Senatul a votat, ieri, un proiect de lege ce vizează modificarea OUG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Depășirea vitezei legale cu mai mult de 100 de km/h va fi sancționată cu suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile şi majorarea de drept a suspendării cu încă 30 de zile în cazul săvârşirii unei noi fapte similare.
Din 2018, România se află în continuare pe locul 1 în Europa la numărul de accidente rutiere mortale. Numai în primele 8 luni ale anului 2022, conform datelor furnizate de Inspectoratul General al Poliţiei Române, 2.258 de oameni au rămas mutilaţi pe şosele, în timp ce 1.029 şi-au pierdut viaţa.
Proiectul are ca obiect modificarea OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, „în sensul instituirii pentru depăşirea vitezei legale cu mai mult de 100 de km/h a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 180 de zile – este un nou prag de depăşire a vitezei legale, majorarea de drept a suspendării cu încă 30 de zile în cazul săvârşirii unei noi fapte de depăşire a vitezei legale cu mai mult 100 km/h într-un interval de şase luni, reţinerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului cu privire la depăşirea menţionată, precum şi instituirea confiscării autovehiculului dacă în perioada de şase luni de reţinere a certificatului de înmatriculare/înregistrare, acesta este identificat în trafic”, se precizează în raportul întocmit la comisiile de specialitate.
„În perioada 01.01 – 30.08.2022 Poliţia Rutieră a desfăşurat, pentru prevenirea evenimentelor rutiere, peste 30.700 acţiuni, dintre care 6.743 au fost pentru respectarea regimului legal de viteză, 1.855 privind indisciplina pietonilor, 1.374 privind indisciplina bicicliştilor, 1.070 pentru acordarea priorităţii de trecere vehiculelor şi 1.714 pentru acordarea priorităţii de trecere pietonilor”, potrivit expunerii de motive la inițiativa legislativă.
În expunere se menționează faptul că modificarea propusă va duce la creşterea gradului de siguranţă rutieră, precum şi la conştientizarea conducătorilor auto că viteza poate avea consecinţe grave asupra vieţii, integrităţii şi sănătăţii personale, a celorlalţi participanţi la traficul rutier, dar şi a celor care se află în apropierea acestuia.
Raportul comisiei sesizate în fond cu amendamentele admise
Interdicție dură pentru drogații care ucid oameni pe șosele
Tot ieri, Senatul a votat un amendament la un proiect legislativ de modificare a Codului Rutier. Potrivit amendamentului, crește de 10 ori perioada interdicției de a mai obține permis auto pentru cei care se urcă băuți, drogați sau fără carnet la volan și ucid oameni pe șosele.
Senatorul Robert Cazanciuc transmite pe pagina sa de Facebook: „Am propus și colegii au fost de acord, astăzi (20 martie – n.red), în Senat, votând cu 105 voturi „pentru” din 106, un amendament la un proiect legislativ de modificare a Codului Rutier, prin care persoanele condamnate pentru ucidere din culpă, comisă sub influența alcoolului sau drogurilor ori fără permis auto, să aibă interdicția de a obține din nou dreptul de a conduce timp de 5 ani după executarea pedepsei. Acesta este termenul maxim prevăzut de Codul penal pentru măsuri complementare.
Acest amendament vine în continuarea și în completarea proiectului legislativ cunoscut sub denumirea de Legea Anastasia, provenită de la numele unui copil ucis pe drumurile publice de o persoană care a condus fără a avea acest drept.”
Articol de Andreea Grumăzescu – studentă anul II Jurnalism și Drept