Acasă » DEZVĂLUIRI / ANCHETE » Nebuloasă în transportul de persoane din Cluj. Pomană pentru firma unei foste consiliere județene
Viorica Toma și noua locație unde se amenajează autogara Sens Vest

Nebuloasă în transportul de persoane din Cluj. Pomană pentru firma unei foste consiliere județene

Închiderea autogării Sens Vest de pe strada Fabricii a creat o nebuloasă în transportul de persoane din județul Cluj, cu concursul șefului Autorității Județene de Transport din cadrul Consiliului Județean, Octavian David.

Transportatorii care aveau contract cu autogara închisă au încheiat contracte cu altă autogară pentru a nu-și pierde licența de transport. Numai că David susține că dacă firma Sens Vest SRL, care e deținută de o fostă consilieră județeană și soțul ei, obține licență de autogară pentru o nouă locație, transportatorii care debarcau pe Fabricii sunt obligați să meargă la noua locație, chiar dacă aceasta e în altă zonă a orașului. Cum vine asta?, se întreabă reprezentanții firmelor de transport. Nici măcar președintele Consiliului Județean (CJ) Cluj, Alin Tișe, nu susține poziția șefului autorității de transport.

Printr-o hotărâre de Consiliu Județean din decembrie 2012, a fost aprobat Programul de transport public de persoane prin curse regulate în trafic judeţean pe anii 2013 – 2019. În acel program a fost introdusă pentru unele curse, pe criterii geografice, autogara Sens Vest de pe strada Fabricii, din cartierul Mărăști. Culmea, au fost trimise acolo cursele de Huedin și Gilău, deși e în celălalt capăt al orașului față de intrarea dinspre cele două localități. Trecând peste asta, s-a ajuns în anul 2016, când reprezentanții Sens Vest au anunțat că închid căci terenul pe care erau în chirie s-a vândut pentru o investiție imobiliară.

Astfel, încă din septembrie 2016, transportatorii care îmbarcau și debarcau pasagerii în autogara Sens Vest de pe strada Fabricii au fost înștiințați de către Consiliul Județean că aceasta se va desființa din 25 februarie 2017 și că trebuie să-și aleagă altă autogară din cele existente în Cluj-Napoca. Totodată, în adresă scrie că hotărârea de CJ 328/2012 se va modifica.

Autogara de pe Fabricii a fost demolată efectiv încă din 1 februarie, iar hotărârea privind programul de transport nu a fost modificată. Pe hârtie, autogara Sens Vest a existat până în 25 februarie, dată după care transportatorii ar fi rămas pe drumuri, ceea ce nu le permite legea. Așa că au ales altă autogară, după cum ne-a spus patronul unei firme: ”Am răspuns la adresa CJ, mi-am ales autogara și astept să facă modificarea în programul de transport. În autogara Sens Vest nu am mai intrat din 1 februarie. Am stat care pe unde am putut. Ni s-a părut foarte ciudat că am primit adresă de la Sens Vest că din 25 februarie au o nouă locație și să mergem acolo. Nefiind autorizată, eu nu merg acolo. Luni aștept răspuns de la CJ Cluj ca să închei contract cu altă autogară până la sfârșitul programului transport 2013-2019.”, a spus Laurențiu Vârșescu de la MV Trans.

Autogara din Mărăști a fost demolată din 1 februarie, fiind deja montat banner investitorului imobiliar care va construi și vinde apartamente.

Culmea, transportatorii au primit și facturi de la Sens Vest SRL pe luna februarie pentru ”închiriere peron pentru luna februarie 2017”, peron care nu mai există demult. Factura pe o lună e de aproape 10.000 lei !

Firma Sens Vest SRL, deținută de Viorica Toma, fostă consilieră județeană în perioada 2008-2012 din partea PD, și de soțul acesteia, Pavel Cornel Toma, pensionat din MApN, a cumpărat o locație pe strada Oașului, care este în curs de amenajare. Firma urmează să depună cerere de licențiere la ARR.

Locația de pe strada Orașului este o fostă benzinărie

Un alt patron de firmă de transport, Lucian Prodan, ne-a spus: ”Ne-am mutat în autogara Fany. Noi avem dreptul să alegem cu ce autogară lucrăm. Momentan Sens Vest nu are licență. Să rămân și eu fără licență? Noi am trimis adresă către CJ că schimbăm. Sunt obligați să ne aprobe. Urmează. Luni e termenul limită. Mă gândesc că ne aprobă.”

Cel puțin cinci societăți de transport care aveau contract cu Sens Vest s-au mutat în autogara Fany. ”Am semnat contracte cu operatorii Bus Trans, MV Trans, Prodan Tour SRL, Sindoria Trans, Vio si Dani SRL, pentru că acești operatori au venit să-și exprime nemulțumirea că nu mai au de unde pleca, pentru că din 1 februarie s-a demolat autogara Sens Vest. Din 25 februarie, transportatorii trebuia să aibă o nouă autogară. Fany îi așteaptă în autogară din data de 27. Contractele se incheie pana in 2019. CJ a trimis la fiecare o adresă prin care să-și exprime unde doresc să meargă și au ales autogara noastră”, ne-a spus directorul general al autogării Fany, Vlad Sabo.

Numai că șeful Autorității Județene de Transport, Octavian David, arată într-un răspuns trimis către Clujust.ro prin biroul de presă al CJ Cluj că dacă Sens Vest va primi licență, îmbarcarea/debarcarea se va face din această autogară. În răspuns, Sens Vest este trecută pe strada Fabricii, deși tot CJ i-a anunțat pe transportatori că se va desființa. Întrebarea Clujust.ro era dacă Programul de transport 2013-2019 se va aplica viitoarei autogari Sens Vest de pe strada Oasului? Dacă da, pe ce bază?

Răspunsul Autorității Județene de Transport din CJ:

Octavian David

”Prin adresa nr. 4461/20.02.2017, Consiliul Județean Cluj a solicitat Agenției Teritoriale A.R.R. Cluj să comunice orice aspect cu privire la situația autorizării/funcționării Autogării Sens-Vest, situată în Municipiul Cluj-Napoca, str. Fabricii nr.105, după data de 25.02.2017.

Menționăm că, în conformitate cu prevederile art.120 alin.(1) ale Ordinului nr.980/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora, stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere “eliberarea licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier – activităţi desfăşurate de autogară se face de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii ori se comunică în scris refuzul motivat al eliberării acesteia, în funcţie de îndeplinirea condiţiilor necesare rezultate atât din documentele depuse, cât şi din verificările efectuate în locaţia în care operatorul economic urmează să îşi desfăşoare activitatea.

În cazul în care Autogara Sens-Vest va îndeplini condițiile necesare pentru obținerea licenței pentru activităţi conexe transportului rutier – activităţi desfăşurate de autogară, îmbarcarea/debarcarea persoanelor transportate se va face din această autogară, conform Programului de transport public de persoane prin curse regulate în trafic judeţean pe anii 2014-2019.

În caz contrar, operatorii de transport care au încheiat contract de autogară pentru îmbarcarea/debarcarea persoanelor transportate cu Autogara Sens-Vest vor fi nevoiți să identifice alți deţinători de autogară de pe raza municipiului Cluj-Napoca și să îşi exprime opţiunea pentru unul dintre aceștia. În acest context Consiliul Județean Cluj va proceda la modificarea Hotărârii Consiliului Judeţean Cluj nr. 328/2012 privind aprobarea Programului de transport public de persoane prin curse regulate în trafic judeţean pe anii 2014-2019, în mod corespunzător.”

Transportatorii nici nu vor să audă că peste câteva luni ar putea fi obligați să meargă în noua locație Sens Vest. ”Teoretic, după 26 februarie, nemaiavând autogară licențiată, contractul devine nul. Dacă închei un nou contract, nu mai poate nimeni să vină să-mi zică să închei alt contract cu Sens Vest.”, a precizat Laurențiu Vârșescu de la MV Trans. ”Înainte era o împărțire pe zone. Acum toate autogările sunt în zona gării. E spațiu mic la Sens Vest pe Oașului.”, a spus Lucian Prodan.

”Nu e normal așa ceva după ce s-au trimis adrese la operatori să-și aleagă altă autogară. Îți bați joc de operatori. Poate Sens Vest primește licență în 2 -3 luni. După aia sunt obligați să meargă acolo? E total ieșit din comun.” a afirmat Vlad Sabo, director general autogara Fany.

Culmea, până și directorul executiv Sens Vest SRL, Pavel Cornel Toma (foto) spune că Programul de transport 2013-2019 nu se aplică noii locații de pe strada Oașului și că transportatorii nu vor fi obligați să încheie noi contracte cu firma lui. Ascultați mai jos poziția lui Cornel Toma (la un moment dat intervine Viorica Toma, care era în birou)

Contactat de Clujust.ro, președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a precizat că nu cunoștea situația și că ”dacă autogara Sens Vest este într-o altă locație, este o altă realitate și nu se mai aplică programul de transport încheiat în 2013.” Tișe a precizat că va verifica de ce modificările nu apar într-un proiect de hotărâre de Consiliu Județean pentru modificarea programuli de transport. Referitor la faptul că transportatorii au plătit către autogara Sens Vest chiar și în februarie, deși aceasta era demolată, președintele CJ Cluj a declarat că va lua măsuri pentru a se remedia problema.

Comments

comentarii

Lasă un răspuns