fbpx

Tânăr avocat despre digitalizarea sistemului judiciar: ”lăsat orgoliul și lucrat in echipă între profesiile juridice”

Tânărul avocat Tudor Coltan din Baroul București a scris despre o strategie necesara pentru intreg sistemul judiciar din Romania: munca in echipa intre profesiile juridice si digitalizarea urgenta:

Imi aduc aminte cateva momente din 2015, cand au inceput sa apara primele subiecte la conferinte si dezbateri pe tema #digitalizarii sistemul judiciar.

De la unele ”misto-uri” ale unor colegi din sistemul judiciar pana la ”esti un idealist, nu o sa ajungem noi acolo”… astfel de momente ar fi trebuit sa ma descurajeze cu privire la sustinerea unor prelegeri cu privire la importanta dosarului electronic, posibilitatea avocatilor si a magistratilor de a lucra de acasa, folosirea inteligentei artificiale pentru inlocuirea task-urilor administrative repetitive si sprijinirea personalului auxiliar prin diverse softuri. (Norocul meu e ca suntem destui de mulți de au susținut același idei, fie ca vorbim de avocați, magistrați, notari publici sau executori).

Timpul a trecut, dar reticenta oamenilor din sistemul judiciar… a ramas. Chiar si anul trecut, in cadrul unei dezbateri, un coleg avocat mi-a spus ca ”nu o sa ajungem noi nici in 5 ani la digitalizarea sistemului judiciar”.

In spatele unor pretexe sau scuze, in spatele unor lipsuri financiare, ceea ce de fapt a impedicat digitalizarea, sau macar un ”inceput de digitalizare”, este mentalitatea.

Din pacate, suntem in prima parte a anului 2020 si intreaga societate a fost lovita de aceasta pandemie ”Covid-19”, care nu va schimba doar economia, ci societatea in sine.

Brusc, avocatii au fost nevoiti sa descopere ce inseamna #workforhome, dar fara sa aiba toata infrastructura tehnica pusa la punct. Magistratii sunt nevoiti sa se chinuiasca sa motiveze de acasa (chinul provine din lipsa unei infrastructuri)… cand ani de zile, multi dintre ei, au sustinut cat de utila ar fi posibilitatea de a lucra de acasa… dar nu, nu era posibil.

Tot brusc a fost scos ”de la naftalina” sistemul de audiere prin video-conferinta si tot in același timp, pe baza unei mentalitati invechite, au aparut si primele abuzuri, respectiv obligarea unor avocati, prin punerea in pericol a sanatatii lor, sa se prezinte la penitenciar pentru o audiere… (in interpretarea art. 106 Alin. (3) cpp, respectiv așa zisul temei pentru prezenta avocatului, nu cred ca legiuitorul a avut in vedere și existența unei pandemii și riscul pentru avocat de a se prezenta la audiere și a se îmbolnăvi – asta pentru cei care zic ca a existat un temei legal ).

Aceste lucruri bruste, in loc sa apara natural, pe fondul unei ”inceput de digitalizare”, sunt fortate, facute pe graba si produc foarte mult disconfort, nu doar profesional, ci si personal.

De ce? Pentru ca refuzam sa ne schimbam mentalitatea cu privire la avantajele digitalizarii.

Dar acum asistam la o situatie cu totul excepționala – motiv pentru care am ales sa scriu aceste cuvinte – deoarece pandemia, in lipsa unor masuri serioase in sistemul judiciar, pun in pericol viata tuturor profesionistilor in drept, fie ca vorbim de avocati, magistrati, grefieri, notari publici, executori etc.

Din punctul meu de vedere, exista cel putin 3 aspecte pe care fiecare dintre noi, indiferent de profesia pe care o exercitam, trebuie sa le avem in vedere si 3 concluzii la care trebuie sa reflectam.

1. Sistemul judiciar NU se poate opri. Chiar daca starea de urgenta a redus foarte mult numarul cauzelor care se pot judeca, ele exista si pun zi de zi in pericol viata profesionistilor in drept.

2. Inainte de a fi avocati sau magistrati, notari publici sau executori… inainte de a fi grefieri sau personal auxiliar in instantele de judecata… suntem oameni. Cu probleme de sanatate, cu griji si familii.

3. Suspendarea de drept a unor cauze este o solutie, dar una pentru o scurta durata. Daca, Doamne fereste, aceasta pandemie va dura 6 luni sau 1 an de zile?

Solutii? Ei bine, digitalizarea sistemului judiciar nu va stopa pandemia, dar poate sa ajute profesonistii dreptului de a nu isi pune viata in pericol.

Cum?

1. Notiunea de ”sedinta de judecata online” sa nu mai nasca doar zambete pe fata profesionistilor in drept, ci sa inceapa sa devina o varianta normala.

Cu cat incepem sa realizam ca sedintele de judecata online pot fi o varianta, cu atat suntem mai realisti si pregatiti pentru un scenariu in care pandemia va dura mai mult de cateva luni.

Tot respectul pentru Baroul Timiș care deja au făcut solicitări in acest sens. Sper ca restul barourilor sa meargă pe aceeași direcție.

2. Vizualizarea, depunerea si comunicarea documentelor online.

Digitalizarea sistemului judiciar nu inseamna doar ”celebrul” dosar electronic (care de multe ori are probleme de accesare sau de vizualizare documente). Avem nevoie de urmatoarele:

– sa accesam cat mai facil dosarul electronic (fara fabulatii birocratice cu cerere scrisa si delegatie, un adevarat non-sens digital);

– nu doar sa vizualizam documentele (daca avem noroc sa se incarce), ci sa putem incarca documente in format electronic. (acum cateva luni daca as fi spus asta, lumea ar fi dat cu pietre, dar saptamanile astea am vazut cu totii ca se poate la Curtea de Apel Iasi);

– poate in sfarsit instantele nu o sa mai ceara dovada cu stampila de la banca pentru platile facute online (un alt non-sens digital, pe care multi l-au agreat);

– efortul sustinut, in masura care se poate, al tuturor avocatilor in sensul de a depune in mod exclusiv online toate documentele. Daca statul deja poate accepta asta – referitor la procedura de emitere a certificatelor de urgenta – sunt sigur ca si noi avocatii putem;

– casuta de e-mail a magistratilor sa devina cu adevarat functionala pentru scopul ei: primirea documentelor si vizualizarea acestora. La acest moment, esti obligat sa trimiti un e-mail pe adresa instantei, unde exista 2 situatii: fie casuta de e-mail nu mai are spatiu suficient de stocare si e-mailul tau nu e primit, fie ajunge si e-mailul se printeaza si se pune la dosar… Mama lui de online… macar de ar da fwd grefieriul pe e-mailul personal al completului…

– daca tot se redacteaza in Word hotararile motivate… ar fi elegant sa fie transformate in PDF si trimise frumos pe e-mailul avocatului (daca acesta are e-mailul la dosar), ca forma de comunicare online. Nu mai taiem copacii aiurea si pierdem multe zile pe posta.

3. O premiera absoluta: lasat orgoliul si lucrat in echipa

Av. Tudor Coltan

Oricate conflicte si oricate probleme de comunicare ar exista intre profesionistii in drept, in special intre instantele de judecata si avocati, e un moment important sa lasam orgoliul si sa invatam sa lucram in echipa pentru un scop comun: sanatatea tuturor.

Asta presupune sa nu citam din ”celebrul” ghid de bune practici, ci sa fim de buna credinta, sa ne facem cu totii treaba cat mai usoara si la final… sa oferim fix ceea ce conteaza in sistemul judiciar: un sentiment de incredere justitiabilului confuz.

Vom reusi?

Depinde doar de noi, dar acum, mai mult ca niciodata, trebuie sa fim ”parteneri” in ”infaptuirea actului de justitie” si sa avem grija de sanatatea noastra.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina