Grefierii registratori vor genera dosarele electronice şi vor încarca actele de sesizare a Curţii Constituţionale în acestea, asigurând accesul părţilor la dosarele electronice.
Prin Hotărârea nr. 9/2021 din 23 iunie 2021 privind modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, adoptat prin Hotărârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 6/2012, publicată în Monitorul Oficial nr. 702 din 15 iulie 2021, a fost dispuse măsuri în ceea ce privește atribuțiile magistraților-asistenți, grefierilor și birourilor din cadrul Curții Constituționale care vizează gestionarea dosarului electronic, modificându-se și modalitatea în care se va face citarea și înștiințarea părților.
Redăm hotărârea cu menționarea formei anterioare a textelor modificate sau abrogate:
În temeiul dispoziţiilor art. 6, ale art. 9 alin. (1) şi ale art. 50 şi 51 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, adoptat prin Hotărârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 6/2012,
Plenul Curţii Constituţionale adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, adoptat prin Hotărârea Plenului Curţii Constituţionale nr. 6/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 27 martie 2012, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 12, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“d) dispun măsurile necesare refacerii procedurii de citare în urma verificărilor realizate de grefier, în dosarele în care au fost desemnaţi;”.
2. La articolul 27 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“b) asigură organizarea şi desfăşurarea şedinţelor de judecată, luând măsuri pentru înregistrarea şi constituirea corespunzătoare a dosarelor aflate pe rolul Curţii Constituţionale, pentru întocmirea şi transmiterea citaţiilor, precum şi pentru înştiinţarea părţilor şi a Ministerului Public;”. (n.red.-magistraţii-asistenţi)
3. La articolul 27 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, litera d^1), cu următorul cuprins:
“d^1) asigură afişarea pe pagina de internet a Curţii Constituţionale a termenelor de judecată stabilite în dosarele Curţii Constituţionale;”.(n.red.-grefierul-şef)
4. La articolul 28, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“a) întocmesc fişele privind procedura de înştiinţare şi citaţiile;”.(n.red.-grefierii)
5. La articolul 28, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:
“a^1) cu cel puţin 5 zile înaintea şedinţei publice de judecată, verifică legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare şi afişarea pe pagina de internet a Curţii Constituţionale a termenelor de judecată stabilite în dosarele Curţii Constituţionale şi comunică rezultatul verificării magistratului-asistent desemnat în cauză;”.
6. La articolul 28, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
“c^1) asigură accesul părţilor la dosarele electronice ale Curţii Constituţionale;”.
7. La articolul 28, după litera d) se introduce o nouă literă, litera d^1), cu următorul cuprins:
“d^1) scanează şi încarcă în dosarele electronice toate materialele ataşate în dosarele Curţii Constituţionale;”.
8. La articolul 29, literele a) şi b) se abrogă.
Art. 29 lit a) ți b) avea următorul conținut:
Grefierii documentarişti şi grefierii arhivari au următoarele atribuţii:
a) scanează şi multiplică actele de sesizare a Curţii Constituţionale, precum şi orice alte materiale ce alcătuiesc dosarele Curţii, după consultarea magistratului-asistent desemnat în cauză;
b) actualizează pe suport electronic evidenţele din registrul general de dosare;
9. La articolul 30, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“b) completează zilnic datele în registrele Curţii Constituţionale prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. a), b) şi b^1);”.
10. La articolul 30, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
“c^1) generează dosarele electronice şi încarcă actele de sesizare a Curţii Constituţionale în acestea;”.(n.red.-gefierii registratori)
11. La articolul 30, litera f) se abrogă.
Lit.f) se avea următorul cuprins:
f) asigură transferul dosarelor la cabinetele judecătorilor şi la magistraţii-asistenţi
12. La articolul 31, litera c) se abrogă.(n.red.-curierii)
Lit.c) avea următorul conținut:
c) predau la poşta militară citaţiile întocmite de grefieri pentru Ministerul Public şi, atunci când este cazul, duc personal citaţiile Ministerului Public ori altor autorităţi;
13. La articolul 38 punctul C, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“c) administrează dosarele electronice ale Curţii Constituţionale, pe baza informaţiilor preluate de la Compartimentul grefă, registratură şi arhivă;”. (n.red.-biroul statistică şi informatică)
14. La articolul 38 punctul C, după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
“c^1) administrează registrul electronic jurisdicţional;”.
15. La articolul 42 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera c^1), cu următorul cuprins:
“c^1) registrul electronic jurisdicţional;”.
16. La articolul 43 alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“b) registrul general de dosare, în care se trec de către grefierii registratori, în ordinea intrării, toate actele de sesizare a Curţii Constituţionale, precum şi toată corespondenţa în legătură cu acestea; numărul de înregistrare din acest registru reprezintă numărul de dosar, la care se adaugă litera corespunzătoare încadrării sesizării în categoria de atribuţii prevăzută la art. 146 din Constituţia României, republicată; în dreptul fiecărui dosar astfel înregistrat se vor trece, după caz: instanţa şi numărul dosarului de la instanţă, autorul sesizării, obiectul, judecătorul-raportor şi magistratul-asistent desemnaţi în cauză, data solicitării şi transmiterii punctelor de vedere sau a altor înscrisuri, data emiterii fişei privind procedura de înştiinţare, data depunerii raportului, termenele de judecată, soluţia pronunţată, data restituirii dosarului la instanţă sau a comunicării actului, părţile care solicită studierea dosarului;”.
17. La articolul 43 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:
“b^1) registrul electronic jurisdicţional, în care se trece de către grefierii registratori, în ordinea intrării, toată corespondenţa electronică în legătură cu dosarele Curţii Constituţionale;”.
18. La articolul 46, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
“(6) După formarea dosarului electronic al Curţii Constituţionale, acesta poate fi accesat de părţi pe toată durata procedurii de soluţionare a cauzei.”
19. La articolul 49, alineatele (1) – (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“ART. 49
(1) Sub îndrumarea magistratului-asistent, grefierul întocmeşte fişa privind procedura de înştiinţare a părţilor şi a Ministerului Public.
(2) Întocmirea fişei privind procedura de înştiinţare, emiterea citaţiilor şi înştiinţarea părţilor se fac imediat după fixarea termenului de judecată, pentru cauzele de natură urgentă, sau cel mai târziu a doua zi lucrătoare, în celelalte cauze. Grefierii care îndeplinesc aceste proceduri vor face menţiune, pe fişa privind procedura de înştiinţare, despre data realizării acestora.
(3) În cauzele privind soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, înştiinţarea autorilor excepţiei de neconstituţionalitate se face prin citare. Comunicarea citaţiei se realizează prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte modalităţi operative, respectiv telefonic, telegrafic, prin fax, poştă electronică sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură, după caz, înştiinţarea pentru prezentarea la termen, precum şi confirmarea primirii acesteia, dacă autorii excepţiei de neconstituţionalitate au indicat instanţei datele corespunzătoare în acest scop. Comunicarea citaţiei va fi însoţită de semnătura electronică extinsă a instanţei care va înlocui ştampila instanţei şi semnătura grefierului de şedinţă din menţiunile obligatorii ale citaţiei. Dacă încunoştinţarea s-a făcut telefonic, grefierul va întocmi un referat în care va arăta modalitatea de încunoştinţare şi obiectul acesteia.”
20. La articolul 49, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
“(3^1) Dispoziţiile art. 154 alin. (4) şi (6^1), precum şi cele ale art. 165 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare (Codul de procedură civilă), se aplică în mod corespunzător.
(3^2) În cazuri speciale, preşedintele Curţii Constituţionale poate dispune ca autorii excepţiei de neconstituţionalitate să fie înştiinţaţi potrivit dispoziţiilor art. 168 din Codul de procedură civilă.”
21. La articolul 49, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(5) În cazul autorilor excepţiei de neconstituţionalitate care au domiciliul sau sediul în străinătate, citarea se face în limba română.”
22. La articolul 49, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu următorul cuprins:
“(5^1) În cauzele privind soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, înştiinţarea părţilor, altele decât autorii excepţiei de neconstituţionalitate, se face prin afişarea pe pagina de internet a Curţii Constituţionale a termenelor de judecată stabilite în dosarele Curţii Constituţionale.”
