Comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, afirmă că platforma Amazon folosește datele confidențiale ale comercianților săi pentru a decide ce produse să lanseze și la ce preț. Comisarul european: ,,Cu alte cuvinte, acesta este un caz despre Big Data”
Comisia Europeană a informat Amazon cu privire la opinia sa preliminară că a încălcat normele antitrust ale UE prin denaturarea concurenței pe piețele de vânzare cu amănuntul online. Comisia acuză Amazon că se bazează în mod sistematic pe date comerciale non-publice ale vânzătorilor independenți, care vând pe platforma sa, în beneficiul propriei afaceri de vânzare cu amănuntul, care concurează direct cu acei vânzători terți.
De asemenea, Comisia a deschis și o a doua anchetă formală antitrust cu privire la posibilul tratament preferențial al ofertelor Amazon cu amănuntul și ale vânzătorilor de pe piață care utilizează serviciile de logistică și livrare ale Amazon.
Vicepreședintele executiv, Margrethe Vestager, responsabil cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Trebuie să ne asigurăm că platformele cu rol dublu cu putere de piață, precum Amazon, nu denaturează concurența. Datele privind activitatea vânzătorilor terți nu ar trebui utilizate în beneficiul Amazonului atunci când acționează ca un concurent pentru acești vânzători. Condițiile de concurență pe platforma Amazon trebuie, de asemenea, să fie corecte. Regulile sale nu ar trebui să favorizeze în mod artificial ofertele de vânzare cu amănuntul ale Amazonului și nici să avantajeze ofertele comercianților cu amănuntul care utilizează serviciile de logistică și livrare ale Amazonului. Cu comerțul electronic în plină expansiune, iar Amazon fiind principala platformă de comerț electronic, un acces corect și nedistorsionat la consumatori online este important pentru toți vânzătorii. ”
Declarația de obiecții cu privire la utilizarea de către Amazon a datelor vânzătorilor de pe piață
Amazon are un rol dublu ca platformă: (i) oferă o piață în care vânzătorii independenți pot vinde produse direct consumatorilor; și (ii) vinde produse ca retailer (comerciant cu amănuntul) pe aceeași piață, în concurență cu acei vânzători.
În calitate de furnizor de servicii pe piață, Amazon are acces la datele comerciale ne-publice ale vânzătorilor terți, cum ar fi numărul de unități de produse comandate și expediate, veniturile vânzătorilor pe piață, numărul de vizite la ofertele vânzătorilor, date referitoare la transport, la performanțele anterioare ale vânzătorilor și la alte revendicări ale consumatorilor asupra produselor, inclusiv garanțiile activate.
Concluziile preliminare ale Comisiei arată că, cantități foarte mari de date despre vânzătorii non-publici sunt disponibile angajaților din afacerea cu amănuntul a Amazonului și curg direct în sistemele automatizate ale afacerii, care agregă aceste date și le utilizează pentru a calibra ofertele de vânzare cu amănuntul și deciziile strategice de afaceri ale Amazonului, în detrimentul celorlalți vânzători de pe piață. De exemplu, permite companiei Amazon să își concentreze ofertele în cele mai bine vândute produse pe categorii de produse și să își adapteze ofertele în vederea datelor nepublicate ale vânzătorilor concurenți.
Opinia preliminară a Comisiei, prezentată în comunicarea privind obiecțiunile, este că utilizarea datelor despre vânzătorii non-publici de pe piață permite Amazonului să evite riscurile normale ale concurenței cu amănuntul și să își valorifice poziția dominantă pe piață pentru furnizarea de servicii de piață în Franța și Germania – cele mai mari piețe pentru Amazon din UE. Dacă se confirmă, acest lucru ar încălca articolul 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care interzice abuzul de poziție dominantă pe piață.
Trimiterea unei comunicări de obiecții nu aduce atingere rezultatului unei anchete.
Investigații privind practicile Amazon privind „Buy Box” și eticheta Prime
În plus, Comisia a deschis o a doua anchetă antitrust asupra practicilor comerciale ale Amazonului care ar putea favoriza în mod artificial propriile sale oferte de vânzare cu amănuntul și ofertele vânzătorilor de pe piață care utilizează serviciile de logistică și livrare ale Amazonului (așa-numita „îndeplinire de către vânzătorii Amazon sau FBA”).
În special, Comisia va investiga dacă criteriile stabilite de Amazon pentru a selecta câștigătorul „Buy Box” și pentru a permite vânzătorilor să ofere produse utilizatorilor Prime, în cadrul programului de loialitate Amazon, conduc la un tratament preferențial al afacerii de retail a Amazon sau a vânzătorilor care utilizează serviciile de logistică și livrare Amazon.
