzile sunt contestate în instanță. Numai că în 17 mai 2012, Judecătoria Turda a dispus suspendarea plangerii contravenționale până la solutionarea irevocabilă a dosarului 6560/117/2010 al  Tribunalului Cluj.

La ultima ședință de judecată, instanța a decis ca pe data de 26 februarie să meargă pe autostradă la locul accidentului în vederea efecturăii cercetării la fața locului.  ”Să vadă configurația podului, să se convingă persoanal” S-au făcut mai multe expertize, una este în favoarea noastră”, a spus avocatul Freyrom. Cei de la Bechtel nu au dorit să dea declarații.

Bechtel a dat vina pe subcontractor

În 2010, Bchtel a depus la Judecătoria Cluj-Napoca două plângeri contravenţionale împotriva a două procese-verbale de sancţionare ale ITM. Instituţia a amendat constructorul autostrăzii cu 22.000 de lei pentru neluarea măsurilor de securitate pe şantier, ca urmare a morţii muncitorului Marian Vădan, din data de 8 octombrie 2009. Reprezentanţii Bechtel au susținut în acel dosar că societatea, în calitate de antreprenor general, a proiectat şi realizat protecţia rutieră, care “întruneşte elemente minime specifice pentru posturile de lucru din şantier”. “Subcontractorul Freyrom avea responsabilitatea de a verifica dacă se impuneau măsuri suplimentare de protecţie, potrivit procedurii de acoperire a rosturilor de dilataţie”, se arată în plângerea Bechtel. Legat de momentul accidentului de muncă, reprezentanţii constructorului susţin că “deşi se înserase, coordonatorii lucrării din partea Freyrom au decis continuarea betonării”. Societatea Freyrom a fost, la rândul ei, amendată de ITM cu 22.000 de lei şi acuzată pe latură penală de moartea angajatului. Judecătoria Cluj-Napoca și-a declinat competența în favoarea Judecătoriei Turda din cauza locului producerii tragediei.

Au lucrat la lumina farurilor de la mașini

Marian Vădan lucra în cursul serii de 8 octombrie 2009 la acoperirea rostului de dilataţie al podului de pe autostradă la kilometrul 31, la o înălţime de 7,5 metri, de unde a şi căzut. Potrivit proceselor-verbale ale ITM, “la locul de muncă de la kilometrul 31<594 nu a fost asigurată nici de antreprenor (Bechtel – n. red.), nici de subcontractor (Freyrom – n. red.) semnalizarea în mod vizibil a zonelor periculoase cu risc de cădere de la înălţime. Astfel, a fost posibil accesul pe bordura exterioară a podului, muncitorul trecând printre cele două bare longitudinale între care era o distanţă de aproximativ 97 de centimetri”.

Problema cea mai gravă semnalată de ITM este faptul că iluminatul era asigurat de farurile a două autoturisme şi ale unei autoutilitare de transport persoane. De asemenea, conform inspecţiei muncii, muncitorii nu erau dotaţi cu echipamente individuale complete de protecţie şi prevenire a căderilor, acestea fiind în autoturismele firmei Freyrom.  “Lucrătorii erau dotaţi cu roabă, lopeţi şi unelte pentru finisarea betonului”, se arată în procesul-verbal de sancţionare. Sistemul de iluminat cu reflector şi motogenerator a ajuns la kilometru 31 la 15 minute după începerea lucrării, dar și după căderea lui Vădan.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina