Acasă » JURIDICE-LEGISLAȚIE » ÎCCJ: Protestele din fața instituțiilor publice trebuie declarate în prealabil. Vezi cum s-a ajuns la acestă decizie

ÎCCJ: Protestele din fața instituțiilor publice trebuie declarate în prealabil. Vezi cum s-a ajuns la acestă decizie

Dacă până acum protestele din fața instituțiilor publice nu trebuiau declarate în prealabil, magistrații ÎCCJ au stabilit că ”există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice, atunci când adunările urmează să se desfăşoare în pieţe ori pe căile publice (drum public, parte carosabilă şi trotuar) sau în alte locuri prevăzute de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 60/1991, situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat.”

Completul competent să judece recursuri în interesul legii de la Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat, astăzi, 15 octombrie, următoarea decizie privind protestele:

”Decizia nr. 19  în dosarul nr.1811/1/2018

Admite recursul în interesul legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Bucureşti şi, în consecinţă, stabileşte că:

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 3 prima teză din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi desfăşurarea adunărilor publice, republicată, cu referire la dispoziţiile art. 26 alin. (1) lit. a) şi d) din aceeaşi lege, există obligaţia de declarare prealabilă a adunărilor publice, atunci când adunările urmează să se desfăşoare în pieţe ori pe căile publice (drum public, parte carosabilă şi trotuar) sau în alte locuri prevăzute de art. 1 alin. (2) din Legea nr. 60/1991, situate în imediata vecinătate a sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat.

Obligatorie, potrivit dispoziţiilor art. 517 alin. (4) din Codul de procedură civilă.

Pronunţată, în şedinţă publică, astăzi 15 octombrie 2018.”

Mai jos aveți articolele de lege citate în decizie:

Articolul 1 alin. (2) din Legea 60/1991: ”Adunările publice – mitinguri, demonstraţii, manifestaţii, competiţii sportive, procesiuni şi altele asemenea -, ce urmează să se desfăşoare în pieţe, pe căile publice ori în alte locuri în aer liber, se pot organiza numai după declararea prealabilă prevăzută de prezenta lege.”

Articolul 3 din legea 60/1991: ”Nu trebuie declarate în prealabil adunările publice al căror scop îl constituie manifestările cultural-artistice, sportive, religioase, comemorative, cele ocazionate de vizite oficiale, precum şi cele care se desfăşoară în exteriorul sau în incinta sediilor ori a imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat. În cazul în care organizatorii adunărilor publice nesupuse declarării prealabile deţin indicii sau date că desfăşurarea lor s-ar putea solda cu acte de dezordine ori că ar putea să ducă la manifestări violente, au obligaţia să solicite din timp primarilor, unităţilor de jandarmi competente teritorial şi poliţiei locale sprijin de specialitate.”

Practică neunitară în instanțe

Totul a pornit de la amenzile aplicate de jandarmi la protestele anti-PSD și contestate în instanțe. Când jandarmii au aplicat amenzi pentru proteste în proximitatea unei instituții publice, unele instanțe le anulau pe motiv că o piață din apropierea unei instituții publice face parte din exteriorul acelei instituții, adunarea fiind exceptată de la declarare prealabilă potrivit articolului 3 din Legea 60/1991, iar altele le mențineau, considerând că protestul a fost în spațiu public, dincolo de zona de exterior a instituției. Pentru că exista practică neunitară, Curtea de Apel din București a sesizat ÎCCJ cu recurs în interesul legii, care, odată cu publicarea lui în Monitorul Oficial, să devină obligatoriu pentru toate instanțele din România.

Curtea de Apel București a propus ca piețele și trotuarele de lângă instituții publice să nu fie incluse în exteriorul sediului acestora, ci să fie considerate spațiu public pentru care este nevoied e declarare prealabilă.

Extras din soluția propusă de CA București

Vezi aici sesizarea Curții de Apel București!

Observația lui Danileț

Judecătorul Cristi Danileț a publicat pe Facebook următoarea observație: ”Curtea Constituţională a spus deja că introducerea condiției de declarare prealabilă a adunării nu contravine Constituției (decizia 687/2016 par. 19) că este organizarea unor adunări constituie contravenţie numai dacă acestea sunt nedeclarate, neînregistrate sau interzise (decizia 1351/2010).

ATENȚIE: Legea nu se referă la „autorizare” din partea Primarului, ci doar la „declarare prealabilă” către primar din partea organizatorilor; după această declarare, Primarul poate decide interezicerea manifestării făcută cu 48 ore înainte. Evident, dacă e vorba de manifestări spontane, lipsind deci orice formă de organizare, dispozițiile de mai sus nu sunt aplicabile.”

Comments

comentarii

Lasă un răspuns

error: Conținut protejat. Contactați-ne la office@clujust.ro dacă vreți să preluați! Apăsați CTRL+P dacă vreți să printați pagina