23. La articolul 49, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(6) În cauzele care, potrivit legii, se soluţionează cu participarea procurorului, Ministerul Public va fi înştiinţat cu privire la termenele de judecată stabilite şi i se va asigura accesul la dosarele electronice ale Curţii Constituţionale.”
Art.49 avea următorul conținut:
ART. 49
(1) Sub îndrumarea magistratului-asistent, grefierul întocmeşte concepta de citare, citaţiile şi adresele referitoare la alte modalităţi operative de chemare în faţa Curţii Constituţionale.
(2) Întocmirea conceptelor de citare şi emiterea procedurilor de chemare în faţa Curţii Constituţionale se fac imediat după fixarea termenului de judecată, pentru cauzele de natură urgentă, sau cel mai târziu a doua zi lucrătoare, în celelalte cauze. Grefierii care îndeplinesc procedurile de citare vor face menţiune, pe concepta de citare, despre data emiterii acestora.
(3) În cauzele privind soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate, înştiinţarea părţilor se poate face prin citaţie, precum şi prin alte modalităţi operative, respectiv telefonic, telegrafic, prin fax, poştă electronică sau prin orice alt mijloc de comunicare ce asigură, după caz, transmiterea textului actului supus comunicării ori înştiinţarea pentru prezentarea la termen, precum şi confirmarea primirii actului, respectiv a înştiinţării, dacă părţile au indicat instanţei datele corespunzătoare în acest scop. Dacă încunoştinţarea s-a făcut telefonic, grefierul va întocmi un referat în care va arăta modalitatea de încunoştinţare şi obiectul acesteia.
(4) Pe formularul de citaţie se menţionează expres că prezentarea părţii în faţa Curţii Constituţionale nu este obligatorie.
(5) În cazul persoanelor care au domiciliul sau sediul în străinătate, citarea se face în limba română.
(6) În cauzele care, potrivit legii, se soluţionează cu participarea procurorului, acestuia i se comunică, odată cu înştiinţarea, şi actul de sesizare a Curţii Constituţionale.
(7) Magistratul-asistent urmăreşte comunicarea copiilor de pe actele de sesizare, precum şi primirea punctelor de vedere prevăzute de lege şi asigură ducerea la îndeplinire a tuturor lucrărilor dispuse de preşedinte sau de judecătorul-raportor, după caz.
24. La articolul 50, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“ART. 50
(1) Dovezile de comunicare a procedurii de citare se primesc direct la Compartimentul grefă, registratură şi arhivă, sub semnătură, după care se ataşează la dosar.”
25. La articolul 50, alineatul (2) se abrogă.
Alin.(2) al art.50 avea următorul conținut:
(2) Cu cel puţin 10 zile înaintea şedinţei, magistratul-asistent verifică legalitatea îndeplinirii procedurilor de citare sau de comunicare ataşate la dosar şi dispune măsurile necesare, după caz.
26. La articolul 50, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(6) Verificările menţionate la alin. (4), precum şi verificările privind procedura de înştiinţare se fac şi înaintea începerii dezbaterilor.”
27. La articolul 53, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(2) În fiecare cauză, magistratul-asistent face apelul părţilor, după care referă asupra modului în care s-au îndeplinit procedura de înştiinţare şi măsurile dispuse de Curtea Constituţională, precum şi asupra obiectului cauzei şi stadiului în care se află judecata acesteia.”
28. La articolul 54, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(2) După redactarea încheierii, magistratul-asistent predă dosarul grefierului în vederea citării sau înştiinţării părţilor, după caz, şi va asigura îndeplinirea celorlalte măsuri dispuse de Curtea Constituţională.”
ART. II
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 septembrie 2021, cu excepţia prevederilor de la art. I pct. 9, pct. 12 – 14 şi 16 care intră în vigoare de la data publicării hotărârii.
Această hotărâre a fost adoptată de Plenul Curţii Constituţionale, cu majoritate de voturi, în şedinţa din data de 23 iunie 2021.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Contrasemnează:
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta
Secretar general,
Cezar-Rareş Anghel
Bucureşti, 23 iunie 2021.
Nr. 9.
—————