„Buy Box” este afișată în mod vizibil pe site-urile Amazon și permite clienților să adauge articole de la un anumit comerciant direct în coșurile de cumpărături. Câștigarea „Buy Box” (adică a fi aleasă ca ofertă care figurează în această casetă) este crucială pentru vânzătorii de pe piață, deoarece Buy Box arată în mod vizibil oferta unui singur vânzător pentru un produs ales pe piețele Amazon și generează marea majoritate a tuturor vânzărilor. Celălalt aspect al anchetei se concentrează pe posibilitatea vânzătorilor de pe piață de a ajunge în mod eficient la utilizatorii Prime. A ajunge la acești consumatori este important pentru vânzători, deoarece numărul utilizatorilor Prime este în continuă creștere și aceștia tind să genereze mai multe vânzări pe piețele Amazon decât utilizatorii non-Prime.
Dacă se dovedește practica investigată, ar putea să fie încălcat articolul 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), care interzice abuzul unei poziții dominante pe piață.
Comisia își va desfășura cu prioritate investigația aprofundată. Deschiderea unei investigații oficiale nu prejudiciază rezultatul acesteia.
Context și procedură
Articolul 102 din TFUE interzice abuzul de poziție dominantă. Punerea în aplicare a acestor dispoziții este definită în Regulamentul antitrust (Regulamentul nr. 1/2003 al Consiliului), care poate fi aplicat și de autoritățile naționale de concurență.
Comisia a deschis o anchetă aprofundată cu privire la utilizarea de către Amazon a datelor despre vânzătorii de pe piață la 17 iulie 2019.
O comunicare a obiecțiilor este un pas formal în investigațiile Comisiei cu privire la presupuse încălcări ale normelor antitrust ale UE. Comisia informează părțile interesate în scris cu privire la obiecțiile formulate împotriva acestora. Destinatarii pot examina documentele din dosarul de anchetă al Comisiei, pot răspunde în scris și pot solicita o audiere orală pentru a-și prezenta observațiile cu privire la caz în fața reprezentanților Comisiei și a autorităților naționale de concurență. Trimiterea unei comunicări de obiecții și deschiderea unei anchete antitrust oficiale nu aduce atingere rezultatului investigațiilor.
Mai multe informații despre anchetă sunt disponibile pe site-ul web al concurenței al Comisiei, în registrul public al cazurilor sub numărul de caz AT.40462.
Comisia a informat Amazon și autoritățile de concurență din statele membre, că a deschis o a doua anchetă aprofundată asupra practicilor comerciale ale Amazon.
Această anchetă va acoperi Spațiul Economic European, cu excepția Italiei. Autoritatea italiană pentru concurență a început să investigheze preocupări parțial similare anul trecut, cu un accent deosebit pe piața italiană. Comisia va continua cooperarea strânsă cu Autoritatea italiană pentru concurență pe parcursul anchetei.
Mai multe informații despre anchetă vor fi disponibile pe site-ul web al concurenței al Comisiei, în registrul public al cazurilor sub numărul AT.40703.
Nu există termene legale pentru încheierea unei anchete antitrust. Durata unei anchete antitrust depinde de o serie de factori, inclusiv de complexitatea cazului, de măsura în care întreprinderile în cauză cooperează cu Comisia și de exercitarea drepturilor la apărare.
Informațiile de mai sus sunt oferite pe site-ul Comisiei Europene.
Conform techcrunch, Vicepreședintele executiv, Margrethe Vestager a devoalat în conferința de presă din data de 10 noiembrie 2020 mai multe amănunte referitoare la anchetele demarate:
,,Amazon este bazat pe date. Este o companie extrem de automatizată, unde deciziile de afaceri se bazează pe instrumente algoritmice ”, a spus Vestager. „Investigația noastră arată că datele de afaceri foarte granulare, în timp real, referitoare la listele și tranzacțiile vânzătorilor terți de pe platforma Amazon alimentează sistematic algoritmul afacerii cu amănuntul a Amazon. Pe baza acestor algoritmi, Amazon Amazon decide ce produse noi să lanseze, prețul fiecărei oferte individuale, gestionarea stocurilor și alegerea celui mai bun furnizor pentru un produs. ”
„Preocuparea noastră nu se referă la vânzarea cu amănuntul Amazon – cu privire la informațiile pe care Amazon le are cu privire la datele comerciale sensibile ale unui anumit vânzător. Mai degrabă se referă la informațiile pe care Amazon le are cu privire la datele de afaceri acumulate de peste 800.000 de vânzători activi din Uniunea Europeană care acoperă mai mult de 1 miliard de produse.”
„Cu alte cuvinte, acesta este un caz despre Big Data,”a susținut aceasta.
Un purtător de cuvânt al Amazon a trimis, conform presei citate, această declarație:
,,Nu suntem de acord cu afirmațiile preliminare ale Comisiei Europene și vom continua să depunem toate eforturile pentru a ne asigura că o înțelegere exactă a faptelor. Amazon reprezintă mai puțin de 1% din piața globală de retail și există retaileri mai mari în fiecare țară în care activăm. Niciunei companiii nu îi pasă mai mult de întreprinderile mici sau nu a făcut mai mult pentru a le sprijini în ultimele două decenii decât Amazon. Există peste 150.000 de companii europene care vând prin magazinele noastre care generează venituri anual de zeci de miliarde de euro și au creat sute de mii de locuri de muncă.”
Procedural, Amazon va avea acum ocazia de a răspunde la acuzații, după care Comisia va evalua dovezile și va lua o decizie dacă consideră că a existat o încălcare a legislației UE în domeniul concurenței. Dacă se va convinge că există, poate să dispună încetarea conduitei contravenționale și să impună o amendă de până la 10% din cifra de afaceri anuală a unei companii.
Comisarul European citat, a anunțat și o a doua anchetă de concurență asupra Amazonului – axată pe programul de loialitate Buy Box și Prime. Vestager a declarat că autoritățile de reglementare au decis să împartă cazurile Amazon, astfel încât o investigație în desfășurare în Buy Box și Prime să nu încetinească progresul celei referitoare la big data.
Referitor la cele două programe de loialitate Buy Box și Prime, ea a spus: „Analiza utilizării datelor Amazon, a arătat că Amazon ar fi putut stabili anumite reguli pe platforma sa care favorizează în mod artificial atât propriile sale oferte de vânzare cu amănuntul, cât și ofertele vânzătorilor care utilizează serviciile de logistică și livrare ale Amazonului. Din acest motiv, am decis să deschidem o a doua anchetă asupra acestor practici comerciale. ”
„Cutia Buy este esențială”, a spus Vestager. „Vă arată în mod vizibil oferte pentru un singur vânzător al unui produs ales, cu posibilitatea ca consumatorul să îl cumpere direct. Așadar, câștigarea Buy Box este crucială pentru vânzătorii de pe piață, deoarece se pare că peste 80% din toate tranzacțiile de pe Amazon sunt canalizate prin intermediul acestuia. ”
Ea a mai spus că a descris-o ca fiind „esențială” pentru ca, comercianții cu amănuntul să își poată vinde produsele sub eticheta Amazon Prime, adăugând: „Consumatorii Amazon sunt foarte importanți pentru vânzători – nu numai pentru că sunt un număr în continuă creștere, ci și pentru că ,,Primii consumatori” cheltuiesc mult mai mult pe Amazon decât ar face-o alții. ”
„Preocuparea noastră este că Amazon ar putea împinge în mod artificial vânzările cu amănuntul pentru a-și utiliza propriile servicii conexe”, a spus ea.
Prin urmare, autoritățile de reglementare din UE vor analiza „efectele potențiale” ale regulilor stabilite de Amazon pentru Buy Box și pentru Prime, prin Vestager.
„Vrem să ne asigurăm că vânzătorii care nu utilizează programul Amazon de logistică și livrare au, de asemenea, șansa de a concura pe merit pe platforma Amazon. De asemenea, dorim să ne asigurăm că comercianții cu amănuntul se pot deplasa pe piețe concurente fără a fi blocați în ecosistemul Amazon ”, a adăugat ea.
În timpul conferinței de presă din 10 noiembrie 2020, Vestager s-a confruntat cu o serie de întrebări cu privire la modul în care acțiunea concurențială împotriva anumitor practici comerciale Amazon, se potrivește cu activitatea desfășurată de Comisie pentru a elabora legislația actualizată pentru serviciile digitale și giganții de pe piață și dacă Amazon însuși ar fi clasificat ca un ,,gatekeeper” în cadrul viitoarei legi a piețelor digitale (DMA) – ceea ce înseamnă că ar fi supusă unui set de reguli și obligații ex ante.
Vestager a refuzat să ofere multe detalii cu privire la legislația viitoare – și a refuzat să confirme dacă Amazon va îndeplini criteriile – deoarece a spus că textul nu a fost încă finalizat, dar a confirmat că unele dispoziții din DMA vor fi legate de partajarea datelor.
Este de precizat că la nivelul Uniunii Europene nu există o definiție obligatorie cu privire a termenul de ,,Big Data” dar, în conformitate cu Avizul nr. 3/2013 al Grupului european de lucru privind protecția datelor, „Big Data este un termen care se referă la creșterea enormă a accesului și a utilizării automate a informațiilor: se referă la cantitățile uriașe de date digitale controlate de companii, autorități și alte organizații mari, care sunt supuse unor analize ample bazate pe utilizarea de algoritmi. Big Data pot fi folosite pentru a identifica tendințele și corelațiile generale, dar pot fi utilizate și pentru a afecta direct persoanele.
Într-o definiție mai simplă, conform Wikipedia, termenul Big Data (metadate) se referă la extragerea, manipularea și analiza unor seturi de date care sunt prea mari pentru a fi tratate în mod obișnuit.
Material redactat și tradus de avocat Adina Lincă.